Print breekt los van supports resin printer

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

Print breekt los van supports resin printer

#1

Bericht door Coco777 »

Hallo allemaal,

In het verleden heb ik hier een topic gehad met ditzelfde probleem met mijn oude (en inmiddels te koop staande) Creality Halot One. Inmiddels heb ik de nieuwe Elegoo Mars 4 Max. Na wat zoeken op YouTube heb ik wat calibratie gedaan, met onderstaande resultaten waarbij de 1,6s belichting als winnaar uit de bus komt. Vervolgens heb ik geprobeerd om met deze gegevens een zelf ontworpen onderdeel te printen, echter breekt deze steeds los van de supports, die overigens automatisch gegenereerd is in Chitubox, waardoor het resultaat verspilde resin is. Toegegeven, er zit een wat zwakke plek in het ontwerp, maar vandaag heb ik wederom een poging gedaan met een versterkte versie met hetzelfde resultaat. Zie foto's hieronder. De eerste 2 pogingen hier getoond zijn onder 45gr op de buildplate en in het midden geplaatst, de laatste waar de schijf wel bijna helemaal geprint is is recht geprint op een verhoging omdat het tandwiel binnenin anders niet goed meegeprint kan worden.

Wat kan ik hieraan doen? Hoe kan ik dit fixen?

Alvast bedankt.
Bijlagen
DSC_2627_V.jpg
DSC_2626_V.jpg
DSC_2625_V.jpg
DSC_2624_V.jpg
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#2

Bericht door MaestroLmpio »

Wat probeer je te printen? het lijkt me op een mechanisch onderdeel....
Heb je instelling aangepast in chitubox van de support? - Welk type support gebruik je? (light -medium - heavy)
Welk Resin gebruik je - en wat geeft de resin fabrikant aan als belichtingstijd?

Het meest voorkomende geval is een te groot onderdeel met te lichte- of te weinig support. Ook de manier waarop de support aan het model hangt - maar de standaard instellingen van chitubox zijn daar mijn inziens OK voor.

Ik heb zelf een anycubic, en mijn ervaring ermee is dat de FEP van de budgetprinters nu soms een beetje te budget is. Ik koop FEP's van meer premium merken en maak ze dan op maat. Het verschil is zelfs hoorbaar, geen harde "knacks" meer bij het omhoog gaan.

M.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#3

Bericht door Coco777 »

Dank je voor de tip, dat heb ik nog niet geprobeerd. Dat was wel de reden om meer aan de zijkant te proberen, deze build plate is immers best wel groot.
Het onderdeel is inderdaad mechanisch, het wordt het onderste deel van een gashendel die zelf 360gr rond kan draaien. Verdere screenshots van het onderdeel zelf staan hieronder.
Onderstaand wat screenshots van de instellingen in Chitubox
2023-09-05 Instellingen Chitubox.jpg
2023-09-05 Instellingen Chitubox_2.jpg
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-09-05 093029.jpg
Schermafbeelding 2023-09-05 093001.jpg
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#4

Bericht door MaestroLmpio »

Is het tandwiel en het huis 1 of 2 losse onderdelen?
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#5

Bericht door Coco777 »

Dit is 1 geheel. De uitsparing is bedoeld om bedrading doorheen te voeren van de sleepring waar dit op geplaatst wordt. Het tandwiel drijft uiteindelijk een magneet aan die in de zender komt waarmee ik de hoek kan meten waaronder dit geheel staat. In de vierkante uitsparing bovenop komt een 2de sensor om de stand van de gashendel te kunnen meten.
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#6

Bericht door MaestroLmpio »

Zet het eens gewoon rechtop, met dat kleine pijltje naar boven; support op medium en 60 a 70% dichtheid. Maak ook een ‘skate’ van 125%.
Normaal genereert chtitubox dan genoeg support voor het tandwiel.
Je kan ook steeds manueel suportjes toevoegen en verwijderen.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 16/08/23, 15:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:
Netherlands

#7

Bericht door Matthijs »

Ik lees met veel interesse alle vragen maar heb een vraag over een eerdere afbeelding. Ik zie soms (en nu dus ook weer) dat onderdelen die perfect rond zijn onder een hoek met supports worden geprint. Ik ben nieuwsgierig wat hier de reden van is. Of is dit alleen relevant voor SLA?
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#8

Bericht door MaestroLmpio »

De eerste lagen worden met zeer lange belichtingstijd (+-30 - 50sec.) belicht, om de print vast te 'bakken' aan de bouwplaat. Resin laat een beetje licht door dus er cured meer resin dan gewenst, zo worden je eerste lagen "groter" dan getekend.

Om dit te vermijden laat je je print zweven boven de plaat, en houd je die vast met support. Als je een heel groot basisvlak zo print, dan breekt in 99% van de gevallen de support af en mislukt je print. Resin wordt nl. ook vastgebakken aan de FEP-film, en bij het omhoog gaan van de film losgerukt.

Door de print onder een hoek te zetten verklein je de oppervlakte, waardoor de print makkelijker van de FEP wordt losgetrokken ( en er is minder kracht nodig, dus de support houd het dan wel).

Soms moet je het object onder een hoek plaatsen om alle hoekjes en kantjes te ondersteunen.

In dit geval is dat dus niet echt nodig, zijn object kan mijn inziens ook rechtop geprint worden.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#9

Bericht door Coco777 »

MaestroLmpio schreef: 06/09/23, 13:32 Zet het eens gewoon rechtop, met dat kleine pijltje naar boven; support op medium en 60 a 70% dichtheid. Maak ook een ‘skate’ van 125%.
Normaal genereert chtitubox dan genoeg support voor het tandwiel.
Je kan ook steeds manueel suportjes toevoegen en verwijderen.
Bedoel je zoals in onderstaande afbeeldingen? Klinkt logisch als ik het verhaal van MaestroLmpio lees.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-09-06 221916.jpg
Schermafbeelding 2023-09-06 221856.jpg
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 16/08/23, 15:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:
Netherlands

#10

Bericht door Matthijs »

Bedankt voor de zeer heldere toelichting! Nu al leermoment van dag :D
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten