Bambu P1S en heat creep PLA

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Rob52
Netherlands

Bambu P1S en heat creep PLA

Bericht door Rob52 »

Het is niet de eerste keer dat het gebeurt en ik ben er ook alert op, maar een PLA print wil nog weleens mislukken door heat creep. Maar hoewel een gesloten printer voordelen heeft kan het ook nadelen hebben. Ik heb bij de printer de deur bij printen met PLA altijd open staan en de deksel eraf. Maar dan nog is dat vaak nog balanceren op het randje. Het hangt wel sterk af van het merk en type PLA. De laatst gekochte ATA blijkt er erg gevoelig voor te zijn. In de praktijk merk ik dat de temperatuur snel richting de 35 graden oploopt. (ingebouwde temperatuurmeter) Bij de meeste PLA's gaat het nog goed, maar bij 37 graden is het meestal foute boel en stopt de toevoer en kun je de print opnieuw starten. Tijdens het printen forceer ik de Aux en chamber ventilator naar 100% en daarmee lukt het aardig de temperatuur op max 35 graden te houden. Alleen bepaalt de printer vaak of de ventilatoren wel of niet aanstaan en blijf je ingrijpen omdat de printer overrulet. Het probleem wordt nog versterkt op het moment dat je een heel langdurige grote oppervlakte print hebt waardoor het heatbed lang bovenin blijft staan. Mijn probleem van de laatste keer was een print waarbij de eerste laag al 1 uur 3 kwartier duurde. Deze kon ik dus telkens na ruim een uur 6 keer opnieuw starten voordat hij lukte. Enig dat nog een beetje kan helpen is dat de omgevingstemperatuur in de kamer lager is dan de 25 graden van nu en het gebruik van een laagtemperatuur build plate die voldoende heeft aan 35 graden. Printen met PetG of andere filamenten geeft deze problemen niet.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Ik neem aan dat je de temperatuur in de printer zelf bedoeld of heb je het over de kamer waar je printer in staat. :?
En bij Heat creep smelt het filament al voor het de extruder in gaat?
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical Creator 6.0.3 en Cura 5.6.0
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

De temperatuur in de printer stijgt soms te hoog. En bij heat creep stijgt de warmte te veel omhoog waardoor het inderdaad te vroeg smelt of zacht wordt. Nu is het in mijn kamer waar de printer staat ook 25 graden wat het er ook niet gunstiger op maakt. Maar we genieten nog maar even van de nazomer.

Het laatste geval was een verlicht logo van een game voor m'n schoonzoon. Zelf heb ik er niks mee, maar het printen van het ding was dus wel een uitdaging. Er kwam namelijk nog een ander issue om de hoek kijken en dat is het uitvullen van de kleinste uithoeken. En dat doen slicers vaak niet erg netjes en als je er dan een verlichting achter plaatst zie allemaal gaatjes, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

GTA opvulling.jpg
Het resultaat met achtergrondverlichting is dan zo:

GTA opvulling gaten1.jpg
Bij onderstaande versie was/is dat nihil, maar wel met de 0,4 nozzle voor de eerste laag ingesteld op 0,24 mm.

GTA.jpg
Bij de eerste versie liet de bambu slicer ook geen aanpassing toe.(Bij de tweede ook niet maar het ontwerp is beter) Je kunt de waardes wel veranderen, maar ze hebben alleen geen effect. Allemaal veroorzaakt door het combineren van diverse stl's in 1 bestand om meer kleuren te printen. Het heeft ook te maken hoe het is ontworpen of het wel of niet gaat werken.

Maar vooral de eerste laag is kwetsbaar omdat het filament dan veel langzamer door de printkop gaat en langer de tijd krijgt om te hoog in het proces zacht te worden.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Die kleine gaatjes kan je in veel gevallen oplossen. Kijk eens de volgende instellingen na.

Slicer Engine, als die op classic staat zet die eens op arachne. Filter out tiny gaps (eventueel uitzetten), gap fill aanzetten op top/bottom solid layers
Bambulab X1C + 4 AMS | TE KOOP

PrusaXL 5 Toolhead Edition
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Staat op arachne. Gap infill staat alleen genoemd bij snelheid. tiny gaps staat helemaal niet genoemd. En detect thin walls is uitgeschakeld. Ik lees wel vaker dit soort aanpassingen, maar ik kan ze in Bambu Studio niet vinden. Om zeker te zijn heb ik eerst al overgeschakeld naar Engels en heb ik de zoekfunctie gebruikt. Maar dat mag niet baten.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

ik gebruik studio zelden of nooit, maar zou niet de 1e instelling zijn die Orca wel heeft maar studio niet. Ik kijk ff hier.

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zat daar ook aan te denken, moet ik even opstarten, maar die weigert op het moment en ik kan even m'n pc niet opnieuw opstarten. Orca heeft inderdaad andere instellingen, maar die gebruik ik weer zelden, maar misschien in dit soort gevallen beter om het wel te doen.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Bambu studio: Mogelijk moet je de "advanced" schakelaar aanzetten, of developer mode activeren.

Filter out tiny gaps staat bij Strength > Sparse infill. Maar gaat hier dus geen effect hebben gezien het niet om infil gaat maar je top/bottom solid layers. (Sorry mijn software staat waar mogelijk altijd op Engels, mocht ik wat moeten opzoeken vind je meestal toch meer resultaten in Engels dan NL). Dat detect thin wall is uitgeschakeld in jouw geval is normaal, het is ofwel Classic engine + detect thin walls ofwel arachne engine.

Maar verder dan dat heb je die andere instellingen niet onder studio

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Even met Orca slicer geprobeerd, maar helemaal weg krijgen lukt niet. Bij diverse instellingen zie je gewoon geen verandering.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in