Pagina 1 van 1

Raspberry aan/uit schakelen.

Geplaatst: 25/03/25, 17:53
door Hardy
Ik ben weer eens aan het fröbelen geslagen, want het is mij al een enkele keer gebeurt dat ik de printer uitschakelde terwijl de raspberrypi nog niet volledig afgesloten was, hierdoor raakte de firmware op de SD kaart beschadigd, hier heb ik nu een oplossing bedacht.
Je kunt met het "shutdown" commando de PY afsluiten, dit gebeurt ook wanneer je in Klipper een shutdown geeft, maar eigenlijk blijft daarna de Raspberry en de rest van de printer gewoon onder spanning staan, dus daarom schakel je daarna alles nog eens helemaal uit met een hoofdschakelaar.
Bij deze schakeling wordt de hele printer uitgeschakeld en ook kun je hem daarna gewoon met een normale aan/uit schakelaar b.v. aan de voorkant weer inschakelen.
Het als volgt, met een aan/uit schakelaar wordt een relais bekrachtigd die vervolgens een SSR-DD inschakelt die de 24-volt voeding schakelt en daarmee tevens een tweede relais schakelt waarmee de Raspberry wordt aangezet, dit tweede relais wordt via een GPIO pin bekrachtigt gehouden, maar omdat die pin niet direct werkt, moet het relais even ingeschakeld blijven via de aan/uit schakelaar, dus het eerste relais valt vertraagd af (+/-5sec).
Op de Raspberry heb ik een python scriptje gezet waarmee gekeken wordt wanneer er een shutdown komt via de aan/uit schakelaar of met klipper, wanneer de Raspberry dan helemaal netjes is afgesloten wordt het complete circuit onderbroken.
Het enigste wat ingeschakeld blijft is de hoofd voeding,omdat je een inschakel standby nodig hebt, wat eigenlijk hetzelfde is wat ook bij een Desktop PC gebeurt.
Misschien kan het makkelijker, maar dit werkt in ieder geval, voorlopig nog op een gaatjes board, maar ik heb de print al getekend en ga ik vermoedelijk zo ook wel bestellen.
aansluitingen.jpg
circuit-board.jpg
power on-off.pdf
(48.3 KiB) 11 keer gedownload

Re: Raspberry aan/uit schakelen.

Geplaatst: 25/03/25, 18:30
door PrintEngineer
Het lijkt mij inderdaad dat het eenvoudiger moet kunnen. Dan denk ik persoonlijk aan het toepassen van een Arduino die je voor de in- en uitschakelacties kunt programmeren

Geplaatst: 25/03/25, 18:50
door Hardy
Met arduino zou ook kunnen, heb ik ook aan gedacht, maar ook de arduino heeft spanning nodig en die is er nog niet voordat de voeding is ingeschakeld, of die blijf ook weer constant draaien, en wil ik juist niet, ook heb ik geprobeerd om met een mosfet/transitor de raspberry te schakelen, maar dan is de kleine spanningsval hierover al genoeg om de Raspberry niet meer in te schakelen, deze is erg gevoelig bij onderspanning.

Geplaatst: 25/03/25, 18:51
door Ch3vr0n

Geplaatst: 25/03/25, 19:06
door Hardy
Ken ik, maar is volgens mij niet hetzelfde, en is ook niet bedoeld in combinatie met een Raspberry, want die moet eerst netjes afgesloten worden en ook kunt je hem niet meer met een eventueel frontschakelaar inschakelen zoals je ook bij een PC doet.

Geplaatst: 25/03/25, 21:51
door PrintEngineer
Misschien brengt dit je op ideeën

Geplaatst: 25/03/25, 22:43
door Hardy
Zou ook kunnen, maar ik zie niet echt een voordeel, want ik zal met een relais moeten werken omdat anders de spanningsval te groot is, en ik zie dat ook hier de toets even vast gehouden moet worden voordat de Arduino is opgestart, daarom heb ik het extra relais genomen om dat op te vangen, wanneer ik die weglaat kan ik met een drukknopje (zie print) de Raspberry ook inschakelen, maar dan moet het knopje ook een paar seconden vasthouden voordat hij inschakelt.
En je heb met een Arduino ook nog eens een extra controller die gek kan doen.

Geplaatst: 26/03/25, 12:27
door Puffeltje
Ch3vr0n schreef: 25/03/25, 18:51 Bestaat dat niet al? https://biqu.equipment/products/bigtree ... r-printing
Deze heb ik ook. Op mijn moederbord (Manta M8P) zit ook een aparte uitgang welke door Klipper aangestuurd word. Als de printer na het printen in IDLE stand gaat krijgt deze print de opdracht om de spanning af te sluiten.

1 groot nadeel (en daarom heb ik hem ook niet meer aangesloten.....) : Bij het starten van de printer is het signaal op de M8P nog niet geactiveerd. Hij denkt dus dat de printer IDLE is en schakelt na een paar seconden weer uit. Dit is op te lossen door de firmware van de print aan te passen zodat het langer duurt voordat de spanning afgeschakeld word, en de raspberry pi na het opstarten het signaal op de uitgang van de M8P kan aanpassen.
Binnenkort maar eens deze firmwareaanpassing doorvoeren zodat de printeer uitschakelt als hij gereed is met printen.

Geplaatst: 26/03/25, 12:32
door PrintEngineer
Je bent in ieder geval niet de enige die zijn printer veilig wil schakelen. Het kan dus ook met Octoprint

Geplaatst: 26/03/25, 15:13
door Hardy
Allemaal mooi, maar hoe schakel je hem dan weer aan? Ik gebruik hierbij een moment-schakelaartje aan de voorkant van mijn printer, gewoon ook zonder Mainsail te gebruiken voor het aan/uitschakelen, dus één keer drukken en de printer start op, en voor uitschakelen weer een keer drukken en de Raspberry, met daarop b.v. Klipper/Octoprint, wordt netjes afgesloten en alles wordt spanningsloos gemaakt. Natuurlijk kun je tevens in de End-Gcode een shutdown macro opnemen met eventuele tijd vertraging om na het printen alles uit te schakelen.

Geplaatst: 26/03/25, 22:55
door PrintEngineer
In het kader van veilig in- en uitschakelen leiden er meerdere wegen naar Rome. Het is maar net waar je de lat legt. Jonge mensen willen het liefst alles digitaal en zonder tussenkomst van fysieke knopjes waar je op moet drukken. De oudere generatie hecht waarschijnlijk meer aan handbediende knoppen en klapperende relais. Dus ik denk dan maar, ieder zijn smaak

Geplaatst: 27/03/25, 09:01
door Hardy
Alles is hier eigenlijk ook digitaal toch, de printer is gewoon softwarematig en op afstand te bedienen, alleen aanzetten moet met een fysiek knopje, al dan niet met een capacitief aanraak toetsje, uiteindelijk moet ik mijn telefoon/tablet/pc ook nog steeds aan/uit zetten met een toets.

Toegevoegd in 1 uur 24 minuten 41 secondes:
Maar, zoals ik al aangaf, het is fröbel werk en gewoon leuk om mee bezig te zijn en tevens wakkert het weer een lekkere discussie aan :D :D

Geplaatst: 27/03/25, 22:48
door Johang
Misschien heel dom, maar ik snap dit onderwerp niet helemaal.
Ik heb de Raspberry aangesloten op de voeding van mijn Ender-3. Deze is samen met de ventilatorsturing van de printer omkasting aangesloten op een schakelbare verdeeldoos.
Als ik klaar ben met printen schakel ik de verdeeldoos uit en is mijn printer en de ventilatorsturing spanningsloos.
Als ik de spanning weer inschakel is de printer binnen 30 sec weer volledig in bedrijf incl Raspberry en ventilator sturing.

Geplaatst: 27/03/25, 23:58
door Puffeltje
Johang, met de hier getoonde oplossingen kan de printer nadat de print gereed is zichzelf uitschakelen. Doordat ook de rpi uitgeschakeld word heb je wat extra spullen nodig om deze weer aan te schakelen.
Ik vind het fijn dat als ik een print start ik niet nog eens naar de printer toe moet om hem uit te schakelen. Het is raadzaam (gezien het overvolle spanningsnet) om de printer niet onnodig aan te laten, al is het maar weinig vermogen wat de printer trekt als hij de idle-status heeft bereikt. Maar alle kleine beetjes helpen.

Geplaatst: 28/03/25, 09:35
door Hardy
Johang schreef: 27/03/25, 22:48 Misschien heel dom, maar ik snap dit onderwerp niet helemaal.
Ik heb de Raspberry aangesloten op de voeding van mijn Ender-3. Deze is samen met de ventilatorsturing van de printer omkasting aangesloten op een schakelbare verdeeldoos.
Zo doe ik het nu ook nog, maar eerst wordt, in mijn geval, de Raspberry netjes afgesloten via Klipper/Mainsail, maar dan moet ik nog even wachten tot de Raspberry helemaal is afgesloten, daarna pas mag ik het stopcontact pas schakelen, dit is dan ook nodig om de rest van de printer stroomloos te maken, met mij oplossing nu blijft alleen de voeding nog aan voor de standby spanning voor het weer inschakelen, net zoals dat ook bij b.v. T.V., Computer en ook een wifi schakelbare contactdoos gebeurt, dus een stopcontact schakelen is eigenlijk niet meer nodig.
Het probleem is eigenlijk dat je de Raspberry nooit zomaar van de spanning mag gooien, net als je PC, omdat je dan de kans loopt dat de firmware(SD kaartje) beschadigd raakt door data verlies, dit is mij al een paar keer gebeurt, omdat ik na afsluiten in Klipper te snel was met het stopcontact schakelen. Bij deze schakeling kan dat niet meer gebeuren en tevens kan ik mijn printer aan en uitschakelen met een normaal puls knopje aan b.v. de voorkant van mijn printer, uiteraard kun je hem daarna alsnog met een externe schakelaar helemaal stroomloos maken, met een extra ledje over de SSD kun ja dan zien wanneer je dat mag doen.

Geplaatst: 28/03/25, 17:14
door Johang
Ik gebruik de RPI nu ongeveer 5 jaar voor Domotica/Dashticz en 3 jaar voor Octoprint en VPN.
Als ik iets moet doen aan een RPI trek ik de voeding eruit, trek het SD kaartje eruit en breng de wijzigingen aan.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de firmware beschadigd was, vandaar mijn verbazing.

Geplaatst: 28/03/25, 19:03
door Rob52
Over het wel of niet veilig zijn van een power cut-off van de RPI staan heel wat pagina's beschreven. De meningen zijn verdeeld. Maar er is een kant en klaar bordje voor, dat zo'n 30 euro kost, waarmee je de RPI altijd veilig kunt laten uitschakelen (ook bij stroomuitval). Het is geen UPS, maar geeft wel voldoende tijd om bij een cut-off veilig uit te kunnen schakelen. Zelf heb ik er ook nog nooit een probleem mee ondervonden, maar heb er wel altijd mijn twijfels over gehad.

Het betreft een uitbreidingsbordje DollaTek X735 V2.0 voor de 40 pins header. Hier o.a. bij Amazon verkrijgbaar.

Voor meer specifieke informatie, maar ook heel belangrijk, de beschrijving van de verschillen tussen de diverse versies kijk je even hier. Dat kan van belang zijn bij het kopen via een (Chinese) aanbieder die misschien een ouder type aanbiedt met minder of andere functie dan je gehoopt had. Je ziet dan meteen dat de versie die op Amazon staat niet bepaald de nieuwste is. Maar misschien dat hij ondanks dat prima voldoet.

Geplaatst: 28/03/25, 19:34
door Hardy
Misschien is Klipper wat gevoeliger hiervoor, omdat er ook een complete Linux versie op draait, het afsluiten duurt ook relatief lang, hoe dat DollaTek bordje dat doet bij stroom uitval zou ik wel eens willen weten, vroeger met Octoprint heb ik het ook nog nooit gehad, maar sinds ik Klipper gebruik is het mij nu al een paar keer gebeurt dat hij niet meer wil starten en dus moest ik de firmware er dan weer opnieuw opzetten en configureren, ik dacht eerst dat het misschien aan het SD kaartje lag, maar ik heb er verschillende geprobeerd.