Pagina 1 van 1
Shapr3D
Geplaatst: 15/02/26, 19:44
door Rob52
Aangezien ik bij Sketchup regelmatig tegen wat problemen aanloop (zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen) was ik opzoek naar andere ontwerpsoftware. Nu had ik Shapr3D al eens voorbij zien komen op wat platforms en heb deze maar eens geïnstalleerd. Er zijn aan de gratis versie wat beperkingen, maar die zijn voor het tekenen van 3D onderwerpen geen echt struikelblok. Je kunt gewoon alles ontwerpen en opslaan. Het blijkt al ruim 10 jaar te bestaan, maar heb er hier nog niemand over gehoord. Ik heb de eerste dingetjes eens uitgeprobeerd en het is best vrij eenvoudig en intuïtief. Al moet je soms even zoeken naar de juiste functie. Er zitten ook wat tutorials bij de start extra gemakkelijk maken.
Het feit dat er hier nog niemand over heeft gesproken wil natuurlijk niet zeggen dat er al niet mensen zijn die het al (lang) gebruiken. Zijn er hiier gebruikers van Shapr3D?
Re: Shapr3D
Geplaatst: 15/02/26, 20:01
door Frits
Nee, ik niet. Nooit van gehoord. Ik houd het bij DesignSpark Mechanical van RS. Gratis en makkelijk in het gebruik, tenminste voor mij.
Maar dat Shapr3D maakt wel een goede indruk. Toch eens proberen.

Geplaatst: 15/02/26, 21:17
door Ch3vr0n
Al meermaals van gehoord via m'n 3D youtube streamers, gaat al zeer lang mee. Een (browser based) alternatief is OnShape.
Geplaatst: 15/02/26, 21:31
door Wim62
We gaan een poging wagen , ik hebt tijd zat en mocht het niets worden kan ik het nog altijd verwijderen .
Niet geschoten is altijd mis .

Geplaatst: 16/02/26, 17:57
door Frits
Als ik het programma Shapr3D wil downloaden, blijkt het toch niet zo gratis te zijn.

Met de gratis basis versie mag je maar twee objecten maken. Wil je meer dan kost het je 25 euro/mnd.
Ik blijf bij mijn huidige tekenprogramma: DesignSpark Mechanical.

Geplaatst: 16/02/26, 18:28
door Rob52
Ik zie ook al wat beperkingen, zoals lage resolutie kunnen opslaan. Tja het zijn weer lokkertjes, zo beloven veel, maar dan is het ineens niet gratis meer. En telkens een pop-up om naar de betaalde versie te gaan word ik ook niet goed van.
Geplaatst: 16/02/26, 23:00
door Hardy
Ik heb het in het verleden ook al eens geprobeert, maar al snel weer afgehaakt vanwegen beperkingen bij kostenloos gebruik, voor mij is nog steeds Fusion360 het fijnste om te gebruiken, maar ik hou ook FreeCad een beetje bij mocht er een grotere beperking van autodesk komen.
Geplaatst: 17/02/26, 09:46
door Rob52
Ik ben er wel achter gekomen dat Shapr3D een heel mooi programma is, maar dat de gratis versie meer een demo is dan een werkbaar programma om mee te modeleren.
Nu had ik Fusion 360 ook op de pc staan, maar in beginsel ligt Sketchup me meer, maar er zitten daar dingen in die niet lekker werken. Zo gebeurt het heel vaak dat om de een of andere reden een object geen solid is en je dat dan handmatig moet gaan opzoeken en repareren. Wat met tientallen fouten, die er bijvoorbeeld bij het invoegen van cirkels en rondingen in kunnen ontstaan, geen doen is. Voor een enkel object is dat geen probleem omdat dit meestal in de slicer wordt genegeerd of gecorrigeerd. Maar als je een optel of aftrekbewerking wilt doen met 2 objecten dan kan dat niet omdat er dan een foutmelding komt dat een object geen solid is. Ook kun je in Sketchup geen 3mf bestanden exporteren. Dat is wel zo handig als je multi color of multi matrial prints wilt maken. Je kunt dan wel losse stl bestanden exporteren en die later gezamenlijk binnenhalen in de slicer, dan werkt het wel, maar niet echt de handigste manier.
Het probleem zit hem bij Sketchup, dat is een programma gebaseerd op Mesh Modeling en dat geeft veel problemen met solids. Fusion 360 is een Parametrische CAD systeem, dat die problemen niet heeft. Eigenlijk zeg ik het zelf al en moet ik gewoon overschakelen naar Fusion 360.
Fusion heeft een wat steilere leercurve. En een probleem met Fusion is dat je om de haverklap het programma weer opnieuw moet installeren omdat het niet opstart, waarna je een ingewikkeld herstelproces voorgeschoteld krijgt, maar een herinstallatie veel sneller werkt. Zo ook nu weer. En de gratis versie voor personal use is alleen op de US website te vinden, niet op de NL website. Gelukkig ging het herinstalleren nu wel heel snel en zonder tig omwegen. Inloggen, installeren en werken. Dus ik zal me toch maar weer meer in Fusion verdiepen. Voor wie ook (weer) problemen ondervindt met de (her)installatie van Fusion 360 is hier
de directe link naar de gratis personal use versie.
Geplaatst: 17/02/26, 10:54
door Wim62
Ik gebruikt Tinkercad en Fusion 360 , het mooie van Tinkercad is dat je je ontwerp kunt exporteren naar Fusion 360 en daar dan je ontwerp verder
kan uitwerken .
Geplaatst: 17/02/26, 13:05
door Hardy
Rob52 schreef: 17/02/26, 09:46
Een probleem met Fusion is dat je om de haverklap het programma weer opnieuw moet installeren omdat het niet opstart.
Dit probleem ken ik niet, ik gebruik het op meerdere computers, alleen moet ik, wanneer ik al ergens een computer aan heb staan waar fusion opstaat , ik deze moet afmelden om het de andere te kunnen gebruiken, maar dat is geen volledig nieuwe installatie, alleen aan en afmelden.
en er komen wel erg veel updates, die dan weer geinstalleerd moeten worden, gaat wel automatisch , maar duurt relatief lang.
Wim62 schreef: 17/02/26, 10:54
Ik gebruikt Tinkercad en Fusion 360 , het mooie van Tinkercad is dat je je ontwerp kunt exporteren naar Fusion 360 en daar dan je ontwerp verder
kan uitwerken .
Zie ik zelf zo direct geen voordeel van, alleen maar extra handelingen, of ik zie dit nu misschien verkeerd, ben zelf ook ooit begonnen met thinkercad, maar had voor mij destijds te veel beperkingen.
Geplaatst: 17/02/26, 13:50
door NineLizards
Rob52 schreef: 17/02/26, 09:46
...
En een probleem met Fusion is dat je om de haverklap het programma weer opnieuw moet installeren omdat het niet opstart, waarna je een ingewikkeld herstelproces voorgeschoteld krijgt, maar een herinstallatie veel sneller werkt.
...
Euh, daar heb ik nooit last van. Wel dat 'ie in de achtergrond een wazige update wil doen, maar herinstallatie is nog nooit nodig geweest.