Creality Halot One prints mislukken

Creality Halot One prints mislukken

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 7 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

Creality Halot One prints mislukken

#1

Bericht door Coco777 »

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen zomer ben ik trotse bezitter van een Creality Halot One resin printer. Deze gebruik ik vooral om kleine details voor mijn modelboot te maken. In eerste instantie ging dat heel goed, tot ik een keer de buildplate in het resinvat liet vallen en er resin op het scherm gekomen is. Sindsdien heb ik het scherm met glas reiniger schoongemaakt, tot 2 keer toe een nieuwe FEP onder het vat gemonteerd (de eerste keer had ik niet door dat er nog beschermfolie op de FEP zit, die is dus mooi kapot getrokken) maar nog steeds lukt het niet om een volledige print te krijgen. Het gaat dan om redelijk eenvoudige onderdelen zoals een cilinder met wat openingen en een kap waarvan het eerste stuk veruit het meeste materiaal heeft. Ik heb nog geprobeerd om de snelheid van de Z-as zo laag mogelijk te zetten en de eerste belichting langer in de hoop hiermee de kans op een goede hechting te verbeteren maar de schijf van 3cm hoog wordt hoogtuit 1,5cm hoog maar vaker nog net een halve cm. In dat laatste geval is er ook geen spoor meer te vinden van de supports die ik eronder heb gezet vanwege de uitholling.

Kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt.

Groetjes Josse
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Plaatjes zeggen meer, ook eventueel een screenshot van hoe je het onderwerp hebt staan in de slicer. Moeilijk zo te zeggen wat het is. Heb je al eens een belichtingstest uitgevoerd om de juiste tijd te bepalen? Als die (veel) te kort is dan zal je print snel mislukken. Is het een vrij massieve print dan is het vaak "noodzakelijk" dat deze schuin wordt opgebouwd om het lostrekken van de FEP te verlichten.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#3

Bericht door Coco777 »

Hallo Rob,

Sorry, dat is inderdaad wel zo makkelijk. Bij dezen screenshots van Halot Box.
2023-04-16 Halot Box settings_onder.jpg
2023-04-16 Halot Box settings.jpg
Groetjes Josse
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Nu ben ik om te beginnen geen ervaren resin gebruiker. Ik heb een resin printer staan en heb me er wel vrij ernstig in verdiept, maar print zelf weinig. Ik ga er even vanuit dat je belichtingstijd correct is. Die is afhankelijk van diverse dingen zoals laagdikte, merk, kleur en type resin, transparant of niet enz. Ik zie je model dus helemaal vlak op het printbed staan. Je hebt wel een offset die met support wordt opgevuld, maar daar kan nu juist het probleem ontstaan, zoals ik het heb begrepen.

Als je de mogelijkheid hebt in je slicer voor automatische oriëntatie dan moet je dat eens toepassen. Je zult dan hoogstwaarschijnlijk zien dat je onderwerp ook met een offset ten opzichte van het bed wordt geprint, maar tevens dat het onder een hoek wordt geplaatst. Daarmee krijg je niet dat er plotseling een groot vlak moet worden losgetrokken dat alleen aan de support hangt maar wel een sterke (zuig)kracht uitoefent. Als het onderwerp schuin staat zal er telkens een klein stukje per laag bijkomen en wordt eerst stevigheid opgebouwd door de telkens vergrotende lagen.

Als ik het zo zie gaat het waarschijnlijk fout op het moment dat je laag het volledige oppervlak bedekt. De eerste lagen met alleen de buiten- en binnenring gaan misschien wel normaal.

Toegevoegd in 19 minuten 25 secondes:
Ik weet niet welke slicer je gebruikt, maar met Lychee kun je gemakkelijk auto orientation gebruiken. Als ik dan bijvoorbeeld een kubus zou willen printen dan zou hij zoals op onderstaande plaatje worden georiënteerd en dus niet plat.

Auto orient.jpg
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#5

Bericht door Coco777 »

Hallo Rob,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb inmiddels een nieuw poging gedaan met onderstaande opzet. Helaas is het na de eerste paar millimeter wederom losgekomen. Gelukkig kost een dergelijk ongeluk niet zo veel resin t.o.v. filament bij een FDM printer.
2023-04-16 Halot Box schuin.jpg
Ik kan in de print duidelijk de basis herkennen maar meer niet. Zou het aan mijn bouwplaat kunnen liggen vraag ik mij ineens af? Die staat wel op de lijst om een upgrade te krijgen naar flexibel verenstaal zoals mijn Ender 3 S1 ook heeft.

Groetjes Josse
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Maar hoe zit het met je belichtingstijden en welk resin gebruik je? Ik gebruik vanaf het begin een magnetisch flexibele buildplate. Maar als de standaard gewoon schoon is en onbeschadigd zou ik niet weten wat er verkeerd aan kan zijn.

Enige wat ik zo nog kan bedenken is dat je homing misschien niet correct is. Als er te veel ruimte tussen de buildplate en de FEP zit dan zal de eerste laag niet goed hechten met als gevolg dat het onderwerp binnen enkele lagen helemaal loslaat. En 5 honderdste maakt misschien al het verschil. Stel die misschien eens opnieuw af.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#7

Bericht door Ch3vr0n »

Die 1e foto, is dat een holle print? Dergelijk groot plat oppervlak wordt niet aangeraden om dit horizontaal te printen, tenminste toch niet rechstreeks op de bouwplaat zonder raft. Om 2 primaire redenen

* Op het moment dat de supports de 1e volle platte laag moeten "vasthouden" is er kans dat ze het niet houden wegens onvoldoende support (toch volgens de hoeveelheid dat ik zag)
* Een groot plat oppervlak direct op de bouwplaat kan een "zuigend" effect hebben waarbij de de lagen zich los trekken van de bouwplaat.

Zoals aangegeven zijn je belichtingstijden hier van groot belang (naast het roteren van je print om dat zuigend effect weg te werken). Onder welke hoek heb je het item geroteerd? Wat zijn je belichtingsinstellingen (en dan voornamelijk de duur voor je burn-in layers (bottom), het aantal burn-in layers, de belichtingsduur en aantal van je normal layers)?

Heb je al een belichtingscalibratie print gedaan (Cones of calibration is een goeie start en neemt niet veel tijd in)?
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#8

Bericht door Coco777 »

Bedankt voor de tips allemaal!

Vanmorgen heb ik het bed opnieuw geleveld, helaas werd het probleem alleen maar groter (volgende keer misschien even het vat legen voordat ik ga levelen). Deze test was wederom met het onderwerp onder 45gr. Het onderdeel heeft een half ronde uitsparing aan de onderkant voor de draden die daar straks moeten komen (schijf kan straks 10 keer 360gr draaien), eigenlijk was dat de grootste reden voor de supports.

Hieronder de gebruikte instellingen:
IMG_20230417_114511.jpg
Van die kalibratie heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd, ga ik eens opzoeken.

Groetjes Josse
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Coco777 schreef: 17/04/23, 19:28 Vanmorgen heb ik het bed opnieuw geleveld, helaas werd het probleem alleen maar groter (volgende keer misschien even het vat legen voordat ik ga levelen)
Je homing/leveling afstellen doe je toch niet met het vat geïnstalleerd? Dat doe je zonder het vat.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#10

Bericht door Ch3vr0n »

Hoeveel laten heb je voor 'initial exposure' en 'normal layers'? En yup. Levelen van een resin printer moet zonder het vat gebeuren

LCD scherm (met of zonder screen protector) > blad papier > build plate naar z-home en goed aandrukken. Dan schroe(f)(ven) aandraaien van bevestigingsmechanisme buildplate.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten