Print breekt los van supports resin printer

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#31

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Dat ziet er wel erg raar uit. Probeer eens een heel andere resin uit. Het lijkt wel of daar iets niet goed mee is.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#32

Bericht door MaestroLmpio »

ik sluit me aan bij Rob....

Toegevoegd in 11 minuten 35 secondes:
Het lijkt me dat de resin "delamineert", ik heb nog eens even teruggekeken, en in 1 van de foto's in je eerste post is dit ook te zien, net zoals bij deze testprint.

Dat kan zijn dat de 1,6s toch te kort is, en de lagen niet voldoende aan elkaar worden "gebakken" -- of er is iets mis met je fles resin..
Was dit een nieuwe?

Doe je na elke mislukte print ook een goede reiniging van je resin vat?

Normaal moet je in het menu van je printer een optie hebben op het scherm volledig "open" te zetten en de belichting enkele seconden aan te zetten. neem hier zeker 10 a 20 seconden. Het bouwplatform moet hiervoor een stuk omhoog zodat het niet in het vat zit.

Zo cured de hele onderste laag en worden alle kleine stukjes afgebroken resin in 1 plak gevormd.

Dan je overige resin door een filter terug in de fles, en voorzichtig de "afvallaag" afpellen.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#33

Bericht door Coco777 »

Dat is een heel nieuw stappenplan erbij, dat wist ik nog niet. Daar ga ik 1 dezer dagen eens rustig voor zitten. Deze fles resin heb ik inmiddels al een jaar. Ik heb nu wel een 2de fles van hetzelfde merk, ook water wasbaar maar dan een andere kleur staan waar ik mee kan testen, anders wordt het momenteel een kwestie van maanden voor ik verder kan testen.
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#34

Bericht door MaestroLmpio »

Tja een jaar.... voor de ene resin geen probleem voor de andere....
Is de andere fles die je hebt ook zo oud maar wel gesloten?

Normaal staat er een vervaldatum ergens op de fles, of een productiedatum. Als je resin ongeopend op een donkere koele plaats heeft gestaan, moet een jaar zeker haalbaar zijn.

Wel ongelooflijk goed schudden voor gebruik!

Ik heb geopende flessen van Anycubic standaard resin, die na een jaar nog net zo printen als de eerste dag, maar duurdere flessen van Siraya tech die ik na enkele maanden moest weggooien......

Maar je hebt je printer wel goed gereinigd na een mislukte print? Of niet?
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#35

Bericht door Coco777 »

De resin die niet in de printer zit hou ik in de originele verpakking in de originele doos en sinds kort ook in een afgesloten kast. De 2de is heb ik een maand geleden gekocht en is nog nooit geopend. Dat is goed om te weten, dan zorg ik voortaan dat ik eerst een stuk meer modellen klaar heb staan zodat ik de fles in 1 keer leeg kan printen.
Hoe goed schudden is ongelooflijk goed schudden? Beter dan een pak chocomel? In dat geval zal ik beter moeten schudden.
Ik heb mijn printer nog nooit gereinigd, dat ga ik 1 dezer dagen maar eens doen en dan pak ik gelijk de nieuwe fles erbij.
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#36

Bericht door MaestroLmpio »

Veel beter als een fles chocomelk 😂

Dus als ik het goed begrijp, doe je na een mislukte print niets met je printer? De resin blijft dan in het vat zitten en dan begin ge gewoon aan de volgende print?🤔
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#37

Bericht door Rob52 »

Let er wel op dat je na dat enorm goede schudden de resin rust geeft. Doe je dat niet dan kun je last krijgen van de vele luchtbellen die je er met het schudden inbrengt. Ergens las ik dat je beter kunt rollen. Ik schud alle flessen die ik heb elke maand grondig en zet ze dan op z'n kop. Die laat ik dan een dag zo staan en zet ze dan weer normaal neer. Het is juist lang staan waardoor het kan gaan "schiften", niet zoals melk want je ziet het niet, maar microscopisch zouden er delen naar de bodem zakken waardoor het geheel niet meer goed verdeeld is. Ik weet niet of het helpt, maar ik doe het maar voor de zekerheid aangezien ik erg weinig resin print omdat ik er domweg geen objecten voor heb. Dit in tegenstelling tot filament printen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Banditoz
Berichten: 134
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#38

Bericht door Banditoz »

Hebben ze nog niet een soort rolsysteem voor resin. Een soort houder met twee langzaam draaiende rollen waar je de fles op kun leggen. Dan zou de resin homogeen blijven zonder luchrbellen. Is iets wat zelf te printen en bouwen is denk ik 😉
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#39

Bericht door Rob52 »

Die zijn er inderdaad (peperduur) kant en klaar te koop. Maar er zijn ook self made uitvoeringen.



Bovenstaande kost je 8 Euro.

Maar ook op Thigyverse staan er. Onderstaande is bijvoorbeeld gratis.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob52 op 22/09/23, 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#40

Bericht door Coco777 »

MaestroLmpio schreef: 21/09/23, 20:07 Veel beter als een fles chocomelk 😂

Dus als ik het goed begrijp, doe je na een mislukte print niets met je printer? De resin blijft dan in het vat zitten en dan begin ge gewoon aan de volgende print?🤔
Tot op heden was het inderdaad uithuilen en opnieuw proberen zonder iets te veranderen. Ik wist simpelweg niet dat je iets moest doen met de printer na een mislukte print. Dat was ik in mijn research op YouTube nog niet tegen gekomen. Wat ik deed was het vat vullen met resin voor de eerste print en daarna de printer klaar houden voor gebruik dus met de resin er nog in. Dat ga ik vanaf nu dus anders doen.

Toegevoegd in 1 minuut 4 secondes:
Rob52 schreef: 22/09/23, 08:58 Die zijn er inderdaad (peperduur) kant en klaar te koop. Maar er zijn ook self made uitvoeringen.

Dat lijkt mij inderdaad een no brainer voor 3D printers. Dat kan ik zelf ook wel maken, wellicht met mijn filament printer.

Toegevoegd in 4 minuten 16 secondes:
Rob52 schreef: 21/09/23, 21:35 Let er wel op dat je na dat enorm goede schudden de resin rust geeft. Doe je dat niet dan kun je last krijgen van de vele luchtbellen die je er met het schudden inbrengt. Ergens las ik dat je beter kunt rollen. Ik schud alle flessen die ik heb elke maand grondig en zet ze dan op z'n kop. Die laat ik dan een dag zo staan en zet ze dan weer normaal neer. Het is juist lang staan waardoor het kan gaan "schiften", niet zoals melk want je ziet het niet, maar microscopisch zouden er delen naar de bodem zakken waardoor het geheel niet meer goed verdeeld is. Ik weet niet of het helpt, maar ik doe het maar voor de zekerheid aangezien ik erg weinig resin print omdat ik er domweg geen objecten voor heb. Dit in tegenstelling tot filament printen.
Daar ga ik dan maar eens goed naar kijken. Ik heb tot op heden inderdaad ook veel meer projecten voor mijn filament printer vooral door de huidige status van mijn modelbouw project. Als over een tijdje de basis af is (inclusief het technische deel van de hijskranen ed) zal dat meer verschuiven naar resin prints, onder andere het stuurhuis gaat volledig van resin geprint worden in 8 delen met het oog op de afmetingen en gebruik van doorzichtig resin voor verlichte delen als insert voor ondoorzichtige resin delen die de buitenkant vormen.
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#41

Bericht door MaestroLmpio »

Dan raad ik je nu even ten sterkste aan, een reiniging uit te voeren zoals ik hierboven heb aangegeven. Dan hopen dat je FEP de mishandeling overleeft heeft en dat er geen resin op je scherm gelekt is.

Na een mislukte print kunnen er dus kleine stukjes gecured resin in je vat rond zwemmen, alsook hetgene dat afbreekt blijft op je FEP kleven.

Als je dan een nieuwe print start zonder reinigen, plet je datgene dat uitgehard is tussen plaat en scherm. Dit kan je in het ergste geval een barst in je scherm opleveren, of je FEP perforeren waardoor er resin rechtstreeks op je scherm kan lekken.

Ik duim mee voor je dat er geen schade is aan je printer.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten