Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 6 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Wim, dat klopt allemaal wel. En ik maak in geval iets echt goed moet passen eerst proefafdrukken van een deel van het object en corrigeer de maten dan door schaling en/of horizontale uitbreiding of nog een aantal andere instellingen.
Maar je vergeet de achterliggende gedachten van PrintEngineer. Dat is o.a. kalibratie en zoeken naar eventuele oorzaken van afwijkingen. Dat is een hele andere benadering dan dat je, zoals ik bijvoorbeeld, het symptoom bestrijdt maar niet de oorzaak wegneemt. Feit is natuurlijk wel dat de meesten voor de simpelste weg kiezen en aan symptoombestrijding doen. Terwijl als je de oorzaak opspoort en die elimineert je daarna niks meer hoeft aan te passen. En dat is de werkwijze van onze collega PrintEngineer.
Dat klopt wel wat je zegt Rob .
laat ik he zo zeggen aan alles wat draait en of beweegt (mechanisch) kan slijtage in optreden .
En in elektronische onderdelen kan ook iets niet meer goed functioneren door bepaalde invloeden .
Het is maar net wat voor kwaliteits componenten je gebruikt .
En die printer van PrintEngineer zal best wel wat onderdelen hebben die niet helemaal aan de eisen voldoen .
We zijn hier toch nog steeds met gesmolten plastic bezig, dus geen massief materiaal zoals b.v bij cnc frezen of draaien, er zijn gewoon te veel parameters die hier roet in het eten kunnen gooien, en om ook de herhalingsnauwkeurigheid hiervan goed te krijgen lijkt mij erg moeilijk.
Zo zie ik het ook (B.V.) pla op 190º smelt niet zo snel als op 220º .
Dan hebt je ook nog te maken met verschillende kleuren , verschillende merken .
Ik weet wel dat een filament printer niet kan tippen aan giet of spuit plastic .
Persoonlijk pak ik problemen liever bij de bron aan en los ze ook daar op. Programma's als Ultimaker Cura zitten vol met foefjes, waarvan Rob terecht aangeeft verzonnen zijn om symptomen bestrijden. Daarvoor heb ik nu in de afgelopen maanden een rekenmethode ontwikkeld die het gebruik van al die foefjes overbodig maakt. Zelf gebruik ik nog hooguit 10 parameters waarmee ik varieer bij het slicen van objecten. Meer heb ik niet nodig om een goede print te maken.
En ik ben er denk nu toch uit wat er misgaat. Met de veel grotere print is de afwijking in verhouding kleiner geworden en na de tweede keer (met aangepaste steps/mm) lag alles binnen de toleranties die ik persoonlijk acceptabel vind. De grootste afwijking in X-richting 0.04 mm, in Y-richting 0.03 mm en de Z-richting ook 0.03 mm.
En op de vraag of mijn schuifmaat wel klopt kan ik met zekerheid zeggen dat hij een maximale afwijking van 0.0126 mm heeft bij 90% van de volle schaal. Je begrijpt, ik kalibreer deze schuifmaat regelmatig op het werk aan de hand van een laser en controleer hem daarna nog eens met eindmaten. Dus ik twijfel niet aan mijn schuifmaat, en dat plakbandje over het batterijdekseltje zorgt niet voor een meetafwijking. Ik ben er alleen nog niet mee bezig geweest om een nieuw dekseltje te printen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Met een afwijking van 0.04 mm hoor je mij niet klagen. Maar zoals eerder aangegeven vind ik 0.3 mm gewoon teveel. De Orcabot kan beter en dan wil ik zo dicht mogelijk op de grens zitten. Zoals Max Verstappen altijd zegt, keep pushing the limits
Maar de wagen van Max gaat ook niet harder , dus moet je je een keer bij neer leggen zoals velen .
Dat doe ik ook , gaat het niet dan gaat het niet einde oefening .
Waar een wil is is een weg Wim. Als iedereen zou denken dat het niet beter kan kunnen we ook wel stoppen met nieuwe printers ontwikkelen. Maar dat zit de laatste jaren juist in een stroomversnelling
Tijdens onze zomervakantie heb ik op de camping deze nieuwe controller behuizing ontworpen en afgelopen week maar eens geprint. Tot nu toe past alles in een keer in elkaar en dat spreekwoordelijke addertje gaat vast nog wel komen. Of is first time right ditmaal gelukt?
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut