gaten

holes

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 10 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

gaten

#1

Bericht door Etienne51 »

Velleman Vertex K8400 PLA filament light blue 1,75 mm

Bij het printen van de eerste laag op de grondplaat ontstaan er gaten. Bij verdere afwerking verdwijnen de gaten, maar uiteindelijk blokkeert de spuitkop op oneffenheden en wordt het object meegetrokken en losgerukt van de gronplaat . Wat kan de oorzaak zijn? De spuitkop zit op 0,1 mm van de grondplaat.
Zie foto's voor instellingen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Hey, nog een nieuwe. Welkom bij de club.

Dat gezegd zijnde, 0.1mm is wel heel erg laag voor een z-offset. Maar ik principe wordt dat gecompenseerd door de 1e laaghoogte instelling. 1e gokje onder-extrusie door nozzle die te dicht tegen het printoppervlak zit.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#3

Bericht door Etienne51 »

Bedankt voor uw reactie. Welke afstand stelt u voor?
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Ik gebruik persoonlijk minimaal 0.2 (een veelgebruikte 1e laaghoogte). Maar misschien denken anderen hier anders over.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#5

Bericht door Lourens »

De brim(?) rond de print lijkt er wel goed uit te zien op de foto's.
Dus of dit probleem aan de z-offset te wijten is?
Dan zou die brim ook niet zo mooi zijn.

Op de foto van je scherm zie ik naast de temperatuur ook nog 0/0 staan.
Daardoor denk ik dat je gèèn verwarmd printbed hebt?
Dan is het nóg belangrijker dat je printbed schoon en vetvrij is.
Ik weet niet hoe je dat schoon maakt?
Maar warm water met een beetje afwasmiddel op de zachte kant van een geel schuursponsje is hoe ik dat zelf doe.
En daar even rustig de tijd voor nemen.
Eerst in lange halen van links naar rechts, dan van voor naar achter, vervolgens in kleine cirkeltjes.
En dat een paar keer herhalen over het hele bed. zodat alles lekker onder gesopt is.
Tot slot dan goed afspoelen en drogen.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#6

Bericht door Hardy »

De Z-offset heeft hier niets mee te maken, die is afhankelijk van de noozle afstand t.o.v. de Z-endstop en is dus verschillend bij elke printer, zelfs wanneer je b.v. van noozle wisselt, mijn Z-offset staat nu b.v. op -0.235, maar vorige week met een ander hotend/noozle op -1.2. (Bl-touch als endstop)
Ik denk dat hier inderdaad het bed te koud is en daardoor is de hechting slecht, wanneer het bed niet verwarmt kan worden dan zou b.v. schilders tape gebruiken om op te printen, maar dan zal de Z-offset ook iets aangepast moeten worden met de dikte van de tape.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#7

Bericht door Etienne51 »

Bedankt voor de reacties: we zoeken nog verder. Waarom komt plots geen filament door de spuitkop en op de volgende lijn weer wel? Blijft de extruder slippen? Dat doet zich nochtans niet voor bij het laden van filament...Zou het te maken hebben met het hotend of misschien de software?
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#8

Bericht door Ch3vr0n »

Soms wel soms niet filament kan meerdere oorzaken hebben. De 2 meest logische voor mij zijn:
  • nozzle temperatuur te laag waardoor het filament onvoldoende wordt gesmolten en er dus te weinig "druk" op het filament zit in de nozzle, o
  • Verstopte nozzle
Idem voor je extruder maar dan andere oorzaken
  • De klemarm (of het tandwiel) van je extruder, grijpt niet genoeg in op het filament, waardoor er onvoldoende richting de nozzle wordt geduwd (wat dan weer je bovenstaande probleem kan veroorzaken. Onvoldoende filament > niks om te smelten)
  • Sommige printers gebruiken een plastic klemarm voor de extruder en die kan breken, waardoor er ook weer onvoldoende grip is op het filament.
Software probleem kan, denk ik, maar is onwaarschijnlijk volgens mij.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#9

Bericht door Etienne51 »

En dan, zoals Laurens opmerkt, de brim is ok... De temperatuur is 210 graden nu, maar toch geen verbetering. Wel beterschap met het grijze filament van Form Futura: nog kleine fouten...
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#10

Bericht door Ch3vr0n »

210° is zelfs wat aan de hoge kant voor PLA (maar niet ongebruikelijk). Ik zou dan eerder denken aan een mechanisch probleem. Je extruder arm die misschien een scheurtje vertoont, versleten tandwielen.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten