Pagina 1 van 1

Mijn fabricaties, ook de mislukte...

Geplaatst: 12/01/25, 13:46
door Sardonis
Voor een uitbreiding van een spel moest er een speciale teerling/dobbelsteen geprint worden.
Wilde de AMS wel eens aan het werk zien in de praktijk en onderstaand het resultaat.
Iets van 78 wisselingen en een verhouding 1/16 eindresultaat -- afval. :lol:
Iets eenmaligs dus, een volgende dobbelsteen kleuren we wel zelf in.
Overigens is het geen eerlijke dobbelsteen want inwendig kloppen de verhoudingen niet echt.
Gooit meer eentjes dan de vorm, ga dus een gewone printen in 1 kleur met uitsnijdingen. :mrgreen:

Verwijderd wegens privacy

Re: Goed voor een keertje ...

Geplaatst: 12/01/25, 14:42
door Ch3vr0n
Je kan de hoeveelheid afval wel verminderen door de spelen met de purge multiplier, meerdere objecten per keer (of het er nu 1 of 100 zijn, het blijft slechts 1 kleurwissel per laag), purge to infill en purge to object te gebruiken...

Maar er zal altijd afval zijn zonder een multi toolhead

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Geplaatst: 13/01/25, 20:05
door Sardonis
Vandaag een nieuwe teerling en kleine speelstukken van de uitbreiding op volledige vulling nogmaals geprint.
Om alles in het originele doosje te krijgen een inleg gemaakt met wat onderverdelingen.
Het eerste model dat een paar uur heeft geprint ligt al bij het PMD.
De maten, nochtans netjes met schuifmaat opgemeten, waren anders bij het model.
Daarna maar een een vereenvoudigde versie gemaakt en meteen eens de 0.6 nozzle uitgeprobeerd.
Niet het beste resultaat, spelen met de snelheden tijdens printen was daar zeker wat schuld aan.
Alles gemaakt met Tinkercad, de vormpjes getekend met de vorm scribble.

Geplaatst: 13/01/25, 21:33
door Zappa
Nou, netjes toch. En dat in 1 maand.
Ziet er leuk uit. Heb je ook een deksel voor d'r op?

Wat is PMD?

Geplaatst: 13/01/25, 21:47
door Rob52
Zappa schreef: 13/01/25, 21:33Wat is PMD?
De kliko voor plastic, metaal en drankkarton

Geplaatst: 13/01/25, 22:24
door Hardy
Ha,ha,ha, wist ik ook niet!😁

Geplaatst: 13/01/25, 23:41
door Sardonis
Zappa schreef: 13/01/25, 21:33 Nou, netjes toch. En dat in 1 maand.
Ziet er leuk uit. Heb je ook een deksel voor d'r op?
Een maand? Heb de printer nog maar een dag of 5. :lol:
Het witte bakje past gewoon in het originele doosje van het spel.

Toegevoegd in 8 minuten 6 secondes:
Voor de koffie-siropen een passend kratje aangepast ...
Model "gejat" van een leeg kratje en de maten wat aangepast.
Met Fusion heeft de zoon een inzet gemaakt en die kon ik dan verder gebruiken in Tinkercad.
Eerst een slice van een paar mm gemaakt om te zien of de flessen pastte.
Klein beetje moeten vergroten en het tweede proefstukje was prima.
De tekst apart op een dun plaatje gedrukt en erna op gekleefd.

Geplaatst: 14/01/25, 09:53
door Barbara
Sardonis schreef: 13/01/25, 20:05 Het eerste model dat een paar uur heeft geprint ligt al bij het PMD.
Beste Sardonis,
Ik zal je maar even uit de droom helpen.
PLA hoort niet in de PMD bak, maar bij het restafval.
Het is geen plastic zoals wij dat kennen gemaakt van aardolie, maar van o.a. mais.
Hierdoor kan het niet op de reguliere manier worden gerecycled.
Ook het 'biologisch afbreekbaar' zijn is relatief. Dit kan alleen onder industriële omstandigheden, die wij, gewone burgers, niet kunnen creëren.

Of PETG, ABS en de rest van alle soorten filament in de PMD bak kunnen weet ik niet. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee.

Maar maak je over het afval nog niet al te druk. Gewoon lekker printen en experimenteren, dan komt het verminderen van het afval wel vanzelf (behalve bij multicolor printen, dat blijft met maar 1 extruder een grote afvalproducent).

Succes!

Geplaatst: 14/01/25, 10:17
door Sardonis
Je hebt gelijk hoor, daarom dat ik het een beetje verdekt in de zak stop. :mrgreen:
Wanneer iedereen alles 100% juist sorteert gaan er banen verloren aan de recyclageband, dat wil ik niet mee veroorzaken. :lol:
Daarom dat ik nu en dan wat verkeerd in de zak stop, geen gevaarlijke dingen.
Dan hebben die mensen wat te doen , misschien vindt iemand het blauwe bakje wel leuk en geeft dit een nieuwe thuis.
Gooi ik dit bij restafval wordt het sowieso verbrand, nu kunnen ze nog zien wat ze ermee doen. :D
Doe het niet voor de centen want dit kost op zich twee keer niks om bij het restafval te gooien. :lol:

Geplaatst: 14/01/25, 10:53
door Rob52
Barbara schreef: 14/01/25, 09:53 Of PETG, ABS en de rest van alle soorten filament in de PMD bak kunnen weet ik niet. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee.
Het is heel simpel. Alle harde plastics, dus ook degene die jij noemt horen niet in de PMD container. Als het wel "harde' plastics lijken, zoals bijvoorbeeld bepaalde flessen, dan staat er bijna altijd op het etiket waar deze moet worden weggegooid, in de restafval of de PMD container. Maar veel flessen vallen onder het zachte plastic en kunnen dus wel in de PMD.

Geplaatst: 14/01/25, 11:18
door Sardonis
Het is eigenlijk een kleine moeite om het allemaal in een plastic bak te verzamelen en vervolgens naar het recyclagepark te brengen.
Daar is een grote container waar alle harde plastics verzameld worden.
Goed om het onder de aandacht te brengen.

Intussen rolde enkele steunen van de printerband en heb ze net bevestigd :
Geprint in PTEG want daar heb ik per ongeluk drie rollen blauw en zwart van besteld. :D

Re: Mijn fabricaties, ook de mislukte...

Geplaatst: 14/01/25, 17:05
door NineLizards
Alle rest plastics - tenzij je exact weet wat het is - en dan met name filamenten horen allemaal thuis in de rest afval. Je weet namelijk niet wat voor soort additives de fabrikant in zijn filament heeft gestopt.

Er zijn wel eisen voor plastic flessen en dergelijke, waardoor die wel in de PMD zak kunnen... aangenomen dat 1. je regio een PMD zak heeft, en 2. in die lijst staat dat je dergelijke flessen mag mikken.

Geplaatst: 14/01/25, 21:38
door Wim62
Er is al zoveel geschreven over filament afval , en voor degen die het nog niet weten bij deze .
search.php?keywords=filament+afval
Want we vallen steeds weer in herhaling .

Geplaatst: 14/01/25, 22:53
door Johang
Ik zou me maar niet te druk maken over wel of niet afval scheiden.
In de praktijk gaat het grootste deel van het PMD afval naar de verbrandingsoven omdat het na-scheiden en het verwerken tot een granulaat wat aan de hoge eisen van de Europese voedingsmiddelen industrie voldoet resulteerd in een kostprijs die niet kan concureren met nieuw granulaat.

Geplaatst: 17/01/25, 10:22
door Sardonis
Misschien het verder niet meer te hebben over afval, het gaat hier toch om printresultaten.
Intussen volle bak aan het printen om de besteklade van de caravan te voorzien van het gridfinity systeem.
Hoe heerlijk is dat zeg, kan je echt fijn maatwerk mee doen.
Denkelijk gaat er nu 30% meer in dezelfde lade.
Het houdt de printer de eerste tijd wel bezig, print zowat dag en nacht.

Geplaatst: 17/01/25, 10:38
door Wim62
Rob52 schreef: 13/01/25, 21:47
Zappa schreef: 13/01/25, 21:33Wat is PMD?
De kliko voor plastic, metaal en drankkarton
Volgen mij moet het PBD zijn (Plastic, blik & drinkpakken) bron van www.prezero.nl

Sorry Sardonis moest het even kwijt .

Geplaatst: 17/01/25, 10:52
door Rob52
Die benaming verandert ook zomaar. Eerst heette het hier PMD. Nu is de gemeente van ophaaldienst veranderd en nu heet het PBD. Het is toch allemaal 1 pot nat, het is maar een naam. Back on topic.

Geplaatst: 19/01/25, 12:26
door Sardonis
De besteklade is intussen klaar en het resultaat is goed gelukt.
Alleen beetje jammer dat de vorm van de zijkanten schuin loopt waardoor ik voor een rij extra wat hoogte heb moeten maken met schuimtegel.
Hierdoor geen ruimte meer voor een extra laag, het zij zo.
Volgend projectje is de zijwand waar vier rekken zijn waar een deel ingevuld wordt door dit systeem.
Daar zijn de bodemplaten al voor geprint en de hopelijk passende magneetjes besteld.
Voor de boxen gisteren Pla in drie verschillende houtkleuren besteld die op het zicht wat overeenkomen met de kleuren van onze caravan.
Hoop het volgende week in huis te hebben. :D

Geplaatst: 23/01/25, 00:09
door Sardonis
Topic mag gesloten, zelfs verwijderd worden.
Ga online niets meer delen wegens privacy. ;)
Dankjewel!

Geplaatst: 23/01/25, 08:52
door Rob52
:?: :?: :?:

Geplaatst: 23/01/25, 11:03
door Wim62
Sardonis schreef: 23/01/25, 00:09 Ga online niets meer delen wegens privacy. ;)
Dankjewel!
Je hebt toch een Bambulab A1 combo ? die kijken niet zo nou met privacy gegevens .

Geplaatst: 30/01/25, 15:48
door Sardonis
Johang schreef: 14/01/25, 22:53 Ik zou me maar niet te druk maken over wel of niet afval scheiden.
In de praktijk gaat het grootste deel van het PMD afval naar de verbrandingsoven omdat het na-scheiden en het verwerken tot een granulaat wat aan de hoge eisen van de Europese voedingsmiddelen industrie voldoet resulteerd in een kostprijs die niet kan concureren met nieuw granulaat.
Vandaag met ca een kg afval naar het recyclagepark en zag hem me al vanuit de verte in de mot houden.
Het zat in een plastic zakje en zonder erbij stil te staan zwier ik het in de container.
Het "menneke" meteen teken doen, mag niet. Zeg dat het hard plastic is.
En het zakje? Was te snel roep ik. Blijft vies kijken. Moet ik het eruit halen?
Ja want anders moet ik dat seffens doen.
Tuurlijk, liever uren in het kantoortje zitten met drie man. :mrgreen:

Lang verhaal ingekort: Vanaf nu vliegt het gewoon hier bij het restafval, voor die halve euro ga ik er niet meer mee zeulen. :D

Geplaatst: 30/01/25, 19:31
door Rob52
Sardonis schreef: 30/01/25, 15:48 Lang verhaal ingekort: Vanaf nu vliegt het gewoon hier bij het restafval, voor die halve euro ga ik er niet meer mee zeulen.
Tja, de een heeft dat wat sneller door dan de ander :lol: , maar het is wel de beste manier.