Opmeten dashboard

Vragen rond 3D scanning (en bijhorende software/hardware) horen hier.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Tecumseh
Berichten: 31
Lid geworden op: 15/10/22, 13:29
Netherlands

Opmeten dashboard

#1

Bericht door Tecumseh »

Hoi Allen,

Ik heb een andere auto gekocht, Peugeot 206+ en ik ben van plan om de plek in het dashboard waar het klokje zit te benutten om zelf een combi telefoonhouder / horlogehouder met lader / zonnebrilvak te maken. Ik zit alleen nog wel met de afmetingen, hier is natuurlijk niets van te vinden. Hebben jullie een briliant idee om de vorm hiervan op te meten of een dummy negatief model te maken zonder schade aan het dashboard achter te laten?

Zie hier een plaatje wat ik van het internet af heb:
Afbeelding
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 172
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#2

Bericht door PrintEngineer »

Je wilt de vorm bepalen om het bakje of wat je er van wilt maken in de juiste vorm te krijgen. In het verleden heb ik wel eens een afdruk gemaakt met een dikke plastic zak en en wat purschuim. De plastic zak vorm je dan eerst zo goed mogelijk in de holle ruimte en spuit er dan gedosseerd pur in. Die laat je uitharden en klaar is je afdruk. Maar als je deze methode wilt gebruiken is het wel goed om te bedenken dat het spul behoorlijk veel druk op het kunststof kan uitoefenen. Dus gebruik bij pur je gezond verstand
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#3

Bericht door Ch3vr0n »

Dat ziet er hetzelfde dashboard uit als mijn 207 SW. Een ideaal moment om m'n 3d scanner nog eens te gebruiken. Exporteer ik gewoon de stl. Kan je dat gelijk uitprinten en op basis daarvan de boel opmeten.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Tecumseh
Berichten: 31
Lid geworden op: 15/10/22, 13:29
Netherlands

#4

Bericht door Tecumseh »

Het is inderdaad de voorloper van de 207 dus grote kans dat het interieur gelijk is. Als je een stl kunt maken zou ik dat zeer op prijs stellen.
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#5

Bericht door Wim62 »

Je zou het kunnen proberen om van een stukje karton of papier een malletje te kunnen maken .
Het is dan wel veel passen en meten , maar ja dat is altijd als je zelf iets wil ontwerpen .
Het nadeel van jou toepassing is dat je dan niet meer de info op het display kan lezen .

Ik zou ook eens kijken om naar een nette oplossing te kijken B.V. brodit , is mooi en degelijk spul .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Tecumseh
Berichten: 31
Lid geworden op: 15/10/22, 13:29
Netherlands

#6

Bericht door Tecumseh »

Wim62 schreef: 15/02/23, 14:24 Het nadeel van jou toepassing is dat je dan niet meer de info op het display kan lezen .
Dat is inderdaad vaak het nadeel. Ik ben echter van plan om een open deel in de print te maken zodat het wel af te lezen is. Scheelt voor mij wel dat ik een summier display heb waar niet al teveel info op staat dus als ik er omheen moet kijken geeft dat nog niks. Door zelf een gecombineerde houder te maken kan ik het denk ik compact houden waarbij ik laadpunten bijvoorbeeld kan integreren en netjes kan wegwerken.
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#7

Bericht door Hardy »

Welke manier je ook kiest, altijd komt er nog een nabewerking van de maten aan te pas, ik zelf zou gewoon met wat dun karton een malletje in elkaar plakken en in een cad programma natekenen en aanpassen, je komt in ieder geval niet om heen, dat je een aantal proef prints moet maken, maar is allemaal wel te doen.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 281
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#8

Bericht door 3DWim »

Ik zou een doos merci richting België sturen....
En het voorstel van @Ch3vr0n aannemen.

Minder goed idee: kijk wat je op de sloop kan vinden of wat aliexpress heeft.
Laatst gewijzigd door 3DWim op 17/02/23, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#9

Bericht door Ch3vr0n »

Voorlopig hoef niks mijn kant uit te komen. Zoals gezegd, lijkt me het identieke dashboard aan mijn wagen. Haal ik gewoon even mijn GSM houder weg en scan mijn eigen dashboard. Moet volstaan om uit te printen, dan de interne ruimte op te meten en op basis daarvan wat te ontwerpen. Komt dan zelfs mogelijk bij mij ook van pas :)
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Tecumseh
Berichten: 31
Lid geworden op: 15/10/22, 13:29
Netherlands

#10

Bericht door Tecumseh »

Hier alvast een foto uit een betere hoek met daarin in het rood de omlijning van het bakje wat ik hierin pas wil maken.

Afbeelding

In het blauw rechts een telefoonpositie en daarvoor een laadstation voor mijn smartwatch. Link nog een afscheiding waar bijvoorbeeld de zonnebril kan liggen. Dit alles dus zonder het display uit het zicht te krijgen. Ergens in de print wil ik ook een paar usb punten opnemen zodat ik er slechts met 1 kabel van 12v naartoe hoef (er komt dus een spanningsregelaar bij in).

Ik denk dat ik voor de telefoonhouden een bestaande ga opofferen en hiervan de bolkoppeling ga gebruiken om de verbinding naar deze print te maken.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten