Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd Onderwerp is opgelost

Wie kan dit voor me remixen?

Wil je een specifiek bestand delen enkel onder de gebruikers van dit forum, of zoek je een specifiek 3d model bestand dan is dit de plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#41

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Wordt uitgeprobeerd dit weekend, maar droom ik nu of is die waarin dat ding zelf moet klikken een stuk kleiner dan het origineel? Maar 1 wieltje ipv 2, denk niet dat daar de stl van geplaatst werd?

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#42

Bericht door 3DWim »

Kan geen kwaad om de afmetingen te checken. Ik ben uitgegaan van de STL op thingiverse. Als er ergens een maat duivel zit dan ben ik de klos.
Maar mijn ontwerp is alleen de STL van de arm en vanger. Niet van de rest.
Bij dezen nog twee versies met en zonder sleuf:
Chevron_08_beugel met sleuf.stl
(570.39 KiB) 47 keer gedownload
Chevron_08_beugel zonder sleuf.stl
(596.15 KiB) 40 keer gedownload
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#43

Bericht door Ch3vr0n »

Zal testen zie. Ik ben verkeerd. Ik interpreteerden bovenstaande afbeelding verkeerd. Maat foutje in v8 met gleuf. Zonder beugel is goed. met beugel is maar 3mm groot :p

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#44

Bericht door 3DWim »

Apart, ik heb beide na elkaar als STL opgeslagen en het zijn kopieen van elkaar. Maar inderdaad zie ik dat de eenheid van de versie met sleuf in cm staat en de andere in mm.
Als het goed is is deze versie ook in mm. De arm is 12 bij 4,15mm.
Chevron_08_beugel met sleuf mm.stl
(562.83 KiB) 42 keer gedownload
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#45

Bericht door Ch3vr0n »

momenteel 6 met beugel en 8 zonder beugel aan het printen. Waar zit bvb het verschil tussen 6 met sleuf en 8 met sleuf als ik vragen mag? Ik staar me er blind op en zie geen moer verschil, maar er zal uiteraard wel verschil op zitten :)

**edit 22.00u**

1e 2 test exemplaren net van de band gerold.

Feedback:

ingenieus design zoals gezegd

Gebaseerd op monteren:

- Dust blocker opening net ietsje te klein. De binnen opening (is na print) 18.6mm. zou iets groter moeten.
- Als ik em monteer zoals in je afbeelding, dan kan de kogellager van de "pen" afrollen, omdat deze niet geklemd zit tussen de houder zeg maar waar je de pennen inklikt, en de pennen zelf. De pennen moeten van rechts ingeklikt worden, zodat de lager geklemd zit tussen de pen en de houder zoals onderstaand

Afbeelding

Als ik em monteer in de juiste richting (dus inklikken vanaf rechts)
PXL_20230310_203534852.jpg
- De inkeping van links naar rechts zou dan iets verder moeten doorlopen omdat deze dan in de huidige uitvoering een licht S vorm moet maken
- Voor filament dat op de vloer geplaatst zal worden dan maakt dan maakt het filament een te scherpe hoek over het 1e wiel, en geeft het wrijving aan de achterkant van de blocker (schuurt tegen de kleine opening)
PXL_20230310_203806346.jpg
PXL_20230310_205944181.jpg
Iets wat waarschijnlijk eenvoudig kan opgelost worden door
---- de "arm" iets langer te maken
---- de "blocker" onder een kleine hoek te geven en deze te kantelen naar beneden

Dus 2 versies van je ingenieuze design zou optimaal zijn. Eentje met de iets meer doorlopende inkeping richting het midden (zou dan gebruikt worden in combinatie met mijn zijdelings gemonteerde spoelhouder, en eentje met de blocker onder een hoek die dan gebruikt kan worden in combinatie met filament op de vloer. Deze laatste zou dan wel een pen mogen hebben die kleiner is in de hoogte (ik heb de dikte van zo'n wiel opgemeten en da's 7mm) en zou ik dan wel vanaf links kunnen inklikken.

Dit alles in combinatie met een aangepaste basis waar ik ze tegelijk kan inklikken zodat ik niet steeds hoef te wisselen. Zie onderstaande schets

Afbeelding

Legende:

Paars gekleurde "blocker" = korte pen, van links ingeklikt, blocker onder 45° hoek? Hier wordt geen lager op gemonteerd
Blauw: filament ingevoerd van langs onder
Geel gekleurde blocker = standaard pen lengte, waarvan de inkeping iets verder doorloopt zodat het filament geen S bocht moet maken richting 1e wieltje
Groen: filament ingevoerd vanaf de zijdelingse spoelhouder
Basis: de horizontale arm loopt iets door en heeft en 2e opening om die 2e pen in te klikken.

Snap je wat ik bedoel?
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#46

Bericht door 3DWim »

Ok, eerst koffie. Ik zie nu dat in een grote fout gemaakt heb door de pen van de verkeerde kant te modelleren.
Ik snap nu ook @rob zijn opmerking over links en rechts. Maar toen viel het kwartje nog niet.

Kan iemand even checken of de off set die hierdoor ontstaan op de hartlijn van de draad ongeveer: 5,7 mm is ?

2e vraag: zit de pen zo strak dat het geheel niet draait?
Dus als ik twee poetsvangers op een pen zet gaat het geheel dan naar beneden draaien of niet?

Toegevoegd in 15 minuten 50 secondes:
[/quote]
Ch3vr0n schreef: 10/03/23, 20:24 - Dust blocker opening net ietsje te klein. De binnen opening (is na print) 18.6mm. zou iets groter moeten.
wat is iets groter?
1mm, 2mm, 5mm

Toegevoegd in 38 minuten 25 secondes:
Dus stap op de plaats:
voor alle afmetingen, graag deze versie eens printen, dan weet ik of alle basisafstanden goed zijn.
Dus afmetingen pen, draaddoorvoer en vanger.
Dan keuze maken tussen: met/zonder draadinvoersleuf aan de zijkant.
Daarna kan ik eens kijken naar een gecombineerde versie.

Basis idee was een simpele vervanging van één component zodat de basis gelijk blijft en je niet alles opnieuw hoeft te printen :lol: .
Daar kunnen we vanaf wijken maar dan wel vanuit een goede basis.

Afbeelding
Chevron_09_beugelmetsleuf.stl
Versie 9, 5,69mm langere pen.
Met draadinvoersleuf.
(538.6 KiB) 38 keer gedownload
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#47

Bericht door Ch3vr0n »

Als ik mijn schuifmaat neem en meet op de huidige v6 met gleuf, dan is het hartlijn van het filament tov het midden van de blocker inderdaad zo'n 5-6 mm. De pen zelf zit net zo strak als die hoort te zijn, als je daar niks aan veranderd hebt qua maten. Zit netjes geklemd in de opening, kan in positie gezet worden en blijft er staan, terwijl de lager nog vlot kan ronddraaien. Daar is niks mis mee

Qua groter, ik zou beginnen met 1mm. Gezien de "langste" kant van die stofvanger 19mm is, kom ik dan samen op 19.6mm en zou dan net iets "te groot" zijn, en dus ideaal.

Ik denk niet dat de pen aan de verkeerde kant zit, zit juist goed, maar die inkeping moet waarschijnlijk iets verder doorlopen uit het midden. Ik ben uitermate benieuwd waar je mee afkomt.

v9 zit in octoprint. Over pakweg uurtje weet ik meer

Louter ter illustratie: onder welke hoek V6 met gleuf komt te staan met filament invoer vanaf de zijdelingse spoelhouder.

Afbeelding
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#48

Bericht door 3DWim »

@ch3vr0n, omdat ik links en recht door elkaar gehaald heb, is de hoek als je het ontwerp vanaf de andere kant, monteert niet goed meer.
Want ik nu gedaan heb is het ontwerp gespiegeld (dus li-re), gat van de vanger vergroot en de pen 5.69 mm verlengd. Daarmee zou dus de hartlijn van het gat en de wielen moeten kloppen.
Waarschijnlijk kloppen de hoeken nu ook beter als je het geheel naar beneden kantelt, voor de draad van onderen.

Toegevoegd in 6 minuten 29 secondes:
Overigens kan je de draad van de vloer niet via de ophanging van de "bovenrol" laten lopen? Als extra geleiding zodat de hoek niet te "haaks" wordt?

Afbeelding
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#49

Bericht door Ch3vr0n »

Ik denk niet dat de hoek een te groot probleem wordt als die blocker zelf onder de correcte hoek wordt geplaatst. Dan is het gewoon een kwestie denk ik van de blocker richting de vloer te draaien. Enfin, we zullen zien. Door dat "rare geluid" probleem al 2 printpogingen achter de rug die niet bleven plakken. Was er gelukkig snel bij. Poging 3 is onderweg.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 282
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#50

Bericht door 3DWim »

Update versie 10:
Ik heb de sleuf in de pen 90 grd. gedraaid. daardoor kan je als het moet er een grendel in doen die meedraaien voorkomt.
De arm zelf heb ik wat verfraaid met afronding en profiel in de arm.

Afbeelding
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#51

Bericht door Ch3vr0n »

Ben benieuwd. Zit wel geen stl bij ;) Versie 9 leek me goed te zijn. Mijn rol PLA+ is echter wel op en silk pla+ was ofwel te zwak ofwel wat anders. Die halve "pennen" braken af :( Even herprinten in PETG
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast