Pagina 1 van 1

gaten

Geplaatst: 22/02/23, 17:04
door Etienne51
Velleman Vertex K8400 PLA filament light blue 1,75 mm

Bij het printen van de eerste laag op de grondplaat ontstaan er gaten. Bij verdere afwerking verdwijnen de gaten, maar uiteindelijk blokkeert de spuitkop op oneffenheden en wordt het object meegetrokken en losgerukt van de gronplaat . Wat kan de oorzaak zijn? De spuitkop zit op 0,1 mm van de grondplaat.
Zie foto's voor instellingen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: gaten

Geplaatst: 22/02/23, 17:07
door Ch3vr0n
Hey, nog een nieuwe. Welkom bij de club.

Dat gezegd zijnde, 0.1mm is wel heel erg laag voor een z-offset. Maar ik principe wordt dat gecompenseerd door de 1e laaghoogte instelling. 1e gokje onder-extrusie door nozzle die te dicht tegen het printoppervlak zit.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: gaten

Geplaatst: 22/02/23, 17:47
door Etienne51
Bedankt voor uw reactie. Welke afstand stelt u voor?

Re: gaten

Geplaatst: 22/02/23, 17:49
door Ch3vr0n
Ik gebruik persoonlijk minimaal 0.2 (een veelgebruikte 1e laaghoogte). Maar misschien denken anderen hier anders over.

Re: gaten

Geplaatst: 22/02/23, 18:39
door Lourens
De brim(?) rond de print lijkt er wel goed uit te zien op de foto's.
Dus of dit probleem aan de z-offset te wijten is?
Dan zou die brim ook niet zo mooi zijn.

Op de foto van je scherm zie ik naast de temperatuur ook nog 0/0 staan.
Daardoor denk ik dat je gèèn verwarmd printbed hebt?
Dan is het nóg belangrijker dat je printbed schoon en vetvrij is.
Ik weet niet hoe je dat schoon maakt?
Maar warm water met een beetje afwasmiddel op de zachte kant van een geel schuursponsje is hoe ik dat zelf doe.
En daar even rustig de tijd voor nemen.
Eerst in lange halen van links naar rechts, dan van voor naar achter, vervolgens in kleine cirkeltjes.
En dat een paar keer herhalen over het hele bed. zodat alles lekker onder gesopt is.
Tot slot dan goed afspoelen en drogen.

Re: gaten

Geplaatst: 22/02/23, 19:00
door Hardy
De Z-offset heeft hier niets mee te maken, die is afhankelijk van de noozle afstand t.o.v. de Z-endstop en is dus verschillend bij elke printer, zelfs wanneer je b.v. van noozle wisselt, mijn Z-offset staat nu b.v. op -0.235, maar vorige week met een ander hotend/noozle op -1.2. (Bl-touch als endstop)
Ik denk dat hier inderdaad het bed te koud is en daardoor is de hechting slecht, wanneer het bed niet verwarmt kan worden dan zou b.v. schilders tape gebruiken om op te printen, maar dan zal de Z-offset ook iets aangepast moeten worden met de dikte van de tape.

Re: gaten

Geplaatst: 26/02/23, 18:16
door Etienne51
Bedankt voor de reacties: we zoeken nog verder. Waarom komt plots geen filament door de spuitkop en op de volgende lijn weer wel? Blijft de extruder slippen? Dat doet zich nochtans niet voor bij het laden van filament...Zou het te maken hebben met het hotend of misschien de software?

Re: gaten

Geplaatst: 26/02/23, 18:21
door Ch3vr0n
Soms wel soms niet filament kan meerdere oorzaken hebben. De 2 meest logische voor mij zijn:
  • nozzle temperatuur te laag waardoor het filament onvoldoende wordt gesmolten en er dus te weinig "druk" op het filament zit in de nozzle, o
  • Verstopte nozzle
Idem voor je extruder maar dan andere oorzaken
  • De klemarm (of het tandwiel) van je extruder, grijpt niet genoeg in op het filament, waardoor er onvoldoende richting de nozzle wordt geduwd (wat dan weer je bovenstaande probleem kan veroorzaken. Onvoldoende filament > niks om te smelten)
  • Sommige printers gebruiken een plastic klemarm voor de extruder en die kan breken, waardoor er ook weer onvoldoende grip is op het filament.
Software probleem kan, denk ik, maar is onwaarschijnlijk volgens mij.

Re: gaten

Geplaatst: 26/02/23, 18:41
door Etienne51
En dan, zoals Laurens opmerkt, de brim is ok... De temperatuur is 210 graden nu, maar toch geen verbetering. Wel beterschap met het grijze filament van Form Futura: nog kleine fouten...

Re: gaten

Geplaatst: 26/02/23, 18:44
door Ch3vr0n
210° is zelfs wat aan de hoge kant voor PLA (maar niet ongebruikelijk). Ik zou dan eerder denken aan een mechanisch probleem. Je extruder arm die misschien een scheurtje vertoont, versleten tandwielen.

Re: gaten

Geplaatst: 26/02/23, 18:47
door Etienne51
Ik heb de extruder al gecontroleerd en opnieuw nauwkeurig gemonteerd met de schuifmaat, zoals in de handleiding: geen fouten gevonden.

Toegevoegd in 5 minuten 1 seconde:
Ik zou ook de spuitkop verdenken, als ik de video van Jim Conner moet geloven:


Re: gaten

Geplaatst: 26/02/23, 21:02
door 3DWim
Wat je zeker niet moet doen is nu veel dingen tegelijk wijzigen.
En schrijf op welke instelling je van welke waarde naar welke wijzigd.

Begin bij het begin: extruder kalibreren, check dan bed/extruder temp. versus de PLA (?) die je gebruikt.
Ga niet direct uit van software en exotische instellingen.

Zet kop ruim boven het printbed en kijk of er wat uitkomt met gewoon een extruder opdracht via het scherm (?) /software.

Re: gaten

Geplaatst: 27/02/23, 18:44
door Etienne51
laatste tests

Afbeelding



Afbeelding

Als in het begin van de printopdracht filament uit de spuitkop wordt geduwd van op grotere hoogte, dan merk ik op dat het filament niet altijd mooi recht naar beneden stroomt, maar soms krullend langs de zijkant van de spuitkop een bolletje vormt.

Re: gaten

Geplaatst: 27/02/23, 19:01
door Ch3vr0n
Wat bedoel je precies "van op grotere hoogte"? Tenzij je in je slicer een variabele laaghoogte hebt opgegeven zou de afstand tussen de spuitkop en de nieuwe laag identiek moeten zijn aan de afstand tussen de kop en de vorige laag. De enige uitzondering daarop is de 1e laag. Die heeft bij de slicers meestal een apart in te stellen laaghoogte (vb 1e laag op 0.3mm, 2 t.e.m. Xe laag op 0.2mm)

Helemaal in het begin wanneer de nozzle "geprimed" wordt (die 2 lijnen die worden getrokken op het bed voor er aan de eigenlijke print wordt begonnen) kan het inderdaad gebeuren dat het filament wat opkrult. Da's normaal maar moet zich snel stabiliseren en gewoon vlot en netjes uit de kop komen. Is dat niet het geval, dan kan je te maken hebben met een (deels) verstopte nozzle die verhinderd dat het filament netjes vloeit.

Re: gaten

Geplaatst: 27/02/23, 19:06
door Tecumseh
Ch3vr0n schreef: 27/02/23, 19:01 Wat bedoel je precies "van op grotere hoogte"?
Ik vermoed hier zelf het bleeden. Oftewel op grote afstand (cm's wellicht) de extruder laten draaien. Dan krult het filament inderdaad soms richting de nozzle. Dit effect lijkt mij echter niet de oorzaak van de problemen die je hier hebt.

Iets te controleren in een heel andere richting. Kan het zijn dat je oneffenheden in het printbed hebt? Dit kun je controleren met een lineaal en bijvoorbeeld een zaklamp erachter.

Re: gaten

Geplaatst: 27/02/23, 19:11
door Etienne51
Ik bedoel inderdaad tijdens de priming en dat krullen gebeurt niet alleen bij aanvang en een deels verstopte spuitkop verhindert waarschijnlijk het correct vloeien van het filament, zoals u suggereert. Nozzle vervangen?

Ik zal het printbed ook controleren.

Als ik de foto vergroot, merk ik dat er te weinig of dan geen filament komt ....

Re: gaten

Geplaatst: 27/02/23, 19:45
door Wim62
Dit heeft te maken dat de nozzle deels verstopt kan zitten en dan gaat het filament krullend de nozzle uit .
Deze kan je oplossen om met een 0.4mm naald de nozzle door prikken wel met een op bedrijfs zijnde temp van de nozzle .

Re: gaten

Geplaatst: 27/02/23, 19:57
door Etienne51
Ik wacht op de naalden om de nozzle te zuiveren.

Re: gaten

Geplaatst: 27/02/23, 21:45
door 3DWim
Ik haal het schoonmaak doekje voor het printbed waar spiritus op zit ook wel eens langs de spuitkop om schoon te maken.
En ik heb een pincet in de hand als ie begint te lopen. Ik haal een evt. snotneus dan snel weg.

Re: gaten

Geplaatst: 16/03/23, 10:04
door Etienne51
De nozzle is gereinigd, maar het verschijnsel is niet veranderd. Na het bleeden wordt de brim perfect afgewerkt. Bij verdere lijnen doen er zich onderbrekingen voor volgens een regelmatig stramien...
Afbeelding

Re: gaten

Geplaatst: 16/03/23, 10:30
door Rob52
Controleer eens tijdens het printen met je vingers bij de invoer van de extruder of op de plekken waar je nu geen filament ziet verschijnen er wel werkelijk doorvoer is. Het lijkt op een herhalend patroon. Waarom dat niet gebeurt tijdens de brim kan ik zo niet zeggen. Maar misschien dat er tijdens de beweging waar er geen filament komt een los contact is of een belemmering in de de doorvoer.

Re: gaten

Geplaatst: 16/03/23, 12:57
door Wim62
Hebt je al eens een andere file (object) geprobeerd te printen ?
Het kan zijn dat de huidige file in de slicer niet plat genoeg ligt .
Het lijkt mij dat je het in de slicer moet zoeken denk ik .

Re: gaten

Geplaatst: 18/03/23, 08:08
door Etienne51
Nogmaals dank voor uw reacties. De extruder heb ik dus ook getest, zoals hierboven vermeld,maar merk geen verschil. Wat de slicer betreft, heb ik nog weinig ervaring met Cura en ik moet Wim vragen om wat uitleg over het instellen van het platliggen. Waar vind ik die instelling?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: gaten

Geplaatst: 18/03/23, 09:43
door Rob52
Met het "niet genoeg plat liggen" bedoelt Wim dat de onderkant niet uniform aansluit op het bed. Dit kun je oplossen door het object in Cura bijvoorbeeld 0,2 mm of misschien iets meer door de bodem te laten zakken. Kun je instellen als je kiest voor de pijltjes links bovenaan (verplaatsen) en dan Z op -0,2 zetten. (Je moet wel het object geselecteerd hebben.) Alles onder het nul niveau wordt niet geprint waarmee je ds de bodem afvlakt. Heeft dus niks te maken met instellingen uit het menu aan de rechterkant.

Re: gaten

Geplaatst: 18/03/23, 10:55
door Wim62
Als een object niet vlak op het bed staat , selecteer je het object en ga naar roteren aan de linkerkant en klik op platleggen .
Afbeelding

Re: gaten

Geplaatst: 18/03/23, 11:05
door Hardy
Bij het niet plat liggen kan het ook aan het ontwerp liggen en dan is de oplossing van Rob beter, wanneer in het ontwerp al een on effenheid aan de onderkant zit krijg je die nooit plat op het bed, maar print gewoon eens een 20x20 callibration cube met eventueel 50% vergroting en bekijk eens hoe daar de eerste laag eruit ziet.
https://www.thingiverse.com/thing:5400295

Re: gaten

Geplaatst: 18/03/23, 13:22
door Banditoz
Ik heb laatst een stl file gedownload en in het ontwerp stak een stukje van een letter uit aan de onderkant van het ontwerp. Hierdoor ging bij mij de print ook op bovenstaande manier mis. Dit kun je ook zien als je in cura na het slicen op voorbeeld drukt en even met de schuif aan de rechter zijkant naar de 1e laag schuift.

Re: gaten

Geplaatst: 18/03/23, 18:59
door 3DWim
Ik denk dat er maar twee opties zijn, aangezien de brim wel goed gaat:
1) ontwerp slecht > dus niet vlak
2) de print instellingen wijken dusdanig af van de brim dat er geen materiaal genoeg te printen is en/of niet blijft zitten.

Dus tsjek de instelling maar maak ook eens een kalibratie, is de doorvoer hoeveelheid die je denkt te krijgen wel juist?
Dat is het begin van alles.

Re: gaten

Geplaatst: 17/04/23, 18:35
door Etienne51
Dank voor al uw reacties. We hebben de suggesties nagekeken, maar het foutenpatroon, zoals in de hogerstaande foto's blijft. We hebben ook de start/end g.code gecontroleerd ...
Afbeelding

Afbeelding

We vragen ons af of het niet aan de fimware ligt en of er nieuwere firmware bestaat voor de Vertex K8400?

Re: gaten

Geplaatst: 17/04/23, 19:03
door Banditoz
Je kan ook je stl bestand ergens uploaden en linken. Dan kunnen de kijkers thuis (waaronder ikzelf) ook nog kijken hoe het er in cura uitziet.

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 08:58
door Etienne51
We hebben nu het object met dezelfde stl-file afgedrukt met een Anet8: geen fouten merkbaar...???

Toegevoegd in 1 uur 20 minuten 58 secondes:
Nu konden we met een stethoscoop vaststellen dat de extrudermotor soms blijft stilstaan. We zien dat de motoras een halve omwenteling draait, dan blijft stilstaan en dan weer een halve toer verder draait... Wat kan de oorzaak zijn?

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 11:15
door Hardy
Kan een motor driver zijn die niet goed is (toevallig zelf ook al eens gehad), wanneer deze om te wisselen is, zou ik dat even proberen, ook kan de stroom instelling te laag ingesteld zijn waardoor er gewoon te weinig kracht geleverd wordt.

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 12:24
door Etienne51
We gaan de modules verwisselen. Ik wou nog vragen , Hardy, waar we nog een nieuwe module kunnen bestellen?

Toegevoegd in 3 uren 9 minuten 2 secondes:
Door de sturingsmodule van de extrudermotor te wisselen met die van de Z-as zijn de onderbrekingen verdwenen en we hebben nog geen veranderingen in de Z-as gemerkt. We zouden toch wat reserveonderdelen willen aanschaffen, maar we hebben de sturingsmodules nog niet gevonden. Weet iemand waar te koop?

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 16:10
door Wim62
Ik hebt eens mijn grote vriend Google geraadpleegd en die kwam hier op uit .
https://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=3&groep=1368

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 17:24
door Etienne51
Ali heeft blijkbaar ook zoiets.

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1802fR2OAp

Dank aan uw reacties om mee te zoeken.

De sturingsmodules moeten dus gekoeld worden...Velleman.

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 17:56
door Wim62
Het is meestal dat een losse steppendriver een koelblok heeft , want een steppendriver kan behoorlijk warm worden .

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 18:30
door Hardy
Etienne51 schreef: 18/04/23, 15:33 Toegevoegd in 3 uren 9 minuten 2 secondes:
Door de sturingsmodule van de extrudermotor te wisselen met die van de Z-as zijn de onderbrekingen verdwenen en we hebben nog geen veranderingen in de Z-as gemerkt.
Het zijn gewoon standaard motor driver modules (A4988), maar ik denk inderdaad dat de stroom van de module niet goed staat ingesteld, en dit voor de Z voldoende is, maar voor de extruder net iets te laag, Dit is in te stellen met dat kleine trimmertje op de driver, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent.

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 19:54
door Etienne51
Afbeelding

Re: gaten

Geplaatst: 18/04/23, 20:40
door Hardy
Hier kun je zien hoe je de V-ref in kunt stellen voor de diverse drivers.
https://zerotohero.engineering/setting- ... r-drivers/

Re: gaten

Geplaatst: 19/04/23, 08:43
door Etienne51
Bedankt Hardy, dat hadden we nog nodig. We moeten nog de ramps 1.6 bestellen...

Re: gaten

Geplaatst: 23/04/23, 10:23
door Etienne51
Conclusie: bij aanvang verloopt de sturing van de motor van de extruder normaal, maar bij verdere opwarmnig gaat de sturing in de fout en komen er onderbrekingen in het filament volgens een vast patroon. Bij de nieuwe stuurmodules van de motoren wordt een koelelement meegeleverd...Omdat bij aanvang alles normaal verliep, was het verwarrend de oorzaak te vinden. Nogmaals dank aan iedereen om mee te denken.

Re: gaten

Geplaatst: 23/04/23, 12:50
door Ch3vr0n
Indien het probleem opgelost is, dan graag het topic als opgelost markeren. Dit kan door op het v-tje te klikken naast een bericht dat de oplossing bevatte.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: gaten

Geplaatst: 23/04/23, 14:35
door Frits
Over welk v-tje heb je het dan? :?

Toegevoegd in 4 minuten 19 secondes:
Ik geloof dat ik het al begrijp. Je moet wel topic starter zijn om die V te kunnen zien.

Re: gaten

Geplaatst: 23/04/23, 17:21
door Ch3vr0n
TS of moderator (zoals admin). Enkel deze 2 kunnen een bericht als opgelost markeren. Iemand die een identiek probleem heeft en geholpen is door een bestaande reactie die het probleem oploste, kan wel aangeven welke reactie het was. Die markeer ik dan als oplossing. Klikt men dan bovenaan naast de topic titel op het groene V-tje, wordt men direct doorverwezen naar het desbetreffende bericht met de oplossing.

Zo'n v-tje ziet er als volgt uit.
Schermafbeelding 2023-04-23 171906.png

Re: gaten

Geplaatst: 23/04/23, 17:58
door Frits
Het is mij duidelijk. Bedankt voor je uitleg.

Re: gaten

Geplaatst: 07/05/23, 08:44
door Etienne51
Nog wat meer uitleg over de stepper motor driver: