Pagina 1 van 1
Impossible cube
Geplaatst: 27/04/24, 08:54
door Frits
Omdat Print Engineer het liet zien heb ik ook een poging gewaagd.
Ik heb de file van Thingiverse gedownload
https://www.thingiverse.com/thing:4717864 en hem naar 150 % vergroot.
Hij begint aan de klus van 9 uur met het printen van cirkels voor het 'tree' suppurt.
1. Onderweg.
2. Het bos met bomen.
3. Klaar en schoon gemaakt.
Dat schoonmaken viel mij erg mee. Ik kon het support met de hand gemakkelijk er afbreken en hield een glad model over.

Re: Impossible cube
Geplaatst: 27/04/24, 09:33
door Wim62
Wij zien geen afbeelden Frits .
Geplaatst: 27/04/24, 10:48
door Frits
Vreemd Wim, want ik zie ze wel.
Toegevoegd in 2 minuten 20 secondes:
Vreemd Wim, want ik zie ze wel.
Dit is de link:
download/file.php?mode=view&id=570&sid= ... 0656a5163b
Geplaatst: 27/04/24, 11:07
door Wim62
Als ik op die link klik krijgt ik dit .
Geplaatst: 27/04/24, 11:42
door Frits
Ik begrijp het niet meer. Er zal wel iets fout gaan. Als ik op de bovenvermelde link klik krijg ik een beeldvullende foto van mijn cube.
Toegevoegd in 2 uren 49 minuten 8 secondes:
Ik heb nog een andere manier gebruikt en dan is het wellicht wel zichtbaar voor iedereen.
De foto's staan nu op Postimg
Geplaatst: 27/04/24, 14:59
door Wim62
Top Frits , nu zien we ze wel .
Aanhouder wint

Geplaatst: 27/04/24, 15:11
door Frits
Zo, dat is geregeld dan. Ik heb mijn account bij Postimg meteen even opgeschoond.
Die cube doet mij sterk aan de tekeningen van Maurits Cornelis Escher denken.
Geplaatst: 27/04/24, 15:37
door Ch3vr0n
Ik heb even in de admin gekeken. Der moet iets verkeerd gegaan zijn tijdens het uploaden van de foto's de 1e keer. Je foto's waren wel degelijk geüpload, maar niet gekoppeld geweest aan het bericht. Ze stonden onder "berichtloze bijlagen" (dus succesvolle uploads, zonder koppeling met een forum bericht). Gebeurt af en toe wel eens, en een 2e keer proberen lost dat meestal op.
Heb ik zelf ook al gemerkt.
Geplaatst: 27/04/24, 17:14
door PrintEngineer
Met welke instellingen heb je de cube geprint? Kan ik ze met die van mij vergelijken
Geplaatst: 27/04/24, 18:36
door Frits
Jeetje, wat wil je weten?
Dit is volgens mij het belangrijkste:
Het is PLA van 123-3D
Extruder is direct drive
Temperatuur 200 C
Boom support, touching the buildplate
Support density 15%
Support z distance 0,24 mm
Support wall line count 1
Speed 60 mm/s
Cooling 100%
Buildplate 60 graden
Mis je nog een gegeven?
Geplaatst: 27/04/24, 19:00
door PrintEngineer
Ja
Retraction distance
Retraction speed
Jerk settings
Adaptive layers on/off
Geplaatst: 27/04/24, 19:17
door Frits
Even zoeken hoor
Retraction distance 2,0 mm
Retraction speed 25 mm/sec
Jerk setting: not marked
Adaptive layer onbekend
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Geplaatst: 27/04/24, 19:30
door PrintEngineer
Dank je Frits. Ik ga in de komende week nog een nieuwe poging wagen
Geplaatst: 27/04/24, 19:48
door Wim62
Vergeet niet dat Frits een andere printer heeft dan jij . die instellingen werken op elke printer anders .
Geplaatst: 27/04/24, 20:56
door PrintEngineer
Bij mij zaten de instellingen zoals Frits die gebruikt er niet ver naast. En omdat ik zie dat het model wel een mooie gladde onderkant kan hebben versterkt het mijn vermoeden dat de Wanhao firmware roet in het eten gooit
Geplaatst: 27/04/24, 22:06
door Rob52
Frits schreef: ↑27/04/24, 15:11
Die cube doet mij sterk aan de tekeningen van Maurits Cornelis Escher denken.
Dat klopt, maar die van Esher is werkelijk impossible doordat het een optische illusie is. Deze is printbaar dus semi impossible zal ik maar zeggen, want het is geen illusie.
Toegevoegd in 20 minuten 9 secondes:
Ik heb de versie "van Frits", ook 150%, in iets minder dan 6 uurtjes geprint. Boom support en gemakkelijk te verwijderen. Ziet er goed uit.
Geplaatst: 28/04/24, 06:59
door Frits
Knap werk Rob.
Dus het was dus geen gelukkige toevalstreffer dat de cube van Ruben Ziller zo netjes 'uit de verf' kwam.
Ik heb even met de gedachte gespeeld om het ding in TPU

te proberen, maar ik vermoedde dat dat toch een fiasco zou worden en heb er maar van af gezien. Het heeft ook weinig nut voor een voorwerp dat stil staat om te bekijken.
Geplaatst: 28/04/24, 09:04
door Rob52
Het is ook niet een echt moeilijk geval. Alle ondersteuningsvlakken zijn kaarsrecht en met boomstructuur makkelijk te bereiken. Ik heb dan nog wel een ondersteuningsplafond toegepast. Die zorgt voor een gladdere basis dan wanneer je alleen de boomstructuur toepast. Alhoewel ik niet echt gigantisch verschil zag. De support ging er erg gemakkelijk en in 1 stuk vanaf.
Ik denk dat TPU op zich geen probleem hoeft te zijn. Maar of het zinvol is, is de vraag. Daarbij komt dat je dat veel langzamer moet printen en de print dan wel erg lang gaat duren. Ook zit support veel vaster dan bij bijvoorbeeld PLA. Als ik weleens iets in TPU print met ondersteuning dan is dat erg moeilijk te verwijderen.
Geplaatst: 28/04/24, 09:50
door Frits

Ondersteuningsplafond

Vertel. Waar vind ik dat?
Geplaatst: 28/04/24, 09:59
door Rob52
Onder het kopje
Supportstructuur. Het heet eigenlijk supportdak. En je kunt zelf ook de dichtheid van de structuur en de lijnrichting bepalen.
Zonder dak.
Met dak.
Geplaatst: 28/04/24, 10:18
door Frits
Gevonden
Dat stond bij mij al standaard ingeschakeld. De dikte staat op 0,96 mm
Geplaatst: 28/04/24, 18:45
door Hardy
Ik werk tot nu toe altijd met Cura, maar door veel positieve berichten over de Orca slicer wilde ik die ook eens proberen, dus vandaag maar eens geïnstalleerd en direct ook maar even deze kubus gesliced en geprint, wel ook vergroot naar 150%, en ik moet zeggen dat het er goed uit is gekomen en dat in 3 uurtjes, ik begrijp sowieso niet helemaal waarom Frits hier 9 uur voor aangaf, ook Cura kwam net met iets meer da 4 uur.
Wel heb ik het support bij Orca Tree-Slim gebruikt, wat de kortste printtijd aangaf, maar wel een raar redelijk massief blok support werd dat wel makkelijk losliet van de kubus, maar er daarna niet makkelijk tussen uit te krijgen was, ik heb hem met een kniptang helemaal stuk moeten knippen voordat het eruit te halen was.
Geplaatst: 28/04/24, 19:42
door Frits
De printtijd is sterk afhankelijk van je instellingen in Cura en de printer.
Bij de standaard instelling is de printtijd wel veel korter, maar dan is er geen support.

Geplaatst: 28/04/24, 19:43
door PrintEngineer
Zo te zien lukt het iedereen die de cube nu ook heeft geprint om een glad model te produceren. Voor de volgende poging die ik ga ondernemen ga ik een andere slicer proberen. Met Cura 5 heb ik de laatste tijd wel vaker dat het met eerder gebruikte instellingen niet lukt om goede prints te maken. Dus een andere slicer zou iets kunnen bewijzen
Geplaatst: 28/04/24, 19:46
door Frits
En je moet ook de zelfde cube van Ziller gebruiken natuurlijk.

Geplaatst: 28/04/24, 20:43
door Wim62
Laat ik ook eens met de groep mee doen .
Deze is met standaard instellingen in prusaslicer gedaan , met support organic .
Dus het maakt niet uit met welke slicer je het doet , of je moet er met een vergrootglas naar kijken naar de verschillen

Geplaatst: 29/04/24, 06:51
door Frits
Keurig Wim. Wat leuk dat er meer mensen dit project willen meedoen. Allemaal het zelfde, maar toch net even anders.
Is er sprake van een nieuwe stroming in het 3D printen? Dan kunnen we dit het 'kubisme' noemen?
Geplaatst: 29/04/24, 13:59
door PrintEngineer
Gezien de resultaten die ik hier voorbij zie komen en het onderzoekje wat ik heb gedaan, heb ik nu min of meer besloten om de CTC A13 special (die ik al bijna had weggeven), toch ga houden en de Wanhao Duplicator I3 Plus in plaats daarvan van de hand doe. Want gisteren heb ik meerdere comparison tests tussen de Wanhao en de CTC uitgevoerd. De CTC levert in alle gevallen de beste resultaten en hij begrijp o.a. ook de M25 en M600 instructie. Bij zowel de M25 als M600 gaat de Wanhao gewoon door met printen en de CTC stopt zo gauw de instructie is gegeven. Dus de Wanhao heeft m.i. toch iets raars in de firmware en ik weet niet of ik de moeite wil nemen om er een Marlin versie voor te compileren. Dus wellicht dat ik toch al een betere machine had staan en met het Wanhao project ga stoppen
Geplaatst: 29/04/24, 15:42
door Frits
Wij hebben je toch niet in de problemen gebracht
Of was je toch al van plan om te gaan kiezen?
Geplaatst: 29/04/24, 16:09
door PrintEngineer
Nee hoor Frits, jullie hebben mij juist geholpen in het maken van mijn keuzes. De Wanhao Duplicator I3 Plus draait op de standaard firmware van de fabrikant. Op zich heb ik de machine mechanisch leuk verbeterd, maar hij levert toch niet de prints zoals ik had verwacht. Zeker niet voor een machine met een stalen frame die ikzelf nog op een aantal punten heb versterkt. En om nu deze machine weer te voorzien van een nieuw mainboard en firmware zit ik niet op te wachten, en dus trek ik de conclusie dat de Wanhao kwalitatief minder presteert. De overjarige Anet A6 met upgrades weliswaar, levert mooier werk af. En de CTC A13 was vanuit de doos een hele slechte machine, maar omdat ik die vanaf de eerste schroef anders heb opgebouwd is het een fijn machientje geworden