Mechanisch Upgraden van de Anet a8 plus

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Fyn Magnus
Berichten: 2
Lid geworden op: 21/01/23, 12:10
Netherlands

Mechanisch Upgraden van de Anet a8 plus

#1

Bericht door Fyn Magnus »

Hallo 3d print forum, ik ben Fyn , print sinds 2 jaar met mijn stock Anet A8 Plus. Nu het prijsplafond energie op zijn plek zit en omdat ik mijn hobby mis heb ik besloten om weer te gaan printen! Ik ben een enorm starwars fan en print dan ook veel in die richting. naast mijn passie voor starwars verdiep ik me graag in alle technische en praktische aspecten omtrent TIG lassen en handmatig Laser lassen. Mijn eerste printproject dat ik nu voor ogen heb is een lifesize B1 Battle droid van Starwars:

( https://www.etsy.com/nl/listing/8046960 ... op-2&sts=1 )

Ik print voornamelijk ABS en heb in het verleden enclosures gemaakt (beun enclosures). Aangezien ik het dit keer wat beter aan wil pakken wil ik naast een acrylplaat enclosure beginnen met het mechanisch verbeteren van de printer.
ik heb 3 bekende issues die ik eerst moet en ga verhelpen:

- een van de verticale assen is krom na 5 cm hoogte. mijn idee was om deze te vervangen voor verchroomde gehard stalen assen (alle assen van de printer nu ik hem toch uit elkaar haal) ook de draadstaven vervang ik (een van deze is nu waarschijnlijk ook krom).

- ventilator van de extruder werkt maar rammelt.

- glasplaat beschadigd.

met wat montage zijn het al met al kleine mankementen.
maar als hij uit elkaar ligt wil ik hem verder verbeteren.

- ik ben van plan om de verticale frame delen ( de brug waar de printkop tussen loopt ) te verstevigen met draadassen, om een driehoek te vormen in het frame van de printer.

- alle plastic montage elementen van de printer zoveel mogelijk vervangen voor aluminium bevestigings elementen. (zie link voor voorbeelden van de bedoelde vervanging en van de assen : https://www.123-3d.nl/3D-printer-onderd ... 13816.html)

- dry lagers en kwalitatief betere riemen (kevlar?)

Werk qua solderen zit goed maar in het programmeren van software, en het aansluiten van elementen (bijv een Touchsensor etc) heb ik vrijwel geen ervaring. daarom heb ik het voor nu even bij mechanische upgrades gelaten. een extruder is iets wat ik graag wil(een nieuw filament invoeren in mijn extruder is een nachtmerrie haha) maar ook nog even met rust gelaten omdat de extruder nog goed functioneert en geen idee heb waar ik baat bij heb. mijn vraag aan jullie is of ik echt daadwerkelijk baat heb bij mijn upgrades en of ik wellicht dingen over het hoofd zie. ik ben van plan om uiteindelijk ook te beginnnen aan software matige upgrades en wellicht een touch sensor als deze, en wellicht andere upgrades op hun plek zitten en functioneren. geen probleem mee om uiteindelijk niks origineels meer in het frame te hebben hangen haha. ik vind het leuk om dit soort projecten te ondernemen en ben daarom op zoek naar zoveel mogelijk DIY toepassingen.

Ik hoop dat jullie mijn project wat kunnen inspireren met de elementen die ik mis! Advies (ook printadvies) neem ik graag aan en deel ik graag als ik er mensen mee help!

Mvg, Fyn.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#2

Bericht door 3DWim »

Welkom,

1) wellicht beter om de eerste alinea te kopieren naar voorstel topic.

2) ik zou goed nadenken hoeveel geld en tijd je in een anet upgrade gaat pompen.
het is een prima basis printer maar heeft ook typische tekortkomingen.

Ik zou gaan voor een tatara frame.
Dat is een top frame design.
Dan kijken of direct doorpakken naar lineaire glijlagers voor je werk handig is.
Dus alle bewegingen verbeteren.

3) trap niet in de "speciale ventilator" valstrik.
Maar kies meteen voor een goede printkop waar de E3D v6 (Anet A6) in past.

4) vergeet de bltouch bedleveling.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

3DWim schreef: 21/01/23, 15:46 Ik zou gaan voor een tatara frame.
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken , een TATARA Anet A8 heeft een ander bedmaat dan een Anet A8 plus .
De A8 heeft een bedmaat van 220x220 mm en een A8 plus 300x300 mm , en de hoogtes zijn ook verschillend .
Maar een E3D v6 zou wel tot de mogelijk kunnen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#4

Bericht door 3DWim »

Hhhm, dat valt wel mee.
Er zal vast al iemand het ontwerp aangepast hebben op een groter printbed.
Ik heb dat ook al gedaan. Niet uitgevoerd maar x cm breder maken is niet de issue. Alle onderdelen blijven verder gelijk.
Ik heb via facebook ook al eens contact gehad met de makers over en foutje dat er in zit/zat.

Belangrijkste is dat men inziet dat het ontwerp gewoon top is. En niet alleen omdat jij en ik het frame hebben.
Als je het frame in elkaar zou lassen dan is het helemaal toppie.

Big Red tijdens de afbouw:

Afbeelding
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#5

Bericht door Hardy »

Lassen lijkt mij niet zo'n goed idee i.v.m. (krom)trekken door de hitte waardoor de precisie niet meer gewaarborgd is, ik ben ook nog nergens een gelaste stalen printer tegen gekomen en waarom zou je ook, het is geen CNC frees machine, er komen geen grote krachten vrij.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Er was ooit op het NL forum een bezoeker die wel een gelast frame uit stalen buizen wilde maken. Iedereen verklaarde hem voor "gek". En we hebben daarna weinig meer van hem gehoord. Maar ik denk dat hij beroepsmatig bankwerker was of zo, want hij was erg overtuigd van zijn idee.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#7

Bericht door Wim62 »

Hardy schreef: 22/01/23, 11:32 Lassen lijkt mij niet zo'n goed idee i.v.m. (krom)trekken door de hitte
Je kan het frame wel lassen als je maar hier en daar verspreid over het frame een klein lasje legt , en niet allemaal aan de zelfde kant .
Maar ik zie de meerwaarde ook niet in om het frame te lassen .
Als je goede borgmoeren gebruikt is er niets aan de hand .
En je kunt hem later ook nog altijd demonteren als het een keer nodig is 😉
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Fyn Magnus
Berichten: 2
Lid geworden op: 21/01/23, 12:10
Netherlands

#8

Bericht door Fyn Magnus »

lassen is zeer zeker mogelijk maar de moeite die ik erin moet stoppen om het frame kaarsrecht te houden/richten maakt het niet erg aantrekkelijk. zou dan eerder voor een bout moer constructie gaan om het richten compleet weg te laten. Als je een statement wilt maken ok maar heb liever een fatsoenlijk werkende printer haha. Ik heb de printer net boven theewater getoverd. Dus dit is mijn start punt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verdere dingen die ik wil oplossen zijn:

- de leadscrews draaien als het waren ruw op de bovenste plaatjes waar de assen invallen. wil hier een lager tussen plaatsen :

https://www.123-3d.nl/123-3D-KFL8-lager ... 13131.html

- verder wil ik de lagers aanpakken, zie alleen dat de lagers op de z as 2x zo lang zijn als de andere lagers die in de printer zitten. is het een idee bij vervanging om bijv 2 ignis dry lagers achter elkaar te plaatsen en deze met busjes op hun plek te houden of is dit problematisch?

zag verder dat er 2 soorten leadscrews te verkrijgen waren tr 8x8 en tr 8x2 weet iemand toevallig welke er standaard in de anet a8 plus zitten?

bij deze leadscrews zie ik ook 2 soorten leadscrew moeren

een met een veer en een standaard moer die ook al in de printer zit. heeft het zin om de anti backlash veer trapezium moer in de printer te monteren? geen idee wat voor toegevoegde waarde dit zal geven.

betreft het frame:

- ben van plan deze upgrade te proberen (groen omcirkelt):

Afbeelding

Aangezien hij relatief makkelijk zelf te maken is ( op werk vind ik vast wel draadeindes ). verder is het frame al van alu dus met deze upgrade stevig genoeg denk ik zo (tis geen CNC machines of iets :)

Extruder: wat is het grote verschil tussen een e3d V6 en mijn huidige opstelling? ik zie en hoor veel over een titan extruder. is dit bijv een goede optie voor de Anet?

https://www.123-3d.nl/E3D-Titan-Aero-1- ... 15032.html

is met een kit met de aangerade Hotend. ben in principe op zoek naar een extruder die ik als het wat plug en play zou kunnen inbouwen, maar zie in de omschrijving dat hij een 3 op 1 overbrenging heeft en hij ook zou kunnen werken op een NEMA 17 stappenmotor. maar neem aan dat als ik de motor vervang ik in de software moet gaan spitten. dit wil ik waar kan voorkomen ( als hij niet anders kan dan heb ik pecht en moet ik me hier wat in gaan verdiepen :P ) maar de kit zou in principe dus ook op de stock motor moeten lopen. zorgt het verschil in overbrenging nog voor verdere aanpassing /tweaks in de afstellingen?

groet, Fyn.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#9

Bericht door 3DWim »

Ook bij een bout/moer constructie moet je alles haaks en recht hebben.
Je moet gewoon een stijf en redelijk zwaar frame hebben. Dan heb je al die "extra's" niet nodig om een slappe constructie steviger te maken.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten