Slicer software nodig?

Vragen rond 3D scanning (en bijhorende software/hardware) horen hier.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 1 month old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Koen
Berichten: 34
Lid geworden op: 21/01/23, 22:53
Netherlands

Slicer software nodig?

#1

Bericht door Koen »

Ha allen,

Komende week ontvang ik m'n eerste printer. Ik vraag mij af of ik slicer software nodig heb indien ik alleen 3dscans wil printen.

Indien ja, welke raden jullie aan?
(ik krijg de creality ender 3 s1 plus)
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Een slicer is altijd nodig, zelfs voor resin prints. Scanning software genereert enkel het uiteindelijke 3D bestand (dat kan ik het stl formaat zijn, of obj of nog wat anders). Je printer snapt echter geen stl bestanden, kan ze niet lezen laat staan weten wat die er mee moet doen. Een slicer is verantwoordelijk voor het inladen van die bestanden en ze om te zetten in GCODE (voor filament printers, resin gebruikt wat anders dat zijn afbeeldingen) die je printer wel snapt. Versimpelt zegt gcode "je gaat nu een lijn trekken met X breedte van punt A naar punt B, en daarbij moet je Y filament gebruiken aan een snelheid van Z mm/sec".

Dat snapt je printer wel, en voert het ook uit.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Koen
Berichten: 34
Lid geworden op: 21/01/23, 22:53
Netherlands

#3

Bericht door Koen »

Thanks! Heb je nog aanraders wat beter software?
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Ik zou met Cura beginnen. Er zijn nog zat andere zoals Prusa. Maar Cura is wel een van de meest gebruikte en erg uitgebreid. Heb je die onder de knie dan kun je in principe met alle andere ook overweg.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#5

Bericht door Ch3vr0n »

Yup, mijn go-to is ook cura. Prusaslicer is ook goed, maar ik vind cura toch net makkelijker om mee te werken, terwijl sommigen het net andersom hebben. Je hebt ook alternatieven zoals SuperSlicer en Simplify3D (enkel betalend, geen makkelijke UI). Keuze zat, maar Cura en PrusaSlicer zijn de meeste bekende.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Koen
Berichten: 34
Lid geworden op: 21/01/23, 22:53
Netherlands

#6

Bericht door Koen »

Ben heel benieuwd wat ik er van ga maken. Software is niet m'n sterkste kant. :)


Eigenlijk is het best logisch. De G-code is wat lastig om te begrijpen. Maar er staat vreselijk veel op internet.
Vandaag m'n eerste succesvolle printje gemaakt. Leuk! Rustig aan verder met oefenen.

Tegelijkertijd ook leren scannen.
Koen
Berichten: 34
Lid geworden op: 21/01/23, 22:53
Netherlands

#7

Bericht door Koen »

Inmiddels heb ik de eerste prints en scans gemaakt. De 3d scans wil ik bewerken (o.a. recht uitlijnen aan de onderzijde en verwijderen inefficiëntheden). Welke software gebruiken jullie daarvoor?

Ik vind de software van revopoint (die ik gebruik) wat beperkt.
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#8

Bericht door Ch3vr0n »

Ik heb de laatste tijd minder scans gemaakt dan ik zou willen, voor mij is de basis software voldoende. Misschien dat je op het revopoint forum zelf meer feedback gaat krijgen rond eventuele software die de scans kan uitlijnen. Daar heb je gebruikers van over de hele wereld.

Toegevoegd in 33 minuten 23 secondes:
Ik heb even voor je door de KS campagne comments geneusd. De modellen zelf iig kunnen zoals altijd worden geëxporteerd naar STL,OBJ en PLY en de volgende programma's zijn bevestigd als compatibel.

SketchUp, AUTOCAD, Geomagic Design X, Solidworks, NX CAD, FreeCAD, BRL-CAD, 3Ds MAX, MAYA, MUDBOX, Canvas, 3D Coat, CURA, Solid Edge, Cimatron, Inventor, Fusion 360, Blender, KeyShot, C4D, CATIA, Link 3D, MeshMixer, NX 10, Alibre Design Expert, AutoQ3D, LightWave 3D, ZBRUSH, Unity, UNREAL ENGINE, Copy-CAD, MeshLab,
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten