Klipper problemen/vragen Onderwerp is opgelost

The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

Klipper problemen/vragen

#1

Bericht door Dutchronnie »

Het lijkt mij wel handig om een apart topic aan te maken voor allerlei problemen of vragen over Klipper.
Ik stort hem onder de software, omdat ik anders geen geschikte plaats in dit forum hiervoor kon vinden.

Ik had al wat vragen gesteld in de handleiding topic over klipper, misschien moeten we die meer laten gaan over de handleiding zelf.

Zelf heb ik best wel problemen om een goede print uit de printer te krijgen met Klipper, voorheen met Marlin had ik uitstekende prints.
Toch zou k eigenlijk wel verder willen met Klipper, omdat ik heb begrepen dat je met klipper betere resultaten moet kunnen halen dan met Marlin.

Ik heb de Klipper firmware geinstalleerd op een creality 2.5.2 board, Klipper zelf op een Odroid C2. Dit alles functioneerd.

Vervolgens heb ik een pressure Advance calibration uitgevoerd, waarna de printkwaliteit al wel beter werd, maar nog steeds niet het resultaat die ik gewend was met Marlin.
Daarna heb ik een input shaper geconfigureerd met de resultaten vanuit een accelerometer, de MPU650. Ook dit levert niet het gewenste print resultaat op.
Mijn vraag is: wat kan ik nog meer doen om een goed resultaat te gaan behalen?

Ik gebruik Cura om te slicen, Ook heb ik Prusaslicer geprobeerd, beiden hadden een verschillend resultaat.
Het is me eigenlijk ook niet precies duidelijk welke instellingen op elke slicer moet gebruiken in samenhang met klipper.
Ook zal klipper veel sneller moeten zijn dan Marlin, dat zie ik ook niet. of moet ik zelf de snelheid instellen, en waar dan? in de slicer, of in de klipper configuratie. Ik heb een direct drive extruder. de E3D hemera, in marlin een ingestelde retractie van 0,5, moet ik die ook handhaven in klipper, of moet die worden uitgezet?

Kortom veel onduidelijk heden m.b.t. Klipper, en kan eigenlijk nergens iets vinden (Youtube o.i.d) die het hele verhaal vertellen, vanaf installatie, configuratie, instellingen slicer, welke slicer enz.

Ik weet niet of meer mensen met dit probleem zitten, maar misschien is het een idee om deze vragen hier te behandelen.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 562
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

omdat ik anders geen geschikte plaats in dit forum hiervoor kon vinden
Voorlopig staat die goed. Ik maak vanavond even een nieuw subforum aan voor printer firmware en verplaats je topic dan.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#3

Bericht door Dutchronnie »

Code: Selecteer alles

Ik maak vanavond even een nieuw subforum aan voor printer firmware
👍dat is een goed idee, misschien daarin nog een onderverdeling voor Marlin Firmware en Klipper Firmware
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Wim62
Berichten: 325
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#4

Bericht door Wim62 »

Dutchronnie schreef: 05/04/23, 11:26 Zelf heb ik best wel problemen om een goede print uit de printer te krijgen met Klipper, voorheen met Marlin had ik uitstekende prints.
Toch zou k eigenlijk wel verder willen met Klipper, omdat ik heb begrepen dat je met klipper betere resultaten moet kunnen halen dan met Marlin.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens , Als je marlin goed instel en de slicer ook dan print het zeker zo goed in marlin .
Als je sneller wil printen moet je dat in de slicer instellen .
Maar met sneller printen is de kans groter dat je niet van die mooie prints krijgt , de printer krijgt dan meer op zijn donder .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#5

Bericht door Dutchronnie »

Code: Selecteer alles

Als je marlin goed instel en de slicer ook dan print het zeker zo goed in marlin
Het is meer dat je in het algemeen op het net wordt verteld dat Klipper beter zou zijn, en sneller met dezelfde kwaliteit.
En dat wil ik natuurlijk proberen😉
In Marlin print ik altijd op een snelheid van 50/60 m/s, en dat leverde mooie prints op.

In Klipper krijg ik voorlopig nog niet zulke resultaten, er lijken gaten in de print te zitten.
En het irriteert mij dat ik het niet voorelkaar krijg om een goede print te krijgen.
Waarschijnlijk ligt dat aan mijzelf, omdat ik dingen net goed instel. Maar ik weet nu nog niet waar dat aan zou kunnen liggen.

Het nieuwe moederbord moet er nog in, en misschien is later wel de conclusie dat klipper niets voor mij is, en dat ik marling ga flashen op het nieuwe bord. Maar ik wil zelf eerst het verchil graag zien.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 562
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#6

Bericht door Ch3vr0n »

Dutchronnie schreef: 05/04/23, 13:34 dat is een goed idee, misschien daarin nog een onderverdeling voor Marlin Firmware en Klipper Firmware
Done. Subforums aangemaakt voor marlin en klipper onder een forum "Firmware".

@allen

kunnen jullie even controleren of het is als volgt. In de marlin/klipper sub-subforums zou je als normale gebruiker moeten kunnen posten. De bedoeling is nu dat je het het subforum "firmware" zelf NIET kan posten. Als jullie de knop wel zien om een onderwerp te plaatsen in "firmware", graag geen bericht erin plaatsen maar gewoon een sturen of een berichtje in dit topic. Idem als jullie niet de knop zien in marlin/klipper.

Dan klopt er iets niet met de permissies. Dus het moet zijn

Firmware > geen knop "nieuw onderwerp"
Marlin > knop "nieuw onderwerp"
Klipper > knop "nieuw onderwerp"

Feedback gevraagd: Is zo'n config handig onder "Resin Printers (denk het niet)" en "Zelfbouwprinters"?
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#7

Bericht door Dutchronnie »

Code: Selecteer alles

Firmware > geen knop "nieuw onderwerp"
Marlin > knop "nieuw onderwerp"
Klipper > knop "nieuw onderwerp"
Ch3vrOn, lijkt mij helemaal goed. 👍
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#8

Bericht door Lourens »

Het klopt dat je over het algemeen leest dat als iemand over gestapt is van Marlin naar Klipper, deze persoon meestal aangeeft niet meer terug te willen naar Marlin.
Dan moet het natuurlijk wél lukken om en mooie prints me te maken :lol: .
Maar dat zijn eigenlijk altijd parameters/instellingen, en als die in Marlin niet goed staan komt daar ook geen mooie print uit.

Wat dan het grote verschil is tussen Marlin en Klipper?
Ik denk niet dat daar èèn reden voor is, maar dat het een verzameling is van meerdere redenen.
Voor mij (ik heb hier zowel een zelf gecompileerde Marlin printer alsook een Klipper printer) is het in ieder geval het gemak om 'iets' te kunnen aanpassen.
Bij Klipper kan je de configuratiefile aanpassen, de zaak herstarten en de aanpassing(en) zijn verwerkt.
En dat aanpassen kan vanaf een PC direct in de controller van de printer.
Bij Marlin, moet je ook een file aanpassen. Maar daarna moet er gecompileerd worden.
De gecompileerde file moet (meestal via een SD-kaart) naar de printer die dan ook geherstart moet worden.
Het scheelt dus compileren en overzetten via een SD-kaart.
Blijkt dat de aanpassing niet het gewenste resultaat oplevert, is het met klipper eenvoudig de configuratiefile weer aanpassen en herstarten.
Bij Marlin zijn dat weer wat meer stappen.
Als je eenmaal alles juist ingesteld hebt, zal je dit niet meer als voor- of nadeel hebben.
Totdat e een nieuwe release van Marlin (of Klipper) uitgebracht wordt.
Niet iedereen zal er belang bij hebben om dan weer de laatste versie te willen gebruiken.
Maar hé, we zijn toch hobbyisten?
Dus als er 'nieuwe' functionaliteiten zijn, willen we die toch uitproberen?
Bij Marlin moet je dan minimaal 2 files (configuration.h en configiguration_adv.h) vergelijken en de verschillen tussen de oude en nieuwe file overnemen.
Daarna uiteraard weer compileren en overzetten middels SD-kaart.
Binnen klipper gaat dit met een paar klikken van de muis, waarna het updaten automatisch uitgevoerd wordt.

Wat betreft de maximale printsnelheid van de printer?
Die is ook weer van meerdere factoren afhankelijk.
Sowieso de mechanische constructie van de printer.
Daar kan ik over gaan uitweiden, maar dan wordt het verhaal nóg langer.
Feit is gewoon dat Marlin of Klipper gèèn verschil in snelheid zal maken als een printer dat mechanisch niet aankan.
Wat wél een verschil in snelheid kan opleveren is het verwerken van gegevens.
Marlin wordt vrijwel altijd op het controllerbord in de printer geïnstalleerd.
Dat betekend dat dit bord zowel de SD-kaart met de .gcode moet lezen. Deze gegevens verwerken én de besturing van de componenten (Ik bedoel daarmee X-, Y-, Z- motoren, extruder, hotend, heatbed, enz....) voor zijn rekening moet nemen.
Dat moet allemaal via de processor op het controllerbord gedaan worden, en soms is dat zelfs nog een 8-bits bordje met niet zo'n hoge kloksnelheid.
Bij Klipper wordt dit controllerbord allèèn maar gebruikt voor het aansturen van de componenten (X-, Y-, Z- motoren, enz...).
Het lezen én verwerken van de .gcode gebeurd door een andere controller (soms een Raspberry, maar dat kan ook een kleine computer zijn).
Hierdoor worden de taken opgesplitst, en kunnen dus sneller uitgevoerd worden.
En door die snellere verwerking is het dus mogelijk om met behoud van kwaliteit met een hogere snelheid te printen.
Die printsnelheid moet nog wel steeds in de slicer ingesteld worden.

Dit zijn natuurlijk lang niet alle verschillen tussen Marlin en Klipper.
En er zijn ook nog genoeg andere voor's en tegen's voor de ène of juist de ándere, maar bovenstaande geeft in ieder geval een idee.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 473
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Ch3vr0n schreef: 05/04/23, 17:13 Done. Subforums aangemaakt voor marlin en klipper onder een forum "Firmware".
Ik begrijp de keuze wel, maar het is wel kort door de bocht. Naast Marlin en Klipper bestaat er nog heel wat andere firmware. Marlin is weliswaar de meest gebruikte en diverse andere firmware is daar weer een fork (afgeleide) van. Maar er is nog wel een rijtje alternatieven. Niet alles werkt ook op alle elektronica/moederborden.

Prusa
Repetier
RepRap
Smoothieware
Teacup
Sprinter
Druid
sjfw
Mk4Duo
Sailfish
Aprinter

En er zal er best nog wel eentje zijn. Ik heb er in het verleden een aantal van uitgeprobeerd maar kwam zelf toch liever weer bij Marlin terug.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 214
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#10

Bericht door Hardy »

Rob52 schreef: 05/04/23, 19:18 Ik begrijp de keuze wel, maar het is wel kort door de bocht.
De meeste software die je hier noemt, wordt door bijna niemand gebruikt, eventueel repetier en reprap nog.
Mocht er toch nog iemand hier komen met zo'n andere exotische software vraag dan kan dat alsnog gewoon gesteld worden of we praten die gewoon Marlin of Klipper aan🤣

Toegevoegd in 18 minuten 46 secondes:
Ik heb Klipper al een tijdje op mijn Corexy zitten en ik moet zeggen dat het direct vanaf het begin mooie acceptabele prints leverde, vergelijkbaar met Marlin die nog op mijn 3D-cube zit, inmiddels ook Input-Shaper en Pressure Advance uitgevoerd en dat geeft toch wel een duidelijke verbetering vooral bij hogere snelheden.
Uiteraard moet je die hoge snelheid niet bij kleine ontwerpen toepassen, want dan krijgt het filament geen tijd om af te koelen, maar het meeste voordeel van klipper is wel de firmware instellingen waar je even snel een aanpassing in kunt aanbrengen zonder opnieuw te hoeven compileren en ook heel overzichtelijk is doordat alleen je eigen printer specifieke instellingen ziet.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten