Pagina 1 van 1

anycubic vyper

Geplaatst: 10/01/23, 14:35
door Jwvb
hallo mede forum leden

is er iemand die weet hoe je een neuwe anycubic vyper fatsoenlijk af stelt mijn oudere vyper was uitpakken in elkaar schoeven en printen zonder enig probleem

deze nieuwe 5 weken geleden aangeschaft maar webshop geeft geen rectie (vindt ik een beetje vreemd)

op de foto is de bovenste van de nieuwe printer en de onderste dan natuurlijk van de oudere printer

wie kan me helpen desnoods tegen geringe vergoeding

reactie zie ik graag tegemoet

grt Jan
Afbeelding

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 10/01/23, 15:30
door Rob52
Volgens mij ben je de binnenkant van een treinstel o.i.d. aan het printen. Misschien is dat niet meteen het beste onderwerp om een goede test mee te doen. Heb je om te beginnen al eens de Benchy of een testkubus geprint, of iets dat op de meegeleverde usb-stick staat? Als ik het zo op jouw voorbeeld zie begint het goed, maar verder naar boven waar er openingen komen lijkt het fout te gaan. Soms helpt het ook als je een link plaatst naar het object dat je print. Als dat tenminste een gratis te downloaden ding is. Dan kunnen we zelf ook eens slicen of een (gedeeltelijke) proef afdrukken. Heb je de juiste nozzle diameter en diameter filament in je slicer staan? Staat retraction juist ingesteld? Heb je de extruder al gecalibreerd/gecontroleerd? Zomaar wat dingen die me te binnen schieten.

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 10/01/23, 16:24
door Hardy
Kan inderdaad meerder oorzaken hebben, zo te zien is het filament is nog te zacht terwijl de volgende laag er alweer opgelegd wordt, ik zou in ieder geval te temperatuur verlagen en ook eventueel de snelheid en partcooler op 100%, maar eerst even een temptower printen is ook niet verkeerd.
Is de nieuwe printer helemaal gelijk aan de oude, of zijn er toch ook wijzigingen t.o.v. de oude?
Zoals Rob ook al aangeeft, hier even de stl of link plaatsen zodat wij er ook even naar kunnen kijken.

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 12/01/23, 12:09
door Jwvb
dit zijn de stl files die ik gebruik
https://www.thingiverse.com/thing:2000105
https://www.thingiverse.com/thing:2000105
https://www.thingiverse.com/thing:2000105
snelheid staat op 40mm/s
bed op 50graden
nozzle diameter is 0.4 en staat op 190 graden
intrekken op 6mm en 50.0 mm/s

de Benchy en heattower waren ook al een ramp
ik zit ondertussen me suf te prakkeseren wat er met deze printer aan de hand is
mijn andere vyper print alles zo goed als perfect uit

graag jullie raad

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 12/01/23, 12:53
door Johang
Probeer eens een nieuwe nozzle. Ik had onlangs hetzelfde verschijnsel.
Er bleek een klein krasje over de nozzle opening te lopen waardoor het filament bij het verlaten van de nozzle opzij werd gedrukt.

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 12/01/23, 13:49
door Jwvb
@Johang

had ik al gedaan zonder resultaat

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 12/01/23, 14:07
door Rob52
En heb je de flow al gecontroleerd met een kalibratietestje? Als er teveel wordt uitgedrukt zou dit ook een oorzaak kunnen zijn. Er staat me ook nog iets bij dat sommige printers, maar dat waren dacht ik meestal Enders, de flow op mm3 heeft staan i.p.v. op mm.

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 12/01/23, 15:13
door Johang
Van de Ender 3 pro weet ik dat in de firmware Marlin 2.1.2 voor de skr 1.4 turbo de flow staat ingesteld op 141 mm terwijl deze ongeveer 100 moet zijn.

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 13/01/23, 11:12
door Jwvb
kan het ook aan de firmware liggen ?
als dat is welke raden jullie dan aan er zit nu de firmware van anycubic zelf in de 2.4.5 deze zit trouwens ook in de andere vyper die wel goed en netjes print

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 13/01/23, 11:32
door Rob52
Uitsluiting zou ik het niet willen. Heb zelf bij een Anycubic ook firmware gehad die absoluut niet werkte. Zit nu goed werkende Marlin op. Maar ik zou toch eerst de kalibratie even doen.

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 13/01/23, 12:07
door Jwvb
kalibratietestje ga ik nu uitvoeren

Toegevoegd in 6 uren 21 minuten 29 secondes:
@Rob52 en anderen die me geholpen hebben
advies van Rob vanmiddag opgevolgd met resultaat

Afbeelding
dit was het


Afbeelding

dit is het nu een verbetering van 95% nog een paar schoonheids foutjes weg werken en dan ben ik tevrede

nog maals dank voor jullie hulp

grt Jan

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 13/01/23, 18:50
door Wim62
Fijn dat het gelukt is , nu kun je weer verder met je hobby .

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 13/01/23, 20:29
door Rob52
Het nut van het forum heeft zich hiermee maar weer bewezen 8-)

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 14/01/23, 10:10
door Lourens
Mooi dat je het voor elkaar hebt!
Kan je ook nog aangeven waar de grootste afwijkingen hebt moeten bijstellen?
Dat is natuurlijk wel interessant voor iemand anders met mogelijk eenzelfde probleem.

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 15/01/23, 09:36
door Jwvb
De grooste afwijking zat in de flow die stond vanaf fabriek op 390 terwijl deze 431 moest zijn
ik heb de kalibratie uitgevoerd met printrum werkte voor mij echt makkelijk

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 15/01/23, 18:54
door Lourens
Dat is 10% afwijking :o .
Je zou toch verwachten dat dit vanuit de fabriek al redelijk goed ingesteld zou zijn.
Het is namelijk een vast getal afhankelijk van je configuratie voor de filamentdoorvoer (stappenmotor, diameter van de poelie en eventuele tandwieloverbrenging).

Re: anycubic vyper

Geplaatst: 15/01/23, 19:00
door Rob52
Theoretisch klopt die aanname, maar in de praktijk blijkt het anders uit te pakken door o.a. weerstand, snelheid van doorvoer en temperatuur. En dat verschilt soms ook per type filament. Dus daarom is bij twijfel een kalibratie een goed hulpmiddel.