Pagina 1 van 1

Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 12/03/23, 14:05
door Ch3vr0n
Zie onderstaande video voor het geluid. Vorig jaar is dit probleem zich beginnen voordoen toen het de kabels van het verwarmde bed na onderhoud eens achter het frame is blijven hangen bij ABL sequentie. Ik kreeg het probleem maar niet opgelost, dus contact opgenomen met 123-3D waar dat ding toen vandaan kwam. Die hebben toen een nieuwe Y-as motor opgestuurd. Geen effect. Probleem blijft zich voordoen. Contact opgenomen met creality, weet niet maar wat ze precies zegden, zou in mijn mails moeten zoeken maar ze waren nutteloos. Toen maar een drastische maatregel genomen. Een 2e CR-10 Max aangeschaft, de Y as van de 1e (waarop die bondtech DDX zit) gemonteerd op de 2e en het steppermotor voltage voor de extruder volgens bondtech instructies opnieuw verlaagd naar 0.7 (hun motor werkt op een lager voltage dan de standaard creality steppers). Verder niks veranderd.

Kabels aangesloten, vanaf moment 1 hetzelfde probleem. Om het nog vreemder te maken, het geluid doet zich ENKEL voor tijdens de ABL fase. Bijkomend vermoed ik dat door dat rare geluid er ergens trillingen ontstaan waardoor mijn bed levelling om de haverklap niet meer klopt en prints niet plakken.

https://photos.app.goo.gl/YdKkNczHNR3ibk7q8

Dit probleem frustreert me zo dat ik eraan zit te denken om bij TM3D een Y-As lineair rail upgrade kit te importeren, ik ben dit zo moe... Tenzij een van de leden het ziet zitten om even op bezoek te komen? Uiteraard tegen vergoeding.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 12/03/23, 16:56
door Rob52
Het is even een wilde gok. Het hoort mij meer aan als een mechanisch probleem. Iets met de lagering of zo. Dat het zich alleen voordoet bij ABL zou kunnen komen omdat de verplaatsing mogelijk sneller is dan tijdens het printen. Dat het niet aan de motor ligt is wel duidelijk omdat je die al een keertje hebt vervangen. Je zou eens kunnen printen met een een proef vierkant op hoge snelheid en kijken wat hij dan doet.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 12/03/23, 17:30
door 3DWim
Ik ben het met @rob52 eens: is iets mechanisch en als het alleen met abl gebeurd is de beweging daarbij dus snelheid een indicatie. Zet de snelheid van het bedlevelen een op dezelfde snelheid als het printen.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 12/03/23, 17:40
door Ch3vr0n
Dat het iets mechanisch moet zijn was ik ook van mening. Ik ben geneigd dat het iets met de lagers van het bed moet zijn. Het frame zelf kan niet uit de haak zijn gezien het volledige onderstel werd vervangen (en dus inclusief de Y-Axis motor). Hoe zet ik de snelheid gelijk in Cura? Printsnelheid staat nu op 70mm/sec en de acceleratie instellingen zijn die van de firmware/standaard cura instellingen voor de printer.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 12/03/23, 18:37
door Rob52
Je kunt toch ook tijdens het printen je snelheid aanpassen. Dat lijkt me handiger omdat je dan meteen resultaat ziet/hoort en kunt blijven variërend. Acceleratie kun je ook in je display en dus de firmware (tijdelijk) aanpassen, dat gaat niet tijdens het printen. Het kan deels natuurlijk ook in Cura, maar ik denk dat het via de display makkelijker en sneller is.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 12/03/23, 18:45
door Hardy
Ik heb het zelfde probleem bij mij zelfbouw Corexy wanneer ik de assen met hoge snelheid beweeg, dit gebeurt bij jou dus ook tijdens het levelen, de Y-as beweegt extra snel, tijdens het printen zal je er niet gauw wat van merken, mits je natuurlijk niet het bewegen zonder printen te hoog instelt.
Vermoedelijk zijn het inderdaad de kleine lagertjes die in de riemwieljes zitten, ik zelf ben van plan om de wieltjes te vervangen door twee lagers met flens, hiervan zijn de kogels groter en de tanden op de wieltjes zijn niet echt nodig.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 12/03/23, 18:51
door Ch3vr0n
Ik zal later eens de firmware instellingen oproepen en posten. Voor nu heb ik de ABL (G29) maar uitgezet. Gaat dat ding na homen direct naar de print. Geen trillingen = hopelijk ook niet herlevellen. Het is mogelijk dat de snelheden in de TinyAutomation firmware te hoog zijn, daar heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht.

Ik denk eraan zoals gezegd om die hele meuk te vervangen door linear rails :) TM3D heeft een setup voor zowel de X-as als Y as. Alleen moet ik even navragen of de X-as ook gebruikt kan worden met de standaard creality extruder houder, anders moet mijn cablechain op de X-as een compleet andere setup krijgen richting de extruder.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 13/03/23, 15:14
door Dirk
Zou het ook niet kunnen omdat de uitlijning van de motor, met zijn tandwiel, niet meer juist is ten aanzien van het andere tandwiel waarop de tandriem draait ?
Ik bedoel het eigenlijk meer andersom, het tandwiel vooraan moet misschien terug uitgelijnd worden, ten aanzien van dat van motor achteraan.
Ik weet niet hoe jouw printer in mekaar zit maar denkelijk kan je die beide geleiders (tandwielen) iets verplaatsen.
Is maar een idee van mij, kan er evengoed kompleet naast zitten natuurlijk.
Maar een tandriem die iets uit de lijning zit zal wel meer lawaai maken bij hogere snelheid dan bij lage snelheid.
Te strak gespannen riemen kunnen dat ook veroorzaken voor zover ik juist ben. ;)

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 13/03/23, 15:29
door Ch3vr0n
Nope, want de bed kabel die bleef hangen dat was aan het vorige onderframe. Ik heb de volledige Z-as getransplanteerd op het onderframe van een 2e cr-10 max. Identiek hetzelfde probleem.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 15:12
door Hardy
Ik weet niet of het bij jou al opgelost is, maar bij mij kon ik het oplossen door Stealthshop uit te schakelen, ik kan nu ook met veel hogere snelheden printen (CoreXY), en ook het motor geluid is niet echt noemenswaardig toegenomen.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 15:55
door Ch3vr0n
Nope nog niet opgelost. Wel omzeild door able g29 nizt meer te gebruiken voorlopig. Hoe schakel je dat uit? Ik heb iig een lineair rails kit van tm3d besteld en werd vandaag geleverd. Misschien dat dat helpt.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 17:57
door Hardy
Heeft te maken met resonanties die in de motoren ontstaan, vooral bij hogere snelheden kan dat een probleem zijn, ik kwam dit toevallig ergens tegen en het bleek dat veel meer gebruikers hier last van hebben, na uitschakeling was het probleem opgelost, zo ook bij mij.
Ik weet niet welke firmware je gebruikt, maar in Marlin (configuration_adv.h) en in Klipper (printer.cfg) is dit eenvoudig uit te schakelen.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 18:36
door Ch3vr0n
Enige dat ik in die trend gedaan heb was wat ik moest doen toen ik upgradede naar de Bondtech direct drive, en dat was het flashen van hun firmware die ook steeds up to date is) en het probleem deed zich initieel niet voor na firmware update. Ik ben een zo goed als van overtuigd dat het iets mechanisch moet zijn bijna. Maar heb je het gcode commando voor me? Het is te proberen.

Firmware compilen die ik niet, da's insanity automation die het doet dit honderden modellen.

Hogere snelheden betwijfel ik in dit geval. De standaard 500mm/s creality acceleration en kerk waarden zijn van dag 1 van toepassing, het probleem deed zich ook niet voor bij opvoeren van print snelheid naar 70mm/s, en het volledig vervangen van het onder frame inclusief control box en y-motor was de oplossing.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk



Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 18:57
door Hardy
Ch3vr0n schreef: 24/05/23, 18:36 Maar heb je het gcode commando voor me? Het is te proberen
Met een gcode los je dit niet op, maar misschien is het bij jou inderdaad toch een mechanisch probleem, ik zelf dacht dat het bij mij ook het geval was, het geluid is ook hetzelfde zoals bij mij klonk, daarom heb ik alle loopwielen voor de riemen vervangen door flenslagers en ook alle lineaire rails en wagens opnieuw van vet voorzien, maar niets hielp tot ik dit tegen kwam als oplossing.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 19:14
door Ch3vr0n
Volgens een Google search zit het wel degelijk uit te schakelen zijn met gcode. M569 S0 (Axis). Nu nog uitvogelen welke stepper drivers mijn cr10 max gebruikt maar een eerste search zegt A4498.

To be continued. Eerst die lineair rails installeren op X en Y

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk



Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 19:51
door Hardy
Ok, wist ik niet, maar bij de A4498 is dit niet van toepassing, maar die kunnen misschien wel die resonanties veroorzaken.

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 19:57
door Ch3vr0n
Is gewoon "plots" begonnen, en het rare is dat het enkel tijdens de ABL sequentie gebeurt, die dan weer trillingen veroorzaakt dat de bed levelling om zeep helpt omdat de bed wheels uiteraard verdraaien. Enfin, lineair rail kit op de Y-as is voor de komende weken. Zit niks handleiding bij en voor de X-as nog niet helemaal zeker of ik die ga installeren. Daar heb ik geen last mee en dan kan ik men cable chain mount op de x-carriage niet meer gebruiken omdat die hele stock x-carriage eraf gaat, en die clipt eraan vast.

Prioritair dit weekend is mijn desktop PC weer grotendeels operationeel te krijgen. MB naar de vaantjes door stroomstoringen, ding blijft geen 2 minuten stabiel dat ik zelfs windows er niet meer op geïnstalleerd krijg. Continue BSOD's tijdens setup!! Nieuwe wordt een leuke. 13900k, Gigabyte Aorus master en 64GB DDR5 corsair dominator platinum. En dan mijn Strix 1080 A hopelijk nog vervangen door een strix 4090 OC en dan eind het jaar naar dubbel 1440p of 4k monitor setup ^^

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 20:10
door Hardy
Ch3vr0n schreef: 24/05/23, 19:57 Nieuwe wordt een leuke. 13900k, Gigabyte Aorus master en 64GB DDR5 corsair dominator platinum. En dan mijn Strix 1080 A hopelijk nog vervangen door een strix 4090 OC en dan eind het jaar naar dubbel 1440p of 4k monitor setup ^^
Afbeelding

Re: Luidruchtig geluid bij ABL

Geplaatst: 24/05/23, 20:22
door Ch3vr0n
En om het helemaal af te maken, op een franchise van 300€ na, helemaal gratis! Stroomstoringen = risico op kortsluiting = brandgevaar = brandverzekering komt normaal tussen :D ^^