Pagina 1 van 1
Gestart met ontwerpen cube printer
Geplaatst: 25/08/26, 15:43
door PrintEngineer
Al jaren loop ik met het idee om zelf een printer van A tot Z te ontwerpen. Dat moment is na 7 jaar eindelijk aangebroken. Het wordt een cube printer met de afmetingen 580 x 500 x 540 mm. De basis-cube is inmiddels getekend, en nu moet ik gaan nadenken over de plaatsing van alle componenten. Een mooie uitdaging waar ik absoluut voldoende tijd voor wil gaan nemen. Het bouwen mag wat mij betreft rustig twee jaar duren, zolang het maar een goedwerkend ontwerp wordt. Want wie mij kent weet ook dat ik er soms hele tijden niet aan toe kom en zijn 2 jaar zelf wel optimisch gesteld. Maar hoe dan ook, de uitdaging is gestart en we gaan zien waar het schip strand

Re: Gestart met ontwerpen cube printer
Geplaatst: 25/08/26, 15:51
door Wim62
Het is nu wel te hopen dat dit ontwerp wel slaagt en dat je een goede werkende printer krijgt , en dat het cube project met succes afgerond gaat worden in de toekomst .
Geplaatst: 25/08/26, 16:35
door Frits
Met zo'n kubus kun je zes kanten op.

Geplaatst: 25/08/26, 16:50
door rjmulder
Heel veel succes en plezier met het ontwerpen en de bouw van de printer.
Ik ontwerp tijdens het bouwen. misschien niet altijd handig maar vind het altijd erg prettig om iets in handen te hebben en echt te kunnen zien.
Geplaatst: 25/08/26, 23:31
door PrintEngineer
Mijn voorkeur heeft het om te proberen een ontwerp eerst helemaal uit te denken en dan pas te gaan bouwen. Nu denk ik in deze richting, maar het kan ook nog veranderen

Geplaatst: 26/08/26, 06:47
door Frits
Zolang je geen diagonale verbindingen of beplating in 2 richtingen hebt, blijft het een relatief zwakke constructie.
Geplaatst: 26/08/26, 09:06
door Rob52
ik denk dat het zelf bouwen niks mis mee is. Alleen is de tijd van zelf ontwerpen met het idee dat je nu het wiel gaat uitvinden wel een beetje achter de rug als het om fdm 3D-printers gaat. Er is al zoveel op de markt dat bewezen is goed te werken en je zelf kunt bouwen dat het een beetje je tijd verdoen is. Maar goed, ieder moet dat uiteraard voor zichzelf weten. Deze zelfbouw printers zijn al goed doordacht en hebben al die modificaties al in zich. Neem de Voron en de RatRig als voorbeeld, maar er zijn er meer. Tegenwoordig is het ook hoofdzakelijk de CoreXY of variant daarop die de boventoon voeren. Als je het doet om je eigen vaardigheden te testen of je tijd leuk in te vullen? Dan is dat uiteraard ook een goede reden, maar beter dan er al is zal het waarschijnlijk niet worden. Ik mag ook graag sleutelen, maar ik ben tegenwoordig ook niet ontevreden met een Bambu printer die toch wel erg veel meer levert dan de eerdere modellen die ik heb (gehad).
Geplaatst: 26/08/26, 09:43
door Hardy
Frits schreef: 26/08/26, 06:47
Zolang je geen diagonale verbindingen of beplating in 2 richtingen hebt, blijft het een relatief zwakke constructie.
Wat vind je van dat argument dan bij een bedslinger?

Geplaatst: 26/08/26, 13:00
door PrintEngineer
Er zijn meerdere fabrikanten die cube printers hebben gebouwd en over het algemeen zijn de beste heel stevig. En de stevigheid kan je prima in de hoeken van de cube realiseren. Weer een klein stapje verder in het ontwerp. Of het zo gaat blijven weet ik nog niet

Geplaatst: 26/08/26, 18:22
door Ch3vr0n
Neem je tijd, ben benieuwd want een grote printer bouwen is makkelijk (kijk maar naar de Orange Storm Giga). Een grote goeie printer bouwen, daar zit em het probleem.
Geplaatst: 26/08/26, 23:17
door PrintEngineer
Elk ontwerp is zo goed als de ontwerper die het heeft verzonnen. Dus we gaan het zien wat ik door de jaren heen heb geleerd en of het lukt om dat om te zetten