Pagina 1 van 1

Vraagje aankoop Bambu Lab A1

Geplaatst: 29/06/26, 17:25
door Vink
Ik wil graag een nieuwe printer kopen... de A1 van Bambu Lab, maar nu zit ik met een vraagje waar ikzelf niet uit kom.
Om meer kleuren te kunnen printen komt de A1 met een het AMS lite systeem.. maar is dit echt nodig?
Wanneer ik kijk naar de Anycubic Kobra X (zie foto) dan heeft deze de spoelen bovenop de printer zitten zonder de extra motoren en houder die de A1 heeft.

Kan ik dat niet ook op de A1 toepassen of mis ik nu iets? Worden de spoelmotoren bij kleurwisseling gebruikt of regelt het hotend de toevoer?

Hopelijk leg ik het een beetje begrijpelijk uit.. ikzelf kom er niet achter of dit kan.
Anycubic Kobra X
Anycubic Kobra X
Bambu Lab A1
Bambu Lab A1

Re: Vraagje aankoop Bambu Lab A1

Geplaatst: 29/06/26, 17:44
door Wim62
Ik hebt AI er even op los gelaten en die zegt dat Anycubic Kobra X een ingebouwd kleuren systeem heeft en de Bambu A1 met ams lite dat die dat niet heeft .
https://www.google.com/search?q=wat+is+ ... tid=vJFCap

Geplaatst: 29/06/26, 17:48
door Ch3vr0n
Als je meerdere kleuren binnen 1 en dezelfde laag wil gebruiken heb je inderdaad een AMS (lite) nodig, zoniet kan je enkel manuele kleurwissels doen door een filament wissel te configureren op laaghoogte in je slicer. De AMS lite kan inderdaad ook bovenop gemonteerd worden of zelfs tegen de muur, daar zijn genoeg mods voor te vinden. Let wel een A1 kan maar 1 AMS lite gebruiken, maar mits up-to-date firmware ondersteund deze wel meerdere volwaardige AMS zoals bruibaar op de andere printers.

Dit gezegd zijnde, de A1 werd opgevolgd door de A2L en is bovendien ook nog steeds voor een stuk een actief brandgevaar. Tot op heden zijn er een goeie 300 gedocumenteerde gevallen (die ik trouwens mee help documenteren voor Gamers' Nexus en 3D Musketeers) waarbij de NTC op het A1 AC board de neiging heeft af te smelten. Dit probleem werd wel aangepakt en vanaf Q3 vorig jaar werden printers verscheept met een nieuwe versie waarbij die NTC niet langer aanwezig is, maar dat werkt niet automatisch oude stock bij. Maar als je der nu 1 besteld is de kans wel relatief klein dat je een A1 gaat hebben waarbij het AC board nog een NTC heeft. Maar tot Bambu een 2e recall doet op dat model, is per definitie iedere A1 gemaakt tussen release day 1 en Q3 vorig jaar potentieel een probleem geval.

Een voorbeeld: (al is deze wel verwijderd) van amper 5d geleden)

18/6/26
19/6/26
20/6/26

Als je een bambu open frame wil zou ik dan op z'n minst voor de A2L gaan

Geplaatst: 29/06/26, 18:14
door Vink
Zéér bedankt voor de uitgebreide reactie!.. dat is voor mij een reden om mijn A1 aankoop te her overwegen.
Wat jammer toch.. je mag verwachten dat een fabrikant z'n product grondig en uitvoerig test op dit soort dingen..

Geplaatst: 29/06/26, 18:23
door Ch3vr0n
Dat specifieke probleem met de A1 is al een jaar bezig en ze weigeren om een 2e recall te doen omdat deze momenteel niet aan de "aantallen marge" voldoet. Dat ding is zeker getest, maar bij tests komen niet alle mankementen zichtbaar, er zijn gedocumenteerde gevallen die een paar duizend uur hebben zonder problemen, er zijn er die gefaald hebben binnen een week. Het probleem is dan uiteraard aan te pakken om via support een nieuw AC board toegestuurd te krijgen, maar het veranderd niet dat ze weigeren een recall te doen.

Maar zoals gezegd zijnde, als je der nu 1 koopt is de kans wel klein dat je een toestel zou krijgen met een problematisch AC board, en het veranderd niks aan de eigenlijke prestaties van die printer. Nu als je in de markt bent voor een Bambu, mijn gigantische X1C setup staat tekoop (link in onderaan m'n berichten ;))

Geplaatst: 29/06/26, 20:55
door Hardy
Ik zou de A1 links leten liggen en voor de Kobra X gaan, heeft ook hele goede reviews, zie ook phillips 3D, die heeft meerdere filmpjes hierover.