Pagina 1 van 1

Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 03/02/23, 17:53
door Parel1307
Hallo,
Ik ben een leapfrog creatr in elkaar aan het zetten en stuit op het volgende probleem. De x en y motoren lopen prima. De z motor loopt niet goed en maakt een verschrikkelijk geluid en trilt erg. Als ik deze op het moederboard op de x of y aansluit dan loopt de z prima. Bij aansluiten van een andere motor op de z trilt deze ook.
Mijn idee is dus dat het aan de firmware van het moederboard ligt. Deze moet met behulp van Arduino erop gezet worden. Ik weet alleen niet welke instellingen op het script aangepast zouden moeten worden om de z as motor anders te laten lopen. Heeft iemand hier verstand van?
Ik heb al verschillende firmwares geprobeerd.

Gr Patrick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 03/02/23, 19:17
door Robbel2005
Als je de motor op de X of Z gezet hebt, is dat dan inclusief de kabel? Zoniet kan het ad kabel liggen.
De pinlayout vd kabel kan fout zijn, dit kan het trillen verklaren.
Ofwel is er iets mis met de Z stepper zelf, of de instelling daarvan.

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 03/02/23, 19:26
door Hardy
Ik denk ook eerder een kabel probleem dan software, of een defecte driver kan natuurlijk ook.

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 03/02/23, 19:42
door Parel1307
Ik heb de z motor met dezelfde kabel op de x of y aansluiting gezet, dus kan het volgens mij geen kabelfout zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 03/02/23, 20:43
door Hardy
Ik ken natuurlijk het trillen niet om het te analyseren, maar het klinkt dan toch naar een defecte motor driver, wanneer die los ingeprikt zitten zou je die nog eens kunnen wisselen.

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 03/02/23, 21:18
door Parel1307
Bedoel je dan de motor zelf of de software?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 03/02/23, 21:26
door Rob52
Nee, Hardy bedoelt de stepper driver die op je main board zit.

Zo'n dingetje of vergelijkbaar. Het zou ook nog de V-ref kunnen zijn als je een afstelbare hebt. Meestal alleen bij los geplaatste en soms wanneer ze geïntegreerd zijn.

0J5805.1200x600.jpg

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 04/02/23, 10:03
door Parel1307
Ik heb hem gevonden, het is een hele kleine maar ook verstelbaar. Dat zou het best eens kunnen zijn. Ga het vanmiddag eens uitproberen en dan laat ik het weten.Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 04/02/23, 11:29
door Rob52
Lees eerst heel goed hoe je dit moet doen en welke waardes erbij horen. En pas op met een stroom geleidende schroevendraaier. Voor je het weet blaas je de boel op.

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 04/02/23, 12:06
door Parel1307
Heb jij een idee waar ik daar informatie van kan vinden, want bij het moederboard zit helemaal geen beschrijving bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 04/02/23, 12:17
door Hardy
Misschien kun je de datasheet van de chips vinden, daar kun je misschien uit afleiden hoe de stroom ingesteld moet worden.
hier ook wat informatie die je misschien ook al wel kent.
https://support.lpfrg.com/support/solut ... r-xl-have-

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 04/02/23, 12:21
door Rob52
Ik ken de naam van het moederboard niet. Maar je zou kunnen zoeken op v-ref naam moederbord. Of je moet kunnen zien welke stepper drivers er gebruikt zijn, dan kun je op die naam zoeken. Er zijn wel veel algemene video's over het instellen van de V-ref, maar dat betreft bijna altijd losse stepper drivers. Je kunt ook voorzichtig voor- en achteruit (rechts- of linksom) de potmeter iets verdraaien. Dan wordt het op gevoel. Let er wel op wat de beginstand was. Beter is het wanneer je het voltage goed kunt meten. Meestal is dat gemeten tussen de min en de potmeter zelf. De juiste voltages verschillen echter nogal per type stepper driver, dus daar kun je niet zoveel mee. Of je meet eerst een stepper driver die wel goed werkt en kijkt dan wat het voltage is van de degene die je wilt afstellen. Het is niet bij elke stepper driver zo dat rechtsom hoger en linksom lager betekent. Dit verschilt ook er type stepper driver.

Toegevoegd in 33 secondes:
Hardy, er zit een foutje in je link. Je hebt je eigen D-drive en de map downloads er neergezet.

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 04/02/23, 12:28
door Hardy
Rob52 schreef: 04/02/23, 12:23 Hardy, er zit een foutje in je link. Je hebt je eigen D-drive en de map downloads er neergezet
Had ik zelf al gemerkt, ging even fout Afbeelding

Re: Leapfrog Creatr firmware probleem?

Geplaatst: 04/02/23, 15:07
door Parel1307
Ik ga het eens proberen. De link die je stuurde kende ik al.
Alvast bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk