Pagina 1 van 1

rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 13/01/25, 11:30
door youri
Wij proberen een rondje/cilinder te printen maar de print wordt hoekig, als we simply model aanklikken zie je ook dat een rondje is opgebouwd uit triangels welke de printer volgt. Wi denken dat hierdoor geen mooi ronde cilinder geprint kan worden.

Is er een manier om dit te verhelpen zodat het aanzicht wel mooi rond en egaal wordt.

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 13/01/25, 12:28
door Ch3vr0n
Da's voornamelijk te wijten aan 2 dingen. De resolutie van het model is niet hoog genoeg. Een model bestaat inderdaad uit driehoeken wat ervoor zorgt dat een cirkel inderdaad uit allemaal lijnen bestaat. Hoe meer facetten/hoger de resolutie, hoe 'ronder' de printer/slicer de cirkel kan maken door de vele lijnen.

Een andere optie is firmware op de printer hebben die ARC mode ondersteund, en dan zij het effectief bogen op basis van begin en eindpunt en een radius.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 13/01/25, 12:53
door Rob52
Hieronder een voorbeeld zoals het in Tinkercad werkt..

1. start met 20 zijden.
2. Minimale aantal van 12 zijden.
3. maximale aantal van 64 zijden.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 13/01/25, 17:31
door Ch3vr0n
Al lijkt het rond, op zich is 64 zijden ook nog tamelijk beperkt maar het is pakken better dan 12 of 20 ^^

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 13/01/25, 19:30
door Rob52
64 is in Tinkercad de maximale instelling. Ik heb dit slechts als voorbeeld gebruikt. In andere 3-d tekenprogramma's heb je uitgebreidere mogelijkheden. Maar eenvoudig beginnen kan voor de beeldvorming geen kwaad lijkt me.

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 13/01/25, 20:35
door PrintEngineer
Als je in Tinkercad de zoekfunctie gebruikt en daar 'smooth cilinder" als zoekterm ingeeft krijg een (teken technisch) zuiver ronde cilinder. Hiermee kan je een echt ronde cilinder tekenen, maar de printer kan zelf ook niet zuiver rond printen.

Een stappenmotor maakt zoals de naam al doet vermoeden stapjes en draait dus niet continu. Met het blote oog lijkt het misschien wel alsof de motor continu draait, alleen zien je ogen de momenten waarop de motor even stilstaat niet. Een gemiddelde 3D printer is uitgerust met 1.8°/200 stappen motoren. Dat betekend dat 1 volledige omwenteling uit 200 kleine stapjes bestaat. Om een ronde beweging te kunnen maken heb je dus minimaal twee assen en twee stappenmotoren nodig die elk afzonderlijk worden aangestuurd.

De beweging van beide assen staan haaks op elkaar en elke motor maakt daarom om beurt een stapje. De printer maakt dus veel kleine haakse hoeken in rap tempo achter elkaar. De stapjes zijn heel klein waardoor het bijna niet opvalt, maar houd een geprinte cilinder maar eens goed tegen het licht. Dan je zie je precies wat ik bedoel met een 3D printer kan (door de gebruikte techniek) geen zuiver ronde vormen produceren

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 14/01/25, 07:48
door youri
Ten eerste bedankt voor jullie snelle reactie's en uitleg.. hier zit zeer nuttige info tussen waar wij net startend zijn met het printen in 3D met filamenten.

Wij werken met fusion 360 en je ziet in het ontwerp van deze cilinder al deze rechte lijnen in de curves in de structuur terug komen, ook in de slicer software zie je deze rechte lijnen terug komen. Het vreemde van alles is dat wij elementen hebben geprint waarbij de curves wel mooi zijn dus de printers kunnen het wel denk ik dan.

Weet iemand of er binnen fusion 360 tools zijn om dit weg te poetsen of het aantal punten te vergroten zodat het minder zichtbaar is.

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 14/01/25, 09:06
door Hardy
youri schreef: 14/01/25, 07:48 Wij werken met fusion 360 en je ziet in het ontwerp van deze cilinder al deze rechte lijnen in de curves in de structuur terug komen
?? In fusion zie je een rondje toch gewoon al rondje (pixels) en niet als vectoren (lijntjes) ?, maar wanneer er een STL/3MF van gemaakt wordt om te kunnen gebruiken in een slicer dan worden de tekeningen omgezet in een vector tekening, de resolutie kun je in fusion instellen wanneer je kies voor "save as mesh" (rechter muistoets op body), daar krijg je links de mogelijkheid te zien om te kunnen kiezen tussen STL of 3MF en tevens onder "Refinement settings" de resolutie.
Of importeren jullie een STL/3MF terug in Fusion? Dan krijg je inderdaad de lijntjes/driehoekjes te zien, maar hier kun je de resolutie dan ook niet meer van vergroten.

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 14/01/25, 17:08
door NineLizards
Fusion exporteerd een STL. Als je de schaal goed hebt, dan worden het gewoon curves, binnen de beperkingen van je printer en de slicer.

Aan de beperkingen van de printer kun je niet veel doen, maar als daar niet het probleem ligt kun je naar het volgende kijken:

1. Exporteer naar een ander formaat. STL gaat soms mis.
2. Let op de schaal bij het importeren in de slicer.
3. Check je slicer instellingen.

Heb je een voorbeeld foto?

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 14/01/25, 17:44
door Hardy
NineLizards schreef: 14/01/25, 17:08 Fusion exporteerd een STL
Of 3MF, bij mij gaat het standaard altijd naar 3MF (kun je gewoon omzetten), maar maakt verder ook niets uit voor wat betreft de slicer

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 22/01/25, 08:07
door XXL66
Ik werk in AutoCAD of BricsCAD. De resolutie van een gebogen oppervlak kan je instellen via de FACETRES variabele, standaard staat deze op 0.1, je kan deze best op 10 zetten en dan de STL exporteren.
Mogelijk zit er in FUSION ook dergelijke instellingen:

Hier exporteert men in 3mf en dan kan het blijkbaar in hogere resolutie.

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 22/01/25, 09:58
door XXL66
In AutoCAD/BricsCAD software stel je de resolutie in met de FACETRES systeemvariabele (staat standaard op 0.1, best op 10 zetten). Ik gebruik FUSION niet maar heb ergens op YT gezien dat je de resolutie daar ook kan instellen. Dacht wel enkel bij 3MF export.

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 22/01/25, 18:10
door XXL66
Heb nu zelf gemerkt dat een te hoge facetres waarde ook niet goed is. Mijn 3D model gaf namelijk fouten mbt non-manifold edges. Wanneer ik meshmixer de problemen liet oplossen was het resultaat nog slechter. Dan geprobeerd met facetres op 5 en de slicer gaf geen foutmeldingen meer.

Re: rond is niet rond maar hoekig help!!

Geplaatst: 22/01/25, 19:48
door Hardy
XXL66 schreef: 22/01/25, 09:58 Ik gebruik FUSION niet maar heb ergens op YT gezien dat je de resolutie daar ook kan instellen. Dacht wel enkel bij 3MF export.
Kan zowel bij 3MF als ook bij STL files.