Pagina 1 van 1

Printsels van Barbara

Geplaatst: 22/06/23, 00:18
door Barbara
Nu ik zo'n mooie nieuwe printer heb wil ik toch wel wat laten zien:

Afbeelding

Afbeelding

Een opvangbak voor alle 'poepjes' die deze printer produceert en gewoon achter de machine laat vallen.
Was een print van 4 uur bij een gemiddelde snelheid van 200 mm/s en een laaghoogte van 0.28 mm

Met een nieuwe machine meteen nieuw materiaal proberen, is dat een goed idee?
Voor het eerst met PETG geprint en het lukte maar niet ...... totdat ik een gouden gedachte had, het hele bestand eruit gooien, opnieuw in de slicer inlezen en slicen ..... probleem opgelost. Ik gebruik Bambu Slicer voor deze printer en ben nog niet gewend aan de afbeeldingen en zag op het laatst dat in de slicer het object op het bed niet uit 1 stuk bestond. Ik begon al aan mijn eigen verstand te twijfelen, iedere keer weer een ander variabele veranderdt zonder resultaat.
De voorste is de laatste die ik geprint heb. zwart filament is een crime om te fotograferen, maar in het echt is het gewoon een gelukte print!
Gewoon met het profiel dat Bambu Lab voor PETG geeft.
Afbeelding
Iedere calicat een half uurte printtijd, gemiddelde snelheid van 200 mm/s en een laaghoogte van 0.2 mm.
Uiteindelijk bij nr. 9 succes :D

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 22/06/23, 09:54
door Banditoz
Ziet er goed uit. Nieuwe printer en slicer is ook altijd weer even wennen.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 25/06/23, 23:28
door DanCooper
PetG is ook wel een speciaaltje, ik gebruik het heel erg zelden, maar ik geloof dat dit soort spul niet echt graag "gesqueezed" wordt, maw, dat het een beetje "losjes" op de printplaat gelegd wordt. De enige reden dat ik het soms gebruik is voor de iets hogere tolerantie wat temperatuur betreft, zonder de extreme stank en moeilijkheden van ABS.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 26/06/23, 19:23
door Barbara
@DanCooper
Helemaal gelijk hoor. Maar ik print nu al 3 jaar alleen met PLA en wil gewoon m'n voelsprieten eens uitstrekken.
Deze slicer heeft in mijn ogen een goed PETG profiel en het is leuk om eens iets nieuws te proberen.

@Banditoz
Dank je :-) Ondertussen begin ik de mogelijkheden (en beperkingen) van deze printer en slicer te leren kennen. Ik ben nog steeds onder de indruk van de snelheid en de resultaten.

Ondertussen m'n AMS omgebouwd met behulp van een geprintte Hydra upgrade. Met vallen en opstaan is het gelukt! Als er interesse is in dat verhaal hoor ik dat graag, dan open ik daar een eigen draadje over.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 26/06/23, 22:20
door Banditoz
Voorlopig ben ik nog aan het rommelen met mijn ender 5 pro maar wat ik zo gezien heb van de bambulab is het toch een flinke stap naar out of the box printen.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 27/06/23, 09:23
door Hardy
Hij nu ook nog eens goedkoper geworden😁
https://all3dp.com/4/bambu-lab-p1p-pric ... -a-55-100/

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 01/07/23, 19:53
door Frits
Je bent weer goed bezig Barbara.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 01/07/23, 20:58
door Barbara
@ Frits
Zeker weten
De Bambu staat maar zelden stil de laatste dagen.
Ik zal later wel eens laten zien wat ik allemaal geprint heb. Ben nu net bezig met mijn eerste multikleuren print, spannend hoor!

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 04/07/23, 20:51
door Barbara
Voor de liefhebbers

Ben ook maar eens met multicolor aan het spelen geweest.
En ja, zoals wordt gezegd is dat zeer materiaal verspillend EN tijdrovend.
De figuurtjes op de foto zijn 15 mm hoog (batterij ter vergelijking) en de print deed er 4 uur over met deze print.
Ik had de flush-instelling zo gezet dat het afval ongeveer net zo zwaar zou zijn als de print (normaal is dat 2x zo veel).
Het zwart is toch in de andere kleuren getrokken, maar ik denk dat dit ook grotendeels komt door het kleine formaat print.
Ik ga daar zeker nog verder mee experimenteren.
Ik ben dik tevreden met deze eerst poging tot meerkleuren printen.
Afbeelding

Ter vergelijking, deze gekko had een printtijd van ongeveer een uur
Afbeelding

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 05/07/23, 09:06
door Rob52
Ik vind ze best wel mooi geworden. Inderdaad is het wel jammer dat het met meer kleuren zo lang duurt en er veel verspilling is. Reden waarom ik er niet mee door ben gegaan. En ook omdat ik in de praktijk eigenlijk maar zelden behoefte vind aan meer kleuren in 1 keer printen. Maar daarentegen is het natuurlijk wel heel leuk als je de mogelijkheid hebt, al gebruik je het misschien maar weinig. En zeker eentje die dus ook nog eens goed werkt zoals deze.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 05/07/23, 12:24
door MaestroLmpio
Mooi werk! Staat zeker nog heel hoog op mijn wenslijstje, een multicolor printer.

Ik koop het meeste van mijn filament rechtstreeks bij Add:north, een Zweeds bedrijf. Hun filamenten zijn van hele goede kwaliteit, prijzig, maar het geld zeker waard naar mijn mening.
Zij hebben ook een recyclageprogramma, waar je bij het insturen van je printafval krediet krijgt om nieuw filament aan te schaffen. Afhankelijk van hoeveel je bij hen hebt gekocht mag je een bepaalde hoeveelheid afval terugsturen. Uiteraard alleen filament van Add:north. Zij recycleren dit in nieuw filament.

Mooie machine ook trouwens, die Bambu.
gr. M.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 05/07/23, 13:04
door Barbara
@Rob52
Ik zal de multikleuren functie inderdaad niet zo veel gaan gebruiken, maar leuk blijft het wel. De AMS is nog steeds erg handig met het niet steeds handmatig hoeven wisselen van rollen filament EN ik heb ergens gelezen dat je kunt instellen dat als de rol op is de AMS zelf de eerstvolgende overeenkomend filament laadt en verder print. Ook niet onhandig met grotere prints en/of restjes filament.

@MaestroLmpio
Ik heb eens in die webwinkel gekeken. Ziet er goed uit, helemaal omdat ze Bambu Lab minded zijn en dus ook filament profielen hebben voor die machine. En de prijs is ook nog wel te overzien. Als je alles vergelijkt met 123 is alles duur, maar ze hebben wel veel speciale dingen.

En mochten jullie het nog niet weten, deze machine is echt snel! Ik print op de standaard snelheid (ong. 200 mm/sec, maar sneller kan ook nog, alleen moet ik dan wel een iets stevigere tafel vinden. De Lack-constructie waarop mijn P1P nu staat kan dat geweld niet aan :D.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 05/07/23, 15:56
door MaestroLmpio
2, soms 3 keer per jaar houden ze een uitverkoop, waar de meeste PLA of PETG soorten dan aan -25% aangeboden worden. Ik koop dan meestal een hele hoop in. Je moet er wel tijdig bij zijn, want dan gaat hun stock echt hard naar 0.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 05/07/23, 17:22
door Robbel2005
Goed bezig!
Wat ik met zo'n printer zou willen uittesten is het gebruik van oplosbaar filament voor supports. Ben je daar nog niet mee aan de slag gegaan?

https://www.3djake.be/nl-BE/filament/pv ... tmateriaal

Verstuurd vanaf Xiaomi 13 met Tapatalk


Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 05/07/23, 17:57
door Barbara
@Robbel2005
Ik heb 'm net 2 weken lollol
Maar inderdaad, dat staat ook nog op mijn 'verlanglijstje'.
Moet ik nog wel eerst onderzoek naar doen, maar PVA zou wel moeten kunnen en Bambu Lab heeft daarvoor zelf ook speciaal filament voor ontwikkeld volgens mij
Genoeg avonturen nog om te beleven :)

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 05/07/23, 20:20
door Hardy
PVA is nogal duur, je blijkt ook heel erg goed resultaat te krijgen door bij PLA, PETG te gebruiken als support materiaal of andersom omdat dat erg slecht aan elkaar hecht en je hoeft dan ook niets op te lossen😉

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 06/07/23, 09:29
door 3DWim
Leuk bedacht maar wisselt een printer dan per laag van materiaal?
Want support en model gaan toch tegelijk de hoogte in ?

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 06/07/23, 11:23
door Hardy
3DWim schreef: 06/07/23, 09:29 Leuk bedacht maar wisselt een printer dan per laag van materiaal?
Ja, daarom duurt dat ook veel langer natuurlijk, maar het kan en dat is ook niet anders met PVA, je heb dus altijd een printer nodig die automatisch van materiaal kan wisselen, een Idex of een dual hotend zou misschien wel iets sneller kunnen wisselen, maar het blijft behelpen😁

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 06/07/23, 13:09
door Barbara
@Hardy
Ja, PVA is ontzettend duur, maar bij sommige prints de enige optie omdat de supports zo ingesloten worden door de eigenlijke print dat je het niet meer handmatig kan verwijderen. Daar is dan PVA weer wel heel handig voor.
Dat idee met PLA en PETG is mij bekend en daar ga ik zeker ook mee aan de slag.
Op dit moment heb ik daar nog geen behoefte aan want de instellingen voor support in Bambu Studio zijn ontzettend goed en ik heb nog geen problemen gehad met het netjes verwijderen van supports.

@3DWim
Met de AMS kun je met tot 4 verschillende kleuren (materialen) in dezelfde laag werken.
Alleen het wisselen duurt erg lang omdat de machine er zeker van wil zijn dat niets door elkaar heen loopt.
Daar gaat de meeste tijd en materiaal in zitten.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 06/07/23, 17:09
door 3DWim
Barbara schreef: 06/07/23, 13:09 Daar gaat de meeste tijd en materiaal in zitten.
Dat bedoel ik dus.
Support, wat vaak, niet veel is in vorm, gaat dan veel materiaal kosten.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 07/07/23, 10:07
door Frits
Mijn duo printer heb ik nog maar heel weinig gebruikt. De kwaliteit was niet erg goed. Wel print ik op mijn normale printer regelmatig een object in meerdere kleuren, die dan in de hoogte van elkaar verschillen en dat gaat heel goed en duurt ook niet veel langer.
Grappige poppetjes Barbara. Maar hoe kleiner, des te meer afwijkingen zichtbaar zijn.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 03/09/23, 06:31
door 3DVerm
3DWim schreef: 06/07/23, 17:09
Barbara schreef: 06/07/23, 13:09 Daar gaat de meeste tijd en materiaal in zitten.
Dat bedoel ik dus.
Support, wat vaak, niet veel is in vorm, gaat dan veel materiaal kosten.
Even voor de duidelijkheid deze printer heeft de optie om het materiaal wat hij weg gooit bij spoelen gewoon te gebruiken in je support dat scheelt weer. En eerlijk gezegd vindt ik het allemaal wel mee vallen. Als ik sommige prints ziet waar ze een brim gebruiken heb je ook afval ik heb nog geen een keer een brim gebruikt zowel PLA, ABS of ASA

Dan de voordelen van een AMS is niet alleen multicolor maar je kan rollen totaal op printen als je twee de zelfde er in heb, als de ene op is gaat hij automatisch verder met de ander. Als je met een enkele rol print en je heb een paar meter over beland het ook vaak in de prullenbak. En als je een nieuwe of ander rol in je printer zet moet je ook spoelen tot de juiste kleur er uit komt dus precies het zelfde wat Bambu doet. Maar het wordt hier zo neer gezet als of deze printers en afvalberg zo groot als de Mount Everest produceren. :D

Nou komt of is er een Prussia met 5 koppen maar ja dan ben je ook bijna €4000 verder en ook de kans op 5 hotends die kapot kunnen gaan zo heeft elke printer wel wat.

@Barbara

Leuke resultaten en gewoon proberen is het beste wat je kan doen, ben wel benieuwd wat je met je ams heb gedaan

Mvg
Ed

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 03/09/23, 12:02
door Barbara
@3DVerm
Spoelen in support en/of in een te printen object is mij bekend.
Dat heb ik trouwens net gisteren geprobeerd :)

Wat vooral hielp tegen het in elkaar bloeden van de kleuren (mn. het zwart naar wit en oranje toe) was het vergroten van de pinguïn.
Nog steeds een printtijd van 4,5 uur (nu voor 3 vogeltjes) en een PrintAblok waarin de machine kon spoelen. Maar nu zijn de kleuren zoals ze horen te zijn, zonder zweem zwart erin. Het verschil vind ik duidelijk te zien.
Afbeelding
Ik ga zeker nog meer uitproberen met multicolor prints, ik vind het gewoon leuk om te doen. En dat het meer afval oplevert, ach dat neem ik er dan maar gewoon bij (Je moet niet kijken hoeveel filament er bij mij doorheen gaat omdat ik soms niet goed ontwerp :))

De AMS gebruik ik op dit moment puur voor gemak. Een voorbeeld: Ik print op dit moment Gridfinity bakjes, de kleur geeft aan welke diepte ze hebben, super handig dat ik niet iedere keer de spoel hoef te wisselen, gewoon aangeven welke kleur en klaar.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 03/09/23, 12:47
door 3DVerm
@Barbara

Daar is die AMS geniaal voor niet elke keer je rol hoeven te verwisselen pinguïn ziet er top uit en de kleuren zijn stukken beterde dan voorheen.

Gr Ed

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 03/09/23, 20:14
door Rob52
3DVerm schreef: 03/09/23, 06:31 Dan de voordelen van een AMS is niet alleen multicolor maar je kan rollen totaal op printen als je twee de zelfde er in heb, als de ene op is gaat hij automatisch verder met de ander. Als je met een enkele rol print en je heb een paar meter over beland het ook vaak in de prullenbak.
Flauwe kul, ik gooi geen meters weg maar kijk gewoon hoeveel een print nodig heeft in m'n slicer en kijk dan of dat haalbaar is met het restje of dat ik een grotere rol inzet. Heel, heel soms dan blijf ik er bij en verwissel de rol als deze bijna op is. Maar in al die jaren is dat misschien 2 keer voorgekomen, maar dat had dus ook anders gekund.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 04/09/23, 10:11
door Hardy
Rob52 schreef: 03/09/23, 20:14 Als je met een enkele rol print en je heb een paar meter over beland het ook vaak in de prullenbak
Ik plak het gewoon aan de nieuwe rol en print verder, er wordt hier ook niks weggegooid, en behoefte aan meerkleurige prints heb ik ook nog niet gehad, omdat ik mijn printers als gereedschap gebruik om functionele gebruiksonderdelen te printen dus geen poppetjes of andere gadges, alleen wanneer er eventueel een tekst of logo in een andere kleur in geprint moet worden wissel ik met de hand op laaghoogte.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 04/09/23, 12:27
door Puffeltje
@Hardy , hoe plak jij die rollen aan elkaar? ik blijf steeds met rollen zitten waarop 1 of 2 meter opzitten omdat ik inschat dat die vaak te weinig zijn voor een nieuwe print, en ik het het erg omslachtig vindt op spoelen te wisselen (Ender 5+ met een bowdentube van 70 a 80 cm) en van elke spoel toch redelijk veel in de prullenbak verdwijnt omdat de filamentsensor voor mijn bowdentube zit. (misschien een apart topic maken om dit topic van Barbara niet verder te stelen)

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 04/09/23, 12:36
door Rob52
Ik heb zo'n filament lasapparaatje, maar ik vind het niet lekker werken. Kost mij in ieder geval veel moeite om de draden goed aan elkaar te krijgen.

https://video.aliexpress-media.com/play ... ition=h265

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 04/09/23, 14:24
door Banditoz
Die lasapparaatjes zijn inderdaad een drama. Ooit een middagje mee bezig geweest maar werkt niet fijn.

Re: Printsels van Barbara

Geplaatst: 04/09/23, 19:29
door Hardy
Ik plak het uit de hand, gewoon met een soldeerbout, je krijgt dan wel een dikke bobbel, maar die snijd ik dan even weg en schuur dan de las nog even na met een schuurpapiertje, is inderdaad een beetje extra werk, maar kan hierdoor wel alles opgebruiken, en van de las merk je niks tijden het printen.