Beoordelen van een bedlevel print Onderwerp is opgelost

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 1 month old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
as4tech
Berichten: 13
Lid geworden op: 30/01/23, 16:58
Locatie: Zeewolde
Netherlands

#11

Bericht door as4tech »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Wim62 schreef: 30/01/23, 21:11 Ik denk dat jou printbed niet vlak genoeg is , en dat de CR touch dit niet op kan vangen .
De printer is nog geen maand oud, dit zou betekenen dat het een fabrieksfout is.. (kan natuurlijk wel), maar niet waarschijnlijk is als ik de visual bekijk.
Puffeltje schreef: 30/01/23, 21:32 ik heb wel een vermoeden wat er loos is maar ik heb geen ervaring met een Ender 3 Neo. Even voor mijn beleving: als je de printer homed wordt er dan voor de z-as een schakelaar gebruikt of wordt er dan gebruik gemaakt van de CR-Touch?
De Neo versie is gelijk met de oude versie, men heeft er oa een cr touch aan togevoegd, een carborundum glas bed en upgraded springs.
Wanneer ik de printer "home": er is geen z-as switch oid, en de z-as wordt dus bepaald door de cr-touch.

Nog even voor de info en duidelijkheid.
ik heb de handmatige level als volgt uitgevoerd:
1. alle 4 de springs op ca 2/3 ingedrukt gezet
2. printer "homed"
3. z-as ofset naar 0 gezet.
4. motor off
5. alle hoeken gesteld (papiertje)
6. auto level via menu
6. saved config
7. met octoprint bed visual uitgevoerd en nog een paar kleine aanpassingen
8. eerste proef print

9. dit forum gevonden :-)
10. gcodes aan de print start toegevoegd
11. clean bed
12. print test (beter maar nog zeker niet oke)


Volgens mij is dit dezelfde procedure als @rob52 beschrijft.
Ender 3 Neo met CR touch | Cura slicer
* Octoprint op Raspberry Pi 3b. Filament merken: RCreality en eSun
* to-do: x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#12

Bericht door Rob52 »

Het lijkt er misschien op. Maar bij mijn 2de level ronde worden er 9 punten afgewerkt. Die 5 extra punten maken het verschil, daar zie je de afwijkingen tevoorschijn komen. En ik heb geen Octoprint, ik werk alleen met het display.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
as4tech
Berichten: 13
Lid geworden op: 30/01/23, 16:58
Locatie: Zeewolde
Netherlands

#13

Bericht door as4tech »

Ondertussen opnieuw begonnen en om te voorkomen dat ik de verkeerde kant op draai en weer opnieuw kan beginnen, graag jullie opmerkingen over de volgende foto. Zoals je ziet gaat het niet op alle plaatsen even goed en vraag me af of het bed dan te ver of juist te dichtbij staat.
Afbeelding
Ender 3 Neo met CR touch | Cura slicer
* Octoprint op Raspberry Pi 3b. Filament merken: RCreality en eSun
* to-do: x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#14

Bericht door Lourens »

In je foto van gisteravond (19:32 uur) staat de nozzel duidelijk een stuk(je) te ver van het printbed.
Dat kan/moet je bijstellen met de offset ergens in de instellingen van je printer.
Maar dat had je blijkbaar al gevonden want de foto van vanmiddag ziet er inderdaad al een stuk beter uit.
Van deze laatste foto ziet het met 6 omcirkelde deel er voor mij het beste uit.
Daar lijken de verschillende lijnen mooi tegen elkaar aan gevloeid te zijn.
Vanwege het witte filament en omdat de foto recht van boven is gemaakt, durf ik niet met zekerheid te zeggen wat er met de andere delen aan de hand is.
Heb je een goede schuifmaat die 2 cijfers achter de komma kan meten?
Dan kan je makkelijk meten of de afwijkende delen méér of juist minder dan 0,2 mm zijn.
Vooropgesteld dat je 1e laag op 0,2 mm ingesteld staat.

Wat ik me nog wel afvroeg:
Laat je het printbed wel eerst goed op temperatuur komen voordat je gaat afstellen/meten?
Vanwege het uitzetten bij verwarmen, zal het printbed waarschijnlijk een klein beetje vervormen.
En dat geeft dan een afwijking ten opzichte van de in je eprom opgeslagen gegevens.
Laat het printbed eerst maar 5-10 minuten op +/- 50 á 60°C opwarmen voordat je gaat afstellen/meten.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#15

Bericht door Rob52 »

Lourens schreef: 31/01/23, 17:53 In je foto van gisteravond (19:32 uur) staat de nozzel duidelijk een stuk(je) te ver van het printbed.
Dat kan/moet je bijstellen met de offset ergens in de instellingen van je printer.
Dat ben ik niet met je eens. Als je goed levelt met de knoppen onder het bed dan is dat het eerste waar je de juiste afstelling mee doet. Je kunt uiteraard wel een offset instellen, maar dan moet de basis goed zijn. Een offset kan bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer je van bedoppervlak wisselt door een glasplaat te plaatsen of een magneetbed en daar tussen wisselt. Maar er is, als je goed doet, altijd 1 situatie waar je offset 0 is.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#16

Bericht door Wim62 »

Er gaat niets boven handmatig je printbed afstellen ben ik achter gekomen .
Bij mij ligt de BL-touch al meer als een jaar in de kast , en daar zal deze ook wel blijven
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
as4tech
Berichten: 13
Lid geworden op: 30/01/23, 16:58
Locatie: Zeewolde
Netherlands

#17

Bericht door as4tech »

Wederom dank allen
Nog maar eens handmatig met papiertje geleveld . Met hot nozzle 200gr en bed 60 Gr.
Zie first layer print. Ze zitten allen mooi vast. Alleen links achter lijkt mij niet helemaal oké. Hoe is deze afstelling volgens jullie?

Afbeelding
Ender 3 Neo met CR touch | Cura slicer
* Octoprint op Raspberry Pi 3b. Filament merken: RCreality en eSun
* to-do: x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#18

Bericht door Rob52 »

Je kunt tot in oneindigheid blijven afstellen, maar bedenk ook dat je nu alle hoeken van het bed gebruikt. In de praktijk print je vaak maar op een klein deel van het bed en dan ook nog in het midden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het daarom niet over het hele bed goed zou moeten zijn. Maar het belangrijkste is dat daar waar je daadwerkelijk print je een goede hechting hebt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#19

Bericht door Hardy »

Het bed heeft ook meestal alleen in het midden de meest correcte temperatuur, aan de randen wordt het vaak toch een stukje lager waardoor de hechting ook minder kan zijn, dus maak je niet verder druk, het ziet er zo wel goed uit.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#20

Bericht door Puffeltje »

Als er bij het homen de BLTouch (of CRTouch zoals in dit geval) gebruikt wordt MOET je de Z-offset instellen. In je berichten lees ik dat je de Z-offset op 0 ingesteld hebt. Daar zit de crucks.

Even een beetje uitleg:
bij het homen zal de CRTouch reageren voordat je printkop het bed raakt. Uiteraard is dit wenselijk anders zou je printkop en/of je bed beschadigd kunnen raken. De afstand tussen printkop en bed noem ik voor het gemak even 'kop-bed afmeting'. Als je hierna met de papiermethode het bed verhoogt tot hij de juiste afstand tot je printkop heeft denk je goed bezig te zijn. Maar zodra je gaat printen, en met een G29 opdracht je bed af laat tasten zal je CRTouch opnieuw de kop-bed afmeting instellen, en hierdoor is het aanpassen van het verhogen van je bed teniet gedaan.

De juiste methodiek is:
  • homen van het bed
  • in het midden van je bed met de papier methode bepalen welke z-offset je nodig hebt
  • z-offset opslaan in je printer
  • lekker gaan printen
Bij het bepalen van je Z-offset verklein je wel de afstand tussen je kop en je bed maar doe je dit door de hoogte van de kop aan te passen, en NIET je bed. Het aanpassen van je bed doe je alleen nog maar om te zorgen dat je bed zo recht mogelijk ingesteld word. Op het ogenblik zit ik op het werk en kan ik even niet opzoeken hoe je de z-offset instelt maar daar worden voldoende pagina's op het internet aan gespendeerd. Kan je het niet vinden dan zal ik vanavond (na 10 uur) even voor je kijken en hier plaatsen hoe je dit uit kan voeren.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#21

Bericht door Wim62 »

Zo stel je de z-offset in .
Z-Offset Instructies:

1. Home 3D printer (home button in pronterface)
2. M851 Z0 Reset Z0 Offset
3. M500 Settings opslaan in eeprom
4. M501 Set Active parameter
5. M503 Display active parameter
6. G28 XY Home X en Y as
7. G28 Z Home Z as
8. G1 F60 Z0 Verplaats nozzle naar de echte 0 offset
9. M211 S0 uitschakelen soft endstops
10. Beweeg de nozzle met kleine stapjes naar beneden zodat een blad papier juist vast komt te zitten. Kijk op het printerdisplay voor de Z offsset waarde. (Neem dit getal en voeg er de dikte van het gebruikte blad papier bij. Vb. “0.16”)
11. M851 Z X.XX (voorbeeld –1.39) Dit is uw Z - offset
12. M211 S1 terug inschakelen soft endstops
13. M500 Settings opslaan naar Eeprom
14. M501 set active parameters
15.M503 Toon de huidige settings

Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten