Pagina 1 van 1

Pauze

Geplaatst: 14/05/24, 07:35
door Frits
Bij mij staan de printers een poosje stil, omdat ik druk bezig ben met de renovatie van onze badkamer. Het is niet zo'n grote badkamer.
De ruimte meet slechts 1,70 x 2,20 x 2,28 meter. Wij wilden niet opnieuw gaan tegelen. Besloten was om de wanden met kunststofplaten te bekleden en een nieuwe kunststof 'lage instap' douchebak te plaatsen. De douche wordt gescheiden van de rest met een glazen spatwand. Verder komt er een nieuwe wastafel met twee laden en een spiegelkastje. De verwarming was al eerder vervangen door een designradiator. De vloer wordt ook met PVC bekleedt
Een aangevraagde offerte bracht volgens de vertegenwoordiger, die ter plaatse kwam kijken een startbedrag van minstens 20.000 euro :shock: op de teller afhankelijk van de gekozen materialen.
Wij, mijn vrouw en ik, besloten het toch maar zelf te gaan uitvoeren en dat kostte ons ongeveer 4000 euro. We zijn op 6 mei begonnen met slopen en inmiddels is het plafond en 3 van de 4 wanden klaar. Het valt niet mee om in die ruimte een plaat van 122 x 227 cm te draaien en te plaatsen. Lomp zwaar dat PVC, maar kalm aan komen we er wel.
Vandaag doen we weinig, omdat ik voor de 79e keer mijn verjaardag vier. En een dagje rust kan ook geen kwaad voor mijn spieren. ;)

Re: Pauze

Geplaatst: 14/05/24, 08:05
door Banditoz
Hartelijk gefeliciteerd en succes met klussen 👍

Geplaatst: 14/05/24, 09:06
door PrintEngineer
Van harte gefelicitaart en leuk als we hier ook wat foto's van de badkamer te zien krijgen

Geplaatst: 14/05/24, 09:38
door Wim62
Proficiat Frits en succes met de badkamer .

Geplaatst: 14/05/24, 10:13
door Rob52
Frits schreef: 14/05/24, 07:35 Een aangevraagde offerte bracht volgens de vertegenwoordiger, die ter plaatse kwam kijken een startbedrag van minstens 20.000 euro op de teller afhankelijk van de gekozen materialen.
Zo ver zijn ze tegenwoordig doorgeschoten. Installateurs denken dat ze alles kunnen rekenen en dat de klant toch wel betaalt. Volgens jouw opgave van 4000 euro voor zelf doen betekent dat dus 16000 euro arbeidskosten. Bij een hedendaags uurloon van 100 euro per persoon en 2 man zou dat dus betekenen dat er 2 man 80 uur oftewel 2 weken mee bezig zou zijn. Echte vaklui doen dit in 2~3 dagen. Laat het een week zijn, dan wordt je dus nog steeds voor 8000 euro getild.

Hier 2 jaar geleden offerte gevraagd voor dakgoten en 2 zolderramen schilderen. 4000 euro ex. BTW. Toen zelf maar een steiger neergezet. Vorig jaar werd door dezelfde schilder eenzelfde huis aan de overkant compleet van onder tot boven inclusief uitbouw geschilderd voor 5500 euro. Oplichters.

Fijne verjaardag en geef jezelf even rust. Succes met de verbouwing.

Geplaatst: 14/05/24, 10:46
door PrintEngineer
Installateurs en bouwbedrijven profiteren van het toenemende aantal linkerhanden, en de groep tweeverdieners die nooit tijd hebben om zelf iets te doen. Verder is een veel gebruikt argument dat er niet genoeg arbeidskrachten beschikbaar zijn, dus als je wilt dat ze snel iets komen doen de hoofdprijs moet betalen. En dan krijg je bijvoorbeeld Polen of Roemenen over de vloer die voor veel minder uurloon hetzelfde werk doen als een Nederlander. Dat is dus lekker winst maken en we vinden die belachelijk hoge prijzen al heel normaal met elkaar

Geplaatst: 14/05/24, 11:41
door Wim62
En maar buitenlanders en asiel zoekers naar Nederland halen .
Ik denk dat wij mensen er ook schuldig aan zijn .

Maar Frits heeft nu zelf de regie in handen .

Geplaatst: 14/05/24, 12:29
door Frits
Zo is dat. En als ik een foutje maak is het mijn eigen schuld. Geen gezeur over garantie en keurmerken.
Het was zo als hieronder. Boven de wastafel hing een eenvoudig kunststof spiegelkastje en aan de rechter muur was een invalide toilet. Die twee zaken hadden we al meteen opgeruimd, toen we nog een container voor de deur hadden staan. ;)

1. Afbeelding

Nu is het helemaal leeg gehaald. Ook de nieuwe design radiator moest er weer even voor gedemonteerd worden en omdat ik zelf de cv aangelegd heb was dat ook geen probleem. :D

2. Afbeelding

Ik kan pas een foto maken als het klaar is om te laten zien hoe het is geworden. Geduld mannen.

Geplaatst: 14/05/24, 13:34
door Wim62
Jammer dat je de mooie badkamer gaat verbouwen .
Het Openlucht museum in Arnhem had hem graag willen hebben 🤣🤣😂😂👍

Geplaatst: 14/05/24, 13:47
door Frits
Wim, dit spul stamt nog uit het jaar 1972 en de vorige bewoonster was 97 toen wij het vorig jaar kochten. Dus ja, het werd wel tijd, dachten wij.

Geplaatst: 24/05/24, 18:11
door Frits
Jullie hebben nog een paar foto's van het project te goed.Vanmiddag heb ik de 'laatste hand' er aan gelegd.
Het was best pittig en soms zwaar werk, maar we hebben het samen met mijn vrouw tot een goed einde weten te brengen.
Zulke grote kunststof platen zijn lastig te hanteren in zo'n kleine ruimte. :evil:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

Daarmee is de renovatie van ons huis ten einde.
Nu kan ik mij weer op mijn tekenen en printen gaan storten. :D

Geplaatst: 24/05/24, 19:21
door Rob52
Mooi stukje huisvlijt.

Geplaatst: 24/05/24, 19:41
door Wim62
Dat hebben jullie mooi gemaakt , ziet er mooi uit .
Je bent een handig mannetje Frits 👍

Geplaatst: 24/05/24, 21:54
door 3DWim
Ziet er goed uit !
Heb je die kunststof platen "gewoon" tegen de tegels gelijmd of zo ?

Geplaatst: 25/05/24, 10:33
door Frits
Ja. Dat was het makkelijke er van. Het manoeuvreren was het moeilijkste. Met twee vacuümklemmen lukte het ons wel. Handige dingen.

Geplaatst: 30/05/24, 13:57
door Frits
Het printwerk blijft toch nog even in de ijskast, want op 11 en 24 juni ben ik aan de beurt voor een staaroperatie aan mijn ogen.
Nu ben ik nog de laatste hand aan het leggen aan mijn nieuwe roman. :)

Geplaatst: 30/05/24, 14:13
door Wim62
Groot gelijk Frits de snaar kan niet altijd gespannen staan .👍

Geplaatst: 30/05/24, 16:51
door Rob52
Een staaroperatie hoeft je printwerk niet in de weg te staan. Na een dag kun je weer prima, beter dan voorheen, zien.

Geplaatst: 30/05/24, 17:22
door Frits
Dat geloof ik graag. Omdat ze eerst een oog doen en veertien dagen later het tweede oog, zit ik toch een poosje met wat lastige aanpassingen totdat ik een nieuwe bril kan laten maken. Voor gewoon om je heen kijken zal het wel meevallen, maar fijn priegelwerk moet toch even wachten op die nieuwe bril denk ik :?

Geplaatst: 30/05/24, 18:20
door 3DWim
Rob52 schreef: 30/05/24, 16:51 Een staaroperatie hoeft je printwerk niet in de weg te staan. Na een dag kun je weer prima, beter dan voorheen, zien.
Onzin.
Ik heb het ook gehad en in de tussentijd heb je één goed oog en een slecht oog. daar zie je echt weinig goed mee.
verder kreeg ik de vraag welke sterkte in wilde, dichtbij of ver af goed. Ik heb nu alleen een leesbril nodig. En dat is ook gewoon ouderdom waar niks tegen helpt, wat de reclame ook belooft. Tenzij je elke x jaar je ooglens laat aanpassen.
Voor ver af normaal kijken dus zit ik nu op meer dan 100% (ja ik weet ook niet hoe ze rekenen maar dat schijnt te kunnen)

Geplaatst: 30/05/24, 19:51
door Rob52
Het is geen onzin. Het is alleen persoonsafhankelijk. Het zal inderdaad niet voor iedereen hetzelfde zijn. Zo ligt het aan de sterkte die je had en die je krijgt. De verschilsterkte tussen beide ogen en of je sterker bijziend of verziend bent en wat dat na de operatie gaat worden. Keuze wordt ook met je overlegd. Maar de verschillen tussen 2 ogen mogen ook weer niet te groot zijn. Daarom heb ik nog steeds een bril.

Ik ga niet mijn hele medische geschiedenis hier neerleggen. Maar ik heb 2 ogen met netvliesloslating gehad. Alle twee de ogen een vitrectomie, oftewel verwijdering van het glasachtig lichaam gehad. Plus de bijbehorende laserbehandeling. Na het eerste oog na een half jaar staar en nieuwe lens, bij het tweede oog direct na de operatie al staar.

Na een netvliesloslating en de bijbehorende operatie moet je wel een aantal weken rekenen voordat je überhaupt met het oog weer kunt zien.

Maar na een gewone staaroperatie is dat echt maar een dag. Met de eerder genoemde persoonlijke afwijkingen wel te verstaan. Na beide staaroperaties ook nog nastaar gehad en ook voor gelaserd.

Al met al heeft het totale proces voor beide ogen ca. 4 jaar geduurd. Maar ik zie nu, weliswaar met bril, veel beter dan voor 7 jaar geleden. Ik had ook zware last van glasvochttroebeling. Door de vitrectomie is dat gelijk ook totaal verdwenen. Ik kan nu zonder veel moeite verkeersborden op de snelweg lezen op een afstand van 500 meter. Ook voor het doorsnee zicht heb ik een waarde van boven de 100%. Dat is voor mijn leeftijd uitzonderlijk goed. Ik ben dan ook erg blij met de resultaten. Dat is 1 van de voordelen van het leven in deze tijd. 50 jaar geleden was ik gewoon 80% blind geweest.

Geplaatst: 30/05/24, 20:10
door Frits
Dat is heel fijn Rob. Ik hoop dat het mij ook zo goed vergaat.

Geplaatst: 31/05/24, 08:05
door Rob52
Eén ding is natuurlijk wel van invloed en dat is wanneer je nog niet de juiste bril hebt. Mocht je die nodig blijven houden tenminste, er zijn ook mensen die geen bril meer hoeven dragen. Afgezien van een leesbril, maar die koop je voor een paar euro bij het Kruidvat. Maar ik kocht daarvoor tijdelijke een goedkoop ding van Charlie Temple. Voor de overbrugging werkte dat prima.

Geplaatst: 31/05/24, 09:22
door 3DWim
Beste Rob,

Jammer dat je voor jouw ogen veel hebt moeten doorstaan.
Maar het is nog steeds onzin dat je als je aan twee ogen geopereerd moet worden, dus die zijn niet in orde, je na de operatie van één (1) oog prima kan zien. Ja met dat ene oog wel maar dat valt niet onder prima zien (bij mij).
Als je dan ook nog eens brildragend bent dan is één oog ineens prima maar het andere oog nog niet. Omdat het beeld samengevoegd wordt in je hersenpan krijg je alsnog een fout beeld. Tenzij je allen blijft kijken met je nieuwe oog.

Ik dacht slim te zijn om het glas uit de bril te halen bij het nwe oog maar daar trappen je hersenen niet in. Simpelweg om dat wederom je beeld samengevoegd wordt en de correctie van dat ene glas geen relatie meer heeft met het 2e glas.

Als het bij jouw allemaal anders geweest is is dat helemaal top maar om zo maar te roepen dat je zicht 100% wordt direct na operatie is kul. Tenzij je andere oog 100% is. Maar daar waren we niet mee begonnen.

Verder: Frits het klinkt allemaal enger dan het uiteindelijk is.
Tip: vraag en zorg er voor dat je oog echt gesloten is na de operatie als het verband er op gaat. Dat ging bij mijn 2e operatie niet 100%. De anesthesist moet dat doen maar de 2e was bij mij wat te gehaast.
En een gaasje wat tegen je oog drukt terwijl de verdoving wegtrekt is no fun. Was een dag later weer opgelost (als verband er af gaat) maar toch, het hoeft niet.
Succes.

Geplaatst: 31/05/24, 09:52
door Rob52
3DWim schreef: 31/05/24, 09:22 Jammer dat je voor jouw ogen veel hebt moeten doorstaan.
Valt allemaal wel mee hoor, ik heb er niet onder geleden. Je moet alleen veel geduld hebben want het hele proces tot ik geen bijwerkingen zoals diverse ontstekingen meer had heeft dus wel een paar jaar geduurd. Om de haverklap weer terug naar het ziekenhuis en weer een kuurtje met de e.o.a. druppel of zalf. Maar ik ben nog steeds blij met het resultaat.

Het is allemaal maar hoe je het zelf ervaart. Wat ik ook al aangaf is dat het van veel factoren afhangt en dus ook nogal persoonlijk kan verschillen. En je hebt gelijk dat 1 goed en een slecht ook niet fijn samengaan. Maar ik heb inderdaad deels met 1 oog gekeken waar mogelijk. En ik heb het voordeel bijziend te zijn, ook na de operatie(s). Dus voor bureauwerk had ik weinig problemen omdat ik dat zonder bril goed kon zien. Hoe dan ook, de staaroperatie zelf stelt eigenlijk niet zoveel voor en kun je snel van het goede resultaat genieten. Mits je snel bent voorzien van de juiste bril. En dat kan dan soms wel even duren en wat vertraging geven, zeker als je 2 operaties na elkaar krijgt. Maar met een beetje geduld is het snel weer oke.

Geplaatst: 31/05/24, 14:10
door Frits
Bij iedereen gaat het net even anders. Ik heb er wel vertrouwen in, maar zal toch blij zijn als we een maand verder zijn.

Geplaatst: 14/06/24, 20:00
door Frits
Inmiddels ben ik aan mijn linkeroog geopereerd en dat verliep zonder problemen. Een kapje op je oog vonden ze niet meer nodig, maar je mag er twee weken niet in wrijven. Uit voorzorg heb ik twee nachten met een plastic veiligheidsbril op geslapen. Dat ging goed, maar nu slaap ik weer zonder iets. Na twee dagen werd het wat hinken op twee benen. Met mijn linker oog kan ik nauwelijks behoorlijk kijken vanwege de bril, maar zonder bril zie ik met rechts weer weinig. Toch was zonder bril voor mijn gevoel aangenamer. Uiteindelijk heb ik het linker glas uit mijn bril gehaald, omdat dat nieuwe oog niet verpest moet worden met een verkeerde bril. Het is wel even wennen, maar na een dag kan ik er aardig mee uit de voeten.
Ach, het is zo 24 juni en dan moet het zonder bril kunnen doen. :D

Geplaatst: 14/06/24, 21:13
door Rob52
Frits schreef: 14/06/24, 20:00 Het is wel even wennen, maar na een dag kan ik er aardig mee uit de voeten.
Zie je wel ;)

Geplaatst: 14/06/24, 22:05
door Wim62
Blij dat het tot nu toe goed verlopen is 👍.
Voor dat je het weet is het de 24 ste een keer knipperen met je ogen 😂

Geplaatst: 15/06/24, 07:21
door Frits
@Rob Ja. :mrgreen:
Met mijn 'halve' bril kon ik gisteravond de ondertitels op de tv goed lezen. Inmiddels zijn mijn 3 nieuwe romans ook gekomen van de boekprinter.
Die kan ik nu al gaan lezen. Dan schiet de tijd tot de tweede operatie mooi op. En misschien af en toe een potje voetbal kijken. Komt goed.
Het 3D printen komt hier daarna wel weer.

Geplaatst: 15/06/24, 09:51
door 3DWim
@frits, gefeliciteerd.
Ook meer kleur te zien zeker ?

Geplaatst: 15/06/24, 18:50
door Frits
In het nieuwe linker beeld is wit witter, het rechter lijkt nu geler te zijn.

Geplaatst: 26/06/24, 15:26
door Frits
Ook mijn rechter oog is nu geopereerd en heeft een nieuwe kunststof lens gekregen. Het is nu twee dagen geleden en het wordt nog steeds wat beter. Helemaal optimaal wordt het niet bij mij vanwege een netvlies probleem in het linker oog.
Maar ik kan nu zonder bril met enige inspanning weer lezen en schrijven op de pc. Dat is al heel wat, want voorheen deed ik zonder bril niets op mijn scherm. Waarschijnlijk komt er straks toch een goede leesbril aan te pas.