Pagina 1 van 1

isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 23/01/23, 17:14
door Puffeltje
Ik print de laatste tijd weer redelijk veel met ASA, zonder kamer maar met behulp van een tochtscherm. Voor de kleine objecten gaat dat best wel. Geregeld hoor ik tijdens het printen toch het object met een klik gedeeltelijk loskomen van de gestructureerde PEIplaat. Om het loskomen voor te zijn gebruik ik een brim in combinatie met 3DLack, maar dan nog springt het los doordat er te veel krimp ontstaat.

Ik heb eens met mijn Fluke IR thermometer gekeken wat de temperatuur is van het printbed. Dat viel flink tegen. Ik had hem ingesteld op 100 graden maar ik mat maar 85 graden. Nu een test aan het doen waarbij ik de plaat instel op 115 graden en hij is aan de bovenkant dan 100 graden.

Nu hoor ik wel eens dat je de onderkant van het printbed kan isoleren wat de temperatuur ten goede komt. Heeft een van jullie een idee met welke materialen deze isolatie het beste uitgevoerd kan worden? zit er niet op te wachten dat de boel ik de fik vliegt door het gebruik van het verkeerde isolatiemateriaal.

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 23/01/23, 17:42
door Ch3vr0n
Ik heb in januari vorig jaar dit besteld. Da's een upgrade die al jaar op zich laat wachten lol. Zou goede resultaten halen

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 23/01/23, 17:52
door Wim62
Ik had in 2019 bij ali van die katoenen matjes gekocht en onder het headbed gemaakt .
Het bevalt mij goed het bed blijft goed op temperatuur die ik ingesteld hebt .
Maar het kan aan verschillende factoren liggen waarom jou bed temperatuur verschild .
Je kunt ook het verschil in temp ook verhogen

https://nl.aliexpress.com/item/32647525 ... pt=glo2nld

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 23/01/23, 18:44
door Lourens
Isoleren is een prima plan!
Alle warmte die niet naar beneden weg gestraald kan worden, moet dan wel naar boven toe.
Een hogere bedtemperatuur is daardoor beter haalbaar.
Ook zal je bed sneller op temperatuur zijn, en het verbruikt minder energie omdat de warmte beter op de plek komt waar je die wil hebben.

In brand vliegen zal wel meevallen als je het heatbed gaat isoleren aan de onderkant.
Slechte (elektrische) verbindingen waardoor er een overgangsweerstand ontstaat zijn een véél groter gevaar.
Maar dat heeft weer niets met isolatie te maken.

Beide hierboven genoemde items zijn prima geschikt als isolatie.
Ik heb ook al gezien dat iemand eenkurklaag gebruikt had, En ook dat werkte.

Mocht je zelf 'iets' willen bedenken, let dat wel op dat het gebruikte materiaal geschikt is voor temperaturen tot minimaal iets van 150°C.
Polystyreen (piepschuim) is bijvoorbeeld niet geschikt......

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 23/01/23, 18:46
door Rob52
Ik heb dezelfde gebruikt als Ch3vr0n, werkt prima. Nu is Fluke een prima merk, maar houd er rekening mee dat bij infrarood metingen de werkelijke temperatuur behoorlijk KAN afwijken door de structuur en de kleur van het gemeten oppervlak. Maar als die meting goed blijkt te zijn dan zou ik inderdaad kijken naar een oplossing om de temperatuur in overeenstemming te brengen met wat er op de display staat. Naast de isolatie, want dat scheelt echt hoor.

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 23/01/23, 23:22
door Johang
Ik heb het bed geisoleerd met golf karton. Rondom afgetaped met AL tape.
Ik verwarm mijn bed met een standaard Creality verwarming.
Het verwarmen van het bed van 19 naar 110 graden duurt 13 min

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 17:35
door Puffeltje
bedankt voor jullie inbreng. Ik ga eens kijken wat het gaat worden, maar dat ik ga isoleren staat vast.

Als afgeleide hiervan, hoe bepalen jullie of de temperatuur op het scherm daadwerkelijk overeen komt met het printbed?

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 18:33
door PrintEngineer
Natuurlijk heb ik weer wat te zeiken als het gaat om het infrarood meten van het heatbed. De kleine IR meters van Fluke en ook andere merken staan meestal op een emissivity waarde van 0.95 ingesteld. Die zou je voor het meten van PEI en soortgelijke kunststoffen op 0.91 moeten instellen. Waarschijnlijk zul je zeggen wat maakt die waarde van 0.04 verschil nu uit? Wel nu, je kan met dat kleine verschil tot wel 2,5°C fout meten, dus het doet er weldegelijk toe. Zelf bepaal ik oppervlakte temperaturen altijd met een contactmeting. Dat vind ik veel betrouwbaarder en als je hem goed uitvoerd zit je er minder dan ±0.5°C naast.

Een isolatiemateriaal waar ik ooit goede resultaten mee heb bereikt was deze https://spool3d.ca/heat-bed-insulation- ... /#features . Een Keramische isolatiedeken met zeer goed thermische eigenschappen

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 18:53
door Rob52
@ PrintEngineer
Dat valt wel mee hoor, dat gezeik. Ik maakte er ook al een opmerking over, maar dan iets genuanceerder. :D

Voor een globale meting om te zien of het egaal is meet ik wel met een IR meter, zolang het oppervlak overal hetzelfde is. Voor nauwkeurigheid meet ik zoals PrintEngineer ook aangeeft met een contactmeting, wat dan meestal een thermokoppel is. Ook daar is dan wel weer een discussie over de nauwkeurigheid van het meten met thermokoppels, koude las compensatie enz. op te zetten, maar dat laat ik maar achterwege :mrgreen: Laten we eerlijk zijn, een paar graden afwijking zal het verschil niet maken, maar 10 graden verschil wil je niet hebben.

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 18:57
door Ch3vr0n
Ik gebruik naast de standaard thermistor gerapporteerde waarde ook gewoon een infrarood meter. Niet 100% accuraat maar wel goed genoeg.

Iemand een idee hoe ik het beste en veiligste (bij lange prints van meerdere dagen) die isolatie aan de onderkant van m'n bed kan bevestigen?

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 19:22
door PrintEngineer
In principe maakt het niet uit met welk type sensor je de temperatuur meet. Thermokoppels zijn prima te gebruiken zolang je zoals Rob ook al aangeeft de koudelas compensatie maar goed voor elkaar hebt. Zelf gebruik ik ook wel thermokoppels maar dan wel van het type-T (ANSI). Dat type element heeft een eigen afwijking van maximaal 0.3°C. Bij de meest gebruikte types K en J zit je op respectievelijk 1.5°C en 1.1°C. En als het echt nauwkeurig moet zijn pak ik een klasse A PT100

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 20:32
door Wim62
Ch3vr0n schreef: 24/01/23, 18:57 Iemand een idee hoe ik het beste en veiligste (bij lange prints van meerdere dagen) die isolatie aan de onderkant van m'n bed kan bevestigen
Ik hebt een katoen isolatie mat onder bet bed zitten en die zit gewoon vast met zilverpapier tape .
Dat is van die tape die ze om metalen luchtbuizen plakken om af te dichten .

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 20:35
door Ch3vr0n
net te laat, toch bedankt voor de reactie. daarnet rol van dit (50mm) besteld.

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 24/01/23, 21:16
door Wim62
Ik was niet te laat met een antwoord , maar jij was te vroeg met bestellen 🤣

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 25/01/23, 08:32
door PrintEngineer
Voor de Orcabot v0.43 (die ik nog heb staan) zijn uiterst ambitieuze plannen gemaakt. Het (nieuwe) heatbed wil ik van 9 PT100's en 9 afzonderlijk verwarmde zones gaan voorzien. Het is een mooie technische uitdaging die ik mezelf heb gesteld en verder zit er geen andere motivatie achter. Dus gewoon om te zien of het mij lukt dit plan functioneel te krijgen. Het heeft dus ook helemaal niets met printen te maken, maar is puur een stukje (persoonlijke) technische ontwikkeling

Re: isoleren onderkant printbed

Geplaatst: 27/01/23, 12:05
door iPadawan
Ik heb die matjes die hierboven genoemd zijn ook in gebruik; een voor een onder het bed geplakt. Even wat knip werk, maar merk zeker dat het sneller op warmt. Wel zorgen dat het nergens achter blijft hangen; heb wel vier nieuwe veren met daarop paar dikke ringen gebruikt als bevestiging. Bed komt iets hoger dus afstellen printkop vereist. Wel even bekijken van te voren waar je je glas of mat klemmen komen te zitten.