Pagina 1 van 1

sd kaart

Geplaatst: 19/07/23, 15:46
door Ingrid Boerlage
help mijn sd kaart kan niet meer gelezen worden door de computer, ik kan wel gewoon in mijn 3d printer alle bestanden zien.
Afbeelding

Re: sd kaart

Geplaatst: 19/07/23, 18:21
door 3DWim
Ok Ingrid,
Dat klinkt niet goed maar kan je vertellen wat er gebeurt is of waar je mee bezig was voordat de kaart er mee ophield?
Ik vermoed iets simpels, immers werkt nog in printer, maar kan dat natuurlijk niet van een afstand bepalen.

Re: sd kaart

Geplaatst: 19/07/23, 19:59
door Ch3vr0n
Dat "simpels" is hoogstwaarschijnlijk gewoon dat het kaartje de geest heeft gegeven, en moet vervangen worden. Maar wat meer info kan uiteraard geen kwaad.

Re: sd kaart

Geplaatst: 20/07/23, 09:30
door Banditoz
Heb je de mogelijkheid om de bestanden met de pc uit de printer te halen? Of misschien het kaartje in een andere pc proberen. Ook cardreaders kunnen rare dingen zijn.

Re: sd kaart

Geplaatst: 20/07/23, 12:33
door Puffeltje
Als je het kaartje rechtstreeks in de computer steekt dan kan je nog een extern kaartlezertje proberen, om uit te sluiten dat je poort in de computer defect is.

Re: sd kaart

Geplaatst: 20/07/23, 19:00
door Ingrid Boerlage
3DWim schreef: 19/07/23, 18:21 Ok Ingrid,
Dat klinkt niet goed maar kan je vertellen wat er gebeurt is of waar je mee bezig was voordat de kaart er mee ophield?
Ik vermoed iets simpels, immers werkt nog in printer, maar kan dat natuurlijk niet van een afstand bepalen.
ik heb hem uit de printer gehaald om er een nieuw bestand op te zetten en toen kon de computer hem in eens niet meer lezen

Toegevoegd in 54 secondes:
Ch3vr0n schreef: 19/07/23, 19:59 Dat "simpels" is hoogstwaarschijnlijk gewoon dat het kaartje de geest heeft gegeven, en moet vervangen worden. Maar wat meer info kan uiteraard geen kwaad.
ja maar vind het raar dat de printer de bestanden wel kan lezen en de computer niet

Toegevoegd in 1 minuut 14 secondes:
Banditoz schreef: 20/07/23, 09:30 Heb je de mogelijkheid om de bestanden met de pc uit de printer te halen? Of misschien het kaartje in een andere pc proberen. Ook cardreaders kunnen rare dingen zijn.
ik weet niet of ik de bestanden in de printer kan bereiken met de pc, kan het wel in een andere pc proberen.

Toegevoegd in 40 secondes:
Puffeltje schreef: 20/07/23, 12:33 Als je het kaartje rechtstreeks in de computer steekt dan kan je nog een extern kaartlezertje proberen, om uit te sluiten dat je poort in de computer defect is.
ik heb geen externe kaartlezer

Re: sd kaart

Geplaatst: 20/07/23, 19:43
door 3DWim
Maar doet het kaartje het nog steeds in de 3D printer ?
Als de printer er mee bezig was terwijl jij het kaartje er uit haalde dan snap ik het wel. Maar dat is de kans groot dat ie het nu ook niet meer in de printer doet.

Re: sd kaart

Geplaatst: 20/07/23, 19:50
door Rob52
Normaal gesproken kun je de sd-kaart die in de printer zit gewoon benaderen als je de printer op de pc aansluit. Maar elke printer is weer anders. Het is afhankelijk van je hele configuratie, maar het is het proberen waard.

Re: sd kaart

Geplaatst: 20/07/23, 21:35
door DanCooper
Is dat de bij de printer geleverde SD kaart Ingrid ? Als dat het geval is verbaast mij dit niet echt, de bij de (Chinese) printers geleverde kaartjes zijn de goedkoopste van de goedkope. Bij mij stopte mijn eerste printer ook plotseling na een 15-tal uren bij een 18-uren print (Nutella-Dragoncup) (printer was een 2015 Wanhao Di3), SD kaart vervangen door een deftig exemplaar en nooit meer dat soort problemen gehad.

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 15:16
door Ingrid Boerlage
3DWim schreef: 20/07/23, 19:43 Maar doet het kaartje het nog steeds in de 3D printer ?
Als de printer er mee bezig was terwijl jij het kaartje er uit haalde dan snap ik het wel. Maar dat is de kans groot dat ie het nu ook niet meer in de printer doet.
nee ik haal het kaartje er nooit uit als de printer er mee bezig is, zet mijn printer altijd uit voor ik het kaartje verwijderd.
en de printer print wat er op het kaartje staat

Toegevoegd in 53 secondes:
Rob52 schreef: 20/07/23, 19:50 Normaal gesproken kun je de sd-kaart die in de printer zit gewoon benaderen als je de printer op de pc aansluit. Maar elke printer is weer anders. Het is afhankelijk van je hele configuratie, maar het is het proberen waard.
heb je dan een speciaal programma nodig.
ik heb een ender 5 pro

Toegevoegd in 1 minuut 21 secondes:
DanCooper schreef: 20/07/23, 21:35 Is dat de bij de printer geleverde SD kaart Ingrid ? Als dat het geval is verbaast mij dit niet echt, de bij de (Chinese) printers geleverde kaartjes zijn de goedkoopste van de goedkope. Bij mij stopte mijn eerste printer ook plotseling na een 15-tal uren bij een 18-uren print (Nutella-Dragoncup) (printer was een 2015 Wanhao Di3), SD kaart vervangen door een deftig exemplaar en nooit meer dat soort problemen gehad.
maar als ik een andere sd kaart gebruik kan de printer hem niet lezen, moet die op een bepaalde manier geformatteerd worden?

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 17:14
door Rob52
Nee geen programma nodig. Net als dat je je telefoon aansluit en daar de sd kaart van kan zien kun je dat vaak met de printer ook.

Als je de sd kaart in je pc formatteert dan zou hij het in de printer moeten doen. Gebruik je misschien een te grote sd kaart die de printer niet kan lezen? Je hebt in principe geen hele grote nodig.

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 18:00
door Ingrid Boerlage
Rob52 schreef: 21/07/23, 17:14 Nee geen programma nodig. Net als dat je je telefoon aansluit en daar de sd kaart van kan zien kun je dat vaak met de printer ook.

Als je de sd kaart in je pc formatteert dan zou hij het in de printer moeten doen. Gebruik je misschien een te grote sd kaart die de printer niet kan lezen? Je hebt in principe geen hele grote nodig.
misschien is dat het probleem had een 64 gb kaartje, zal straks eens kijken moet ook kleinere hebben liggen

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 18:21
door MaestroLmpio
Een 64GB kaartje is veel te groot. Het liefst lusten de printers kaartjes tot 8GB, geformatteerd in FAT32. Groter dan 8GB werkt wel, maar het wordt niet aangeraden. Meestal wordt er een 8GB kaartje bijgeleverd, maar zoals eerder al aangegeven van belabberde kwaliteit.

Bij elk chinees toestel is het eerste wat ik doe de inhoud van het kaartje op de PC kopiëren......

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 18:36
door henryschippers2023
je kan hem via schijfbeheer benadederen, en de partieties verwijderen
klik met de rechermuisknop op het windows logo 11 en klik op schijfbeheer,
daarna bij de juiste schijf, met rechtse muisknop de partieties verwijderen,
en daarna nieuw volume aanmaken

waarschijnlijk lost dat het probleem op

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 18:51
door Rob52
Wanneer je mensen gaat laten klooien met partitiebeheer die er geen kaas van hebben gegeten heb je voor je het weet een gefrustreerd iemand hier die per ongeluk de verkeerde schijf onder handen heeft genomen en nu al z'n gegevens kwijt is. Alleen doen als je weet waar je mee bezig bent. En dan is Minitool Partition Wizard ook een heel mooi gratis programma om mee te werken. Ik gebruik het al jaren.

Het is sowieso onzin om een joekel van een sd kaart te gebruiken aangezien de bestanden relatief klein zijn. Dus simpelste en goedkoopste oplossing is gewoon een 8 of hooguit 16 gig kaartje erin.

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 21:11
door 3DWim
Maar, maar, Ingrid geeft toch aan dat de SD met de printer te lezen is. Waarom zou de kaart dan naar de gallemiezen zijn ?
Kan ze niet beter eerst uitzoeken of bv een ander kaartje het wel doet ?

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 21:51
door Banditoz
Het gaat er denk ik ook meer om of er wat te redden valt van het kaartje neem ik aan. Partities verwijderen ga je geen gegevens mee redden.

Re: sd kaart

Geplaatst: 21/07/23, 22:18
door Ingrid Boerlage
ik heb nu een kaartje van 4 GB gebruikt en dat gaat wel, ik had 64 GB vlak bij liggen dus dacht gebruikt dat, maar weer wat geleerd

Re: sd kaart

Geplaatst: 22/07/23, 00:36
door Ch3vr0n
Dat een ander kaartje wel werkt heeft dag toch de indruk dat het kaartje defect is op een of andere manier. SD kaartjes zijn gebaseerd op flash geheugen chips (net zoals gsm interne opslagruimte of een computer SSD). Wanneer flash media faalt is de meest voorkomende gebeuren dat de opslagmedium in een 'enkel-lezen' status gaat.

Die status geeft de gebruiker de mogelijkheid om wel nog data op het opslagmedium te lezen, maar er naartoe schrijven is dan niet langer mogelijk. Technisch gezien zou dit de computer niet mogen verhinderen het kaartje te herkennen, maar het kan wel.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: sd kaart

Geplaatst: 24/07/23, 00:02
door DanCooper
Normaal gezien moet die niet op een speciale manier geformateerd worden, gewoon formateren zoals elke andere kaart, je geslicete bestand erop plaatsen en in de printer plaatsen... meer zou er niet mogen aan zijn.