Pagina 1 van 1

Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 20:25
door Ch3vr0n
Hey mensen,

Mijn printen heeft een tijdje stil gelegen door de hoge energieprijzen en het verhuizen. Maar nu dat (hoge energie) toch deels achter de rug is (en verhuizen helemaal ;)) wil ik graag er terug inspringen. De 1e "upgrade" (een psu air vent) is al geprint. Maar nu komt de vraag. Ik gebruik deze filament guide https://www.thingiverse.com/thing:4768796. Zoals je kan zien uit mijn "make" https://www.thingiverse.com/make:1024723 van voor m'n verhuis gebruik ik ook filament dust cleaners. Al is die combo niet ideaal.

Die dust cleaners wanneer het filament van links of van boven komt, blijven "hangen" tussen die 2 wieltjes onder een hoek. Waardoor het niet netjes naar binnen geleid kan worden. Nu is mijn vraag, is er iemand instaat bovenstaande filament guide te remixen, en iets zoals dit https://www.thingiverse.com/thing:5386260 erin te combineren? Misschien door het horizontale stukje vanop foto 2 wat te verlengen en er dan zo'n holder op te zetten in het verlengde?

mijn "design" skills laten me nog niet toe dergelijke dingen te doen.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 21:01
door 3DWim
Hoi,

Dus als ik het goed begrijp wil je de lange arm met rol aan het einde wat langer hebben zodat daar de filament borstel op kan ?
Vraag 1: maak je die dan nog wel eens open om de borstel je vervangen ?
Vraag 2: heb je daar ook een ontwerp van ?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 21:16
door Rob52
Het volgende is maar een snelle aanpassing zonder de echte maten te kennen en ik ga er vanuit dat de stofvanger er gewoon vrolijk los aan bungelt zoals eerder, maar nu niet tussen de wielen kan komen. Zie hieronder het experimentele resultaat. Ik weet ook niet of het zo stevig genoeg is en of alles goed uitgelijnd is.

Filament-dust.jpg

Filament-dust1.jpg

Filamentguide-dust.stl
(159.65 KiB) 45 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 21:21
door Ch3vr0n
Vraag 1: Mijn filament zit in Fibo's en iedere fibo heeft zijn eigen dust cleaner (dat zwarte dingetje naast die linker "rol". In zo'n dust filter zit een stukje mousse. Dit zijn mijn exacte dust filters (en de mousse is 2delig). Kruisvervuiling is dus niet mogelijk.

Als je met "ontwerp" bedoelt hoe ik het zie, dan is het iets als dit.
Afbeelding

Blauw: dust filter
Rood: filament
Zwarte cirkels spreken voor zich ;)
Zwart "vierkant" is de filament sensor
Zwarte "ding" met die 2 rechtopstaande uitsteeksels is die guide maar dan gewijzigd.

Rob52 komt aardig in de buurt met zijn sketch. Enige dat ik daarop zou "anders" zien is gewoon zoals gezegd die horizontale arm wat verlengen en daarop dan die dust filter blocker (zoals ik em maar ga noemen).

Die filament guide zelf past perfect onder de sensor. Dus die zelf hoeft niet gewijzigd te worden. enkel die platte arm wat verlengen en die blocker erop.

Als ik Rob52 zijn ontwerp neem iets zoals dit.

Oranje: weg
Zwart: die arm gewoon wat laten doorlopen.
Afbeelding

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 21:30
door 3DWim
Zoiets ?
Een arm aan de doorn zetten waarop/waaraan de filament dingus vastzit.

Afbeelding

Dus die filament dingus zit los aan de draad en moet dus een "vanger" hebben/krijgen?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 21:32
door Rob52
Om aan de voorzijde iets te maken, zoals ik gedaan heb, dat voor het wieltje zit moet je wel eerst naar beneden. Want het wieltje steekt uit onder de houder van het wieltje, daar kun je niet doorheen met simpel de horizontale arm te verlengen, die moet echt eerst naar beneden verlengd worden. Onderstaande is snel iets aangepast zodat je minder materiaal hebt en het iets mooier is afgerond.

Filament-dust3.jpg

Filamentguide-dust2.stl
(159.65 KiB) 38 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 21:42
door Rob52
Okay duidelijk.

Filament-dust4.jpg

Filamentguide-dust4.stl
(163.27 KiB) 49 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 21:50
door Ch3vr0n
Inderdaad @3DWim zoiets. Daar moet zo'n dust vanger aan komen aan die verlengde arm.

@Rob52 zit er dus boenk op zoals wij west-vlamingen zeggen. Die wordt zo snel mogelijk geprint en feedback op gegeven! @3DWim die van jouw mag je (als je wil) ook zeker uitwerken en zo'n vanger opzetten. Ik ben benieuwd waar jij mee afkomt, en het is altijd goed om keuze uit meerdere modellen te hebben.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:00
door 3DWim
Afbeelding

Je kan er ook voor kiezen om de arm langer te maken en dan onder een hoek te zetten met daarop de catcher (boenk er op zetten dus). Maar dan moet je wel alle hoogtes en breedtes goed hebben.
Als je de arm op de doorn as zet dan kan je evt. de hoogte aanpassen, afstellen maar ook heb je een minder complex ontwerp om te printen.
Helaas is het ontwerp van de catcher nodeloos ingewikkeld qua afrondingen en aantal faces. Even snel iets maken gaat mij nu niet lukken maar dxf/stl staat ter beschikking.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:09
door Ch3vr0n
Die van jouw is ook interessant met die adjustable catcher. Het ontwerp van de catcher maakt mij niet veel uit, zoals je die van rob ziet is dat in principe gewoon een "grafsteenvorm", en da's meer da'n goed genoeg. Als er maar iets is dat die dust catcher tegenhoud. Je doet je ding maar wanneer je wil en tijd hebt. In tussentijd kan ik die van Rob proberen.

Rob: Cura zegt dat het model "niet manifold" is. Ingebouwd meshmixer > fix modal normals lost dat op en slicet correctly, maar ik wou het maar even meegeven.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:23
door Rob52
Klopt, ik had dat ook nog niet gerepareerd. Zit hem in de aansluiting van de ronding naar het vlakke stuk. Maar als je hem zo hebt gerepareerd dan zal het wel goed printen. Heb het ook even in Cura gecontroleerd. Ook zonder reparatie zou hij nog goed moeten printen.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:26
door 3DWim
Hier mijn DXF file uit SU.
Geen idee of dat werkt eigenlijk. Wat ik wel mis in het ontwerp van Rob en dat wel in het origineel zit is het vasthouden van die stofdoos.
Dus die stofdoos hangt dan niet meer aan de draad.
Als dat geen probleem is kan de catcher gewoon een stuk plat zijn met een gat er in van 0.32mm voor de draad. Ik kan het morgen wel weer oppakken als je wilt.

Afbeelding

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:33
door Rob52
Klopt, ik ben niet uitgegaan van een vaste houder, maar dat kan op zich wel mooier zijn. Alleen hebben we geen exacte maten om mee te werken dus blijven sommige dingen een gokje. Het was ook maar even een snelle aanpassing. En ieder doet het op zijn eigen wijze. Geeft ook weer meer mogelijkheden om uit te kiezen.

Filamentguide-dust4_fixed.stl
(159.75 KiB) 31 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:35
door Ch3vr0n
@Rob, dat ding even in Microsoft 3Dbuilder gegooid, kreeg gelijkaardige melding (zoals verwacht), bestand opniew bewaard en geen melding meer in Cura. 3DBuilder heeft een zeer effectieve model repair functie. :) Maar dankjewel om alsnog een gefixedte versie te plaatsen!

Die stofdoos wordt door Rob's model vastgehouden door die halve bolvorm langs de linker kant. Die "grijpt" de stofdoos en voorkomt dat die voorwaarts getrokken wordt. Door die opening erin kan het filament gewoon netjes verder lopen. Welke maten denk je te missen rob? Dan demonteer ik de huidige even en neem een paar maten met de schuifmaat indien nodig.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:37
door 3DWim
Oepsie Rob's ontwerp klopt niet.

Afbeelding

Ik heb de stl van Rob even snel in het totaal plaatje geladen van de beugel en wielen (groen). De loopwielen zitten NAAST de beugel. Dus de draad ook.
Ook de hoogte klopt niet helemaal volgens mij.
@Rob ik denk dat je eerst de losse onderdelen moet laden van het origineel, in elkaar zetten en dan heb je de "exacte" afmetingen.

Toegevoegd in 3 minuten 8 secondes:
Ch3vr0n schreef: 04/03/23, 22:35 Die stofdoos wordt door Rob's model vastgehouden door die halve bolvorm langs de linker kant.
Die zie ik niet. In het origineel van thingi heb je een cylinder van 1cm diep waar de stofdoos in past.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 22:51
door Ch3vr0n
De wielen klikken inderdaad vast met losse pennen. Nu, ik print dat ding morgen wel even. Om dit 'probleem' aan te pakken heb ik geen enkel probleem met meerdere malen te printen. Is een probleempje wat ik al even wou aanpakken, maar zelf niet de nodige vaardigheden voor bezit.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 23:01
door Rob52
Ik zie het nu ook. Door het snelle aanpassen even niet op gelet dat het gat uit het midden van de arm moet zitten. Zo gaat het inderdaad niet goed werken.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 23:13
door Ch3vr0n
Nu je het zegt! Ik heb enkel de algemene vormgeving bekeken, niet de uitlijning van het pengat! Zo gaat het inderdaad niet werken. Ik heb het even opgemeten. Dat bovenste wieltje even gedemonteerd. Als je dan het originele ontwerp neemt van de filament guide en je staat er recht voor. Dan is de afstand van de linkerwand (de kant zonder wieltjes) tot het midden van de filament sensor opening, zo'n 9.5mm. De wieltjes zelf hebben wat "speelruimte" om bewegingen van het filament te kunnen volgen. De dikte van de "arm" waar de wieltjes op inklikken is 5.5mm, en dat komt overeen met de resterende 4mm die ik meet tussen de rechterwand en het midden van de filament sensor opening.

Nu rob, het is al laat. Dit hoeft vandaag niet meer opgelost te worden. Printen ligt al even stil, dus het gaat ook op die paar uren/dagen niet komen. Ik krijg mijn bedtje in. Ik zie de aangepaste versie wel verschijnen.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 23:14
door 3DWim
@ch3vr0n, wat is de buitendiameter van de stofdoos?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 23:20
door Ch3vr0n
Die dingen zijn niet 100% cirkelvormig zoals op de foto's maar hebben een platte kant boven en onderaan. Als ik dat ding opmeet wanneer die stofdoos ligt zoals foto 3 van de aliexpress link dan heb je zo'n 18mm van boven tot onder (de platte kanten) en van links naar rechts (de kant met het sluitmechanisme) 19mm. Dus ik denk met een diameter van 19mm dat die stofvangers nergens heen gaan.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 23:22
door Rob52
Ik had in de tussentijd het gat al 4 mm opgeschoven, dus mogelijk dat deze al meer in de buurt komt.

Filamentguide-dust5_fixed.stl
(159.85 KiB) 44 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 04/03/23, 23:26
door Ch3vr0n
Netjes, dan gaat die morgen de printer in! Ik hou jullie op de hoogte. Tot later mensen!

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 00:05
door 3DWim
Maten en STL file:

Afbeelding

Afbeelding

PS het is een combinatie van bestaande files. De doorn/as zit vol fouten en een overhangende rand onder de kop.

Toegevoegd in 11 uren 55 minuten 28 secondes:
Morguh allemaal,

Ik heb het ontwerp aangepast met een "dockingstation"voor een 19mm shuttle.

Toegevoegd in 20 minuten 1 seconde:
Shit daar gaat mijn zondag ;-)

Ga je helemaal los dan neem je een beugel met draadinvoer aan de zijkant:

Afbeelding

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 12:45
door 3DWim
*&^%$ perfectionist als ik ben: ik wil gewoon geen fouten in mijn ontwerpen, dus doorn maar opnieuw getekend.

Toegevoegd in 29 minuten 30 secondes:
Overigens: als ik naar het hele ontwerp kijk kan dat wel wat simpeler denk ik. In plaats van twee wielen en lagers gewoon een stukje teflon buis in twee "armpjes".
Of gewoon twee U-vormige uitsteeksels waarop en waaronder de draad doorloopt. Veel inslijten zal dat niet denk ik. En zo ja dan tube.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 13:42
door Ch3vr0n
Der is een kleine "offset" tussen die 2 wielen. De ene wat hoger en de ander wat lager. Dit zorgt ervoor dat het filament netjes de sensor opening in gaat. Het idee achter een teflon buis is goed, maar voor de uitvoering vrees ik omdat je aan de kant van de invoer, die niet kan vastzetten met een pfte coupler. Idealiter behoud ik graag die 2 wieltjes.

Ik ben jouw beugels aan het bekijken. Wat is het verschil tussen 4 & 5, en 5 met invoer en 6 met invoer? Ik snap ook niet echt hoe het werkt met die zijdelingse openingen. Dan kan het filament toch niet netjes de dustcatcher in of zie ik dat verkeerd? Ik heb geprobeerd dat dxf bestand te openen maar ik weet niet hoe.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 14:10
door Rob52
Ik zie eerlijk gezegd geen bijgevoegd dxf bestand, of zie ik iets over het hoofd?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 14:13
door Ch3vr0n
Bericht nr 12 . 3dwim zijn ontwerp, het jouwe zit nu in de printer . Eta kleine 3u

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk



Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 14:33
door Rob52
Gezien. Je kunt hem ook online openen om het te bekijken. Bijvoorbeeld hier.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 15:12
door Ch3vr0n
Nu snap ik hoe dat ontwerp van 3DWim werkt. Het vervangt 1 van die pennen. Zeer ingenieus. Alleen snap ik niet hoe die "beugel met invoer" dan werkt met die inkeping. Die ronde opening is overduidelijk voor de dust catcher, maar die inkeping in de ronde opening snap ik niet.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 20:29
door 3DWim
De inkeping maakt de invoer zijdelings van de draad mogelijk. Of het verwijderen er van.
En het maakt het ontwerp lichter. De shuttle wordt alsnog gevangen/tegengehouden.
Maar als je hem dicht wil hebben kan dat ook. Geef maar een gil.

Oeps ik dacht dat het duidelijk was dat mijn ontwerp uitging van die ene pen waarmee het 1e wiel vast zit. Je hoeft dan ook niet de hele plaat te printen.
Versie zes daar heb ik die pen/doorn ook opnieuw getekend omdat het origineel vol zit met fouten.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 05/03/23, 21:24
door Ch3vr0n
Ik denk niet dat zijdelingse invoer werkt eens die dustfilters dichtgeklapt zijn. Het filament kan er nl maar in 1 richting door. In parallell met de lange zijde en van voor naar achter. Dus in de richting dat de dust filter tegengehouden wordt. Voor zijdelingse invoer, denk ik eerder dat die blokker 90° gedraaid moet zijn en dan met die opening.

Dan kan vb mijn FIBO met filament achter de printer staan, in diezelfde richting wordt dan de dust filter tegengehouden (Achter naar voor), en dmv die inkeping dan een hoek van 90% maken richting die wieltjes.

Ik heb even een foto bijgevoegd van Rob's versie. Dan kan je IRL zien hoe filament door zo'n filter gaat. Is ook enkel in die richting mogelijk.
PXL_20230305_202754248.jpg

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 06/03/23, 18:12
door 3DWim
Ik denk dat je op het verkeerde been staat.
Ik snap hoe het filter werkt.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 06/03/23, 20:06
door Ch3vr0n
Hoe werken die "armen" dan met de inkeping? Kan je daar even een schets (al is het in MSPaint) van maken? Ik kan m'n hoofd er echt niet rond wikkelen hoe die met inkepingen werken. Zo'n arm die misschien ook wel handig zou zijn, is eentje met de "dust blocker" naar beneden (dus in het verlengde van de arm). Ik heb nl zware 5kg filament rollen die ik op de grond laat staan tijdens een print, en dan kunnen die ook op de grond blijven staan en toch gebruik maken van zo'n blocker.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 09/03/23, 18:14
door 3DWim
Ipv dat u de draad door het gatje prikt leg je de draad er vanaf de zijkant in. De stoffer heeft er verder niets mee van doen.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 09/03/23, 19:01
door Ch3vr0n
Ik snap dat dus echt niet he, zal wel aan mij liggen. Hoe houd dat ding dan zo'n stoffer tegen als je de draad er via de zijkant in legt? Ik kan het me echt niet voor de geest halen. Zal ze dit weekend eens printen. Zie je het zitten om nog een versie te maken waarbij de blocker naar beneden wijst, of is dat juist de mogelijkheid met deze?

Afbeelding

Corrigeer me als ik fout ben hé. Die versie staat haaks op de richting van de filament gelijdingswielen? Maar hoe loopt dat dan over die wieltjes? Kan ik die versie gebruiken in combinatie met m'n 5kg rollen die op de grond staan, waarbij het filament van de vloer door zo'n dust blocker gaat en dan richting de 2 wieltjes? Loopt die dan tussen beide wielen zoals het hoort?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 09/03/23, 19:42
door Rob52
Het werkt echt wel zoals 3DWim aangeeft. Als je in plaats van de stift van het eerste wieltje waar het filament doorgaat als het uit de stoffer komt vervangt door het door 3DWim gemaakte exemplaar, dan zit het wieltje weer vast, maar met een losse in verticale richting te scharnieren deel zoals ik dat vast had gemaakt. Als je door het gat kijkt in de lengterichting van de sleuf dan kijk je door de 2 geleidingswieltjes waar het filament loopt. En die gleuf maakt het iets makkelijker om de draad door te voeren maar is geen noodzaak, je kunt hem voor het gemak ook even "wegdenken". En met deze constructie van 3DWim kun je in alle hoeken naar beneden het filament gewoon op de grond hebben staan. Ik zou hem even uitprinten, dan is het meteen duidelijk als je de stift door dit exemplaar vervangt.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 09/03/23, 22:30
door 3DWim
Plaatje bij het praatje en ja omdat mijn idee (paars) gebaseerd is op (alleen) de pen, kan je die ook draaien en zou de draad ook van onder af (pos. 2) of praktisch iedere hoek op de juiste hoogte en positie moeten uitkomen.
Mocht in de praktijk blijken dat dit draaien te soepel loopt dan kan ik het nog wel aanpassen met de 2e wielas er ook op.

Het hele idee is gebaseerd op het vervangen van één van de assen voor het buitenste loopwiel.
Je print dus alleen het paarse deel. Pos. 1 is de normale positie, pos. 2 dan voor een draad die van onder af komt.

Afbeelding

Zoals Rob al aangeeft, de sleuf hoeft niet en misschien heb ik je voorstellingsvermogen te veel uitgedaagd ;-)

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 10/03/23, 07:30
door Ch3vr0n
Nu snap ik het, zal even printen dit weekend. Na het zien van dat plaatje denk ik nu gewoon dat de hoek wss te scherp zal zijn om over het winkeltje te gaan zonder te breken. We zullen zien

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 10/03/23, 12:15
door 3DWim
Maar de mop is dat mijn ontwerp kan draaien en je dus de hoek waarmee de draad over het eerste wiel heen gaat kan aanpassen.
De vraag blijft staan of de as strak genoeg in de basisplaat/beugel zit om die hoek vast te houden.

Ik vind het een hele constructie terwijl een touwtje* ook volstaat.



*maak met een stukkie touw/draad de poetsdoos vast aan de rolhouder. dan kan die nooit mee met de draad naar de inloopwielen.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 10/03/23, 13:54
door Ch3vr0n
Wordt uitgeprobeerd dit weekend, maar droom ik nu of is die waarin dat ding zelf moet klikken een stuk kleiner dan het origineel? Maar 1 wieltje ipv 2, denk niet dat daar de stl van geplaatst werd?

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 10/03/23, 18:04
door 3DWim
Kan geen kwaad om de afmetingen te checken. Ik ben uitgegaan van de STL op thingiverse. Als er ergens een maat duivel zit dan ben ik de klos.
Maar mijn ontwerp is alleen de STL van de arm en vanger. Niet van de rest.
Bij dezen nog twee versies met en zonder sleuf:
Chevron_08_beugel met sleuf.stl
(570.39 KiB) 47 keer gedownload
Chevron_08_beugel zonder sleuf.stl
(596.15 KiB) 40 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 10/03/23, 18:43
door Ch3vr0n
Zal testen zie. Ik ben verkeerd. Ik interpreteerden bovenstaande afbeelding verkeerd. Maat foutje in v8 met gleuf. Zonder beugel is goed. met beugel is maar 3mm groot :p

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 10/03/23, 20:03
door 3DWim
Apart, ik heb beide na elkaar als STL opgeslagen en het zijn kopieen van elkaar. Maar inderdaad zie ik dat de eenheid van de versie met sleuf in cm staat en de andere in mm.
Als het goed is is deze versie ook in mm. De arm is 12 bij 4,15mm.
Chevron_08_beugel met sleuf mm.stl
(562.83 KiB) 42 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 10/03/23, 20:24
door Ch3vr0n
momenteel 6 met beugel en 8 zonder beugel aan het printen. Waar zit bvb het verschil tussen 6 met sleuf en 8 met sleuf als ik vragen mag? Ik staar me er blind op en zie geen moer verschil, maar er zal uiteraard wel verschil op zitten :)

**edit 22.00u**

1e 2 test exemplaren net van de band gerold.

Feedback:

ingenieus design zoals gezegd

Gebaseerd op monteren:

- Dust blocker opening net ietsje te klein. De binnen opening (is na print) 18.6mm. zou iets groter moeten.
- Als ik em monteer zoals in je afbeelding, dan kan de kogellager van de "pen" afrollen, omdat deze niet geklemd zit tussen de houder zeg maar waar je de pennen inklikt, en de pennen zelf. De pennen moeten van rechts ingeklikt worden, zodat de lager geklemd zit tussen de pen en de houder zoals onderstaand

Afbeelding

Als ik em monteer in de juiste richting (dus inklikken vanaf rechts)
PXL_20230310_203534852.jpg
- De inkeping van links naar rechts zou dan iets verder moeten doorlopen omdat deze dan in de huidige uitvoering een licht S vorm moet maken
- Voor filament dat op de vloer geplaatst zal worden dan maakt dan maakt het filament een te scherpe hoek over het 1e wiel, en geeft het wrijving aan de achterkant van de blocker (schuurt tegen de kleine opening)
PXL_20230310_203806346.jpg
PXL_20230310_205944181.jpg
Iets wat waarschijnlijk eenvoudig kan opgelost worden door
---- de "arm" iets langer te maken
---- de "blocker" onder een kleine hoek te geven en deze te kantelen naar beneden

Dus 2 versies van je ingenieuze design zou optimaal zijn. Eentje met de iets meer doorlopende inkeping richting het midden (zou dan gebruikt worden in combinatie met mijn zijdelings gemonteerde spoelhouder, en eentje met de blocker onder een hoek die dan gebruikt kan worden in combinatie met filament op de vloer. Deze laatste zou dan wel een pen mogen hebben die kleiner is in de hoogte (ik heb de dikte van zo'n wiel opgemeten en da's 7mm) en zou ik dan wel vanaf links kunnen inklikken.

Dit alles in combinatie met een aangepaste basis waar ik ze tegelijk kan inklikken zodat ik niet steeds hoef te wisselen. Zie onderstaande schets

Afbeelding

Legende:

Paars gekleurde "blocker" = korte pen, van links ingeklikt, blocker onder 45° hoek? Hier wordt geen lager op gemonteerd
Blauw: filament ingevoerd van langs onder
Geel gekleurde blocker = standaard pen lengte, waarvan de inkeping iets verder doorloopt zodat het filament geen S bocht moet maken richting 1e wieltje
Groen: filament ingevoerd vanaf de zijdelingse spoelhouder
Basis: de horizontale arm loopt iets door en heeft en 2e opening om die 2e pen in te klikken.

Snap je wat ik bedoel?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 12:16
door 3DWim
Ok, eerst koffie. Ik zie nu dat in een grote fout gemaakt heb door de pen van de verkeerde kant te modelleren.
Ik snap nu ook @rob zijn opmerking over links en rechts. Maar toen viel het kwartje nog niet.

Kan iemand even checken of de off set die hierdoor ontstaan op de hartlijn van de draad ongeveer: 5,7 mm is ?

2e vraag: zit de pen zo strak dat het geheel niet draait?
Dus als ik twee poetsvangers op een pen zet gaat het geheel dan naar beneden draaien of niet?

Toegevoegd in 15 minuten 50 secondes:
[/quote]
Ch3vr0n schreef: 10/03/23, 20:24 - Dust blocker opening net ietsje te klein. De binnen opening (is na print) 18.6mm. zou iets groter moeten.
wat is iets groter?
1mm, 2mm, 5mm

Toegevoegd in 38 minuten 25 secondes:
Dus stap op de plaats:
voor alle afmetingen, graag deze versie eens printen, dan weet ik of alle basisafstanden goed zijn.
Dus afmetingen pen, draaddoorvoer en vanger.
Dan keuze maken tussen: met/zonder draadinvoersleuf aan de zijkant.
Daarna kan ik eens kijken naar een gecombineerde versie.

Basis idee was een simpele vervanging van één component zodat de basis gelijk blijft en je niet alles opnieuw hoeft te printen :lol: .
Daar kunnen we vanaf wijken maar dan wel vanuit een goede basis.

Afbeelding
Chevron_09_beugelmetsleuf.stl
Versie 9, 5,69mm langere pen.
Met draadinvoersleuf.
(538.6 KiB) 38 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 13:12
door Ch3vr0n
Als ik mijn schuifmaat neem en meet op de huidige v6 met gleuf, dan is het hartlijn van het filament tov het midden van de blocker inderdaad zo'n 5-6 mm. De pen zelf zit net zo strak als die hoort te zijn, als je daar niks aan veranderd hebt qua maten. Zit netjes geklemd in de opening, kan in positie gezet worden en blijft er staan, terwijl de lager nog vlot kan ronddraaien. Daar is niks mis mee

Qua groter, ik zou beginnen met 1mm. Gezien de "langste" kant van die stofvanger 19mm is, kom ik dan samen op 19.6mm en zou dan net iets "te groot" zijn, en dus ideaal.

Ik denk niet dat de pen aan de verkeerde kant zit, zit juist goed, maar die inkeping moet waarschijnlijk iets verder doorlopen uit het midden. Ik ben uitermate benieuwd waar je mee afkomt.

v9 zit in octoprint. Over pakweg uurtje weet ik meer

Louter ter illustratie: onder welke hoek V6 met gleuf komt te staan met filament invoer vanaf de zijdelingse spoelhouder.

Afbeelding

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 13:46
door 3DWim
@ch3vr0n, omdat ik links en recht door elkaar gehaald heb, is de hoek als je het ontwerp vanaf de andere kant, monteert niet goed meer.
Want ik nu gedaan heb is het ontwerp gespiegeld (dus li-re), gat van de vanger vergroot en de pen 5.69 mm verlengd. Daarmee zou dus de hartlijn van het gat en de wielen moeten kloppen.
Waarschijnlijk kloppen de hoeken nu ook beter als je het geheel naar beneden kantelt, voor de draad van onderen.

Toegevoegd in 6 minuten 29 secondes:
Overigens kan je de draad van de vloer niet via de ophanging van de "bovenrol" laten lopen? Als extra geleiding zodat de hoek niet te "haaks" wordt?

Afbeelding

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 14:10
door Ch3vr0n
Ik denk niet dat de hoek een te groot probleem wordt als die blocker zelf onder de correcte hoek wordt geplaatst. Dan is het gewoon een kwestie denk ik van de blocker richting de vloer te draaien. Enfin, we zullen zien. Door dat "rare geluid" probleem al 2 printpogingen achter de rug die niet bleven plakken. Was er gelukkig snel bij. Poging 3 is onderweg.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 15:12
door 3DWim
Update versie 10:
Ik heb de sleuf in de pen 90 grd. gedraaid. daardoor kan je als het moet er een grendel in doen die meedraaien voorkomt.
De arm zelf heb ik wat verfraaid met afronding en profiel in de arm.

Afbeelding

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 15:20
door Ch3vr0n
Ben benieuwd. Zit wel geen stl bij ;) Versie 9 leek me goed te zijn. Mijn rol PLA+ is echter wel op en silk pla+ was ofwel te zwak ofwel wat anders. Die halve "pennen" braken af :( Even herprinten in PETG

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 15:34
door 3DWim
"Your wish is my command"

Versie 10 STL file:
Chevron_10_beugelplus.stl
Chevron_10_beugelplus
(540.35 KiB) 46 keer gedownload
En de grendel:
Chevron_v10_grendel.stl
Chevron_v10_grendel
(5.96 KiB) 49 keer gedownload

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 15:36
door Ch3vr0n
Ik wou dat ik jouw 3D teken kunsten had lol. Nu even v9 opnieuw aan het printen in PETG, en v10 is gesliced :)

Ugh: printfail met v9, slechte laag adhesie op laag 2. Kwam los. dan maar gelijk v10 printen :)

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 15:53
door 3DWim
Ha ha, wel deels is ervaring en dat is , A: op het gebruik van SketchUp Pro en B: hoe te tekenen.
Ik heb eerst alle originelen in elkaar gezet voor de afmetingen. Daarna in een groep de nieuwe componenten getekend op basis van de oude.
Doordat het groepen zijn kan ik nu snel aanpassingen doen.
Dat is ook ervaring. Spiegelen of herschalen is dan geen enorme opgave.

En geloof me ervaring komt met vallen en opstaan.

Grootste fout die mensen maken is dat ze niet opletten bij ronde items op het aantal vlakken of segmenten waarmee een item is opgebouwd.
Een vierkant is eigenlijk een cirkel met vier vlakken voor een tekenpakket.
SU heeft standaard 24 segmenten wat wel werkt voor kleine items maar ga je wat groter dan is 48 wel een minimum.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 16:00
door Ch3vr0n
Wat ik me nu wel zit te bedenken, is het niet gewoon een stuk makkelijker om te werken met een losse pen, zoals het origineel? Dat die blocker dus vrij kan bewegen tov de lager en de pen? Mocht die pen afbreken zeg maar, dan moet enkel een pen opnieuw geprint worden en niet de volledige blocker.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 16:39
door 3DWim
Die blokker kan toch vrij bewegen ? Dwz draaien in pen gat verbinding.
tsja als je die pen breekt dan werkt het niet meer maar dat geld toch ook voor het alternatief ? Als je het idee van @Rob uitprint en dat breekt dan moet je die ook helemaal opnieuw printen.

Maar een losse pen met vierkante kop die past in de beugel kan ook.
Ontwerptechnisch kan er een hoop maar dan ga ik eerst mijn bankrekening en uurtarief doorgeven denk ik. :lol:

Edit: er gaat iets fout met de smilleys: ik kies laughing geel en krijg groen lol....

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 16:46
door Ch3vr0n
Smiley probleem werd aangepakt ;) Nu kan je geel & groen. Probleem zat em in de gedeelde code. Beiden gebruikten vb

Code: Selecteer alles

:cool:
Dit werd aangepast. Nu kan je geel en groen :lol: :lolgr:

Wat ik bedoel met een losse pen is dit. Je hebt jouw versie, als dat nu gewoon een "platte arm" is met en opening net als in de houder, waar de pen doorheen prikt dan moet bij een falen van de pen, enkel de pen opnieuw geprint worden maar niet de arm met blocker ;). Puur kwestie van tijd en minder filament nodig :p

Toegevoegd in 27 minuten 53 secondes:
Feedback op basis van v10. Die grendel is onnodig (door de uitstulping bovenaan aan de pen, voorkomt dat de pen er uit zichzelf uit valt), maar ik houw em bij! Maar ik denk dat dit de winnende versie is! Ik kan voorlopig aan de slag met beide versies uitproberen! Als er nog iets is, dan laat ik het weten. Maar voorlopig beschouw ik dit als opgelost!

Zijn er van beide partijen bewaar tegen als ik dit op thingiverse/thangs/printables plaats met de nodige credit uiteraard? Kan het anderen ook helpen.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 17:19
door 3DWim
Ja dat snap ik.
Maar hoe vaak gaat die pen dan breken ?
En dan moet je minimaal 2x printen voordat de passing van pen/gat voor jouw printerinstellingen gaat passen. Niet dat het niet kan maar zo gaan we steeds een stapje verder weg van de originele vraag.
Die pen is zeker een zwak punt icm laag-, wanddiktes en vulling. De overgangen zijn scherp en met het monteren komt er even veel spanning in het materiaal.

Edit: prima voor thingi, als het goed is heet ik daar ook 3Dwim :lol:

Ps de grendel was niet voor het er uitvallen van de pen maar tegen eventueel meedraaien van de pen, dus het naar beneden zakken van het geheel.

ps2: past de stoffer nu ook in de houder?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 17:31
door Rob52
Ik weet niet of de mijne waardig genoeg is om hem erbij te zetten, maar als het werkend genoeg is heb ik er geen problemen mee. Die van Wim is net iets gelikter :lol:

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 17:33
door Ch3vr0n
3DWim schreef: 12/03/23, 17:19 Ja dat snap ik.
Maar hoe vaak gaat die pen dan breken ?
Daar heb je dan weer volledig gelijk in, en als ik die zwarte petg print, zal dat niet direct gaan breken. Is tegelijk sterker dan PLA, en wat flexibeler dus dat komt die pen ten goede! En yup, de stoffer past netjes in v10. Zit paar 10en speling op in de diameter dus dat ding kan nog vlot ronddraaien mocht het nodig zijn, en wordt toch verhinderd van eruit te vallen door die opstaande rand.

Deze knul is happy!

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 17:44
door 3DWim
Ch3vr0n schreef: 12/03/23, 17:33 Deze knul is happy!
Daar doen we het voor plus natuurlijk de voortgang van je ruimteschip.
Ik zit daar echt wel op te wachten.

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 17:47
door Ch3vr0n
Dat ding is afgewerkt lol. Ben aan het uitzoeken naar een nieuw model om te printen vanuit die kerel z'n collectie. Ik dacht dat ik daar afgewerkte foto's van gepost had nog op .nl. Ik duik even in m'n archief of ik maak een paar nieuwe

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 17:52
door 3DWim
Staat me bij dat je er mee gestopt was.
Maar ook projecten uit het verleden mag je hier wel plaatsen hoor.
Wie is "die" kerel?

Re: Filament guide & Dust cleaner remix gevraagd

Geplaatst: 12/03/23, 18:00
door Ch3vr0n
Nee hoor! Ik heb inderdaad op opgeven gestaan, maar zover is het niet gekomen. Na het flashen van nieuwe firmware die arc mode ondersteunde kon ik de "pluggen" correct printen en pasten ze netjes in de openingen en kon dat ding afgewerkt worden. "Die kerel" is Deze kerel op printables.com of op zijn thingiverse

Al plaatst die u voornamelijk op het 1e. Zijn ontwerpen van Stargate zijn abnormaal gedetailleerd, (net als de rest trouwens). Daar moeten weken/maanden ontwerpen aan te pas gaan. En hij maakt ze pas publiek als die weet dat assemblage en functies gaat zoals verwacht.