Pagina 1 van 1

Bagagerek klem (Vespa) scooter

Geplaatst: 20/02/23, 19:40
door Rob52
Omdat ik het motorrijden vaarwel heb gezegd maar toch nog een beetje gas wilde blijven geven heb ik laatst een nieuwe Vespa bromscooter gekocht. (Eerder ook al eens een Vespa 300 GTS motorscooter gehad en in 1970 m'n A rijbewijs erop gehaald.) Nu hebben die scooters, en niet alleen Vespa, vaak een klaprekje achterop en soms ook voorop. Probleem met die dingen is dat ze met een vrij strakke veer opgeklapt blijven zitten. Wil je er dan iets opbinden dat niet al te zwaar is dan klapt het dus weer omhoog. Niet handig dus. In eerste instantie heb er een paar klemmen voor geprint die je tijdelijk aan kunt brengen. Heel eenvoudig houden die de 2 buizen van het vaste en beweegbare deel bij elkaar zolang je het rek voor bagage gebruikt. Er is ook een permanente uitvoering waarbij je de twee delen op bijna gelijksoortige wijze aan elkaar schroeft. Nadeel is dan wel dat je het rek niet kunt opklappen, maar het zit wel steviger vast.

Beide oplossingen zijn ook te koop, maar ik heb ze zelf maar gemaakt op basis van wat ik op foto's kon zien en dat wat ik daadwerkelijk heb kunnen opmeten aan de scooter zelf. Dus onderstaande is het uiteindelijk geworden. De eerste klemmen heb ik niet op Thingiverse staat de tweede wel. Van de eerste staat er wel een vergelijkbare al op TV.

Alles is geprint in ABS. Alleen het tussenstuk van de tweede klem is origineel van rubber en heb ik uit TPU geprint.

Vespa bagageklemmen.jpg

Vespa clip 2a.jpg

Vespa clip 3a.jpg
Thingiverse

Re: Bagagerek klem (Vespa) scooter

Geplaatst: 20/02/23, 21:37
door Ch3vr0n
3d printing DIY 1 - 0 Vespa steuntje :cool: :twisted: :)