Pagina 1 van 1

Invoer maakt rare tik!

Geplaatst: 24/04/23, 16:29
door MrB
Beste 3d forum gebruikers/lezers,

Aangemeld op dit forum omdat ik al een tijdje dit probleem ervaar:

Ik heb een ender 3v2 maar heel vaak schiet invoer tandwieltje terug?
Weet iemand waardoor dit komt, je hoort een beste wel harde tik!!
Video
Ik weet niet hoe ik een video hier kan plaatsen vandaar een linkje hierboven

Re: Invoer maakt rare tik!

Geplaatst: 24/04/23, 16:59
door Ch3vr0n
Welkom op het forum. Eerst en vooral foto's kan je toevoegen door in de tekstverwerker op de "Media" knop te klikken. 1e rij, blauwe vierkantje met witte driehoek. Dit zal in veel gevallen een filmpje automatisch invoegen in je bericht. Zie je geen video voorbeeld, dan is een link zoals je hierboven deed nodig. Niks mis mee.

Het probleem dat jij ervaart zijn "overslaande tandwielen" of "skipping extruder gears". In de meeste gevallen is dat doordat de printtemperatuur te laag is voor het gebruikte filament (waardoor het onvoldoende gesmolten wordt in je nozzle, en dus niet vlotjes kan worden doorgevoerd in de extruder). Meer uitleg daarover en andere mogelijke oorzaken vind je o.a. hier

Welk soort filament gebruik je, wat is je printtemperatuur en printsnelheid? Ik heb ook de vrijheid genomen om je bericht te verplaatsen naar een beter gepast forum. Het gaat hier om een filament printer op basis van de video.

Re: Invoer maakt rare tik!

Geplaatst: 24/04/23, 20:23
door Wim62
Het kan ook zijn dat de esteps niet goed ingesteld staat .
Als de extruder motor te snel draait kan hij het filament niet kwijt en gaat deze skippen (slippen) .
Dat is makkelijk op te lossen , In deze link wordt het netjes uitgelecht .
https://letsprint3d.net/how-to-calibrat ... 3-5-cr-10/

Re: Invoer maakt rare tik!

Geplaatst: 24/04/23, 21:37
door Ch3vr0n
Da's inderdaad ook een optie die vermeld is in mijn link. Goeie opmerking!

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: Invoer maakt rare tik!

Geplaatst: 25/04/23, 08:21
door Banditoz
Andere tip, als je veel gaat printen bestel vast een metalen versie van je extruder. Toen ik mijn ender 3 pro kocht was het gaatje waar je je filament invoert na 3 weken al een sleuf geworden door slijtage. De metalen versie doet het na 3 jaar nog steeds.