Rob52 schreef: 18/12/25, 22:18
Ik heb de printer op LAN only en developer mode staan en dat werkt prima voor mij. Ik heb al een hogere versie 01.09.00.00. Ik heb nu 7 build plates, voorlopig wel voldoende.
Je hebt nooit genoeg build plates
Toegevoegd in 2 minuten 33 secondes:
Ch3vr0n schreef: 20/12/25, 21:50
Kijk, je hebt je al aardig geinformeerd en mocht je nog vragen hebben ik ken de mijne na zo'n 2j wel praktisch van binnenn en van buiten.
...
Die hebben ze na amper 3j ge-EOLd. Ik heb het van support uit dat reserve onderdelen geleidelijk aan ook uitgefaseerd zullen worden. Gezien de X1
Waarschijnlijk wel, over time. Over een paar jaar is geen onderdeel meer te vinden, maar ja, dat heb je met dit soort spul. Maar om nou gelijk een volledige printer aan spare parts in te slaan is ook zoiets... Waar ligt de grens...
Na 2 keer een rol filament met de hand te hebben over gespoeld heb ik maar de halfautomatische versie geprint. Op de foto staat het donordeel er niet op maar op de as na is die ook klaar. Hij is ook kant en klaar bij Ali te koop, maar daar heb je natuurlijk geen 3D-printer voor. De tandwielen heb ik in PetG geprint en het frame in PLA. De assen heb ik uit ABS geprint. Verder heb ik de invulling en de wanden versterkt want er waren wat meldingen over gebroken assen. De lagers had ik nog liggen.
Jij hebt een iets andere variant. Er zit een adapter bij om uit te printen voor een boortol. Maar waarom 2 keer spoelen, hij kan toch gewoon weer zo afrollen, of zie ik iets over het hoofd. Tegendraads?
Filament moet je zien als een veer van een klok die is ook gespannen , dus als je filament herspoeld want wat eerst het buitenste was wordt dan het binnenste van de spoel en er is kans het filament niet lekker ok de rol ligt van wegen de spanning .
Zie een voorbeeld dat Hardy had met het laatste stuk petg filament .
Wim62 schreef: 02/01/26, 14:09
Zie een voorbeeld dat Hardy had met het laatste stuk petg filament
Was niet met PETG, maar met PLA en ook niet specifiek aan het einde en alleen elke keer dat het langer aan de printer hing, dat schijnt vermoedelijk wel aan het oprollen bij de productie te liggen, dus nog eens omrollen bij PLA zou misschien een probleem kunnen voorkomen.
Dat klopt inderdaad en heb ik over zitten nadenken of dat nu werkelijk het verschil gaat maken. Hij zou zeker kunnen. Het is op zich een kleine moeite om het dus 2 keer te doen als je zekerheid wilt. Nu gebeurde me dat meestal met gewoon PLA maar niet zo snel met PLA+. Ik neem het in overweging.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Rob52 schreef: 02/01/26, 16:42
Dat klopt inderdaad en heb ik over zitten nadenken of dat nu werkelijk het verschil gaat maken. Hij zou zeker kunnen. Het is op zich een kleine moeite om het dus 2 keer te doen als je zekerheid wilt. Nu gebeurde me dat meestal met gewoon PLA maar niet zo snel met PLA+. Ik neem het in overweging.
(Heel) oud Dremel PLA en Apollo PLA vertoont dat gedrag bij mij. Ik merk het niet tijdens het printen, maar wanneer ik het filament een nacht in de printer laat zitten breekt het spontaan. Het meeste van dat oude spul is langzamerhand wel op nu, al ligt er nog een rolletje zilver ergens geloof ik...
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut