Pagina 1 van 1

klipper

Geplaatst: 12/02/23, 09:41
door deveha
Hallo ik ben al enige weken te trachten te doorgronden hoe tegelijkertijd 2 printers te gebruiken, deze zijn beide voorzien een Raspberry met OctoPrint.
Maar loop steeds tegen hetzelfde probleem aan, het is de een of de andere die werkt.
Het schijnt dat je met 1 PC geen 2 Octo's kan bedienen, dus begonnen met Klipper/Mainsail.

Ik kom er niet mee verder, dus enige hulp zou op prijs worden gesteld.

Hoe ver ben ik?
Een oude MacBook omgebouwd naar Xubuntu en hier Klipper, Mainsail e.d. geïnstalleerd.
Dit werkt want via het ip-adres kom ik in Mainsail kan daar mijn printers toevoegen.
Maar verder zijn ze niet thuis, niet verbonden.
Bij 1 zie ik iets onderin staan, maar meer ook niet.

Het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit in de filmpjes maar hoe verder dat wordt niet verteld of ik ben zo dom.

Dus hoe moet het verder?
OctoPrint voorzien van Klipper?
De printer firmware aanpassen (dat gaat mij eigenlijk te ver)

Dus waar kan ik een duidelijke werkwijze vinden in begrijpelijke taal en niet door iemand voor wie alles gesneden koek is en tijdens zijn verhaal de helft overslaat.

Alvast bedankt,

Dennis

Re: klipper

Geplaatst: 12/02/23, 12:39
door Hardy
De firmware moet je vervangen door klipper, de .bin file hiervoor genereer je door in linux de make functie te gebruiken na eerst make _menu te hebben ingesteld, er wordt dan tevens MCU: serial: ******* gegenereerd die dan in MainSail in de printer.cfg in moet voegen.
De .bin file zet je op een SD kaartje en stopt die in je printer moederbord, maar je zult wel een kopie van je bestaande firmware moeten hebben om eventueel weer terug te kunnen.
Met Octoprint heb je in principe niets meer te doen, je kunt alles met MainSail regelen, één keer ingesteld wil je niet meer terug denk ik. :D

Re: klipper

Geplaatst: 12/02/23, 21:17
door MaestroLmpio
Dus je hebt op elke printer al een raspberry? Dan kan je op elke rpi mainsail+Klipper installeren, en vervolgens de klipper firmware op je printer moederbordje laden. Deze processen zijn goed uitgelegd in de klipper documentatie. https://www.klipper3d.org/Installation.html

Daarna kan je met je gewone pc elke raspberry aanspreken in je browser, je kan ze beide naast elkaar openen in apparte vensters of tabbladen zoals je maar wil.

Enkele mensen hebben geprobeerd om 2 Klipper instanties op 1 rpi te draaien, maar dit werkt niet zonder issues en wordt ook niet ondersteund/aangeraden in de community..

Ik begrijp uit je post dat je een oude macbook hebt ombebouwd naar mainsail/klipper, maar op je rpi's staat nog steeds octoprint? En welke firmware heb je nu op je moederbordje draaien?

Re: klipper

Geplaatst: 13/02/23, 11:34
door Hardy
Wanneer je pc/laptop ombouwt? door er linux en Mainsail op te installeren, dan heb je geen Raspberry's meer nodig, je moederbordje (met klipper) van de printers sluit je dan rechtstreeks op USB van de pc aan die je als server moet instellen, hiermee kun je dan ook meerdere printer aansturen, je kunt de pc/laptop dan niet meer voor iets anders gebruiken, met een andere pc/laptop/tablet/telefoon log je dan in op het IP adres van de PC waar Mainsail op geinstalleerd is, maar wanneer je al 2 Rpi's hebt hoef je de niets om te bouwen aan je pc/laptop, je zet Moonraker/Mainsail op de Rpi's en je maakt gewoon rechtstreeks, via de webbrowser, contact met het IP adres van de Rpi's.

Re: klipper

Geplaatst: 17/02/23, 10:43
door deveha
Hardy,

Rpi zonder octoprint en klipper?
Dat zou fijn zijn want Octoprint bevalt me voor geen meter.
De ene dag werkt het naar behoren en de volgende dag mag ik blij zijn dat ik mag inloggen.

Dennis

Re: klipper

Geplaatst: 17/02/23, 11:21
door Hardy
Je moet even jou Macbook vergeten, die gebruik je later om in te loggen op je RPI met Mainsail, kun je uiteraard ook doen met elke andere computer/tablet/telefoon.
Je zet eerst een Linux distributie (Debian werkt goed) op de RPI en via Kiauh kun je dan alles installeren, volg deze tutorials maar gewoon.
https://github.com/th33xitus/kiauh

Re: klipper

Geplaatst: 17/02/23, 12:56
door Rob52
Hardy schreef: 17/02/23, 11:21 en via Kiauh kun je dan alles installeren, volg deze tutorials maar gewoon
Dat heb ik dus een tijdje geleden geprobeerd. Maar dat liep dus elke keer spaak en mijn scherm meldingen/keuzes kwamen niet overeen met de tutorial. Lang mee bezig geweest tot ik het zat was en er maar mee ben gestopt. Zo te zien staat er geen recente update van, dus ik ben benieuwd wat het resultaat van de TS gaat zijn.

Re: klipper

Geplaatst: 17/02/23, 19:17
door Hardy
Op een RPI-3B had ik geen problemen. werkte direct goed, maar op m'n oude 32bits netbookje had het wel wat meer voeten in aarde, tocht lukte het ook daar met Debian11, zelf voor 2 printers.

Re: klipper

Geplaatst: 20/02/23, 19:31
door MaestroLmpio
Via de raspberry imager kan je gewoon een sd kaart prepareren met mainsail OS, daar zit alles in wat je nodig hebt om te beginnen. Zet zeker eerst je wifi instellingen goed vooraleer je de image maakt, dat scheelt een hoop gedoe.

Als je de Pi hebt opgestart en geconfigureerd kan je de firmware voor je printerbord compileren. Die moet je dan naderhand via een SD op je bordje overzetten. Sommige kunnen ook via USB. Alles staat goed uitgelegd in de klipper documentatie.

Het is een serieuze hobbel om te nemen, maar eens het werkt is het een top firmware....

Als je een windows PC gebruikt om in te loggen is het handig om winSCP en Putty te installeren, met een mac gebruik je gewoon de terminal.

Re: klipper

Geplaatst: 23/02/23, 16:56
door deveha
Dank voor jullie respons maar het werkt nog steeds want krijg geen Klipper op het printerbord.

<Als je de Pi hebt opgestart en geconfigureerd kan je de firmware voor je printerbord compileren.
Die moet je dan naderhand via een SD op je bordje overzetten. Sommige kunnen ook via USB. >

Hoe in MainsailOS?

<Alles staat goed uitgelegd in de klipper documentatie.>

Ik ben zo vrij om met laatste gedeelte van deze uitspraak niet eens te zijn.
Ze hebben het alleen maar hoe met Octoprint moet.>

Met het youtube filmpje krijg ik inderdaad een bin-file maar ook een leeg scherm op mijn Ender3 Pro

Ik begin er hard over te denken de RPI's eraf te halen en maar weer met SD-kaartjes te werken.

Dennis

Re: klipper

Geplaatst: 23/02/23, 19:12
door Hardy
deveha schreef: 23/02/23, 16:56 Met het youtube filmpje krijg ik inderdaad een bin-file maar ook een leeg scherm op mijn Ender3 Pro
Dat klopt, wanneer je het scherm ook wilt blijven gebruiken dan moet je dat instellen in je printer.cfg file van mainsail.
Heb je MainSail daarna al een geprobeerd op te starten door het IP adres van de RPI in je browser in te geven? Je zou het Mainsail desktop moeten zien met uiteraard nog foutmelding dat klipper niet wordt gevonden, je zult eerst een printer.cfg file aan moeten maken die voor jou printer geschikt is.
In die printer.cfg file moet je onder MCU Serial: jou moederbord gegevens ingeven, bij mij ziet dat er o.a. zo uit.

[MCU]
serial: /dev/serial/by-id/usb-Klipper_lpc1769_1D700011A29869AF69F33F5EC72000F5-if00

Dat is bij jou natuurlijk anders, dat kun je vinden nadat je de .bin file gegenereerd hebt, dan staat dat er net boven volgens mij.

Ps. Na het flashen van de .bin file op je moederbord moet de file verander zijn van firmware.bin naar firmware.cur, dan weet je zeker dat dat gelukt is.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 00:08
door Banditoz
Je hebt klipper niet op je mainboard staan maar in je raspberry. De firmware in je mainboard wordt vanuit je raspberry aangestuurd. Ik heb klipper via een bigtreetech cb1 ipv een raspberry. Deze stuurt een skr mini e3v3 aan. Installeren heb ik aan de hand van een youtube filmpje gedaan en was goed te doen. https://youtu.be/Wx78LiqtG_A deze heb ik gebruikt maar er zijn er meer al. Cb1 of raspberry is redelijk hetzelfde volgens mij.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 09:11
door Rob52
Een tijdje terug heb ik getracht om met behulp van op internet staande instructies Klipper te installeren. Dat liep telkens vast omdat de instructies op internet niet overeen kwamen met de praktijk. Mogelijk dat dit inmiddels is veranderd. Nu ben ik toch maar eens gaan zoeken waarom ik Klipper zou "moeten" gaan gebruiken. De argumenten die ik lees hebben vooral voordelen voor oudere hardware en complexe prints. En voor wanneer je met hoge snelheden wilt kunnen printen.

Ik zie er eigenlijk verder niet zoveel voordelen van ten opzichte van een printer met een snel 32-bits board en Marlin. Ik print met Marlin zonder problemen en ondervind geen beperkingen. Ik zie het een beetje net als de voor sommigen zo onmisbare Octoprint. Die heb ik dan wel succesvol geïnstalleerd gehad, maar daar loop ik ook niet warm voor. In ieder geval heb ik daar ook niet echt de voordelen van kunnen ontdekken. Sommigen prijzen zowel Octoprint als Klipper de hemel in, maar ik ben nog niet overtuigd. Recht toe recht aan met Marlin werkt ook prima, voor mij althans wel.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 12:16
door Hardy
Rob52 schreef: 06/04/23, 09:11 Klipper de hemel in, maar ik ben nog niet overtuigd. Recht toe recht aan met Marlin werkt ook prima, voor mij althans wel.
Ben ik ook wel met jou eens, maar mijn print hobby is nu eenmaal niet alleen maar printen, maar ook lekker van alles ontdekken, niet omdat het moet maar omdat het kan, dus wordt er mee gestoeid, zo gaat het tenminste bij mij, wanneer je alleen maar wilt printen dan zou ik er ook niet teveel mee spelen, want dan kan er veel fout gaan waardoor juist slechtere prints ontstaan, wanneer Marlin goed is ingesteld hoef je daar ook niet meer aan te komen, maar wil je toch iets wijzigen dan wordt het soms toch weer een behoorlijke zoektocht met Visual Studio, en daar is juist klipper heel sterk in, en ook het interface is veel overzichtelijker dan Octoprint, maar print technisch zijn er eigenlijk geen echte voordelen. Dat ik toch wel wat kleine verschillen zie komt volgens mij meer door dat ik Klipper nu op mijn CoreXY gebruik en Marlin nog op mijn Cartesian Cube en deze is dan ook zonder Linear-Advance en Input Shaper. maar het kan tevens ook door verschillende instellingen in de slicer zijn.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 13:00
door Rob52
Hardy schreef: 06/04/23, 12:16 ... maar mijn print hobby is nu eenmaal niet alleen maar printen, maar ook lekker van alles ontdekken, niet omdat het moet maar omdat het kan, dus wordt er mee gestoeid
Daar ben ik het ook wel mee eens. Dat heb ik met de printers inderdaad ook wel veel gedaan. maar het draait nu allemaal goed en heb er op dit moment geen behoefte aan het overhoop te gooien. Maar het zou zomaar weer ineens kunnen dat ik er ook weer een keer mee ga experimenteren. Zoals je schrijft; omdat het kan, niet omdat het moet.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 14:31
door Dutchronnie
Wat zowel Rob52 als hardy beschrijft ben ik het volledig mee eens.
Ook ik wilde klipper wel eens proberen, maar nu na 30 printjes ergeren, dagen prutsen en calibreren komt er eigenlijk niets fatsoenlijkst uit.
Alles gedaan volgens de documentatie, youtube enz.

Ik ga weer terug naar marlin.
De configuratie wijzigen in klipper is heel eenvoudig, dat klopt. maar verder zie ik geen voordelen

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 16:20
door Wim62
Als je wil experimenteren is het misschien handiger om een 2de hands goedkope printer aan te schaffen B.V. Anet A6 voor een prikje .
Dan kun je daar lekker mee oefenen en op je andere printer lekker andere dingen op printen .
Zo hebt je de tijd om Klipper onder de knie te krijgen .

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 16:52
door Hardy
Ja, maar als je alles zelfbouwd en geen voorgekookte printer hebt, dan moet je sowieso alles zelf uitzoeken en dan is het gewoon leuk om van alles uit te proberen, omdat je dan gewoon weet wat je aan het doen bent en altijd snel weer terug kunt naar een goed werkend systeem.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 17:26
door Johang
Om even op het eerste bericht terug te komen, vraag ik me af waarom je niet twee printers aan je PC kunt hangen.
Als beide via een RPI werken is het toch gewoon een kwestie van beide een eigen adres te geven?

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 17:39
door Wim62
Nu wil ik even inhaken op het laatste bericht van Hardy .
Dutchronnie heeft nu nog maar een printer en hij wil graag Klipper erop installeren , maar dat lukt niet helemaal naar wens .
Hij was blij dat het met Marlin wel goed ging .
En als hij steeds van software Klipper/Marlin moet wisselen zou je honds dol van worden .
Daarom wat ik al voor stelde is in mij ogen de beste oplossing om met een nieuwe software te experimenteren .

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 18:15
door Hardy
Wim62 schreef: 06/04/23, 17:39 En als hij steeds van software Klipper/Marlin moet wisselen zou je honds dol van worden
Valt best mee, duurt bij mij +/- 1 minuut, alleen twee voor geconfigureerde SD kaartjes klaar hebben voorop je steeds weer even de *.cur file moet veranderen naar *.bin., wil ik met Klipper prutsen gaat het klipper kaartje in mijn Mainboard, en wil ik weer Marlin dan gewoon weer het Marlin kaartje erin.

Toegevoegd in 8 minuten 30 secondes:
Johang schreef: 06/04/23, 17:26 Om even op het eerste bericht terug te komen, vraag ik me af waarom je niet twee printers aan je PC kunt hangen.
Als beide via een RPI werken is het toch gewoon een kwestie van beide een eigen adres te geven?
De RPI is daarvoor niet echt goed geschikt, beide printers tegelijk aansturen schijnt toch wel veel gevraagd (niet mijn ervaring maar van diverse gebruikers gelezen) , afzonderlijk gaat wel goed, je kunt dan beter i.p.v. een RPI een gewone computer/laptop gebruiken, dat heb ik hier ook gebruikt met een oud 32 bits netbookje, die is toch altijd nog een stuk krachtiger dan de RPI.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 18:57
door Rob52
Johang schreef: 06/04/23, 17:26 Om even op het eerste bericht terug te komen, vraag ik me af waarom je niet twee printers aan je PC kunt hangen.
Als beide via een RPI werken is het toch gewoon een kwestie van beide een eigen adres te geven?
Dat ligt toch iets complexer. Zoals ik het heb begrepen vormen de Klipper op de RPI en de printer één geheel. Het is niet mogelijk om dan tussen 2 printers te schakelen. Zover ik het zie is het dan noodzakelijk om meerdere versies van Klipper op de RPI te laten draaien, maar daar is aardig wat kennis op administrator niveau van Linux vereist. Zie o.a. hier.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 21:13
door Dutchronnie
u wil ik even inhaken op het laatste bericht van Hardy .
Dutchronnie heeft nu nog maar een printer en hij wil graag Klipper erop installeren , maar dat lukt niet helemaal naar wens .
Hij was blij dat het met Marlin wel goed ging .
En als hij steeds van software Klipper/Marlin moet wisselen zou je honds dol van worden .
Daarom wat ik al voor stelde is in mij ogen de beste oplossing om met een nieuwe software te experimenteren .
Correctie, ik heb wel 2 printers😊
Ik heb nog een Velleman K8200, waarvan het moederbord half defect is (Usb ligt er af, en doet het soms niet.)
De bedoeling was om het creality 2.5.2 moederbord tzt op de Velleman te zetten.
Ik had inmiddels een nieuw moederbord besteld voor de Creality CR-10 V2, de BTT SKR 3 EZ, die moest uit china komen, wat wel een tijdje ging duren. Dus dacht ik: ik ga klipper uitproberen, omdat ik met marlin ook al problemen had met de Fade Height. Als klipper goed zou werken, was ik ook van dat probleem af.
Inmiddels is het moederbord binnen, en ga nu bezig om daar weer marlin op te krijgen, uiteraard Marlin 2.1.x
Het vreemde is natuurlijk weer dat de fabrikant alleen een configuratie voor marlin 2.0.x levert, dus moet ik zelf weer de firmware in elkaar sleutelen.
Maar daar ben ik nu mee bezig, ik hoop dat dit weekend te kunnen doen.

Overigens was het volgens mij wel mogelijk om 2 printers te configureren op klipper. Ik heb klipper geinstalleerd met de KIAUH script, en daarbij had je de keuze voor hoeveel instances je klipper wilde installeren, daarbij heb ik gelijk voor 2 gekozen met de Velleman in het achterhooft.
Ik kon dan ook 2 verschillende printers koppelen, alleen heb ik daarvan maar 1 gebruikt.

Zie hieronder mijn collectie van mislukte klipper prints😉

Afbeelding

Er was overigens nog wat mis met mijn klipper installatie, geregeld verloor klipper de verbinding met de printer, en was er weer een print mislukt.
Ik had de indruk dat het aan de USB kabel lag.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 21:48
door Rob52
@ Dutchronnie

Als je iemand wilt Quoten uit een eerder bericht gebruik dan a.u.b. het quote teken (4de teken van links, de ballon met de aanhalingstekens erin) in plaats van het code teken (het 5de teken van links, het vierkant met de haken erin). Nu gebruik je de code tags die je gebruikt om bijvoorbeeld firmware leesbaar te houden of te voorkomen dat functies door code worden uitgevoerd en de code leesbaar blijft. Nu is het niet echt meer duidelijk dat je iemand quote.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 21:58
door Johang
Ik reageer op de eerste alinea in het eerste bericht waar de TS vermeld dat het niet mogelijk is om twee printers aan te sturen vanaf één PC.
Vlgs.mij kun je wel tien printers aansturen als je iedere printer zijn eigen RPI met Octoprint geeft.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 22:16
door Hardy
Johang schreef: 06/04/23, 21:58 Vlgs.mij kun je wel tien printers aansturen als je iedere printer zijn eigen RPI met Octoprint geeft.
Uiteraard, en ook met Klipper, maar wordt dan wel een vrij dure oplossing met ieder z'n eigen mini PC, dan is een oplossing met één wat krachtigere PC toch wel een beter oplossing, maar dat kan dan weer niet met Octoprint, wel met Klipper.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 22:31
door Rob52
Bij Octoprint is het wel mogelijk om meerdere printers met 1 Octoprint aan te sturen. Het is er origineel niet voor ontworpen maar het kan wel. Klik.

Re: klipper

Geplaatst: 06/04/23, 22:53
door Banditoz
Hardy schreef: 06/04/23, 22:16
Johang schreef: 06/04/23, 21:58 Vlgs.mij kun je wel tien printers aansturen als je iedere printer zijn eigen RPI met Octoprint geeft.
Uiteraard, en ook met Klipper, maar wordt dan wel een vrij dure oplossing met ieder z'n eigen mini PC, dan is een oplossing met één wat krachtigere PC toch wel een beter oplossing, maar dat kan dan weer niet met Octoprint, wel met Klipper.
Met raspberry wel maar je hebt ook alternatieven. Ik heb op mijn ender 5 een bigtreetech CB1 met een Pi4B adapter en dat werkt ook prima maar dan niet voor de belachelijke prijzen die op het moment voor raspberrys worden gevraagd. En ik zag laatst ook orange-pi voorbij komen maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Re: klipper

Geplaatst: 07/04/23, 20:12
door Dutchronnie
Ik vrees dat ik nog even aan klipper vastzit, samen met het oude moederboard.

Vandaag wilde ik de SKR 3 ez installeren, alles verliep goed, tot en met de installatie van de firmware, in eerste instantie Marlin.
Maar zodra de Firmware is geinstalleerd moet de com poort zichtbaar zijn in het apparaatbeheer, nee dus.
Wel 20 x de firmware geinstalleerd met ander settings, maar het probleem bleef. Geen seriele connectie.
Zelfs met de firmware van de fabrikant, oudere Marlin versie 2.0.9.3

Op het net zie ik in 1x veel meer problemen met dit board en Marlin, schijnt met de MCU te maken te hebben, snap er niet zoveel van.

Vervolgens dan maar Klipper installeren, firmware gemaakt, zonder problemen. op SD en op het Board gezet. Ging ook goed.
Maar wat denk je, De usb wordt ook niet door klipper herkend, en het board wordt dus niet gezien.

Ik ben er helemaal klaar mee, en weet niet meer wat ik er aan moet doen.

Re: klipper

Geplaatst: 07/04/23, 21:35
door Hardy
Dutchronnie schreef: 07/04/23, 20:12 Maar wat denk je, De usb wordt ook niet door klipper herkend, en het board wordt dus niet gezien.
Op GitHub worden dit probleem veelvuldig geconstateerd, misschien heb je daar wat aan, andere SD kaart, poortinstellingen in Marlin, ook komt een kortgesloten USB connector voorbij zag ik.
https://github.com/bigtreetech/BIGTREET ... /issues/50

Re: klipper

Geplaatst: 08/04/23, 09:01
door Rob52
Wat ik nog wel weet uit het verleden dat er bij het niet herkennen van de USB poort port in Marlin Serial poort 1 op de waarde -1 moest worden gezet (niet te verwarren met serial port -1). Poort -1 en 0 zijn altijd gereserveerd voor de bootloader. Het kan hier natuurlijk iets anders zijn en misschien heb je dat ook al uitgeprobeerd. Los nog van de juist ingestelde baudrate natuurlijk. Je kunt ook de andere seriële poorten nog proberen.

Code: Selecteer alles

 Select the serial port on the board to use for communication with the host.
 * This allows the connection of wireless adapters (for instance) to non-default port pins.
 * Serial port -1 is the USB emulated serial port, if available.
 * Note: The first serial port (-1 or 0) will always be used by the Arduino bootloader.
 *
 * :[-1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7]

Re: klipper

Geplaatst: 08/04/23, 19:00
door Dutchronnie
Ik kon het natuurlijk niet laten, en ben vandaag ook nog weer bezig geweest om het bord aan de praat te krijgen.
Ik heb uiteraard alle Githubs al gezien, en er zijn een boel mensen met connectie problemen met dit board. Maar nergens zie ik een oplossing.
En als er al iemand is die zegt dat hij het voorelkaar heeft, geeft diegene niet de uitleg wat je dan moet doen.

Ik heb alle seriele instellingen geprobeerd. niets werkt.
Toen dacht ik, dan zet ik het nieuwe scherm er toch aan, en bedien ik de printer vanaf het scherm.
Maar ook dit mocht niet baten, ook het scherm krijgt geen verbinding met het moederbord, op het scherm staat ook, "geen printer gekoppeld"
Het lijkt er op dat alle seriele poorten het niet doen.

Afbeelding

Re: klipper

Geplaatst: 08/04/23, 19:51
door Rob52
Nog een andere waar ik zelf regelmatig mee te maken heb gehad. Als je een ander programma op je pc open hebt staan dat de poort mogelijk claimt krijg je ook geen verbinding. Voorbeeld hiervan is Cura, maar er zijn nog andere programma's waardoor ik geen verbinding kon maken. Het kan soms zelfs nodig zijn je pc opnieuw te moeten opstarten. Lijkt me bij jou niet het geval omdat het ook niet met een display werkt, maar je weet maat nooit.

Re: klipper

Geplaatst: 08/04/23, 20:02
door Hardy
Wanneer je het SD kaartje met de firmware in board gezeten heeft en is gestart, is daarna de firmware file wel verander van firmware.bin naar firmware.cur ? indien niet dan gaat er direct met het inlezen al iets fout en staat de firmware nog steeds niet op het board en kan uiteraard ook niets werken.
We blijven ook nog wel even meezoeken, het ding moet aan de praat te krijgen zijn ;)

Re: klipper

Geplaatst: 08/04/23, 20:25
door Dutchronnie
dank allen dat jullie mee willen denken, dat waardeer ik zeker.

dat de computer niet opnieuw is opgestart ligt het ook niet aan. ik heb het met verschillende computers geprobeerd.

firmware flashen gaat altijd goed. de files worden gerenamed naar *.cur
ik weet het inmiddels niet meer.

zie op de github vaak kreten voorbij komen die mij helemaal niets zeggen. maar ik vermoed dat er iets mis is met de pin toewijzingen.

ik kan morgen nog even de combinatie klipper met tft scherm uitproberen. maar vermoed dat dat ook niet gaat werken omdat klipper een seriële verbinding nodig heeft met het moederbord.

anders moet ik bigtreetech maar contacten, dan moet het bord maar terug. baal er wel van

Re: klipper

Geplaatst: 10/04/23, 16:12
door Dutchronnie
Ik ben er uit, Het werkt👏👏

Voor Alle andere bezitters van een BigTreeTech SKR 3 ez moederbord met een STM32H723VGT6 chip volgt hier de oplossing.

Volg nooit de handleiding op de website van BigTreeTech, gebruik nooit de bijgeleverde firmware versies, en volg geen enkele tutorial op youtube, doe je dit wel, dan gaat het moederbord niet werken.

Wat moet je wel doen, Gebruik een nieuwe bugfix versie van marlin.
Kies in de platformio.ini bestand niet voor de chipset: STM32H743Vx_btt, zoals overal wordt aangegeven, maar set de regel met de default_envs op
default envs = STM32H723Vx_btt

Ik zet deze post ook even in Firmware/Marlin, want daar hoort hij eigenlijk. Voor klipper heb ik het nog niet uitgeprobeerd, maar ik ga er van uit dat het daar precies hetzelfde is.

Re: klipper

Geplaatst: 10/04/23, 17:50
door Ch3vr0n
Graag je bericht dan als opgelost markeren. Dit kan je doen door op het v-tje te klikken bovenaan het bericht met de oplossing. (In dit geval dus je eigen bericht).

Iig mooi dat je het ding werkend hebt gekregen!

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: klipper

Geplaatst: 10/04/23, 17:55
door Hardy
Dus weer, als zo vaak, blijkt de voorgebakken software (door wie ook) niet goed te zijn, gewoon zelf een Marlin versie in elkaar zetten blijft het beste, tenminste wanneer je een beetje zin hebt om te hobbyen aan je printer, en anders niet aan een goed werkend systeem rommelen.
Aanbevolen updates kunnen je vaak in de problemen brengen en zijn vaak ook niet eens nodig.

Re: klipper

Geplaatst: 10/04/23, 18:03
door Dutchronnie
gewoon zelf een Marlin versie in elkaar zetten blijft het beste
Klopt, maar dan moet vanuit de fabrikant wel naar de juiste chipset worden verwezen, anders krijg je het nooit voorelkaar.
Door heel diep te spitten heb ik het uiteindelijk gevonden, maar niet iedereen is daar even handig in.

Re: klipper

Geplaatst: 10/04/23, 19:48
door Hardy
Dutchronnie schreef: 10/04/23, 18:03 maar dan moet vanuit de fabrikant wel naar de juiste chipset worden verwezen
Chip kun je toch gewoon zelf lezen op je board !

Re: klipper

Geplaatst: 10/04/23, 21:35
door Dutchronnie
Chip kun je toch gewoon zelf lezen op je board !
Klopt, en had ik ook wel gezien. maar overal wordt gezegd dat je dit bord moet configureren met de *743 chip, op de fabrikants site, youtube, en alle tutorials.
Er was geen configuratie voor de *723 chip, je moest gewoon de *743 gebruiken, en het zou moeten werken.
Als je de oude configuratie bestanden bekijkt zie je ook dat de *723 toen nog niet was toegevoegd.
Dat is pas recentelijk gedaan in de bugfix versie.

Ook wilde ik geen andere chipset flashen omdat ik het board niet wilde bricken, zo goed ben ik er ook niet in thuis, en wie weet wat er dan gebeurt, vooral omdat er gezegd werd om toch vooral de *743 chip configuratie te gebruiken.

Blijf ik vinden dat als de fabrikant dit board levert, hij een notitie had toe kunnen voegen dat er nu een configuratie beschikbaar is voor dit board.

Re: klipper

Geplaatst: 19/05/23, 10:06
door deveha
Johang schreef: 06/04/23, 17:26 Om even op het eerste bericht terug te komen, vraag ik me af waarom je niet twee printers aan je PC kunt hangen.
Als beide via een RPI werken is het toch gewoon een kwestie van beide een eigen adres te geven?
Hoe? Zonder in de router te moeten gaan vogelen.

Ik heb al vaker getracht de RPI's een eigen adres te geven maar Octoprint werkt dan niet mee.


Dennis

Re: klipper

Geplaatst: 10/09/23, 10:08
door deveha
Hallo,

Na mijn geworstel met Klipper heb ik uiteindelijk de oplossing gevonden.

Gewoon de plug-in SimplyPrint activeren in de beide RPI's en met de gratis account voor 2 printers werkt het fluitend.

Bedankt voor jullie input,

Dennis

Re: klipper

Geplaatst: 12/02/24, 12:54
door deveha
Goedemiddag,

Het SimplyPrint werkte goed tot na de laatste update in december.
Toch wil ik Klipper aan het werken hebben, dus heb ik ergens een afgedankte Anet A8 vandaan gehaald en ben deze gaan restaureren.
Nieuw moederbord (BTT Manta M5P), eindstoppers en BL Touch. Bijna alles werkt!
Alleen de BL Touch doet moeilijk met 'BL Touch not diploïd' en de X-/Y-offset doen niet wat ik verwacht.
Tot 'BL-Touch gone bad' werkt het, alleen G28 vindt het midden van het bed niet!!??

Iemand een idee wat ik fout doe, heb intussen een nieuwe BL Touch besteld maar die zal nog wel even op zich laten wachten.
Woonplaats: Oeteldonk! :D

Dennis

Re: klipper

Geplaatst: 12/02/24, 14:30
door Puffeltje
Als je spanning op je printer zet, gaat dan de pin van je bltoucht 2x uit en in? Zo ja, dan mag je er van uit gaan dat deze door zijn zelftest heen komt. Grote kans dat je hem dan niet correct geinitieerd hebt in je instellingen. In dat geval, zet hier je printer.cfg eens neer dan kunnen we meedenken.

Re: klipper

Geplaatst: 13/02/24, 10:10
door deveha
Gelukkig had DHL geen last van het carnaval-virus en bezorgde gisteren de vervangende BL Touch.
Welke offset ik ook probeer ergens in te zetten geeft geen reactie
Alleen als ik het in [safe_z_home] bij home_xy_position: 110, 110 de waarden aanpas heeft het enige invloed.
De z-offset met de papiertest werkt alleen heeft na accept en save config geen zichtbare invloed op de afstand tot het bed.

Dus bijgaand mijn printer.cfg