Nieuwkomer

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
Misj
Belgium

Nieuwkomer

Bericht door Misj »

Dag iedereen,

Als gepensioneerde eind zestiger de knoop doorgehakt en vorige maand een Anycubic Kobra X besteld.
De voorbije dagen de werkruimte al voorbereid (zie bijlage) ...... wel goed op tijd de printer komt pas begin april :| .

Op zich geen probleem zo heb ik als leek de tijd om mezelf voor te bereiden waarbij dit forum al direkt een dagelijkse stop is.

Ook al een vraagje: hoe belangrijk is een filamentdroger, is dat een must have of kan ik beter afwachten en later zien of het nodig zal zijn ?

Ik kwam deze tegen en vraag me af of het effectief een koopje is.

Alvast bedankt voor alle toekomstige hulp en extra dank aan zij die dit forum in leven houden.

Fijne dag nog,

Misj
IMG_6205 normaal.jpeg
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het ligt er een beetje aan met welke materialen je gaat printen. Als je je beperkt tot PLA(+) dan is het niet echt nodig. Ik droog PLA eigenlijk nooit. In het verleden met de oudere soorten kwam het nog wel eens een keertje voor, maar vandaag de dag eigenlijk niet. Andere materialen kunnen het wel nodig hebben. ABS zeker, dat droog ik, als ik het niet recent heb gedroogd, altijd. PetG soms. Maar als het sporadisch voorkomt kun je het ook in een huishoudoven doen. Het gelinkte voorbeeld vind ik niet echt duur. Ik heb een zelfbouw en daar kan maar 1 rol in en die kostte met de eigen ombouw de helft. Of je echt 4 rollen tegelijk gaat drogen is maar de vraag. Het is denk ik waar je zelf prettig bij voelt.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Hoi Misj, Welkom op het altijd gezellige forum hier .
Over het drogen van filament zijn de meningen zeer divers , de een zegt dat het niet nodig is en de ander zegt dat het moet (beter is) .
Maar in het algemeen kom je er vanzelf achter . als jet filament gaat knetteren of bubbeltjes laat zien en horen weet je genoeg .
Zelf hebt ik een sunlu S2 droger die nog regelmatig wordt gebruikt voor exotische filamenten B.V. ABS , TPU en PETG-CF .
Maar het kan nooit kwaad als je er eentje achter de hand hebt ingeval van .
Tegenwoordig hebt je bij die Bambu printers een AMS systeem waar ook droogfuncties op zitten , dus het is geen broodje aap verhaal maar handig .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
Johang
Netherlands

Bericht door Johang »

Hallo Misj,
Ik print nu ongeveer vier jaar hoofdzakelijk ABS.
Mijn filament bewaar ik in goed afsluitbare plastic boxen waarin ik zakjes vochtvreter ( opgespaard bij allerlei aankopen) heb gestopt, die ik regelmatig regenereer door ze tijdens het printen op het printbed te leggen ( print bed is voor ABS 110 °C)
Tot nu toe geen behoefte aan een droger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in