Tja, niet echt een vraag want denk niet dat men hier het probleem kan oplossen.
Gaat om het volgende: Mijn zoon heeft van begin van het jaar een Bambu P1S.
Paar maanden later koopt hij het AMS en recent een filamentdroger voor deze AMS.
Het is met die laatste dat de miserie is begonnen.
Hij wilde de droger op het AMS zetten en moest het AMS wat scheef houden.
Wat hij niet wist is dat van Bambu uit er een soort van droogzakjes liggen die door het scheef te houden zijn beginnen te lekken.
Lang verhaal kort: Zijn AMS is kapot nu.
Hij heeft natuurlijk naar Bambu een garantieaanvraag gedaan en zij wijzen elke verantwoordelijkheid af.
Nochtans geven ze elders aan dat ze weet hebben van deze problematiek en het droogmiddel gewijzigd hebben.
Daar sta je dan als consument in de EU waar je eigenlijk recht hebt op een degelijke garantie, zeker binnen zo een korte termijn.
Moet zeggen dat Bambu mij als bedrijf enorm teleurstelt wanneer er wat stuk gaat.
Re: Heel slechte garantie Bambu
Geplaatst: 03/11/25, 11:47
door 3DWim
Ik zou eerst de handleiding napluizen over wat er in staat over schuin houden, het droogmiddel en plaatsen.
Dan met de leverancier contact opnemen. Als dat Bambu zelf is dan gewoon een echte klacht indienen dat de droger niet werkt > garantie.
Als de handleiding niets meld over droogmiddel en in elkaar zetten. Dan kan je zoon dit ook niet weten en voorkomen.
Geplaatst: 03/11/25, 12:17
door PrintEngineer
Het enige wat je kunt doen is de algemene voorwaarden erop nazien en kijken in welke gevallen je recht hebt op schadevergoeding. Waarschijnlijk zal daar (in kleine lettertjes) zijn opgenomen dat schade veroorzaakt door foutief gebruik buiten de garantie valt. Hoe vervelend ook, ik ben bang dat Bambu hier in hun recht staat en niets hoeven te vergoeden
Geplaatst: 03/11/25, 12:32
door Sardonis
Even een AMS schuin houden lijkt me geen foutief gebruik te zijn, eerder een ontwerpfout.
Verder vind ik niet dadelijk een Nederlandstalige handleiding op hun site, iets wat eigenlijk in de EU ook verplicht is dacht ik.
Nu goed, hier kan dit toch niet opgelost worden.
Postte het alleen om anderen te waarschuwen en om mee te geven dat Bambu zich niet aan de regels houdt.
Het eerste jaar moeten zij aantonen dat er wat verkeerd mee is gebeurd, niet andersom.
Nochtans geven ze elders aan dat ze weet hebben van deze problematiek
Kun je aangeven waar dat is?
Geplaatst: 03/11/25, 13:07
door Rob52
Ik weet niet hoe de printer is aangeschaft. Maar daar kan het grote verschil in zitten. Heb je hem bijvoorbeeld via 123-3Dprinters aangeschaft dan heb je een goede toeleverancier voor het afhandelen van garantieclaims hier in Nederland. Alle andere kanalen, helaas ook die elders in de EU die als voorraadmagazijn van Bambu dienen, zullen zich (mogelijk) niet houden aan de Nederlandse/Europese wetgeving betreffende garantie. Ik heb zelf ook regelmatig zaken, waaronder ook 3D printers, die eigenlijk allemaal, via niet-Nederlandse kanalen aangeschaft. Vaak omdat het best veel geld scheelt. Maar altijd mee in het achterhoofd houdende dat je naar garantie mogelijk kunt fluiten. In dit soort gevallen is het natuurlijk altijd mosterd na de maaltijd en wrang, maar wel iets om voor een volgende aankoop in de afwegingen mee te nemen.
Maar de volgende vraag is dan, wat is er defect aan de AMS. Is dit zo ernstig dat dit niet zelf is te repareren? Wat kunnen die korreltjes (neem aan dat het silicagel korrels zijn) voor ernstige schade aanrichten? Gooi dat anders hier in de groep en misschien dat er iemand daarvoor een oplossing heeft
Geplaatst: 03/11/25, 13:16
door Wim62
Als de Bambu Lab AMS geblokkeerd is door silica-korrels, is de meest waarschijnlijke oorzaak dat het droogmiddelzakje is gescheurd, waardoor de korrels in de AMS terecht zijn gekomen. Om dit op te lossen, moet u de AMS grondig schoonmaken om alle korrels te verwijderen. Controleer of het droogmiddelzakje nog heel is; vervang het indien nodig, en plaats het droogmiddel op de daarvoor bestemde plek.
Geplaatst: 03/11/25, 13:35
door PrintEngineer
Rob52 vraagt zich ook terecht af, wat kunnen een paar losse silicakorrels voor schade veroorzaken? De korrels zijn uiteraard hard en kunnen eventueel klem komen te zitten tussen draaiende delen. Verwijderen met iets als een stofzuiger of kwast (met stevige of kort geknipte haren) zouden de korrels weer los moeten krijgen. En dan worden de vastgelopen delen weer gangbaar
Je kunt hier foto's plaatsen, dus misschien goed om dat ter illustratie te doen
Geplaatst: 03/11/25, 16:39
door Vink
Hi,
Zijn die dingen écht nodig? kosten 5 Euro per stuk en de "working live" volgens Bambu is 1 maand
zie: droogzakjes Bambu
Geplaatst: 03/11/25, 17:04
door Wim62
Ja dat snap ik ook niet , hebt hier ergens gelezen dat filament drogen niet nodig is
Geplaatst: 03/11/25, 18:09
door Lourens
In de garantievoorwaarden (die Printengineer al aanhaalde) staat dat er gèèn garantie geldt op de 'Desiccant for AMS'.
Link: Garantie AMS
Verder staat er bij omschrijving van nieuwe zakjes (die Vink al aanhaalde) dat aangeraden wordt om deze elke 2 weken te controleren.
Link: Dessicant for AMS
Wanneer hebben jullie deze voor het laatst gecontroleerd?
Als ik de foto's van die zakjes bekijk, lijft het erop dat ze verzadigd kunnen raken, en dan in een vloeibare smurrie veranderen.
Als dat hier het geval is (en daar lijkt het wel op), kan ik me heel goed voorstellen dat Bambulab er geen garantie op wil geven.
Je hebt er nu niets meer aan, maar het zal toch ergens wel in de handleiding staan.
Geplaatst: 03/11/25, 18:53
door PrintEngineer
Zolang je met PLA print is het niet nodig om het filament te drogen, maar voor wie gelooft in de commerciële agrumenten over filament drogers zeg ik gewoon doen. De fabrikant van dit soort producten moet ook ergens van leven
Geplaatst: 03/11/25, 18:55
door Ch3vr0n
Bedoel je de Sunlu AMS Heater? Ik heb er zo 4. AMS leeg gemaakt, die heater op z'n kop, AMS erop en vast zetten. Niks schuin gehouden. Het probleem ligt em niet bij die zakjes dat ze de verantwoordelijkheid afwijzen. Het probleem zit em erin dat je ze verteld hebt dat je er een Sunlu AMS heater hebt proberen op te zetten, da's een "mod".
waarin ze zeggen dat de AMS modden met een AMS Hydra waarin ze zelf expliciciet zeggen dat het installeren van die mod de garantie NIET doet vervallen
> We will not invalidate the warranty for this mod, but please inform our Customer Support team if you are using such a mod as the suggestions for troubleshooting can be different.
Ik zie hier geen verschil in tussen de AMS volledig uit elkaar halen en alles loskoppelen, en gewoon het deksel te vervangen door eentje dat een ingebouwde droger heeft. Je kan ze ook vragen om een "1 time curtousy replacement". Het is niet de 1e keer dat ze zoiets doen.
Geplaatst: 03/11/25, 19:20
door Zappa
BL levert volgens mij geen silica zakjes maar zakjes waar een vloeistofachtige substantie in zit als droogmiddel. Ik heb die bij mijn X1c ook gehad. Als het die zakjes zijn dan vallen er niet veel korreltjes uit de AMS te halen.
Geplaatst: 03/11/25, 19:28
door PrintEngineer
Silica gel is inderdaad vloeibaar, maar ik zou het niet verstandig vinden om te gebruiken in een 3d printer. Bij lekkage krijg je een mooi zooitje, en als het lekt op de assen en in de glijlagers beland ben je nog verder van huis
Geplaatst: 04/11/25, 07:15
door Sardonis
Hier is een screenshot wat mijn zoon had gelezen op de site van Bambu over de droogkorrels :
Deze hebben een printplaatje vernield in die mate dat hij geluk had er op tijd bij te zijn.
Het rook al verbrand.
Nu vind ik wel dat de fabrikant wetende dat dit een probleem kan veroorzaken wat meer moeite had mogen doen om de bezitters van op de hoogte te brengen. Zou niet het eerste geval zijn waarna men achteraf zijn klanten op de hoogte brengt van eventuele tekortkomingen ontwerp.
Verder reageren ze ook maar heel matig tot nu zelfs niet meer op het ticket dat hij had aangemaakt.
Wel binnen de dag op een review van Trustpilot.
Toegevoegd in 5 minuten 26 secondes:
Over het drogen van filament: Heb nog niet de ervaring van 3D print van de meeste forummers hier, wel de ervaring dat niet gedroogd filament voor ellende kan zorgen. Maar das een andere discussie en die hoeft niet perse hier in dit topic gevoerd te worden.
Geplaatst: 04/11/25, 09:07
door Rob52
Als ik dat zo lees dan geven ze eigenlijk zelf toe dat het een fabricagefout is. Dan zouden ze toch op z'n minst de print gratis kunnen leveren.
Geplaatst: 04/11/25, 12:26
door Vink
Dat vind ik ook, maar ga nu maar eens een vergoeding krijgen van een fabrikant in China die dwars ligt.
Ik zou denk ik proberen om de kapotte printplaat te bestellen.