Pagina 1 van 1

Welke electronica

Geplaatst: 13/12/24, 20:34
door Akman
Ik ben in het bezit van een Leapfrog welke ik wat nieuw leven in wil blazen. Ik ben niet gelukkig met de aansturing. Er moet tijdens het hele proces een laptop naast staan. Ik wil meer naar een oplossing via het netwerk of met een SD kaart.

Welk kaart is voor mij geschikt. Ik heb om te beginnen twee extruders. Ik wil bij voorkeur de ultimaker slicer blijven gebruiken.

Re: Welke electronica

Geplaatst: 14/12/24, 20:12
door Rob52
In principe kun je elke 3D-printer met (bijna) elke moderne 16 of 32 bit kaart aansturen. Maar als je dat wilt gaan doen zul je ook de firmware daarvoor zelf moeten gaan aanpassen. Meestal Marlin, maar alternatieven zijn ook voorhanden. Heb je geen of onvoldoende kennis van de hard- en/of software dan heb je een probleem en kun je beter de huidige situatie handhaven. Welk mainboard je moet kiezen kan ik niet voor je bepalen, daar zul je zelf wat criteria voor moeten aanleggen. Het feit dat je de vraag hier al stelt doet me vermoeden dat het je aan de vereiste kennis ontbreekt.

Of je 1 of 2 extruders wilt gebruiken is je eigen keuze en is allemaal instelbaar in de software.

Ultimater slicer is maar 1 van de vele slicers. Je kunt in veel gevallen bijna elke slicer gebruiken die jouw voorkeur heeft. De 1 heeft echter wat meer mogelijkheden dan de ander, maar persoonlijke keuze blijft dan meestal de reden waarom je de een of de ander kiest.

Geplaatst: 15/12/24, 08:15
door PrintEngineer
Gebaseerd op je vraag denk ik dat je nog geen ervaring hebt met het vervangen van elektronica op een 3D printer. Het is niet een klusje wat je 1,2,3 even doet. Mijn advies is goed inlezen en tutorials volgens voordat je eraan begint. Dan kom je vanzelf uit bij het mainboard wat het beste past bij wat je wil bereiken

Geplaatst: 15/12/24, 11:15
door Rob52
Misschien handig als de TS iets meer vertelt over zijn ervaringen met 3D-printen en actuele kennis m.b.t. hard- en software. Behalve dat hij in Freecad tekent en een incidentele printer is.

Geplaatst: 15/12/24, 13:31
door Banditoz
Als je een printer hebt met 2 extruders moet je zorgen dat je genoeg steppermotors kunt aansturen. Je hebt dan neem ik aan x,y,z en 2x E nodig, dus minimaal 5 stepperaansluitingen / drivers. Dan is het misschien handig om je een beetje te verdiepen in klipper als firmware. Dit is als je het eenmaal gebruikt gebruiksvriendelijker dan marlin als je instellingen wilt aanpassen of als je nog extra aanvullingen wilt instaleren zoals autobedmesh/leveling en filamentsensoren. Dit is allemaal niet heel moeilijk maar enig technisch inzicht en handigheid is wel nodig.

Geplaatst: 15/12/24, 14:35
door Wim62
Er komt toch stiekem een hoop bij kijken en dingen nodig om Klipper aan de praat te krijgen .
Wij weten ook niet hoeveel kennis TS heeft betreft 3Dprinters ,laten we dat eerst maar eens afwachten op zijn antwoord hierop anders wordt het alleen maar speculeren .

Geplaatst: 15/12/24, 20:30
door Ch3vr0n
Wim62 schreef: 15/12/24, 14:35 Er komt toch stiekem een hoop bij kijken en dingen nodig om Klipper aan de praat te krijgen .
Yup, kijk maar naar mijn CR10 klipper ombouw :) Op zich is klipper grotendeels operationeel. Nu bezig adapter plates aan het ontwikkelen en dan kan ik de bedrading afronden en alles testen

Geplaatst: 16/12/24, 08:29
door PrintEngineer
De TS reageert na zijn eerste (aanmelding) post niet meer. Hij heeft waarschijnlijk ergens anders zijn antwoorden al gekregen of is zo geschrokken van onze reacties dat de lol er meteen vanaf is. Mij lijkt dit typisch iemand die zich op meerdere plaatsen aanmeld en blijft hangen waar de antwoorden het beste klinken. Als dat anders is horen we het nog wel

Geplaatst: 16/12/24, 09:59
door Wim62
Het kan ook zijn dat hij op het moment niet in de gelegenheid is om te antwoorden.

Geplaatst: 16/12/24, 10:10
door Rob52
Hij heeft zich een paar aangemeld en gekeken na zijn gestelde vraag. Maar hij zal inderdaad wel geschrokken zijn van de antwoorden.

Geplaatst: 16/12/24, 14:01
door MaestroLmpio
Ik zou in dit geval kiezen voor klipper, de leapfrog is een stevige basis.

Mogelijkheid 1; een BTT manta 5 bordje met CIB module mini computer zoals een raspberry pi, maar dan van BTT) dit geeft mogelijkheid tot het aansturen van 5 steppers X, Y, Z en 2 extruders.

Je kan de bestaand bedrading dan herbruiken.

Mogelijkheid 2: een BTT manta 4 met CIB, en 2 EBB42. Het bordje voorziet dan de steppers X, Y, Z, en je kan dan eventueel de laatste driver gebruiken voor een dubbele Z as. De EBB worden op de hotends geplaatst, en voorzien de stepper, thermo enz. Via canbus naar de manta 4.
Dit is iets meer een uitdaging, maar geen rocket sience.

Het voordeel van Klipper is dat je “on the fly” kan aanpassen, dus je hoeft niet elke keer een firmware te compileren en te flashen na een wijziging.

Just my 2 cents.
M.

Geplaatst: 16/12/24, 16:09
door Rob52
We wachten de reactie van de TS wel af ......

Geplaatst: 16/12/24, 18:31
door Ch3vr0n
Vanuit TS email handtekening (had nl zen e-mail ingesteld als gebruikersnaam) weet ik dat die een gepensioneerde is. En we weten allemaal dat gepensioneerden vaak tijd te kort hebben, en al helemaal niet continue op een forum zitten te turen. Hij duikt wel weer op

Geplaatst: 16/12/24, 19:18
door 3D Wens Shop
Op dit moment is hij online, zie net een groen bolletje bij zijn naam :)

Maar vindt het een beste uitdaging om zo'n oude printer weer aan de praat te krijgen. Bij mijn stage adres 11 jaar geleden stond er al een Leapfrog, die toen al veel hoofdpijn opleverde.

Geplaatst: 16/12/24, 19:25
door Rob52
Tja, allemaal leuk en aardig maar zonder feedback van de TS wordt het uiteindelijk niks.

Geplaatst: 16/12/24, 19:26
door Akman
Hij duikt idd weer op. Ik ben gepensioneerd en gek genoeg ben je dan heel druk, maar dat grotendeels door je dagindeling.

Om even wat zaken te onzenuwen. Ik ben bijna mijn hele werkzame leven systeembeheerder geweest. Van huis uit opgeleid als electromonteur (MTS). Altijd veel interesse in electronica gehad en daar zo nu en dan ook wat hobbyprojectjes mee gedaan. De laatste tijd doe ik ook heel veel met domotica (home assistent). Kort door de bocht ik voel me nou niet direct de nono waar in een paar posts van uit werd gegaan.

Nee ik heb me alleen hier aangemeld, dus alweer een post met een verkeerde aanname. De reden dat ik deze post startte is dat ik wat info kon krijgen zonder eerst zelf het wiel helemaal uit te vinden.

Wat ik wil:
-De "oude" Leapfrog opwaarderen tot een moderne printer
-Beide extruders aansturen voor tweekleuren of steunmateriaal
-Indien mogelijk auto bedleveling
-Fillement out detectie
-Bij voorkeur aansturen via mijn netwerk (voorkeur bedraad, maar WiFi is Ok)

Als jullie nog meer willen weten, ik ga wat actiever meelezen.

En neem deze ook even mee:

Eeb voormalig manager zij eens tegen me "Don't suspect, but inspect" :-)

Toegevoegd in 2 minuten 11 secondes:
Nog even een toevoeging over de printer. Hij functioneerd goed. Beide extruders werken en zijn direct drives. Ik moet alleen één van de bedleverschroeven even restaureren, maar dat gaat wel lukken. Ik bouw nl in mijn vrije tijd ook uurwerken.

Geplaatst: 16/12/24, 19:40
door Rob52
Kijk dat geeft meteen een stuk meer inzicht en kunnen aannames de prullenbak in.

Geplaatst: 16/12/24, 19:45
door Akman
Ik heb even naar dat Manta 5 bord gekeken. Dat ziet er op het eerste gezicht interessant uit. Misschien wel even een domme vraag. Wat is RGB?

Je moet natuurlijk beide extruders moet kunnen verhitten en regelen inclusief het heated bed. Dat haal ik niet direct uit de specs.

Ik ben er ook nog niet heel diep ingedoken, maar wellicht kan ik de voeding laten zitten.

Geplaatst: 16/12/24, 19:59
door Wim62
Akman schreef: 16/12/24, 19:45Wat is RGB?
https://www.google.com/search?q=RGB&sou ... e&ie=UTF-8
Die tweede denk ik dat je die niet bedoeld 😂

Geplaatst: 16/12/24, 19:59
door Ch3vr0n
RGB staat voor 'Red Green Blue' aka 1 versie van de 3 primaire kleuren. Met andere woorden da's een header om een RGB led strip op aan te sluiten. Velen gebruiken die dingen om de status van een printer aan te geven.

Vb verschillende leds in groen die stuk je voor stukje oplichten om de voortgang van een print aan te geven, rood knipperen bij een fout etc... zodat men simpel gezegd van op afstand kan zien of de printer z'n ding doet, of in de problemen zit

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Geplaatst: 16/12/24, 20:02
door Akman
Ik wist wel wat RGB was, maar had dat niet verwacht in de specs van 3d printer boards.

Geplaatst: 16/12/24, 22:54
door Hardy
Nog even over het Manta board, hij heeft plaats voor 5 drivers, waarvan je er al 2 voor de extruders nodig hebt, dus wanneer je eventueel een dubbele Z-as aan wilt drijven dan kom je er één te kort, ook kun je met een EBB Can bus board maar één extruder motor aandrijven, dus kijk daar ook nog even goed na.
eventueel:
https://nl.aliexpress.com/item/10050055 ... ry_from%3A

https://nl.aliexpress.com/item/40003453 ... ry_from%3A