Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Een tijd geleden ben ik ook al eens bezig geweest om met een groter formaat Peltier een luchtmenger te ontwikkelen. Dat project is nooit afgemaakt terwijl het wel redlijk potentie had. De reden dat het project niet is afgemaakt is omdat het geen elegante oplossing is met bungelende slangen naast de printer. Om eerlijk te zijn wil ik ook dat het er nog een beetje netjes uitziet. In een poging om de koelcapaciteit te herberekenen kom ik op een 35 x 35 mm koellichaam uit met een dito ventilator. In cascade met het 20 x 20 mm Peltier element zou het voldoende moeten zijn. Maar dan komt de fysieke ruimte weer om de hoek, het gaat allemaal net niet passen. Dus er blijft een uitdaging in het vinden van een passende constructie

Toegevoegd in 14 uren 20 minuten 5 secondes:
Het plan “cold end cooler” gaat rigoureus op de schop en er komt een materiaalwijziging. Het aluminium deel (wat bij de Orcabot nog uit messing bestaat) gaat wijzigen naar de materiaalsoort PEEK. Dit is een tot ± 300°C vormvaste kunststof, en is met scherpe boren en tappen prima met huis-tuin-keukengereedschap te bewerken. Deze keuze gaat hopelijk iets oplossen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

PrintEngineer schreef: 19/02/26, 12:50 Het aluminium deel (wat bij de Orcabot nog uit messing bestaat) gaat wijzigen naar de materiaalsoort PEEK. Dit is een tot ± 300°C vormvaste kunststof, en is met scherpe boren en tappen prima met huis-tuin-keukengereedschap te bewerken. Deze keuze gaat hopelijk iets oplossen
Dat is een heel slecht idee. Want waar messing en aluminium goede geleiders zijn om de warmte kwijt te raken is PEEK een regelrechte isolator. Ik heb het even voor je opgezocht en dan zeggen de cijfers genoeg.

Messing: grofweg 100 W/m·K
Aluminium: grofweg 200 W/m·K
PEEK: rond de 0,25 W/m·K

Oftewel PEEK is een 400 tot 800 keer slechtere geleider. Daar schiet je dus niks mee op maar creëer je alleen maar meer problemen.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Het PEEK gaat een isolerende brug vormen tussen hotend en cold end. Daarvoor ga ik ook de boel fysiek van elkaar scheiden door het domweg doormidden te zagen en een stukje van het messing te laten vervallen. Daar komt dus PEEK voor in de plaats en is de cooler waarschijnlijk niet meer nodig
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in