Pagina 1 van 1

Nieuwe baan

Geplaatst: 05/12/24, 21:11
door PrintEngineer
Na 8 jaar voor een onderzoeks- en certificeringsinstituut te hebben gewerkt, ben ik per 1 november gestart als OT expert bij een grote energiemaatschappij. Vanwege de geheimhoudingsplicht kan ik hier niets vertellen over de inhoud van de functie, maar wel dat het zorgt voor een totaal ander leven. Voor mijn vorige baan zat ik iedere dag slechts 20 minuten op de fiets en nu reis ik minstens 2,5 uur per dag met de auto. Dat het invloed heeft op de rest van mijn leven en hobbies is niet meer dan logisch.

Sinds de start bij mijn nieuwe werkgever heb ik geen printer of elektronica meer aangeraakt en liggen alle projecten volledig stil. Toch sta ik 100% achter de keuze om in deze baan te zijn gestapt.

En ja, het is absoluut leuk om een hobby te hebben, maar van levensbelang is het niet. Mocht er in de toekomst weer tijd ontstaan om verder te gaan met o.a. het 3D printen zal ik het zeker weer oppakken. Maar voorlopig is daar echt geen ruimte voor. Wel blijf ik hier op het forum lezen en zal als het van toegevoegde waarde is op topics reageren. Dus zijn jullie nog niet van mij af

Re: Nieuwe baan

Geplaatst: 05/12/24, 21:18
door Rob52
PrintEngineer schreef: 05/12/24, 21:11 En ja, het is absoluut leuk om een hobby te hebben, maar van levensbelang is het niet.
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan. Maar als ik lees dat dit o.a. 2 uur meer reistijd per dag betekent denk dat een hobby (welke dan ook) weldegelijk van levensbelang is om te kunnen ontspannen en met iets anders bezig te zijn dan werk en reistijd. Maar goed dat is slechts mijn mening. We zullen je voorgang van de diverse projecten zeker gaan missen.

Geplaatst: 05/12/24, 21:39
door Wim62
Gefeliciteerd met je nieuwe baan .
Maar om twee en een half uur woonwerk verkeer te hebben had ik toch iets dichter bij huis gezocht .
Maar dat is jou keuze , het is jammer dat jou werk al je vrijentijd opslokt zodat je je hobby niet kunt uitvoeren .

Geplaatst: 05/12/24, 22:38
door PrintEngineer
De lange reistijd komt vooral door alle files die er staan. Zonder file zou ik 50 minuten per dag minder reistijd hebben. Reizen met het openbaar vervoer bleek helaas geen optie, want dan neemt de reistijd alleen maar toe. En toch bied deze baan inhoudelijk zoveel uitdagingen dat ik er tot mijn pensionering mijn ei in kwijt kan. En ja ik moet ook ruiterlijk toegeven dat het financieel óók aantrekkelijk was om de overstap te maken. Ik ben voor deze functie benaderd en was op dat moment niet direct op zoek naar een andere baan. Dus heb ik ook ruim de tijd genomen alvorens ik de keuze heb gemaakt. Daarbij heb ik veel zaken tegen elkaar afgewogen en kan alleen maar tot de conclusie komen dat je soms iets moet verliezen om er iets anders voor terug te krijgen. En de printers blijven voorlopig gewoon in de berging staan, dus als er weer mogelijkheden zijn zal ik ze zeker weer aanraken

Geplaatst: 05/12/24, 22:41
door 3DWim
Gefeliciteerd met de nieuwe baan.

Werken en leven kan je alleen als je een hobby hebt !
Ik weet niet wie dat ooit bepaald heeft maar het klopt wel. Nu op zoek naar een huis in de buurt van je kantoor zou ik zeggen.

Geplaatst: 05/12/24, 22:52
door 3D Wens Shop
Gefeliciteerd met je nieuwe functie en welkom in de energie wereld! Je hebt het over een energiemaatschappij, maar bedoel je toevallig niet een netbeheerder? Energiemaatschappijen verkopen met name energie of zit je in de opwek van energie. Ben zelf engineer bij Alliander / Qirion en daar zijn ook veel OT'ers in dienst.

Geplaatst: 05/12/24, 23:03
door Ch3vr0n
Effe "OT Expert" gegoogled. Ti's ofwel "Occupational Therapy" of een systeem voor forensische audio analyze. Gezien de geheimhoudingsplicht gok ik toch eerder op het laatste :) Een compleet andere job zoeken en vinden kan altijd leuk zijn, maar 2.5u rijden dagelijks zou mij toch teveel zijn, alle succes toch.

Geplaatst: 05/12/24, 23:17
door 3D Wens Shop
Ik vermoed dat het voor "Operationele Techniek" staat.

Geplaatst: 06/12/24, 06:08
door PrintEngineer
@3d Wens Shop het is inderdaad netbeheer, maar als ik dat aan mensen vertel kunnen ze zich er niet veel bij voorstellen, juist omdat ik niet buiten met mijn poten in de klei sta. En over het werk binnen niet veel mag vertellen. Ja dat ik met computers werk en een foutje van mij grote gevolgen kan hebben. En dan begrijpt de gemiddelde mens er nog steeds niets van

Geplaatst: 06/12/24, 12:20
door Frits
Veel succes PrintEngineer. Houd je wel de spanning er op? Ik heb een enorme hekel aan ontdooide vriezers. :mrgreen:

Geplaatst: 06/12/24, 17:10
door Banditoz
En zonder stroom wordt voor ons het printen ook lastig 😁

Geplaatst: 06/12/24, 19:04
door PrintEngineer
Met voldoende zonnepanelen en een thuis batterij hebben jullie het netwerk helemaal niet nodig

Geplaatst: 06/12/24, 20:21
door Wim62
Het is dan niet te hopen dat niet iedereen zonnepanelen en een thuis batterij heeft , want dan haal je het pensioen niet bij dat bedrijf 😂.

Geplaatst: 06/12/24, 22:24
door PrintEngineer
De Nederlandse huishoudens zijn goed voor 42% van het totale energieverbruik. De rest komt voor rekening van andere verbruikers zoals de industrie. Dus die thuis batterijen zijn een leuk verdienmodel maar op het totaal een druppel op de gloeiende plaat

Geplaatst: 07/12/24, 15:03
door Puffeltje
Geinig dat ik hier OT Qirion-collega's tegen kom. Eigenlijk een klein wereldje.

En PrintEngineer, veel succes met je nieuwe baan.

Geplaatst: 07/12/24, 15:47
door PrintEngineer
We doen misschien hetzelfde werk maar zijn geen Quirion collega’s

Geplaatst: 07/12/24, 23:18
door 3D Wens Shop
Puffeltje schreef: 07/12/24, 15:03 Geinig dat ik hier OT Qirion-collega's tegen kom. Eigenlijk een klein wereldje.

En PrintEngineer, veel succes met je nieuwe baan.
Hier zit een Qirion Engineer, PrintEngineer zit bij de concurrent :)
PrintEngineer schreef: 06/12/24, 19:04 Met voldoende zonnepanelen en een thuis batterij hebben jullie het netwerk helemaal niet nodig
Daar wil ik wel even op terug komen. "Voldoende" is dan wel een relatief begrip, maar heel realistisch is dat niet wat jij stelt. Ik heb 5760 Wp op dak liggen, maar in de maanden november, december, januari en februari wek ik niet voldoende op om mijn thuisaccu op te laden. Dan zou ik daarnaast nog een 600kWh accu pakket in huis nemen of 10 EV's op de oprit moeten hebben staan met V2G functie.

Geplaatst: 08/12/24, 09:42
door PrintEngineer
Zelf zie ik het niet als concurrentie, maar meer als we werken samen aan het elektriciteits- en groengas netwerk. Zelf werk ik nu bij Enexis als data engineer en zorg er dus o.a. voor dat we meetdata verzamelen en de MS stations op afstand kunnen schakelen

Geplaatst: 08/12/24, 09:59
door Wim62
Dus zien we jou hier binnenkort .
https://www.youtube.com/@Werkenbijenexis/videos

Geplaatst: 08/12/24, 11:21
door PrintEngineer
Dat denk ik niet Wim. Achter de deuren waar mijn werkplek zich bevind mag niet gefotografeerd of gefilmd worden. En je komt er ook niet zomaar binnen. Dus de kans dat je mij gaat zien is zeer gering

Geplaatst: 11/12/24, 22:41
door Puffeltje
3D Wens Shop schreef: 07/12/24, 23:18 Hier zit een Qirion Engineer, PrintEngineer zit bij de concurrent
Yep, met een Qirion-collega refereerde ik ook naar jou; was misschien niet zo duidelijk in mijn bericht.

Geplaatst: 16/12/24, 19:25
door PrintEngineer
Afgelopen weekend heb ik besloten om een groot deel van de hobby op te ruimen. Het lukt met mijn nieuwe baan en het hierdoor nogal veranderde leven niet meer om er voldoende tijd voor vrij te maken. Met name ontwerpen en tekenen vind ik de tijd niet meer voor, en dat is wel de basis van deze hobby. Dus heb ik in alle wijsheid besloten om een groot deel ervan op te ruimen en alleen de Orcabot te behouden. Die zet ik voorlopig op zolder met een paar rollen filament. De andere functionele printers gaan naar een modelbouw clubje die er hopelijk nog veel plezier van zullen hebben. De ruimte die vrij komt kunnen we mooi gebruiken voor andere spullen die nu op plekken liggen waar ze eigenlijk niet zouden moeten liggen. Van mij zullen jullie dus weinig productie meer gaan zien, maar blijf voorlopig nog wel even op dit forum hangen

Geplaatst: 16/12/24, 19:36
door Wim62
Het is jammer dat je nieuwe baan al je vrijetijd opslokt .
Daar zullen ze bij de paardensport waar je regel matig actief bent ook niet blij mee zijn .
En ik denk dat jou nieuwe werkgever ook niet blij is dat het werk wat je gaat doen zoveel zoveel in beslag neem dat je naast je werk niet meer een hobby kan uitvoeren .

Geplaatst: 16/12/24, 19:42
door Rob52
Ik denk dat je het wat meer tijd moet geven. Als je langere tijd in de routine bent ga je er waarschijnlijk ook anders tegenaan kijken en mee om. Nu al dingen weg doen ga je straks waarschijnlijk spijt van krijgen.

Geplaatst: 16/12/24, 22:07
door PrintEngineer
Er is al geregeld dat de spullen die niet blijven a.s. donderdag worden opgehaald. Er lang over sippen heeft ook geen zin en het laten staan zonder het nog aan te raken is al even zinloos. En dat is voor mij reden genoeg om even rigoureus te werk te gaan

Geplaatst: 23/12/24, 13:37
door PrintEngineer
Geheel volgens plan zijn afgelopen donderdagavond een groot deel van de spullen opgehaald. Gebleven zijn de twee Orcabot’s met wat losse onderdelen die naar zolder zijn verhuisd. De heren die de overige spullen hebben meegenomen gingen met een grijns van oor tot oor naar huis. Ze hadden nooit verwacht dat het ging om een volle kofferbak en nog wat kratten op de achterbank. Dus dat hobby clubje heeft de komende tijd genoeg te doen. En nee ik heb er niets voor gekregen, want ik weet hoe lastig het is om een hobby club in een gehuurde ruimte te laten overleven.

Hoe de toekomst eruit gaat zien m.b.t. het 3D printen? Geen idee, maar voorlopig is er geen vooruitzicht op een doorstart. Wel blijf ik hier nog even hangen om mee te lezen zolang het voor mij nog interessant is. En hoe lang dat is zal de tijd moeten uitwijzen

Geplaatst: 23/12/24, 19:04
door Hardy
Ik hoop dat er nog wel enige hobby voor je overblijft, want wanneer je werk je hobby wordt ben je volgens mij verkeerd bezig, dit heb ik in ieder geval altijd proberen te voorkomen als eigen baas, ik kreeg vaak de opmerking van "Leuk hé dat je van je hobby je beroep (fotograaf en met veel plezier) hebt kunnen maken", Mooi niet dus, dan zou ik zo maar naar een nieuw hobby moeten zoeken, want die heb je toch echt wel nodig.

Geplaatst: 23/12/24, 19:46
door Wim62
Bij een repair cafe zou ook leuk zijn , daar kun je ook lekker je creaties op los laten .

Geplaatst: 23/12/24, 20:21
door Hardy
Precies, dat heb ik dus ook tevens gedaan, ik heb mij direct bij twee cafés aangemeld waarbij nu ook vaak de printers ingezet worden.

Geplaatst: 24/12/24, 07:53
door PrintEngineer
Dat er een tijdje geen hobby's in mijn leven zijn vind ik in z ‘n geheel niet erg. De energie en aandacht gaan uit naar die dingen die het nodig hebben. Iedere avond probeer ik toch ook zeker een uur met de honden te wandelen wat voor mij heel ontspannend werkt. En uiteraard zorgt het voor de broodnodige beweging.

Naast de honden zijn er ook nog twee paarden te verzorgen. Mijn vrouw en de dieren vind ik daarom belangrijker dan een 3D printer. Zo ‘n machine voelt er tenslotte niets van als er geen aandacht aan wordt besteed.

Verder kan even geen hobby hebben ook ruimte creëren voor eventuele toekomstige hobby’s. Wie weet wordt ik over een tijdje wel heel erg enthousiast van punniken of kantklossen. Dus we gaan het wel zien wat de tijd ons brengt