isoleren onderkant printbed

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 1 month old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

isoleren onderkant printbed

#1

Bericht door Puffeltje »

Ik print de laatste tijd weer redelijk veel met ASA, zonder kamer maar met behulp van een tochtscherm. Voor de kleine objecten gaat dat best wel. Geregeld hoor ik tijdens het printen toch het object met een klik gedeeltelijk loskomen van de gestructureerde PEIplaat. Om het loskomen voor te zijn gebruik ik een brim in combinatie met 3DLack, maar dan nog springt het los doordat er te veel krimp ontstaat.

Ik heb eens met mijn Fluke IR thermometer gekeken wat de temperatuur is van het printbed. Dat viel flink tegen. Ik had hem ingesteld op 100 graden maar ik mat maar 85 graden. Nu een test aan het doen waarbij ik de plaat instel op 115 graden en hij is aan de bovenkant dan 100 graden.

Nu hoor ik wel eens dat je de onderkant van het printbed kan isoleren wat de temperatuur ten goede komt. Heeft een van jullie een idee met welke materialen deze isolatie het beste uitgevoerd kan worden? zit er niet op te wachten dat de boel ik de fik vliegt door het gebruik van het verkeerde isolatiemateriaal.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Ik heb in januari vorig jaar dit besteld. Da's een upgrade die al jaar op zich laat wachten lol. Zou goede resultaten halen
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

Ik had in 2019 bij ali van die katoenen matjes gekocht en onder het headbed gemaakt .
Het bevalt mij goed het bed blijft goed op temperatuur die ik ingesteld hebt .
Maar het kan aan verschillende factoren liggen waarom jou bed temperatuur verschild .
Je kunt ook het verschil in temp ook verhogen

https://nl.aliexpress.com/item/32647525 ... pt=glo2nld
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#4

Bericht door Lourens »

Isoleren is een prima plan!
Alle warmte die niet naar beneden weg gestraald kan worden, moet dan wel naar boven toe.
Een hogere bedtemperatuur is daardoor beter haalbaar.
Ook zal je bed sneller op temperatuur zijn, en het verbruikt minder energie omdat de warmte beter op de plek komt waar je die wil hebben.

In brand vliegen zal wel meevallen als je het heatbed gaat isoleren aan de onderkant.
Slechte (elektrische) verbindingen waardoor er een overgangsweerstand ontstaat zijn een véél groter gevaar.
Maar dat heeft weer niets met isolatie te maken.

Beide hierboven genoemde items zijn prima geschikt als isolatie.
Ik heb ook al gezien dat iemand eenkurklaag gebruikt had, En ook dat werkte.

Mocht je zelf 'iets' willen bedenken, let dat wel op dat het gebruikte materiaal geschikt is voor temperaturen tot minimaal iets van 150°C.
Polystyreen (piepschuim) is bijvoorbeeld niet geschikt......
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#5

Bericht door Rob52 »

Ik heb dezelfde gebruikt als Ch3vr0n, werkt prima. Nu is Fluke een prima merk, maar houd er rekening mee dat bij infrarood metingen de werkelijke temperatuur behoorlijk KAN afwijken door de structuur en de kleur van het gemeten oppervlak. Maar als die meting goed blijkt te zijn dan zou ik inderdaad kijken naar een oplossing om de temperatuur in overeenstemming te brengen met wat er op de display staat. Naast de isolatie, want dat scheelt echt hoor.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Johang
Berichten: 24
Lid geworden op: 10/01/23, 23:22
Locatie: Slagharen
Netherlands

#6

Bericht door Johang »

Ik heb het bed geisoleerd met golf karton. Rondom afgetaped met AL tape.
Ik verwarm mijn bed met een standaard Creality verwarming.
Het verwarmen van het bed van 19 naar 110 graden duurt 13 min
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#7

Bericht door Puffeltje »

bedankt voor jullie inbreng. Ik ga eens kijken wat het gaat worden, maar dat ik ga isoleren staat vast.

Als afgeleide hiervan, hoe bepalen jullie of de temperatuur op het scherm daadwerkelijk overeen komt met het printbed?
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 172
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#8

Bericht door PrintEngineer »

Natuurlijk heb ik weer wat te zeiken als het gaat om het infrarood meten van het heatbed. De kleine IR meters van Fluke en ook andere merken staan meestal op een emissivity waarde van 0.95 ingesteld. Die zou je voor het meten van PEI en soortgelijke kunststoffen op 0.91 moeten instellen. Waarschijnlijk zul je zeggen wat maakt die waarde van 0.04 verschil nu uit? Wel nu, je kan met dat kleine verschil tot wel 2,5°C fout meten, dus het doet er weldegelijk toe. Zelf bepaal ik oppervlakte temperaturen altijd met een contactmeting. Dat vind ik veel betrouwbaarder en als je hem goed uitvoerd zit je er minder dan ±0.5°C naast.

Een isolatiemateriaal waar ik ooit goede resultaten mee heb bereikt was deze https://spool3d.ca/heat-bed-insulation- ... /#features . Een Keramische isolatiedeken met zeer goed thermische eigenschappen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

@ PrintEngineer
Dat valt wel mee hoor, dat gezeik. Ik maakte er ook al een opmerking over, maar dan iets genuanceerder. :D

Voor een globale meting om te zien of het egaal is meet ik wel met een IR meter, zolang het oppervlak overal hetzelfde is. Voor nauwkeurigheid meet ik zoals PrintEngineer ook aangeeft met een contactmeting, wat dan meestal een thermokoppel is. Ook daar is dan wel weer een discussie over de nauwkeurigheid van het meten met thermokoppels, koude las compensatie enz. op te zetten, maar dat laat ik maar achterwege :mrgreen: Laten we eerlijk zijn, een paar graden afwijking zal het verschil niet maken, maar 10 graden verschil wil je niet hebben.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#10

Bericht door Ch3vr0n »

Ik gebruik naast de standaard thermistor gerapporteerde waarde ook gewoon een infrarood meter. Niet 100% accuraat maar wel goed genoeg.

Iemand een idee hoe ik het beste en veiligste (bij lange prints van meerdere dagen) die isolatie aan de onderkant van m'n bed kan bevestigen?

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast