Pagina 1 van 1

Tips en Tricks

Geplaatst: 07/05/24, 09:34
door Vink
Hi,
Is het misschien een idee om een rubriek Tips en Tricks te maken?

Re: Tips en Tricks

Geplaatst: 07/05/24, 11:07
door PrintEngineer
Dat is aan de forum admin of we hier een tips and tricks hoekje zouden willen openen. Er is al best veel te vinden met de zoekfunctie van dit forum. Dus wat mij betreft een goed idee, alleen weet ik niet wat de toegevoegde waarde gaat zijn. 3D printen is hoe dan ook veel zelf uitzoeken, juist omdat iedere printer weer net even anders reageert op instellingen en materiaal

Geplaatst: 07/05/24, 12:20
door Ch3vr0n
Een apart forum zie ik op dit moment niet echt nodig, gezien zoals je zegt iedere printer anders reageert op vermelde tips/ Ik wacht even de feedback van anderen af maar ik kan desnoods wel het FAQ gedeelte hernoemen dat er ook tips & tricks geplaatst kunnen worden. Dan ziet dat forum ook activiteit

Geplaatst: 07/05/24, 15:13
door Vink
Een typisch Tips en Tricks:
Zwart PLA ziet er vaak niet zo mooi uit.. gebruik auto Cockpit Spray en krijg (véél) mooier resultaat.

Geplaatst: 07/05/24, 16:18
door Wim62
Cockpit Spray is tijdelijk , en het licht allemaal iets anders dan wat je denkt .
Zwart PLA is te beïnvloeden door de temperatuur te veranderen , en elk PLA filament reageer anders op op een printtemperatuur .

Geplaatst: 07/05/24, 17:20
door Rob52
Er zijn veel verschillende soorten zwart PLA. Buiten de standaard zijn er matte tot glanzende met alles er tussen in. Je moet er alleen wel soms naar zoeken want niet iedereen verkoopt die. Kijk maar eens op Amazon, daar is veel variatie te vinden. En wat Wim al aangeeft geeft een hogere temperatuur ook meer glans.

En als ultiem alternatief kun je natuurlijk het onderwerp in ABS printen en met acetondamp nabehandelen. Maar dat is niet voor iedereen en/of printer te doen.

Geplaatst: 07/05/24, 17:35
door Vink
Je ziet het.. Tips en Tricks heeft toch wel bestaansrecht :)

Geplaatst: 07/05/24, 19:51
door Wim62
Alleen nog maar op jou bericht , de toekomst moet het bewijzen .😁

Geplaatst: 07/05/24, 21:33
door 3DWim
Probleem met T&T is dat je dan weer moet onderverdelen naar soort, type, model printer. Soort materiaal etc.
Het idee van spray is leuk maar toen ik spuitverf gebruikte zag ik alleen een enorme zuigende werking van de pla lagen.

Geplaatst: 07/05/24, 23:40
door Vink
Het is geen spuitverf.. het is een soort wax of zoiets

Geplaatst: 08/05/24, 08:29
door PrintEngineer
Wat de glans brengt bij cockpit spray is siliconen. Daar kan je dus later ook letterlijk niets meer mee als het materiaal zich in de poriën van het PLA heeft genesteld

Geplaatst: 08/05/24, 09:19
door Rob52
Als je het mooi vindt kun je natuurlijk allerlei middeltjes gebruiken om het printje mooier te maken. Misschien dat het niet voor de eeuwigheid houdt. Maar als het een neerzet dingetje is dan is het gewoon een kwestie van eens in de zoveel tijd even opnieuw inspuiten. Het gaat dan uiteindelijk om het resultaat.