De kogel is door de kerk -> Bambu Lab P1S Combo gekocht.

Algemeen forum
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het bevalt t.o.v. de Sapphire, het wordt in ieder geval minder sleutelen, wat "ik" persoonlijk wel weer jammer zou vinden 😉
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ch3vr0n schreef: 27/11/25, 18:45 Waarom dan niet meteen de verbeterde versie P2S? die is qua functies bijna een X1C.
Tja, op een gegeven moment dan hak je de knoop door. De P1S Combo is nu net voor een hele leuke prijs in de aanbieding, de P2S Combo niet. Niet dat de P2S heel duur is en hij heeft wel een aantal verbeteringen ten opzichte van de P1S, maar als ik het vergelijk met wat ik nu heb zal het (hopelijk) sowieso in bepaalde opzichten toch wel een vooruitgang zijn. Misschien dat ik achteraf wel zeg; had ik maar. Maar het is ook vaak zo; wat niet hebt mis je ook niet meteen. Ik zal het wel zien.
Hardy schreef: 27/11/25, 19:20 het wordt in ieder geval minder sleutelen, wat "ik" persoonlijk wel weer jammer zou vinden
Inderdaad, maar van sleutelen kwam eigenlijk toch al niet veel aangezien de Sapphire gewoon doet wat hij moet doen. Een tijd terug heb ik hem omgebouwd naar direct drive en dat werkt goed ook voor TPU. Er kan nog wel wat gefine tuned worden. Maar voor de meeste dingen die ik print is het zo prima. De Sapphire hoeft ook niet meteen vervangen te worden, maar je blijft toch kijken wat er te koop is en nu met deze prijs vond ik het tijd om eens wat anders te gaan bekijken. Ik heb ook nog steeds de Deltaprinter, die doet het ook prima, maar ik gebruik hem zelden. We gaan zien wat de toekomst me gaat brengen. Ik zie het maar als een Sinterklaas- / Kerstcadeautje voor mezelf, altijd een goed excuus om mee weg te komen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Durf de voorspelling wel aan dat de oude printers vrij snel werkeloos in de hoek staan. De snelheid waarmee dit soort printers iets uitspugen schijnt verslavend te werken. De productie snelheid is enorm hoog tot een paar honderd milimeters per seconde. En de kwaliteit is ook op standje turbo vrij goed. Objecten worden er niet sterker door, maar dat maakt niet uit als je in een oogwenk weer een nieuw object hebt geprint
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het is niet direct de bedoeling om met turbosnelheid te gaan printen. Kwaliteit is belangrijker, maar het zal ongetwijfeld wat sneller kunnen als dat ik nu gewend ben. Meestal neemt met de snelheid ook het geluid toe.
PrintEngineer
Netherlands

Dat geluid valt naar mijn mening wel mee. De Bambulab die op de zaak staat draait bijna altijd op de hoogste snelheid omdat niemand lang wil wachten en dan is het geluidsniveau best acceptabel. We hebben ter vergelijking een 60 x 60 x 60 mm kubus op de Bambulab geprint en ik eentje thuis. De Bambu was in 53 min klaar en mijn oude dino printer heeft er 3 uur en 7 min over gedaan. Aan de buitenkant zag je niet veel verschil, maar de sterkte van de Bambu print was wel duidelijk minder. Beide prints hadden een lasgdikte van 0.15 mm en een infill van 20%. De Bambu kubus kon je gewoon met de hand kapot knijpen en die van de Orcabot niet. Daar was een hamer voor nodig om de kubus kapot te slaan. Super snel kunnen printen is dus prachtig, maar het eindresultaat laat wel meer te wensen over
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Ik draai mijn X1C nooit op "ludicrous" mode, de "normal" mode is mij al meer dan snel genoeg. Bijkomend is ook het feit dat hoe rapper je gaat die slechter de verbinding tussen de individuele lagen, en hoe groter de kans op kwaliteitsverlies, je zegt het zelf. Nu kapot kunnen knijpen is ook niet echt normaal ik zou dan eerder denken aan een materiaal defect zoals vochtig filament.
Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
PrintEngineer
Netherlands

Daar raak je de kern van de zaak. Hoe sneller je print des te slechter de hechting van de lagen word. Ze worden wel netjes recht boven elkaar gelegd, alleen vloeit het materiaal op de hoogste snelheid niet meer goed uit. En ook dat maakt niet uit als het een object is waar je alleen naar kijkt en verder geen mechanische eigenschappen hoeft te hebben. Voor mij moeten de zelf ontworpen printer onderdelen de juiste mechanische sterkte hebben, omdat ze zwaarder belast worden. Een treinbaan huisje of een poppetje in de vensterbank vragen geen mechanische sterkte en mogen dus fragiel geprint zijn
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

PrintEngineer schreef: 27/11/25, 22:39 maar de sterkte van de Bambu print was wel duidelijk minder
Een belangrijke parameter wordt hierbij vaak over het hoofd gezien en dat is de temperatuur. 10 jaar geleden was dat geen issue want toen werd er tussen de 50 en 80 mm/sec geprint, nu kan dat oplopen tot 600 mm/sec. Als je sneller print moet je nozzle temperatuur ook omhoog. Even ervan uitgaande dat de door de fabrikant opgegeven temperatuur werkt bij lage snelheid dan moet je rekenen dat je ongeveer 5 tot 10 graden hoger moet bij een snelheid van 100-150 mm/sec en 10 tot 15 graden hoger dan de standaard voor snelheden boven 150 mm/sec. E.e.a. is afhankelijk van het materiaal. Tegenwoordig zijn er ook fabrikanten die temperaturen opgeven voor 2 snelheden.

En niet te vergeten de capaciteit van het verwarmingselement van het hotend. Want als je sneller en heter gaat printen kun je aanlopen tegen de limieten van het hotend. Zodra die 100% van de tijd aan blijft staan loop je tegen de grens aan. Dit kan resulteren in stringing, slechte hechting, slechte bridging enz. Dus sneller printen is niet alleen een kwestie van even het vakje van de printsnelheid naar 500 mm/sec zetten. Als je een printer/slicer hebt die werkt met kant en klare profielen waarbij ook rekening is gehouden met de snelheid en het printmateriaal, dan zou dat daarin al gecompenseerd moeten zijn.

Als je aan bovenstaande houdt dan zou die kubus in beide gevallen (bijna) even sterk moeten zijn. Al zijn er sommige (oudere) filamenten die gewoon niet geschikt zijn voor high speed printing. Die kunnen niet met de flowrate omgaan en blijven te taai/stroperig. Dat geldt ook voor hotends. Voor hoge snelheden heb je zogenaamde High-flow hotends nodig (bijv. CHT-nozzles, Volcano, Rapido) die zijn ontworpen voor zulke snelheden.
PrintEngineer
Netherlands

De Bambu op de zaak is een standalone opstelling waarbij de printer met de officiële Bambu software wordt ingesteld. Verder wordt er alleen maar filament van Bambu gebruikt en dat gaat er in hoog tempo doorheen. 3 tot 4 rollen per week zijn het gemiddelde, dus je kan niet spreken van oud filament.

Nu moet ik wel zeggen dat er verder niemand naar de kalibratiewaarden van de printer omkijkt. Er worden rollen gewisseld, een stl bestandje door de slicer getrokken en de printer direct daarna weer aangezet. Zelf doe ik niets met de Bambu printer, maar heb er wel vaker opmerkingen over gemaakt dat er soms gekalibreerd moet worden. En toch denk ik dat je bij dit soort printers niet vaak hoeft te kaliberen, omdat het al ergens in de standaard routines verwerkt zit.

De vergelijking met printers van een jaar of tien geleden valt eigenlijk niet te maken. Daar zat een andere filosofie achter en snelheid was minder belangrijk. Je moest ook nog een beetje iets van de techniek begrijpen als je tegen problemen aanliep om ze ook op te kunnen lossen. De printers van nu zijn zo doorontwikkeld dat je er zonder enige ervaring een foutloze print mee kunt produceren. Deze ontwikkeling maakt dat steeds meer mensen een 3D printer kunnen aanschaffen zonder dat het uitmond in teleurstellingen. Dat was een jaar of 10 geleden nog best vaak wel het geval, dus de teleurstelling dat het maar niet lukte om het onder de knie te krijgen. Daar maakt de nieuwe generatie printers nu een einde aan.

Als je kijkt naar mensen zoals ik die zelf aan een printer willen sleutelen zijn een uitstervend ras geworden. Als we nog eens 10 tot 15 jaar verder zijn wordt het zelfbouwen of modificeren van een printer een flink stuk moeilijker. Want ik voorzie dat de losse onderdelen dan wel grotendeels uit de handel zullen zijn verdwenen en je dan moet terugvallen op slooponderdelen. En als je tot dat niveau komt zit er voor de zelfbouwers/modifiers geen progressie meer in de hobby. Dus de nieuwe ontwikkelingen winnen aan de ene kant een markt en aan de andere kant gaat er ook weer een markt verloren
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 28/11/25, 10:46 Want ik voorzie dat de losse onderdelen dan wel grotendeels uit de handel zullen zijn verdwenen en je dan moet terugvallen op slooponderdelen
Als je een beetje kwaliteits printer hebt zijn er genoeg nieuwe reserveren onderdelen te krijgen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

PrintEngineer schreef: 28/11/25, 10:46 dus je kan niet spreken van oud filament.
Ik bedoel daarmee filament van een oude samenstelling, dus niet specifiek geschikt voor high speed printing. Dat kunnen dus rollen zijn die al 5 jaar in je kast liggen maar ook rollen die nog volgens het oude recept zijn gemaakt en misschien net aanschaft zijn. Als je speciaal Bambu Lab filament gebruikt dan mag je ervan uitgaan dat het filament oke is. Je schrijft
PrintEngineer schreef: 28/11/25, 10:46 Er worden rollen gewisseld, een stl bestandje door de slicer getrokken en de printer direct daarna weer aangezet.
Als dat zo wordt gedaan en er wordt geen rekening gehouden met de temperatuur zoals ik hierboven beschreef, dan zal de kwaliteit er niet op vooruit gaan. Misschien toch een puntje om aandacht aan te besteden.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in