gaten

holes

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 10 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#11

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

210° is zelfs wat aan de hoge kant voor PLA (maar niet ongebruikelijk). Ik zou dan eerder denken aan een mechanisch probleem. Je extruder arm die misschien een scheurtje vertoont, versleten tandwielen.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#12

Bericht door Etienne51 »

Ik heb de extruder al gecontroleerd en opnieuw nauwkeurig gemonteerd met de schuifmaat, zoals in de handleiding: geen fouten gevonden.

Toegevoegd in 5 minuten 1 seconde:
Ik zou ook de spuitkop verdenken, als ik de video van Jim Conner moet geloven:

Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 281
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#13

Bericht door 3DWim »

Wat je zeker niet moet doen is nu veel dingen tegelijk wijzigen.
En schrijf op welke instelling je van welke waarde naar welke wijzigd.

Begin bij het begin: extruder kalibreren, check dan bed/extruder temp. versus de PLA (?) die je gebruikt.
Ga niet direct uit van software en exotische instellingen.

Zet kop ruim boven het printbed en kijk of er wat uitkomt met gewoon een extruder opdracht via het scherm (?) /software.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#14

Bericht door Etienne51 »

laatste tests

Afbeelding



Afbeelding

Als in het begin van de printopdracht filament uit de spuitkop wordt geduwd van op grotere hoogte, dan merk ik op dat het filament niet altijd mooi recht naar beneden stroomt, maar soms krullend langs de zijkant van de spuitkop een bolletje vormt.
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#15

Bericht door Ch3vr0n »

Wat bedoel je precies "van op grotere hoogte"? Tenzij je in je slicer een variabele laaghoogte hebt opgegeven zou de afstand tussen de spuitkop en de nieuwe laag identiek moeten zijn aan de afstand tussen de kop en de vorige laag. De enige uitzondering daarop is de 1e laag. Die heeft bij de slicers meestal een apart in te stellen laaghoogte (vb 1e laag op 0.3mm, 2 t.e.m. Xe laag op 0.2mm)

Helemaal in het begin wanneer de nozzle "geprimed" wordt (die 2 lijnen die worden getrokken op het bed voor er aan de eigenlijke print wordt begonnen) kan het inderdaad gebeuren dat het filament wat opkrult. Da's normaal maar moet zich snel stabiliseren en gewoon vlot en netjes uit de kop komen. Is dat niet het geval, dan kan je te maken hebben met een (deels) verstopte nozzle die verhinderd dat het filament netjes vloeit.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Tecumseh
Berichten: 31
Lid geworden op: 15/10/22, 13:29
Netherlands

#16

Bericht door Tecumseh »

Ch3vr0n schreef: 27/02/23, 19:01 Wat bedoel je precies "van op grotere hoogte"?
Ik vermoed hier zelf het bleeden. Oftewel op grote afstand (cm's wellicht) de extruder laten draaien. Dan krult het filament inderdaad soms richting de nozzle. Dit effect lijkt mij echter niet de oorzaak van de problemen die je hier hebt.

Iets te controleren in een heel andere richting. Kan het zijn dat je oneffenheden in het printbed hebt? Dit kun je controleren met een lineaal en bijvoorbeeld een zaklamp erachter.
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#17

Bericht door Etienne51 »

Ik bedoel inderdaad tijdens de priming en dat krullen gebeurt niet alleen bij aanvang en een deels verstopte spuitkop verhindert waarschijnlijk het correct vloeien van het filament, zoals u suggereert. Nozzle vervangen?

Ik zal het printbed ook controleren.

Als ik de foto vergroot, merk ik dat er te weinig of dan geen filament komt ....
Wim62
Berichten: 312
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#18

Bericht door Wim62 »

Dit heeft te maken dat de nozzle deels verstopt kan zitten en dan gaat het filament krullend de nozzle uit .
Deze kan je oplossen om met een 0.4mm naald de nozzle door prikken wel met een op bedrijfs zijnde temp van de nozzle .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#19

Bericht door Etienne51 »

Ik wacht op de naalden om de nozzle te zuiveren.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 281
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#20

Bericht door 3DWim »

Ik haal het schoonmaak doekje voor het printbed waar spiritus op zit ook wel eens langs de spuitkop om schoon te maken.
En ik heb een pincet in de hand als ie begint te lopen. Ik haal een evt. snotneus dan snel weg.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Etienne51
Berichten: 18
Lid geworden op: 22/02/23, 16:23
Belgium

#21

Bericht door Etienne51 »

De nozzle is gereinigd, maar het verschijnsel is niet veranderd. Na het bleeden wordt de brim perfect afgewerkt. Bij verdere lijnen doen er zich onderbrekingen voor volgens een regelmatig stramien...
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten