Pagina 1 van 1
Anycube Kobra S1 Combo of Creality K2 combo
Geplaatst: 02/09/26, 21:50
door elg
Zoals in mijn kennismakingspost ben ik een beetje op zoek naar een opvolger (of broertje) van mijn Ender 3.
Dat balletje ging ineens rollen omdat de Bambulab P1s combo in de aanbieding was.
Zag er veelbelovend uit, beetje op het net zoeken, reviews kijken enz.
Het enige wat me een beetje behoorlijk tegenhoud is het feit dat Bambulab je een beetje dwingt om via de cloud te werken. Misschien ben ik paranoia, maar ik ben er geen fan van.
Ben er wel achter dat je ook via de LAN kan werken (niet alle functies) dat betekent hier een lange LAN kabel. De WLAN schijnt nogal vaak problemen te geven wat ik hier en daar lees.
En toen bleek het ook nog gesloten software te zijn dus had ik zoiets van: mooie aanbieding, maar ik zoek nog even verder.
En zo kwam ik op deze Anycube Kobra S1 combo terecht. Niet in de aanbieding maar zelfs tikkie goedkoper dan de Bambulab P1s combo aanbieding.
En de Creality K2 Combo wordt ook vaak genoemd als concurent van de de Bambulab en Anycube.
Beiden schijnen netjes te printen beiden hun sterkere en zwakkere kanten. Logisch.
En beiden als extraatje een droogfunctie in de unit met filament, dat vind ik wel een handige optie.
In reviews wordt er niet vaak op in gegaan of ze open source zijn en of je de cloud nodig hebt alle functies te kunnen gebruiken.
Wat denken jullie?
Re: Anycube Kobra S1 Combo of Creality K2 combo
Geplaatst: 02/09/26, 23:01
door Rob52
elg schreef: 02/09/26, 21:50
Ben er wel achter dat je ook via de LAN kan werken (niet alle functies) dat betekent hier een lange LAN kabel. De WLAN schijnt nogal vaak problemen te geven wat ik hier en daar lees.
Ik heb de mijne op LAN staan en doe er alles mee. In de praktijk is het natuurlijk Wlan. Op een enkele keer na dat ik opnieuw moest koppelen na werkt het allemaal gewoon.
Geplaatst: 02/09/26, 23:41
door elg
Ik kreeg de indruk dat sommige (jaartallen of versies) geen wlan hadden omdat er vaak gesproken wordt over lan.
Zijn voor mij toch 2 verschillende dingen. Ik heb hier een aantal apparaten over de LAN lopen en een aantal via wlan.
Overigens ook wel triest dat ze niet gewoon de Linux versie van de Bambu slicer op de eigen site hebben staan.
Geplaatst: 03/09/26, 06:39
door Frits
Mijn ervaring met het kleuren printen is wat teleurstellend.
Ik bezit een Anycubic Kobra 3 combo met een ACE.
Die ACE werkte sowieso matig, maar met een eigen verbetering ging het beter.
Het in meer kleuren printen duurt echter erg lang en geeft heel veel afval.
De ACE wordt door mij niet meer gebruikt, ik print nu op die Kobra 3 met de losse spoel.
Alleen kan ik dan tijdens een print niet pauzeren om van filament/kleur te wisselen. Dat kan alleen via de ACE.
Aan elke printer zit wel een nadeel. Meestal kom je daar pas achter als je het ding hebt gekocht en gebruikt.

Geplaatst: 03/09/26, 07:52
door Rob52
elg schreef: 02/09/26, 21:50
Het enige wat me een beetje behoorlijk tegenhoud is het feit dat Bambulab je een beetje dwingt om via de cloud te werken. Misschien ben ik paranoia, maar ik ben er geen fan van.
Ik werk nooit met de P1S in de cloud. Ouderwets van de pc naar de printer via WIFI. Je mist dan misschien de geschiedenis, maar ik zie dat zelf niet als een gemis.
elg schreef: 02/09/26, 23:41
Ik kreeg de indruk dat sommige (jaartallen of versies) geen wlan hadden omdat er vaak gesproken wordt over lan.
Het is denk ik verwarring. In de printer moet je de functie "LAN only" activeren, maar de communicatie gaat gewoon over WLAN. Er komt echt geen kabeltje aan te pas.
Geplaatst: 03/09/26, 10:03
door elg
Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat ik vaak objecten met meerdere kleuren zal printen. Misschien een keertje voor de leut.
Maar het lijkt me wel handig dat er verschillende materialen/kleuren klaar staan om mee te printen. Vooral omdat ze netjes opgeborgen zijn.
Er hangt nu alweer een week of 3 een witte rol PLA aan de Ender. Had wat geprint en dacht de volgende dag daarmee verder te gaan. Komt dan wat belangrijkers op mijn pad wat dan weer langer duurt dan gehoopt en zo hangt die rol er veel te lang stof te verzamelen. Als ik die rol opruim, wat dus zou moeten, is het veel te lastig om het volgende zadeltje (38minuten) te printen.
Dat is een van de redenen dat ik een dichte kast wil met een ams/ace want ook de printer zelf is dan minder stoffig.
Luchtvochtigheid is hier normaliter laag, dus ik ben niet heel bang dat dit filament vocht aantrekt, maar door de droge lucht dwarrelt er wel veel stof rond en die Ender heeft een hoop randjes om af te zuigen.
Als het alleen de geschiedenis is die ik mis, is er niks aan de hand nee. Als dat ding mij gaat vertellen wat ik vorige week geprint heb, weet ik al helemaal niet meer waar het over ging. Ben geen 18 meer.
Aha, DAAR zal de verwarring inzitten ja!
PS: hoezo werkt de ACE matig? Is de AMS van Bambulab beter in? Weer wat om uit te zoeken.
nog minder tijd om die witte rol PLA verder te gebruiken
Geplaatst: 03/09/26, 11:29
door Rob52
Houd er wel rekening mee dat je niet onbeperkt lang en ongestraft de rol(len) filament, en met name PLA, in de printer kunt laten zitten. Na enige tijd breekt het filament af. Er zijn diverse theorieën over, maar het feit blijft dat het gebeurt. Ik heb het al een paar keer gehad en dan moet, als je pech hebt, de hele AMS uit elkaar. Daar wordt je wel handig in, maar liever niet. Nu haal ik dus na het printen het filament van alle rollen uit de toevoer en zet het vast op de rol. Ik moet het dan voor het printen uiteraard even invoeren, maar heb geen risico meer op breuk.
Geplaatst: 03/09/26, 19:27
door elg
Oh ja Rob52, die draad heb ik gelezen.
Vermoedelijk het anders buigen dan dat het op de rol zit, leek de conclusie.
Hier breekt het ook wel eens als het op de Ender hangt. (niet vaak)
Voordeel is wel met die AMS, tenminste als ik de filmpjes zie, is dat je de rol erin legt, filament in de ptfe-buis steken en de rest gaat vanzelf.
Alleen dat zou al een reden zijn om een andere printer te kopen, want bij de Ender moet ik vaak (bijna altijd) het ptfe-buisje losschoeven van de extender op het filament daarin te stoppen.
Dus als dat simpeler gaat, zal ik eerder geneigd zijn die rol op te bergen. (ik ken mezelf wel een beetje)
Geplaatst: 03/09/26, 19:47
door PrintEngineer
De wetenschap heeft uitgebreide documentatie waarin ook het bros worden van PLA in staat beschreven. Daaruit heb ik gehaald dat het gaat om een combinatie van factoren. Vocht en mechanische krachtinwerking vormen de belangrijkste. De draad die op een rol wordt gewonden heeft een korte en lange zijde. Bij het invoeren wordt de draad recht gebogen door het mechanise dat de draad invoert. De korte zijde is de kant die rekt en breekt de draad
Geplaatst: 03/09/26, 20:07
door Wim62
Mijn theorie is dat meestal het filament breekt voor de extruder , na de extruder zit het filament meestal al in de nozzle bij direct aangedreven extrudes , dat zijn ze tegenwoordig meestal allemaal .
En bij een AMS zijn die aanvoer rollen zo klein van formaat dat het filament daar geen last van heeft dat ze recht geduwd wordt .
Dat is mijn theorie .
Geplaatst: 03/09/26, 22:16
door Rob52
Wim62 schreef: 03/09/26, 20:07
En bij een AMS zijn die aanvoer rollen zo klein van formaat dat het filament daar geen last van heeft dat ze recht geduwd wordt .
Dat is mijn theorie .
Dat maakt niks uit, ik heb helaas al meerdere keren de hele AMS uit elkaar mogen halen vanwege gebroken filament in de tubes.
Geplaatst: 03/09/26, 22:56
door PrintEngineer
In z 'n algemeenheid zorgt het buigen van het filament voor stress in de molecuul structuur. Het afrollen is ook een vorm van mechanische stress waardoor de draad kan breken. En je ziet voor zover ik heb kunnen achterhalen dit effect alleen bij biologisch afbreekbare kunststoffen