Pagina 1 van 1
Hitte probleem Ender 3V2
Geplaatst: 22/07/24, 19:18
door Matwheels
Hoi,
Afgelopen week kwamen de prints uit mijn Ender 3V2 die ietwat verschoven zijn met een lichtelijke afwijking naar links en naar achter. Afgekeurde prints dus.
Niets veranderd aan GCODE / instelling / printwijze etc etc
Gisteren wederom een probleem er zat bijvoorbeeld een slechte laag tussen die vervolgens de oorzaak was dat de rest van de print verziekt werd.
Ender 3V2
- Extruder met directie aandrijving
- Dual Z-as
- BL-touch
Gestart met een onderzoekje over het ontstaan van dit probleem.
Maakt niet uit welke kleur ik gebruik van PLA filament.
Temperatuur instelling geen resultaat.
Extruder met directe aandrijving vervangen door originele Creality Hotend, geen verbetering.
Er verschijnen prints met een duidelijk streep PLA aan de linkerkant van het printbed maar de skirt laag is rimpelig en hecht niet en de Nozzle geeft geen filament meer.
Probleem zit hem volgens mij in de temperatuur maar van wat ?? Kan het moederboard een oorzaak zijn.
Ideeën ?
groet Matje
Re: Hitte probleem Ender 3V2
Geplaatst: 22/07/24, 20:49
door Hardy
Zou je moeten kunnen zien op je display, wanneer de temperatuur niet gehaald wordt binnen een bepaalde tijd zal de printer sowieso een fout melding moeten geven, ik denk toch eerder een gedeeltelijk verstopte nozzle, wanneer er niets meer uitkomt kan het natuurlijk ook een slecht contact/kabelbreuk naar de extuder motor kunnen zijn, of een defecte stepperdriver, draaid de extruder motor wel wanneer deze filament moet aanvoeren?
Wat de lichte verschuiving betreft zou ik even nagaan of alle assen nog wel soepel lopen, ook de riemwielen op de motor assen kunnen los zitten en dit zou ook het probleem bij de extruder motor kunnen zijn.
Geplaatst: 22/07/24, 21:40
door PrintEngineer
Het layer shiften komt bij de Ender 3 vaak door te slappe riemen. Dus het advies wat ik je kan geven is de riemspanning controleren en op de goede spanning afstellen.
Voor het andere probleem heeft Hardy al zinvolle tips gegeven
Geplaatst: 22/07/24, 21:54
door Matwheels
Bedankt voor reacties,
- verstopte Nozzle, diverse nieuwe gebruikt bij de 2 verschillende opstellingen (direct drive en de originele hotend en extruder)
- nieuwe tubes gebruikt
- 2 set kabels gebruikt,
- riemwielen staan op spanning regelmatig check
- extruder motor, 2 verschillende gebruikt
We zoeken / experimenteren verder
Gr Matje
Geplaatst: 22/07/24, 22:16
door PrintEngineer
Als er al zoveel is vervangen zou ik de driver van de E-motor verdenken
Geplaatst: 23/07/24, 11:21
door Matwheels
Hoi,
Even terug naar het probleem:
- Ender 3V2 met 2e Z aandrijving en direct drive
Gaf steeds meer printproblemen zoals een keer verschuiven van print en korrelige tussenlaag.
Dit was af en toe en kwam steeds vaker voor.
De printer is inmiddels bijna 3 jaar oud en heeft ontzettend veel gedraaid en goed zijn werk gedaan.
Mogelijke oplossingen geprobeerd:
- ander filament, nieuw oud, andere kleuren GEEN verschil
- andere firmware GEEN verschil
Printer teruggebouwd met de originele onderdelen, de direct drive vervangen door de losse extruder en hotend.
Adviezen die hierboven zijn gegeven opgevolgd maar helaas bleef het probleem bestaan.
Ik weet het niet meer. Ik heb geen zin meer om er nog meer tijd in te steken alhoewel ik wel benieuwd was naar de oorzaak, ondanks de vele uurtjes die ik er in heb gestoken weer een grote ervaring rijker.
Mogelijk is de printer op alle fronten "versleten" en heb besloten een nieuwe Ender 3V2 (heb deze nog liggen) in elkaar te zetten.
bedankt nogmaals voor de reacties.
groeten Matje
Geplaatst: 23/07/24, 11:41
door Hardy
Matwheels schreef: 23/07/24, 11:21
Mogelijk is de printer op alle fronten "versleten"
Jammer dat je het niet hebt kunnen tackelen, maar als alles versleten zou zijn, zou je dat ook snel moeten kunnen zien, en wat kan kan er nu echt verslijten, hooguit de loopwielen, riemen en extruder tandwiel, in ieder geval succes met de nieuwe printer.
Geplaatst: 23/07/24, 13:16
door PrintEngineer
Je hebt vast nog niet alles kunnen controleren en zeker niet het mainboard. Mogelijk is de oorzaak wel een roasted stepper driver, en dat kan je alleen maar meettechnisch vaststellen. En ik zou zeggen, als je toch nog een nieuwe Ender hebt liggen kan je het mainboard van die machine gebruiken om de huidige mee te testen. Dat zou een op een moeten werken als het dezelfde versie is en als alles dan wel goed werkt zet je er een nieuw mainboard in en gaat het spel weer verder
Geplaatst: 23/07/24, 15:41
door Banditoz
Als je een nieuwe hebt liggen kun je natuurlijk kostenloos je mainboard uitsluiten toch. En ander mainboard is niet heel duur, zeker als je een bigtreetech bordje pakt bijvoorbeeld.
Geplaatst: 23/07/24, 22:27
door Matwheels
Hoi
Vandaag nieuwe Ender 3V2 in elkaar gezet en kan weer printen.
Nog enkele onderdelen overzetten.
Wat wordt bedoeld met roasted steppen driver?
Gr Matje
Geplaatst: 23/07/24, 22:47
door PrintEngineer
De term roasted stepper driver zegt iets over de staat van de referentie weerstanden op de driver. In veel gevallen is er een of zijn beide referentie weerstanden door oververhitting verbrand, maar niet helemaal defect. Hierdoor klopt de Vref waarde niet meer en dus ook de ingestelde stroom