Ender 3D - runout sensor - firmware

welke firmware te kiezen

The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 2 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
ksch57
Berichten: 16
Lid geworden op: 05/01/23, 17:30
Locatie: Leusden
Netherlands

Ender 3D - runout sensor - firmware

#1

Bericht door ksch57 »

Nu ik mn runout sensor fysiek heb gemonteerd, loopt ik tegen het fenomeen aan over de aansluiting en aanpassen van de firmware.

ik heb een 4.2.2 board in de Ender zitten en daar zit al een aansluitpunt voor een 3-polige stekker al in. Electrisch aansluiten gaat dus wel lukken (zie afbeelding)

Afbeelding

maar dan dient de volgende horde zich aan.... de firmware aanpassen.

Op dit moment heb ik de standaard Ender firmware (Marlin versie 1.0.4 van Creality) en daar kan ik prima mee uit de voeten. Ik hoef dus niet zo nodig allerlei toeters en bellen, dat maakt het alleen maar ingewikkeld voor mij. Levelen doe ik met de hand en ik hoef dus ook geen autoleveling functie.

mijn vraag is: hebben jullie advies wat ik het beste kan doen met de firmware? Zelf Merlin 1.0.4 zelf compileren? Andere firmware welke reeds de runout sensor ondersteund? Zijn er andere dingen waar ik nu absoluut aan moet denken?
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 74
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#2

Bericht door Robbel2005 »

Als je de moeite wil doen om je te verdiepen in het compileren van je eigen Marlin versie, kan je alles naar wens instellen. Nadeel is dat je je hier eerst in zal moeten verdiepen, Visual studio code wil nog al eens problemen geven en is zeker in het begin niet zo heel duidelijk om ermee te starten.
Alternatief is bv te kijken naar een aangepaste versie van th3D , of anderen die reeds kant en klare firmwares voor je ender gemaakt hebben.
Misschien vind je hier nog info in
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#3

Bericht door Puffeltje »

ksch57 schreef: 28/04/23, 11:51 Ik hoef dus niet zo nodig allerlei toeters en bellen
Een runout-sensor is echt een toeters en bellen item. Je printer zal het ook zonder prima doen. Mijn advies: niet verder aandacht aan schenken. Of je moet heel vaak met restanten van je rollen aan het printen zijn, dan is het handig dat je een mogelijkheid krijgt om aan het eind van je rol een nieuwe rol (of andere restantrol) in kan voeren.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Banditoz
Berichten: 131
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#4

Bericht door Banditoz »

Marlin compilen is me nooit echt goed afgegaan. Ik heb beide printers nu op klipper firmware draaien en daar kun je als alles eenmaal draait veel simpeler aanpassingen aan doen in een config bestand. Maar ook dat is wel een beetje categorie toeters en bellen.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten