Pagina 1 van 1
Hulp nodig met mini print (tegen betaling)
Geplaatst: 28/07/26, 16:09
door Kick
Hallo allen, ik repareer veel oude elektronica. Gister had ik een wekker radio op mijn werkbank liggen, bij het inspecteren van de klok zag ik dat een tandwiel kapot is gegaan. Normaal gesproken zou dit einde verhaal zijn voor deze wekker radio, maar ik geef niet graag op. Dus ik ben begonnen met leren van fusion en allerlei tandwiel formules om een model te maken die misschien iemand voor mij kan printen. Het tandwiel is alleen zo miniscuul klein ~ 5mm in buiten diameter dat (zo heb ik me laten vertellen) een normale 3d printer (die een vriend van mij dan heeft) dit niet zou kunnen printen. Ik heb bij een heleboel websites gekeken of een betere printer/ resin printer dit kan doen. Daarop is het antwoord natuurlijk ja, maar tegen een hele hoge minimum prijs.
Dus mijn vraag: is er iemand die voor mij (met een resin printer, of hele hoge nauwkeurigheid printer) een aantal varianten van die tandwieltjes kan printen. Uiteraard tegen een betaling, alleen meer dan 25euro vind ik het niet waard dus dan is het einde verhaal helaas. (tot ik ooit misschien mijn eigen printer heb...) Ik hoor graag of er iemand is die zin heeft om me te helpen om een stukje anders verloren techniek te redden! Of misschien iemand tips heeft waar ik terecht zou kunnen.
Groetjes, Kick!
p.s. als iemand hulp nodig heeft met vintage elektronica werkend krijgen, dan weet je me te vinden

Re: Hulp nodig met mini print (tegen betaling)
Geplaatst: 28/07/26, 16:16
door Ch3vr0n
Een moderne printer filament printer met een 0.2 nozzle kan dat perfect printen al is op die schaal een resin printer misschien meer aangewezen. Zou me verbazen of dat meer dan 5 of 10€ zou kosten om te printen
Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk
Geplaatst: 28/07/26, 16:32
door Rob52
Ik zou zeggen upload het stl bestand en misschien dat je een spontaan geprint resultaat ziet verschijnen. Met een 0,2 nozzle moet het wel lukken. En misschien een idee welk materiaal? PLA, PetG of ABS? Nylon is ook een mogelijkheid, maar er zijn maar weinig mensen die dat hebben en/of printen. Ik heb het in ieder geval niet.
Geplaatst: 28/07/26, 16:53
door Kick
Thanks Rob en Chevron voor jullie snelle reacties. Het probleem met veel websites waar ik keek om het te laten printen was een minimum bedrag wat vaak rond de 50euro lag of soms ook enorm hoge verzend kosten. Als jullie suggesties hebben waar dat niet het geval is (of aanzienlijk minder dan hoor ik dat ook graag). Maar leek me ook dat het een stuk goedkoper moet kunnen. Wat materiaal betreft moet het best sterk zijn en zo stijf mogelijk, het staat niet onder heel veel stress maar moet vooral continu draaien voor een lange tijd dus het moet goed weerbaar zijn. ABS denk ik dan maar ik ben geen expert in dit gebied dus ook daarover hoor ik graag jullie advies. Ik woon overigens in NoordHolland - Haarlem, mocht er iemand zijn die een poging wil wagen en toevallig in de buurt woont. je weet maar nooit... Thanks voor het meedenken!
Geplaatst: 28/07/26, 18:12
door Zappa
Ik heb een jaar geleden een tandwieltje geprint voor een vuilbak met automatisch deksel, waarvan een van de tandwielen de beste tijd had gehad. Geprint in Polycarbonaat (pc) en met een 0.2mm nozzle. Dat was toen prima gelukt.
Toevallig gisteren mijn 0.2mm nozzle weer eens gemonteerd op de printer. Dus als je jouw stl bestanden hier deelt wil ik wel een gokje wagen.
Geplaatst: 28/07/26, 19:00
door Kick
Ik heb de 9 tandwiel versies in een google drive bestandje gezet:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Een poging is al een flinke stap in de goede richting! Ik waardeer het Zappa. Ik zal Hot Rats gelijk even opzetten als eerbetoon...
Geplaatst: 28/07/26, 19:01
door Rob52
Kick schreef: 28/07/26, 16:53
Als jullie suggesties hebben waar dat niet het geval is (of aanzienlijk minder dan hoor ik dat ook graag). Maar leek me ook dat het een stuk goedkoper moet kunnen.
Ik denk dat ik voor de meesten hier spreek als ik zeg dat als het succesvol te printen is en het om een enkel keertje gaat de materiaalkosten verwaarloosbaar zijn en je in veel gevallen voor vergoeding van de portokosten al een heel eind komt. Op het moment dat het herhaald voorkomt en het resultaat bevalt, kun je meestal met iemand wel een afspraak maken. Wordt het commercieel ingezet dan wordt het vaak een ander verhaal. Maar voor Repair Cafe achtige situaties zou ik alleen voor de portokosten een tikkie/betaalverzoek sturen. We benne op de wereld om mekaar te helpen, niewaar?
Geplaatst: 28/07/26, 19:09
door Zappa
Mwoaa, Joe's Garage mag ook hoor, haha.
Ik zal er vanavond, na de afwas, eens naar kijken.
Toegevoegd in 1 uur 18 minuten 36 secondes:
Ze zijn wel nog een stuk kleiner (ongeveer de helft) dan het tandwieltje waar ik het over had.
De geselecteerde (1.stl) is te klein om nog redelijkerwijs te printen met een 0.2mm nozzle.
Die heb ik daarom niet geprint, om te voorkomen dat daardoor de hele print mislukt. De rest is net geprint en ziet er zo uit:
Ze meshen wel met elkaar, dus wellicht zijn ze bruikbaar.
Mocht je ze opgestuurd willen hebben, of ze in Eindhoven willen oppikken, dan laat even een DM achter met jouw coördinaten.
Geplaatst: 28/07/26, 21:21
door Kick
Geweldig Zappa, ik heb je een dm gestuurd. Ook jij bedankt Rob, ik waardeer de hulp erg. ik laat nog even weten of het is gelukt met de tandwielen van Zappa. Groetjeeeeeesss