Pagina 1 van 1

Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 21/01/23, 23:01
door Koen
Ha allen,

Wat fijn om dit forum te hebben ontdekt en alvast veel dank voor de hulp.

Allereerst, ik heb gezocht of mijn vraag al is gesteld maar kan deze niet vinden. Al kan ik me niet voorstellen dat ik de de eerste ben die dit vraagt. Ik heb de FAQ gelezen.

Onlangs ben ik onder de indruk geraakt van het 3D printen. Ongelooflijk leuk. Ik ben alleen totaal niet handig, al beheers ik wel de basics van computers.


Mijn vraag; ik wil sculpturen/lichamen printen, maar weet niet goed welke printer daarvoor het meest geschikt is.
Belangrijk is dat de kwaliteit stevig en zeer gedetailleerd is. Kleur is niet echt van belang. Maatvoering tot 30 cm en alles wat kleiner is. Ik wil max 2 prints per week doen (waarschijnlijk veel minder) dus tempo is niet echt van belang. Geluid maakt ook niet veel uit, evenals compactheid (ruimte genoeg).

Mijn budget is tot 1000 euro. Welke 3d printer (en eventueel scanner, daarvoor is extra budget beschikbaar) zouden jullie aanraden?

Nogmaals dank voor de tijd en hulp.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 12:22
door Ch3vr0n
Een filament printer kan zeer degelijke prints maken en zeer grote op basis van je instellingen. Echter door de manier van werken zal een FFF/FDM printer (zoals die ook wel worden genoemd) nooit of te nimmer in de buurt komen detailgewijs van een resin printer. FDM printers hebben wel praktisch altijd een groter bouwvolume dan resin printers.

Waar een FDM printer in het algemeen details werkt to 10en van een mm met laaghoogtes, deze "trekken" ook één lijn per keer van punt A naar B per laag, resin printers (vloeibare hars) werken echter met 100en van een mm belichten over het algemeen een volledige laag in 1e. Ze maken dus op vlak van laaghoogte's niet alleen praktisch onzichtbare lagen (de verschillende lagen zijn over het algemeen niet te zien zonder microscoop), ze zijn ook veel gedetailleerder met hun prints en uitermate geschikt voor sculpturen.

Je werkt echter wel met toxisch materiaal (resin) dus je hebt wat meer spul nodig bij een resin printer dan een FDM printer voor je aan de slag kan. Resin moet na printen verder worden uitgehard worden met een UV uithardingskamer en mag je tot het is uitgehard niet met de blote handen aanraken, je kan het wel maar niet aangeraden. Wegwerphandschoenen zijn dan ook een must.

Misschien vind je bij de AnyCubic M3 series wel je gading. Ik heb de M3 plus en Wash & Cure Plus van ze

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 12:27
door Rob52
Ik heb zowel filamentprinters als een resin printer. Nu print ik vrij weinig met de resin printer omdat ik er niet echt de onderwerpen voor vindt. Qua details is de resin printer superieur. Maar dat komt vooral tot uiting bij kleine objecten. Je schrijft tot 30 cm te willen printen. In dat geval zou een goede filamentprinter met een laaghoogte van 0,1 mm ook zeer goede resultaten kunnen geven. Pas als het erg klein wordt is een resin printer waarschijnlijk een betere oplossing. Als ik voor jou nu de keuze zou moeten maken met je genoemde criteria zou het een goede filamentprinter worden. Welke dat is niet zo makkelijk te zeggen. Met een budget van 1000 euro voor een printer heb je aardig wat keus. Een resin printer is niet echt het ding voor een object van 30 cm.

Wil je echter voor dat bedrag ook een goede scanner kopen dan zal het een stuk moeilijker worden. Zelf heb ik geen ervaring met scanners. Maar wat ik zo gelezen en gezien heb is dat ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Voor een perfecte 3-D scanner zul je diep in de buidel moeten tasten (zoals ik het heb begrepen tenminste).

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 12:30
door Ch3vr0n
Rob52 schreef: 22/01/23, 12:27 Een resin printer is niet echt het ding voor een object van 30 cm.
Bwah, m'n "Venom vs Carnage" print zou daarover met je graag in discussie gaan :p

3d scanners zoals ik er 2 heb (naast ook men filament printer), zijn inderdaad niet erg goedkoop als je degelijk spul wil en geen fotogrammetrisch gedoe. M'n RevoPoint Pop2 en Pop Mini leveren aardig werk af.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 12:31
door Rob52
Inderdaad, het kan een aardige discussie opleveren. Maar ik zie het nu even in het licht van wat de TS vraagt.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 12:46
door Koen
Dank voor de reacties!
Wat zou een goede filamentprinter zijn? In totaal heb ik een budget van 1500 a 2000 euro. De scanners zijn inderdaad aan de prijs (rond 800). Dus ik wil de printer graag onder de 1000 houden.
Vermoedelijk zal ik ook nog een pc voor de software moeten aanschaffen...

Evt meer kleuren zou een gewenste optie zijn, evenals graveren...

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 13:05
door Ch3vr0n
Als een computer er ook nog bij moet wordt het budget krap. Zelfs een basis computer puur voor kantoorwerk (zoals ik ze bouw op maat, geen Dell of HP toestanden) kan al makkelijk 7-800 zijn. Multi-color heb je in principe in 3 versies. 1 printkop met meerdere directe aanvoerlijnen, 1 printkop met aanvoerlijn toolchanger of meerdere printkoppen (IDEX genaamd ofwel Individual Dual EXtruder maar dan hebben die als je ze tegelijk gebruikt maar de deel van het bouwoppervlak beschikbaar). Meer uitleg daarover vind je hier https://all3dp.com/2/multicolor-3d-prin ... rs-method/

Een meer basis multi-color is gewoon 1 kop, 1 aanvoerlijn maar dan met filament wissels werken. Een mooi overzicht van single nozzle, IDEX en dual nozzle vind je hier. https://all3dp.com/1/best-dual-extruder-3d-printer/. Ikzelf werk op men Creality CR-10 Max met filament wissels. Kan dus geen kleuren spreiden over een zelfde laag, maar kan wel kleuren splitsen in de hoogte

vb van wat niet (eenvoudig) kan bij filament wisselen

Laag 10: zwart-wit-zwart
Laag 11: zwart-wit-wit

vb van wat wel (eenvoudig) kan bij filament wisselen

Laag 1-10: zwart
Laag 11-25: wit
Laag 26+: blauw

Zo'n multi-tool dingen "printen/graveren/laseren" zijn meestal maar goed in 1 ding en mindergoed of slecht in de andere 2. Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ik hou men toestellen graag apart. Men printers zijn printers, en men laser-graveerder kan niet printen ;). Ik zou beginnen bij het begin, 1 basis printer met groot bouwvolume en 1 aanvoerlijn en misschien als je er wat mee vertrouwd bent, experimenteren met filament wissels.

Eens je daarmee vertrouwd bent kan je eventueel een 2e aanschaffen met van het IDEX type of dual nozzle.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 14:10
door Koen
Check geen alles in 1 oplossingen. Dat is eigenlijk nooit goed :)

Ik hoor veel goed over de creality cr10 en Prusa. Ik neig naar de Cr10. Hebben jullie een voorkeur?

Wat betreft de computers, ik verwacht 90% te scannen. Ik hoef geen zware CAD programma's te draaien. Is zelfbouw dan raadzaam of kom ik weg met een lichtere variant?

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 20:05
door Ch3vr0n
Als je geen zware programma's wil draaien is een budget PC of een prebuilt kantoor pc achtig ding van dell vb meer dan voldoende. Alleen het slicen zal dan misschien iets langer duren. Maar gezien je daarna het bestand toch op een micro sd kaartje moet zetten (tenzij je gaat werken met zoiets als octoprint) heb je geen krachtige pc nodig. Iets zoals deze PC-Partpicker budget home pc is meer dan voldoende in dat geval (let wel het betreft hier enkel de computer zelf, dus geen scherm, toetsenbord...). Is niet de aller nieuwste en allersnelste hardware maar voldoet in dit geval zeker aan de eisen.

Gezien ik in bijberoep oa pc-builder ben raad ik uiteraard zelfbouw aan. Zo moeilijk is dat echt niet en je kan onderdelen veel beter op elkaar afstemmen en is makkelijker naar de toekomst toe voor upgrades aan de PC. prebuilts laten dat minder makkelijk toe door dat ze in veel gevallen proprietaire connectors gaan gebruiken of behuizingen die weinig of geen ruimte hebben voor upgrades, of slechte koeling bvb.

De CR-10 is een volledige serie met meerdere modellen onder. Ik heb de CR-10 max. Prusa is ook zeer goed maar aan de dure kant voor mij. Al staat een prusa XL met 5 koppen wel op de verre verlanglijst :)

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 22/01/23, 22:32
door Koen
Ik sta opzich open voor prebuild, maar ik heb er écht geen verstand van. Aangezien ik ook geen verstand heb van 3d printers, lijkt het mij vragen om problemen. Of iemand hier moet zo vriendelijk zijn om de juiste vereisten door te geven.

Wat betreft de 3d printers, kijk ik nu ook naar de snapmaker 2 f350. De specs lijken gunsten. Met name de 50 micron mogelijkheid spreekt mij aan, omdat ik verwacht daarmee nauwkeurig te kunnen printen (als in gladder oppervlak). Klopt mijn aanname?

Die zoektocht naar een goede 3d printer is zo makkelijk nog niet. Het verschil zit in de details, en dat zijn er heel heel heel veel (waar ik geen kennis van heb).



Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 09:28
door Rob52
Koen schreef: 22/01/23, 22:32 Ik sta opzich open voor prebuild, maar ik heb er écht geen verstand van. Aangezien ik ook geen verstand heb van 3d printers, lijkt het mij vragen om problemen. Of iemand hier moet zo vriendelijk zijn om de juiste vereisten door te geven.
Ik bouw al vanaf begin jaren tachtig de eigen pc's. Maar als je geen ervaring daarmee hebt dan raad ik je dat heden ten dagen toch af om zelf mee te beginnen. Ook al zou je doorkrijgen welke onderdelen je bij elkaar kunt steken, kleven er toch nog best wel wat risico's aan. En ook het optimaliseren van de biosinstellingen en het besturingssysteem is niet iedereen gegeven. Alleen al het instellen om Windows in UEFI mode te installeren geeft menigeen hoofdbrekens. Ik zou in jouw geval gewoon uitgaan van een kant en klaar systeem, dan hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Koen schreef: 22/01/23, 22:32 Wat betreft de 3d printers, kijk ik nu ook naar de snapmaker 2 f350. De specs lijken gunsten. Met name de 50 micron mogelijkheid spreekt mij aan, omdat ik verwacht daarmee nauwkeurig te kunnen printen (als in gladder oppervlak). Klopt mijn aanname?
Ik vraag me af of het wel verstandig is om te beginnen met zo'n dure printer. (Maar goed, het is jouw geld :lol: ) Zoals al eerder geschreven is het niet verkeerd eerst ervaring op te doen. Voordeel is dan dat je je eigen motivatie kunt opbouwen om je wensen voor je ideale printer op te stellen. Nu baseer je die alleen op wat anderen zeggen en denken. En 0,05 mm printen met een filamentprinter klinkt aardig en dat is ook best mogelijk. Maar zulke dunne printlagen leveren ook weer andere problemen op. Nog afgezien van de immens lange printtijden die je gaat krijgen. En ook met printers waar het niet bij staat beschreven kun je met laagdiktes van 50 micron printen. Maar die zullen dezelfde problemen geven. Het kan heel mooi en glad worden, maar het is geen garantie. Soms worden de prints zelfs slechter, Daarom denk ik dat je eerst eens ervaring op moet gaan doen om beter bekend te worden met de ins en outs van het 3D-printen.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 11:58
door Koen
Wat is belangrijk om bij de aanschaf van een pc op te letten? Evt kan ik ook nog een beetje op marktplaats struinen.

Wat betreft snapking heb je wel een punt. Laat ik het maar creality houden. Ik lees relatief veel problemen met de Ender. Dus mijn voorkeur gaat uit naar de CR10. Hebben jullie nog een uitgesproken model voorkeur?

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 12:51
door Wim62
Koen schreef: 23/01/23, 11:58 Wat is belangrijk om bij de aanschaf van een pc op te letten
Dat deze een zo jong mogelijk model is , het hoeft niet altijd een pentium te zijn , een AMd Ryzen 5 is ook goed .
Het is maar net wat je wil uitgeven voor een pc .
Ik weet niet wat voor pc/laptop je nu gebruikt , ik werk hier nog steeds met een pc uit 2015 met win10 want win 11 kan hij niet aan

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 13:03
door Koen
Ik heb al jaren alleen een laptop van de zaak. Nou begon mijn vriendin onlangs wel over een pc om op te gamen. Dus misschien kan ik het eea met elkaar combineren :)

Wat zou jouw voorkeur voor creality hebben?

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 13:28
door Wim62
Ik ben persoonlijk niet z'n fan van creality .
Alle printers die met kunstof wieltjes werken vallen bij mij af .
Ben wel bezig te kijken naar een andere printer , maar welke weet ik nog niet .
Mijn huidige printer print nog steeds goed genoeg voor mij .

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 14:23
door Hardy
Wim62 schreef: 23/01/23, 12:51 Ik weet niet wat voor pc/laptop je nu gebruikt , ik werk hier nog steeds met een pc uit 2015 met win10 want win 11 kan hij niet aan
Ik heb hier een laptop in het gebruik uit 2012 met windows 11, werkt goed.😉, windows 11 werk gewoon goed op oudere computers wanneer je de weg weet.
Maar ik ga hier een beetje off topic, ik zou in het geval van Koen ook gewoon voor een kant klaar systeem gaan.

Wat printer betreft zou ik niet meer voor een bed schuiver gaan, bijvoorbeeld een Ender-5 S1, sapphire PRO of de Ender-5 Plus wanneer het groter moet,
Dat je relatief veel negatieve dingen leest over de Enders komt natuurlijk omdat die ook massaal verkocht is, maar ik ken diverse gebruikers die met gewoon een stock ender3 erg tevreden zijn en wat betreft de loopwieltje dat dat valt ook nogal mee.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 17:49
door Ch3vr0n
Rob52 schreef: 23/01/23, 09:28 Ik bouw al vanaf begin jaren tachtig de eigen pc's. Maar als je geen ervaring daarmee hebt dan raad ik je dat heden ten dagen toch af om zelf mee te beginnen. Ook al zou je doorkrijgen welke onderdelen je bij elkaar kunt steken, kleven er toch nog best wel wat risico's aan. En ook het optimaliseren van de biosinstellingen en het besturingssysteem is niet iedereen gegeven. Alleen al het instellen om Windows in UEFI mode te installeren geeft menigeen hoofdbrekens. Ik zou in jouw geval gewoon uitgaan van een kant en klaar systeem, dan hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Same hier, maar van begin 2000. Zo moeilijk is het vandaag de dag ook weer niet. Win 11 om te beginnen enkel zichzelf installeren in UEFI mode. MBR+CSM naar uefi (voor win 10/11) is meer een probleem als je ooit van Win7/8(.1) kwam, die kwestie bestaat vandaag uiteraard nog steeds maar is minder aan de orde. Een persoon die een eigen pc wil kan uiteraard voor prebuilt gaan, maar een eigen pc zal altijd beter zijn en je moet ergens beginnen met ervaring op doen ;)
Koen schreef: 22/01/23, 22:32 Wat betreft de 3d printers, kijk ik nu ook naar de snapmaker 2 f350. De specs lijken gunsten. Met name de 50 micron mogelijkheid spreekt mij aan, omdat ik verwacht daarmee nauwkeurig te kunnen printen (als in gladder oppervlak). Klopt mijn aanname?
Da's net zo'n all-in-one die je NIET wil. Goed in 1 ding, slecht in andere :p
Rob52 schreef: 23/01/23, 09:28 Ik vraag me af of het wel verstandig is om te beginnen met zo'n dure printer. (Maar goed, het is jouw geld :lol: ). Zoals al eerder geschreven is het niet verkeerd eerst ervaring op te doen. Voordeel is dan dat je je eigen motivatie kunt opbouwen om je wensen voor je ideale printer op te stellen. Nu baseer je die alleen op wat anderen zeggen en denken. En 0,05 mm printen met een filamentprinter klinkt aardig en dat is ook best mogelijk. Maar zulke dunne printlagen leveren ook weer andere problemen op. Nog afgezien van de immens lange printtijden die je gaat krijgen. En ook met printers waar het niet bij staat beschreven kun je met laagdiktes van 50 micron printen. Maar die zullen dezelfde problemen geven. Het kan heel mooi en glad worden, maar het is geen garantie. Soms worden de prints zelfs slechter, Daarom denk ik dat je eerst eens ervaring op moet gaan doen om beter bekend te worden met de ins en outs van het 3D-printen.
Helemaal mee eens, beginnen met een budget model (of het gelijk groot aanpakken zoals ik met m'n CR10 max als 1e printer lol)

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 18:28
door 3DWim
Koen schreef: 23/01/23, 13:03 Nou begon mijn vriendin onlangs wel over een pc om op te gamen. Dus misschien kan ik het eea met elkaar combineren
Nou tegelijk kan je wel vergeten.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 18:51
door Rob52
Ch3vr0n schreef: 23/01/23, 17:49 Zo moeilijk is het vandaag de dag ook weer niet.
Dat komt omdat je het beoordeelt met de kennis die jij (en ik) wel heb(t)(ben). Maar als je die (basis)kennis niet hebt is het echt een ander verhaal. En het moet echt je interesse hebben anders werkt het niet. En als het al werkt is het meestal niet optimaal.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 19:25
door Ch3vr0n
Interesse helpt inderdaad. Heb al meerdere personen helpen een 1e pc bouwen, is een beetje als volwassen lego. Je kan dingen niet verkeerd inpluggen, en een beetje handigheid/inzicht helpt ook. Maar we wijken af. Koen heeft nu genoeg info rond de pc denk ik om te kunnen beoordelen om zelfbouw te gaan of een prebuilt te kopen (of zelfbouw door iemand anders te laten bouwen :), das natuurlijk ook een optie).

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 19:29
door Koen
Ik heb vandaag gebeld met Mark van 123-3d (mag ik dat hier vermelden)? Echt een vriendelijke kerel met goed advies.

Op basis van jullie input, heb ik een goed gesprek kunnen voeren en een juiste keuze kunnen maken. Ik vermoed dat ik voor de creality ender 3 s1 kies.
Ik ga er nog even nachtje over slapen, en dan bestellen.

Wat betreft de scanner; die viel flink tegen qua prijs (zo'n 1000 euro). Ik vraag me af of zulke prijzen nodig zijn voor het fatsoenlijk scannen. Hebben jullie daar ervaring mee?

3DWim schreef:
Koen schreef: 23/01/23, 13:03 Nou begon mijn vriendin onlangs wel over een pc om op te gamen. Dus misschien kan ik het eea met elkaar combineren
Nou tegelijk kan je wel vergeten.
Tegelijk is ook niet nodig :)
Maar volgens mij komen de vereisten aardig overeen.

Toegevoegd in 1 minuut 19 secondes:
En nogmaals. Echt ENORM bedankt voor alle hulp!

Gave community

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 19:31
door Koen
En nogmaals. Echt ENORM bedankt voor alle hulp!

Gave community

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 19:42
door Wim62
Daar zijn we voor , om mekaar te helpen .
We horen wel van jou wat het allemaal gaat worden .

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 23/01/23, 19:47
door Ch3vr0n
Tuurlijk mag je dat hier vermelden, niks mis mee met positieve feedback/reclame rond een interactie met een regionale webwinkel. De S1 is een uitstekende keuze, en heeft vele extra's die ik later aan de mijne heb toegevoegd zoals een direct drive extruder (zeer handig, kan je flexibel filament gebruiken! Plooibaar magnetisch bed, X-as riem draaiknop) en kan je optioneel voorzien van een LED balk, laser module.... Wil je je 30cm bouwvolume halen dan kan je misschien opteren voor de Ender-3 S1 Plus.

Een overzicht van de 3 verschillende modellen en opties vind je hier op de creality product pagina.

Echt degelijke scanners zoals mijn POP2 en Pop Mini (heb de POP1 ook gehad maar doorverkocht om de Revopoint POP2 te financieren) zijn inderdaad niet goedkoop, maar ze werken wel. Ik heb de mijne telkens via Kickstarter bekomen, betrouwbare firma. Er zijn alternatieven op basis van fotogrammetry (werkt met camera), maar die zijn minder accuraat naar afmetingen toe.

En geen dank, daarvoor werd dit forum heropgericht. Om kennis met elkaar te delen :) Succes met de aankoop en we horen wel wat het geworden is.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 25/01/23, 17:06
door Koen
Ha allen,

Ik ga de ender 3 s1 plus kopen. Nou heb ik deze bij geekbuying voor 400 euro gevonden. Bij 123 3d kost deze 490.

Ik heb contact met 1233d opgenomen maar ze kunnen me helaas niet tegemoet komen in de prijs.
Vanwege hun goede en vriendelijke service koop ik graag bij hen. Maar met 90 euro verschil ben ik een dief van m'n eigen portomonnee.

Mijn vraag: hoe is de service van creality als het product elders is gekocht. Kopen via geekbuy voelt een beetje riskanter, omdat er met die soort technische producten wel eens het eea aan de hand is. Ik wil dus "goedkoop is duurkoop" voorkomen.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 25/01/23, 17:22
door Rob52
Dan is de prijs kennelijk snel weer omhoog gegaan. Want als ik daar kijk dan kost hij inmiddels € 430,91. Als je zelf eventuele problemen niet makkelijk kunt oplossen dan ging ik toch voor 123. Service is iets waar je meestal voor betaalt al doen sommigen voorkomen alsof het gratis is. Beetje gemoedsrust kost dan wat.

En zo te zien is die deal ook nog maar 9 uur geldig. In ieder geval zijn de meeste leveranciers duurdere dan 123.

ender 3 s1 plus.jpg

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 25/01/23, 17:26
door Koen
Ha Rob,

Er is een extra korting mogelijk, waarbij je nog eens 30 dollar korting krijgt (28 euro)
Dat maakt 90 euro verschil, net groot genoeg om te twijfelen. Ben het overigens met je eens dat kwaliteit een prijs heeft. Daarbij waren ze super vriendelijk.

Maarja... Toch 90 euro he

Groet,
Koen

Toegevoegd in 52 minuten 57 secondes:
Dat is de normale... Ik wil graag de plus. https://www.3djake.nl/creality-3d-print ... -3-s1-plus

Inmiddels heb ik 'm besteld via geekbuying... Hopen dat alles goed gaat. Maar aan de andere kant, wat kan er mis gaan met zo'n behulpzame cummunity :)

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 25/01/23, 22:12
door 3DWim
Koen schreef: 25/01/23, 18:19 wat kan er mis gaan met zo'n behulpzame cummunity
... nou het feit dat dit niet de helpdesk is !

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 25/01/23, 22:17
door Koen
Tja... Het is een risicotje. We gaan het zien

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 25/01/23, 23:30
door Hardy
Koen schreef: 25/01/23, 18:19
Dat is de normale... Ik wil graag de plus. https://www.3djake.nl/creality-3d-print ... -3-s1-plus
Ik had het zelf al gezien en direct weer verwijderd, maar hoezo kon je de melding toch nog zien?
Was ook wel heel goedkoop geweest :D

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 26/01/23, 18:15
door Ch3vr0n
3DWim schreef: 25/01/23, 22:12 ... nou het feit dat dit niet de helpdesk is !
Kleine correctie, niet de officiële helpdesk ;). Het forum is toch een beetje een helpdesk.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 26/01/23, 18:25
door Moonfish
Dit zegt Chat gpt erover;

Er zijn een aantal 3D-printers die geschikt zijn voor het printen van sculpturen en lichamen met een grote mate van gedetailleerdheid en stevigheid. Hieronder zijn enkele aanbevelingen voor printers die binnen uw budget van maximaal €1000 vallen:

FlashForge Finder: Deze printer biedt een goede printkwaliteit en een bouwvolume van 140 x 140 x 140 mm. Het is een eenvoudig te gebruiken printer en een van de meest betaalbare opties op de markt.

Anycubic Photon: Deze printer gebruikt UV-resin en biedt een hoge resolutie en gedetailleerde prints. Het bouwvolume is 115 x 65 x 155 mm.

Creality Ender 3: Deze printer biedt een bouwvolume van 220 x 220 x 250 mm en een hoge precisie en nauwkeurigheid. Het is een van de meest populaire en veelgebruikte 3D-printers voor consumenten.

Prusa Mini: Deze printer biedt een bouwvolume van 180 x 180 x 180 mm en heeft een hoge precisie en nauwkeurigheid. Het is een van de meest populaire en veelgebruikte 3D-printers voor consumenten.

Als het gaat om scanners, een goede budget optie zou kunnen zijn de EinScan-SE. Dit is een betaalbare handscanner met een goede precisie en nauwkeurigheid. Let wel op dat deze scanner alleen geschikt is voor kleinere objecten.

Houd er rekening mee dat deze aanbevelingen gebaseerd zijn op mijn kennis op 2021, en er kunnen nieuwe modellen of updates zijn die deze aanbevelingen niet meer geldig zijn. Het is altijd aan te raden om de specificaties van de printer te bekijken en te vergelijken met uw eisen en budget.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 26/01/23, 18:35
door Koen
Ch3vr0n schreef:
3DWim schreef: 25/01/23, 22:12 ... nou het feit dat dit niet de helpdesk is !
Kleine correctie, niet de officiële helpdesk ;). Het forum is toch een beetje een helpdesk.
Mee eens. Al begrijp ik de boodschap erachter en begrijp ik dat jullie hulp een dankbare uitzondering is.



Toegevoegd in 1 minuut 7 secondes:
Moonfish schreef:Dit zegt Chat gpt erover;

Er zijn een aantal 3D-printers die geschikt zijn voor het printen van sculpturen en lichamen met een grote mate van gedetailleerdheid en stevigheid. Hieronder zijn enkele aanbevelingen voor printers die binnen uw budget van maximaal €1000 vallen:

FlashForge Finder: Deze printer biedt een goede printkwaliteit en een bouwvolume van 140 x 140 x 140 mm. Het is een eenvoudig te gebruiken printer en een van de meest betaalbare opties op de markt.

Anycubic Photon: Deze printer gebruikt UV-resin en biedt een hoge resolutie en gedetailleerde prints. Het bouwvolume is 115 x 65 x 155 mm.

Creality Ender 3: Deze printer biedt een bouwvolume van 220 x 220 x 250 mm en een hoge precisie en nauwkeurigheid. Het is een van de meest populaire en veelgebruikte 3D-printers voor consumenten.

Prusa Mini: Deze printer biedt een bouwvolume van 180 x 180 x 180 mm en heeft een hoge precisie en nauwkeurigheid. Het is een van de meest populaire en veelgebruikte 3D-printers voor consumenten.

Als het gaat om scanners, een goede budget optie zou kunnen zijn de EinScan-SE. Dit is een betaalbare handscanner met een goede precisie en nauwkeurigheid. Let wel op dat deze scanner alleen geschikt is voor kleinere objecten.

Houd er rekening mee dat deze aanbevelingen gebaseerd zijn op mijn kennis op 2021, en er kunnen nieuwe modellen of updates zijn die deze aanbevelingen niet meer geldig zijn. Het is altijd aan te raden om de specificaties van de printer te bekijken en te vergelijken met uw eisen en budget.
Heel leuk! Ik heb toevallig vandaag gehoord dat ik zeer waarschijnlijk AI op heel gave manieren mag ontwikkelen / inzetten op mijn werk (gezondheidszorg).

We gaan de wereld veranderen :)

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 27/01/23, 09:19
door PrintEngineer
Dan hoop ik op grote veranderingen want er valt veel op te lossen in deze wereld

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 27/01/23, 09:21
door Koen
Ik heb in mijn gehele carrière nog niet gehad, dat ik wakker lag van m'n dromen. De mogelijkheden zijn enorm. Straks kennen de zorgwereld als "voor en na Ai"

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 27/01/23, 11:50
door PrintEngineer
Als je dingen kunt ontwikkelen die ervoor zorgen dat de steeds hoger wordende zorgkosten omlaag kunnen krijg je mijn printers er gratis bij. Die staan toch al bijna een jaar stil omdat ik niet bereid ben tien keer zoveel te moeten betalen voor de energie die ze verbruiken

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 27/01/23, 11:52
door Koen
Dan ga ik je alvast mijn adres doorgeven.

Niet alleen goedkoper, ook sneller, "patiënt"vriendelijker en kwalitatief beter.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 27/01/23, 13:57
door PrintEngineer
Oké je bent erg overtuigd van jezelf. Dan zeg ik deal! Zo gauw jou uitvinding(en) op de markt zijn en ik minder voor het zorgstelsel hoef te betalen stop ik mijn printers in een doos en komen ze jou kant op. Lang leve de revolutie!!!

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 27/01/23, 15:49
door Wim62
Dan moet er nog heel wat water door de rijn heen gaan eer dat het werkelijkheid wordt 😉😊.

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 27/01/23, 16:30
door Koen
Ja, ik ben erg overtuigd. Ik lig er zelfs wakker van, iets wat in 20 jaar niet is voorgekomen. Hoop jullie positief te kunnen verrassen en dat de rijn snel overstroomt.

Overigens vraag ik mij af of de zorgkosten zullen reduceren. Het zou me niets verbazen als we nòg meer gaan behandelen (wat niet perse goed is)

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 31/01/23, 19:32
door Koen
Daar is ie... :) Afbeelding

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 31/01/23, 23:10
door Hardy
👍 Dat wordt een latertje vanavond! 😂

Re: Welke 3D printer te kopen vor sculpturen?

Geplaatst: 31/01/23, 23:25
door Koen
Hahaha! Net klaar en inderdaad een latertje voor mij.

Hij staat in elkaar. Morgen wat testen doen.
Wat me opvalt is dat 1 (links onder in vooraanzicht) wieltje wat lossen zit dan de rest. En hoe stevig ik het moertje aandraai maakt niet uit. Het blijft wat lossen zitten.

Toegevoegd in 15 uren 49 minuten 42 secondes:
Vanavond maar eens starten met bed-leveling en wat andere tests Afbeelding

Toch nog even m'n eerste print met jullie delen. Knap geslaagd ;)

Afbeelding