raar printresultaat, support perfect geprint. maar de print zelf slecht.

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 7 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#11

Bericht door MaestroLmpio »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Heb je de "hotend fix" al toegepast? Bij regelmatig terugtrekken begint de teflon buis mee te bewegen waardoor er filament tussen de teflon en de nozzle komt, en dit zorgt voor gedeeltelijke of volledige verstoppingen.

Dit kan verklaren dat je printer na het kuisen het een paar keer goed deed, en dan niet meer.

Door een ringetje te printen waarmee je een klein stukje teflon vastzet in je hotend zal dit probleem zich niet meer voordoen....

Chuck legt het allemaal netjes uit:


Ringetje voor in het hotend:
https://www.thingiverse.com/thing:4220059
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
vincent_1803
Berichten: 7
Lid geworden op: 08/04/23, 09:35
Netherlands

#12

Bericht door vincent_1803 »

Bedankt voor jullie reacties!
Afgelopen week ben ik aan het experimenteren geweest met de methode zoals in het filmpje, met goed resultaat. de prints die ik hieruit krijg zijn weer op de kwaliteit waar ik op hoopte.
Maar na een stuk of 3 prints kwam er weer underextrusion naar boven. Hier ben ik nog wat met de temperatuur gaan spelen. wat hoger en wat lager.
Tot ik op het punt kwam dat er helemaal niks meer uit de extruder kwam.
Nu heb ik het hotend weer uit elkaar gehaald en kwam ik erachter dat er een draai en een ophoping van pla kwam net na het geprinte inzetstukje.
Hoe kan ik dit voor in de toekomst voorkomen?
Zie bijgevoegde foto voor het resultaat van het stoppen van pla extrusie.

Ik hoor graag van jullie!
Afbeelding
Wim62
Berichten: 332
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#13

Bericht door Wim62 »

Als ik zo naar de afbeelding kijk lijkt het erop dat je een high flow nozzle hebt gebruikt klopt dat , hier een afbeelding er van .
https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... O0K5boRePB
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#14

Bericht door MaestroLmpio »

Dan is het stukje teflon dat in de hotend zit net iets te kort. Het kan nl. Nog op en neer bewegen waardoor je dit krijgt.

Of de nozzle zat niet goed aangedraaid.

Het stukje teflon moet echt vast komen te zitten tussen het ringetje en de nozzle.
En uiteraard moet de koppeling langs de bovenkant ook tot tegen het ringetje aangedraaid worden.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
vincent_1803
Berichten: 7
Lid geworden op: 08/04/23, 09:35
Netherlands

#15

Bericht door vincent_1803 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de hulp de laatste keer, dit was inderdaad het probleem en dus simpel opgelost.
Na een aantal prints bleven de prints niet meer plakken op het bed, hier dan pritstift voor gebruikt en dit werkte prima.
Tot ik snachts een bijna bedvullende grootte print aanzette, deze kwam los en is opgekruld richting de extruder. Nu is er filament in het heat element gekomen waardoor het elke keer als ik hem aanzette rook hieruit kwam.
Dit heb ik opgelost door een nieuwe heater en thermistor aan te schaffen en monteren.
Maar toen ik dit aanzette liep de temperatuur steeds 10 graden verder op dan ingesteld, waarna het toch weer terugzakt naar het ingestelde niveau. Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit op te lossen? of zou dit verder geen kwaad kunnen?

Daarnaast viel me op dat de real filament op een temperatuur van 220 graden iets begint te roken. iemand hier ervaring mee toevallig?
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#16

Bericht door Hardy »

vincent_1803 schreef: 06/09/23, 20:29 toen ik dit aanzette liep de temperatuur steeds 10 graden verder op dan ingesteld, waarna het toch weer terugzakt naar het ingestelde niveau
Deze overshout is normaal, als het daarna maar wel constant blijft op de ingestelde temperatuur, anders nog een keer een PID kalibratie doen.
vincent_1803 schreef: 06/09/23, 20:29 Daarnaast viel me op dat de real filament op een temperatuur van 220 graden iets begint te roken
Rokend filament heb ik nog nooit gezien, maar er kan wel vocht in zitten en dan komt er natuurlijk stoom uit, en slechte prints.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#17

Bericht door Barbara »

Bij mij komt meteen de vraag bovendrijven: "Waarom print je Real op 220 graden?"
Dat is voor veel PLA merken in principe te hoog en ik heb even op één van mijn rollen Real gekeken en daar wordt als maximum 215 graden aangegeven en als gemiddelde printtemperatuur 205 graden.
Ik zou zeggen gewoon terug naar je oude waarden (ik geloof 205-210?).

Rook is nooit goed, dan is er iets aan het verbranden in je heatblock. Dat gebeurt als het filament te lang te hoog wordt verhit, dus als bijvoorbeeld de doorvoer van het filament niet goed is, of de temperatuur van het heatblock te hoog is.
Maar het kan ook heel goed vocht zijn, zoals Hardy noemt, maar dan moet dat PLA wel weken ergens in een vochtige omgeving hebben gelegen (is mijn ervaring, mijn PLA ligt soms weken gewoon open en bloot in mijn hobbykamer en dat print nog steeds prima).

Je hebt aardig wat hardware vervangen lees ik, misschien weer bij het begin beginnen en de boel kalibreren.
Dat kan nooit kwaad, zie je ook meteen of je extruder de juiste hoeveelheid filament doorvoert.
En als je dan toch met je neus bovenop je machine zit zie je misschien ook meteen of het stoom is (filament knettert) of rook is (zal hoogstwaarschijnlijk stinken) wat je van je hotend ziet komen.

Niet opgeven, gestructureerd werken, alles opschrijven wat je doet/gedaan hebt en het resultaat daarvan en maar 1 ding tegelijk veranderen.
(ik weet hoe frustrerend dit allemaal kan zijn, ik heb ook ooit op het punt gestaan mijn printer door het raam naar buiten te smijten).
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
vincent_1803
Berichten: 7
Lid geworden op: 08/04/23, 09:35
Netherlands

#18

Bericht door vincent_1803 »

Normaal gesproken print ik op 200 graden en dit werkt prima, maar nu door het vervangen van de thermistor liep de temperatuur even op tot 220, anders zou ik die temperatuur nooit halen. Vandaar dus ook mijn vraag wat gebeurd er of hoe is het op te lossen als hij te ver doorverwarmt.
Bedankt voor de antwoorden en ik ga hier zeker mee aan de slag!
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#19

Bericht door Puffeltje »

Doe een PID voor 200 (als dat jouw meest gebruikte temperatuur is) , weet je weer dat het 'doorschieten' van je temperatuur goed binnen de grenzen blijft.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#20

Bericht door Barbara »

@Puffeltje
Mag ik als elektronica-leek vragen wat een PID is?
:?
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast