Pagina 1 van 1
Lelijke layer na overgang
Geplaatst: 23/08/25, 12:13
door Printenthousiast
Goedemiddag!
Ik krijg nu al meerdere malen lelijke layerlijnen na een overgang van vorm in mijn ontwerp. Het is wat lastig uitleggen maar ik zal wat foto's plaatsen welke het verduidelijken. Ik heb al meerdere instellingen gewijzigd, maar ik ben nog niet achter de sweet spot na een aantal verschillende prints.
- Ik hou rekening met de hoogte van de overgang (een vermenigvuldiging van de layerhoogte)
- ik print de buitenste wall eerst, vervolgens de binnenste walls (3 walls in totaal)
- ik heb het design aangepast met een fillet, zodat het geen haakse hoek meer is zoals in eerdere prints wel het geval was.
Verder ben ik nog een beetje een leek wat betreft het printen en designen gezien ik nog maar net de Bambu A1 heb. Maar wellicht kunnen jullie mij helpen om:
- de benaming van dit fenomeen te geven
- een oplossing/oplossingen geven om dit probleem te verhelpen/te minimaliseren
Ik gebruik filament van Esun, en heb ook filament van Bambu labs gebruikt, beide geven hetzelfde resultaat al vind ik BambuLab duidelijk betere kwaliteit prints geven.
Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoorden/tips!! Ik hoop nog veel te kunnen leren hier op het forum. Hieronder de foto's
Poging 1 (zonder fillet en een scherpe hoek, wall inside -> outside)
Poging 2 (met fillet en wall outside -> inside)
EDIT:
Je ziet in de slicer instellingen een flinke overgang van de flow, hierdoor ontstaat de lelijke lijn schat ik in. Deze transitie is zo groot omdat er support wordt geprint welke een trage flow heeft. Is er een mogelijkheid om deze overgang flink te vertragen zodat de lijn minder zichtbaar wordt? in dezelfde layer nog? Hieronder een pr.scr. hoe het eruit ziet:

Re: Lelijke layer na overgang
Geplaatst: 23/08/25, 17:16
door Rob52
Ik kan je niet direct de oorzaak en oplossing voor je probleem bieden. Maar ik vraag me af waarom je eerst de buitenwand print en daarna pas de binnenwand. Het is een mogelijkheid die je hebt in je slicer instellingen. Maar ik doe het nooit. (En in Cura staat het standaard ook niet zo.) Als alles recht omhoog of naar binnen gaat zal het niet zo snel een probleem opleveren. Maar zodra je richting overhang gaat dan kunnen er problemen ontstaan. Je print dan eerst een lijn met minder of weinig hechting of in het ergste geval, bij sterke overhang, met nauwelijks nog hechting. En daarna pas de lijnen die wel hechting hebben. Andersom is logischer.
Geplaatst: 23/08/25, 17:33
door PrintEngineer
Heb je de printer zo vanuit de doos ingebruik genomen en niet eerst gekalibreerd? Bij Bambu printers schijnt dat bijna een vereiste te zijn
Geplaatst: 23/08/25, 18:13
door Rob52
Bij welke printer niet? Volgens mij moet je elke printer eerst kalibreren voor je zeker weet dat alles goed werkend is.
Geplaatst: 23/08/25, 19:16
door Wim62
Dat gaat meestal automatisch als je de printer voor de eerste keer aan zet tegenwoordig , en anders kun je dat naderhand ook nog een keer doen als het nodig is .
Geplaatst: 23/08/25, 19:50
door PrintEngineer
Wat wordt er automatisch gekalibreerd? Bed leveling en Z-offset? Of wordt ook de flow gekalibreerd? In dat geval ben ik zeer benieuwd met welke nauwkeurigheid
Geplaatst: 23/08/25, 20:12
door Wim62
Dat is afhankelijk welk merk printer je hebt , bij mij heeft ie alles gekalibreerd , en als er iets niet goed was kreeg ik een melding op het scherm met eer qr code hoe ik het kon oplossen .
En het maakt nu niet meer wat voor dikte sheet of glasplaat ik op het printbed legt de z-offset wordt automatch aangepast n, en de flow hebt ik nog nooit iets gedaan .
Een kalibratie kubus valt steeds binnen de tolerantie .
Geplaatst: 23/08/25, 23:00
door PrintEngineer
Voor mij persoonlijk is de lol er snel vanaf als een printer alles automatische oplost. De fabrikant eleminieert door alle kunstmatige inteligentie het zelf moeten nadenkenen.
In de volgende generaties printers zit straks standaard AI verwerkt die zichzelf leert wat de perfecte instellingen zijn, of je helpt een moeilijk ontwerp foutloos te printen. En vervolgens alleen nog maar aan je vraagt in welke kleur(en) en materiaalsoort je het wil printen.
Nu zul je waarschijnlijk zeggen dat mijn fantasie op hol slaat, maar dit is al realiteit. Er zijn twee Amerikaanse bedrijven die deze ontwikkeling reeds hebben en testen voor de commerciƫle markt. De verwachting is dat de eerste betaalbare machines over 3 jaar op de markt gaan komen. En dan kan iedereen elk gewenst ontwerp met het grootste gemak zelf produceren
Geplaatst: 24/08/25, 07:12
door Rob52
Gaat dat dit overal zo mee. De eerste auto, althans wat er op leek was ook heel wat anders dan een zelfrijdende auto die er nu al bestaat. En het eerste vliegtuig ......, enz, enz. Het is niet tegen te houden. Maar voor elk product zullen er pioniers zijn, en daarvan kun je zeggen dat wij dat hebben meegemaakt en er eentje van waren.

Geplaatst: 24/08/25, 11:54
door 3DWim
Misschien eerst de focus op probleemvraag leggen en daarna in nieuw topic wat we in de toekomst verwachten van onze printers ?
Geplaatst: 24/08/25, 11:55
door Printenthousiast
Rob52 schreef: 23/08/25, 17:16
Ik kan je niet direct de oorzaak en oplossing voor je probleem bieden. Maar ik vraag me af waarom je eerst de buitenwand print en daarna pas de binnenwand. Het is een mogelijkheid die je hebt in je slicer instellingen. Maar ik doe het nooit. (En in Cura staat het standaard ook niet zo.) Als alles recht omhoog of naar binnen gaat zal het niet zo snel een probleem opleveren. Maar zodra je richting overhang gaat dan kunnen er problemen ontstaan. Je print dan eerst een lijn met minder of weinig hechting of in het ergste geval, bij sterke overhang, met nauwelijks nog hechting. En daarna pas de lijnen die wel hechting hebben. Andersom is logischer.
Ik dacht ergens een keer gelezen te hebben dat dit uit kan maken bij layershifts, vandaar dat ik het allebei heb geprobeerd. als je eerst de binnenste wand doet kan het zijn dat de buitenste wand iets naar buiten wordt gedrukt. Althans dat was de theorie erachter. Bij een overhang is dit inderdaad niet wenselijk, dus goed dat je het aangeeft gezien er wel een kleine overhang is in het ontwerp
PrintEngineer schreef: 23/08/25, 17:33
Heb je de printer zo vanuit de doos ingebruik genomen en niet eerst gekalibreerd? Bij Bambu printers schijnt dat bijna een vereiste te zijn
Nee, hij is volledig gekalibeert. Andere prints maakt hij ook gewoon goed en strak, maar precies bij die layer (zoals in de afbeeldingen) is het niet mooi.
Geplaatst: 25/08/25, 12:50
door Puffeltje
ik ben wel benieuwd naar je onderdeel wat je print. Mogelijk kan je het in een andere stand printen waardoor het probleem door de overhang en treesupport verholpen (of in ieder geval verminderd) word.