Pagina 1 van 1

Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 04/09/23, 20:45
door Coco777
Hallo allemaal,

In het verleden heb ik hier een topic gehad met ditzelfde probleem met mijn oude (en inmiddels te koop staande) Creality Halot One. Inmiddels heb ik de nieuwe Elegoo Mars 4 Max. Na wat zoeken op YouTube heb ik wat calibratie gedaan, met onderstaande resultaten waarbij de 1,6s belichting als winnaar uit de bus komt. Vervolgens heb ik geprobeerd om met deze gegevens een zelf ontworpen onderdeel te printen, echter breekt deze steeds los van de supports, die overigens automatisch gegenereerd is in Chitubox, waardoor het resultaat verspilde resin is. Toegegeven, er zit een wat zwakke plek in het ontwerp, maar vandaag heb ik wederom een poging gedaan met een versterkte versie met hetzelfde resultaat. Zie foto's hieronder. De eerste 2 pogingen hier getoond zijn onder 45gr op de buildplate en in het midden geplaatst, de laatste waar de schijf wel bijna helemaal geprint is is recht geprint op een verhoging omdat het tandwiel binnenin anders niet goed meegeprint kan worden.

Wat kan ik hieraan doen? Hoe kan ik dit fixen?

Alvast bedankt.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 05/09/23, 07:33
door MaestroLmpio
Wat probeer je te printen? het lijkt me op een mechanisch onderdeel....
Heb je instelling aangepast in chitubox van de support? - Welk type support gebruik je? (light -medium - heavy)
Welk Resin gebruik je - en wat geeft de resin fabrikant aan als belichtingstijd?

Het meest voorkomende geval is een te groot onderdeel met te lichte- of te weinig support. Ook de manier waarop de support aan het model hangt - maar de standaard instellingen van chitubox zijn daar mijn inziens OK voor.

Ik heb zelf een anycubic, en mijn ervaring ermee is dat de FEP van de budgetprinters nu soms een beetje te budget is. Ik koop FEP's van meer premium merken en maak ze dan op maat. Het verschil is zelfs hoorbaar, geen harde "knacks" meer bij het omhoog gaan.

M.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 05/09/23, 09:32
door Coco777
Dank je voor de tip, dat heb ik nog niet geprobeerd. Dat was wel de reden om meer aan de zijkant te proberen, deze build plate is immers best wel groot.
Het onderdeel is inderdaad mechanisch, het wordt het onderste deel van een gashendel die zelf 360gr rond kan draaien. Verdere screenshots van het onderdeel zelf staan hieronder.
Onderstaand wat screenshots van de instellingen in Chitubox
2023-09-05 Instellingen Chitubox.jpg
2023-09-05 Instellingen Chitubox_2.jpg

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 05/09/23, 18:30
door MaestroLmpio
Is het tandwiel en het huis 1 of 2 losse onderdelen?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 05/09/23, 19:50
door Coco777
Dit is 1 geheel. De uitsparing is bedoeld om bedrading doorheen te voeren van de sleepring waar dit op geplaatst wordt. Het tandwiel drijft uiteindelijk een magneet aan die in de zender komt waarmee ik de hoek kan meten waaronder dit geheel staat. In de vierkante uitsparing bovenop komt een 2de sensor om de stand van de gashendel te kunnen meten.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/09/23, 13:32
door MaestroLmpio
Zet het eens gewoon rechtop, met dat kleine pijltje naar boven; support op medium en 60 a 70% dichtheid. Maak ook een ‘skate’ van 125%.
Normaal genereert chtitubox dan genoeg support voor het tandwiel.
Je kan ook steeds manueel suportjes toevoegen en verwijderen.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/09/23, 17:12
door Matthijs
Ik lees met veel interesse alle vragen maar heb een vraag over een eerdere afbeelding. Ik zie soms (en nu dus ook weer) dat onderdelen die perfect rond zijn onder een hoek met supports worden geprint. Ik ben nieuwsgierig wat hier de reden van is. Of is dit alleen relevant voor SLA?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/09/23, 19:59
door MaestroLmpio
De eerste lagen worden met zeer lange belichtingstijd (+-30 - 50sec.) belicht, om de print vast te 'bakken' aan de bouwplaat. Resin laat een beetje licht door dus er cured meer resin dan gewenst, zo worden je eerste lagen "groter" dan getekend.

Om dit te vermijden laat je je print zweven boven de plaat, en houd je die vast met support. Als je een heel groot basisvlak zo print, dan breekt in 99% van de gevallen de support af en mislukt je print. Resin wordt nl. ook vastgebakken aan de FEP-film, en bij het omhoog gaan van de film losgerukt.

Door de print onder een hoek te zetten verklein je de oppervlakte, waardoor de print makkelijker van de FEP wordt losgetrokken ( en er is minder kracht nodig, dus de support houd het dan wel).

Soms moet je het object onder een hoek plaatsen om alle hoekjes en kantjes te ondersteunen.

In dit geval is dat dus niet echt nodig, zijn object kan mijn inziens ook rechtop geprint worden.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/09/23, 22:21
door Coco777
MaestroLmpio schreef: 06/09/23, 13:32 Zet het eens gewoon rechtop, met dat kleine pijltje naar boven; support op medium en 60 a 70% dichtheid. Maak ook een ‘skate’ van 125%.
Normaal genereert chtitubox dan genoeg support voor het tandwiel.
Je kan ook steeds manueel suportjes toevoegen en verwijderen.
Bedoel je zoals in onderstaande afbeeldingen? Klinkt logisch als ik het verhaal van MaestroLmpio lees.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 07/09/23, 09:39
door Matthijs
Bedankt voor de zeer heldere toelichting! Nu al leermoment van dag :D

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 07/09/23, 21:02
door MaestroLmpio
Coco777 schreef: 06/09/23, 22:21
MaestroLmpio schreef: 06/09/23, 13:32 Zet het eens gewoon rechtop, met dat kleine pijltje naar boven; support op medium en 60 a 70% dichtheid. Maak ook een ‘skate’ van 125%.
Normaal genereert chtitubox dan genoeg support voor het tandwiel.
Je kan ook steeds manueel suportjes toevoegen en verwijderen.
Bedoel je zoals in onderstaande afbeeldingen? Klinkt logisch als ik het verhaal van MaestroLmpio lees.
Inderdaad, misschien nog iets meer support laten toevoegen

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 07/09/23, 21:10
door 3DWim
Wat als je nu het ding rechtop EN 45grd draait?
Je hebt alleen ondersteuning nodig als je horizontaal wil oversteken. Kantel dus die vierkante inham en je hebt geen ondersteuning meer nodig.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 08/09/23, 07:25
door MaestroLmpio
Dat gaat alleen op als je met filament op een FDM printer print.

Met resin is hoe meer support, hoe meer kans op slagen. Elk support paaltje spreidt de trekkracht bij het lostrekken van de FEP, en hoe minder zo'n contactpunt belast wordt, hoe beter.

Toegevoegd in 10 minuten :
Hier heb ik vb onderaan de ondersteuning medium op 90%, om het goed vast te houden. Dit was een solide print, dus behoorlijk zwaar. Verder heb in de hele omtrek ondersteund om het tijdens de hele print stabiel te houden. Dit was een print van 9,5 uur.

Afbeelding

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 08/09/23, 14:48
door Coco777
Bedankt voor de tips allemaal.

Ik heb nog wat zware supports toegevoegd, maar nu komt het onderdeel zelf niet verder dan de eerste mm, zie onderstaande afbeeldingen. Kan dit dan te maken hebben met de eerste belichtingen? Wat voor tijd zouden jullie daar van voor aanraden?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 08/09/23, 15:32
door MaestroLmpio
Welke resin gebruik je?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 08/09/23, 16:07
door Coco777
Elegoo water wasbaar

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 08/09/23, 16:36
door MaestroLmpio
Ik heb nagenoeg geen ervaring met water washable. Ik heb er 1 test mee gedaan en ik vond de print plakkerig blijven aanvoelen, zelfs na overvloedig curen, dus daar kan ik je geen specifieke tips voor geven.

Hieronder een screenshot van mijn slicer instellingen:
ik gebruik chitubox om de support te genereren; dan sla ik het weer op als STL, en vervolgens slice ik het in de photon slicer. de photon slicer sucked in support genereren.


Afbeelding

Afbeelding

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 13/09/23, 18:05
door Coco777
Ik heb de eerste belichtingstijd overgenomen en weer een poging gedaan. Deze ging al wat beter maar ik ben er nog niet. Ik heb nu ongeveer een cm hoogte, waarbij ik wel toe moet voegen dat het binnenste tandwiel (zeker niet binnen een cm vanaf de rand) voor een deel geprint is en de buitenste cirkel is ook meer ovaal maar niet gelijk aan beide kanten.

Welke kant kan ik het beste op om tot een oplossing te komen?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 14/09/23, 16:43
door 3DWim
Coco777 schreef: 13/09/23, 18:05 Welke kant kan ik het beste op om tot een oplossing te komen?
Ik heb er geen verstand van maar ik zou aan @MaestroLmpio vragen of je de STL mag opsturen naar hem en of hij die eens wil gaan printen met zijn machine.
Dan kan je 1 ding uitsluiten: de STL kwaliteit.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 14/09/23, 21:46
door MaestroLmpio
Dat kan ik doen als dat gewenst is, stuur maar een PB indien nodig.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 15/09/23, 11:20
door 3DWim
MaestroLmpio schreef: 14/09/23, 21:46 Dat kan ik doen als dat gewenst is, stuur maar een PB indien nodig.
Top dat je dat zou willen doen.
Soms zit je gewoon klem tussen software fout, machine fout of STL fout.

Via het oude forum ooit @Wim62 een bezoek gebracht. Ik had toen een andere printkop houder nodig voor de ANET A6.
Wim had en mooie laten zien en heeft die toen geprint voor mij.
Zo kunnen we elkaar helpen denk ik.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 15/09/23, 15:11
door MaestroLmpio
In elk geval is er met de STL niets mis. Het bestand geeft geen fouten of losse vlakken aan, dit is 100% in orde.

Het is bij mij ook zonder problemen geprint, rechtop met de printinstellingen van een van mijn vorige posts.
Ik heb het rechtop gezet, op een skate van 150% voor een goede hechting en 74% "Heavy" support, hoewel ik ervan overtuigd ben het ook met "Medium" support zou lukken.

Ik heb het geprint met anycubic basic resin grey.

Afbeelding

Afbeelding


Door de zware support is er wel wat vervorming, maar met licht opschuren verdwijnt dit weer. Nog enkele kleine beschadigingetjes omdat ik te onvoorzichtig was met het verwijderen van de support.... Geduld is een passie, maar ik heb het helaas niet :D.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals eerder gezegd, met water washable resin heb ik geen ervaring, maar voor een mechanisch onderdeel dat vermoedelijk op een voertuig komt, zou ik toch iets anders nemen. Een stevige slag op dit onderdeel en het breekt in stukken, zoals glas.

Voor mezelf neem ik Anycubic UV tough resin, welke een goede slag- en slijtvastheid heeft, als ik mechanische onderdelen nodig heb.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 15/09/23, 20:18
door Coco777
Heel erg bedankt voor de hulp!! Dan ga ik eens verder experimenteren met de supports, de oorzaak ligt dan wellicht toch daarin.

Dat geduld heb ik ook echt moeten leren, dat is absolute noodzaak voor een modelbouwer, zeker als je alles werkend wil maken en daardoor grotendeels op je eigen talent moet bouwen. Ik zeg daarbij bewust talent, want de kennis doe ik op gedurende het project.

Morgen vier ik mijn verjaardag en ik ben momenteel bezig met de kast verder af te maken waar de printer in staat (de la moest 4cm omlaag om de nieuwe printer te laten passen, dat is inmiddels opgelost) zodoende zal het wel ergens komende week worden dat ik weer kan testen.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 15/09/23, 21:19
door MaestroLmpio
ik vermoed eerder de fep of het type resin...
Als je problemen blijft hebben, zou ik hier eens kijken voor een passende nFEP film:
https://fepshop.com/?s=nfep

wat voor type scherm heeft je printer?
Ik had enkele jaren geleden een van de eerste Elegoo mars toestellen, deze waren uitgerust met een kleurendisplay en verschrikkelijk moeilijk om een goed resultaat mee te krijgen...

je gaf ook aan dat je vorm niet meer rond was bij de test met rechtop printen, dat zou ook niet mogen zijn... Staat alles goed vast en gekalibreerd?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 15/09/23, 22:24
door Coco777
Als de standaard FEP niet al te beste kwaliteit is zou dat inderdaad kunnen. Ik zal hier binnenkort eens naar kijken.

Volgens de website van Elegoo zit er een Mono 6K scherm, lijkt mij geen kleurenscherm.

Goed vast lijkt wel het geval te zijn, ik weet niet precies wat je bedoeld met gekalibreerd, ik heb de belichting gekalibreerd voor tijdens het printen zelf, maar meer niet.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 16/09/23, 11:37
door MaestroLmpio
Ik doelde daarmee een beetje op het bouwplatform... Maar dan zou de print eerder geheel loslaten als dat niet goed was.

Mono is inderdaad geen kleurenscherm, ideaal dus.

UV licht kalibreren is nieuw voor mij, wat houd dat precies in?
Als je vb. geen 100% licht geeft, kan het zijn dat je te kort belicht

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 16/09/23, 13:19
door Coco777
Dat verduidelijkt het 1 en ander.

Met de belichting kalibreren bedoelde ik met testprintjes kijken welke belichtingstijd na de eerste lagen de juiste is. 1,6sec geeft bij mij het beste resultaat.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 16/09/23, 13:46
door MaestroLmpio
Neem onderstaande link even door, en print dan hun testbestandje even.
https://siraya.tech/pages/siraya-tech-test-model

Dit zegt meer dan het testprintje aan het begin van je post.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 20/09/23, 09:09
door Coco777
Gisteren heb ik de testprint van Sirayatech geprobeerd, maar de bovenste lagen lieten los, zie bijgevoegde afbeelding.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 20/09/23, 09:13
door Rob52
Dat ziet er wel erg raar uit. Probeer eens een heel andere resin uit. Het lijkt wel of daar iets niet goed mee is.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 20/09/23, 12:30
door MaestroLmpio
ik sluit me aan bij Rob....

Toegevoegd in 11 minuten 35 secondes:
Het lijkt me dat de resin "delamineert", ik heb nog eens even teruggekeken, en in 1 van de foto's in je eerste post is dit ook te zien, net zoals bij deze testprint.

Dat kan zijn dat de 1,6s toch te kort is, en de lagen niet voldoende aan elkaar worden "gebakken" -- of er is iets mis met je fles resin..
Was dit een nieuwe?

Doe je na elke mislukte print ook een goede reiniging van je resin vat?

Normaal moet je in het menu van je printer een optie hebben op het scherm volledig "open" te zetten en de belichting enkele seconden aan te zetten. neem hier zeker 10 a 20 seconden. Het bouwplatform moet hiervoor een stuk omhoog zodat het niet in het vat zit.

Zo cured de hele onderste laag en worden alle kleine stukjes afgebroken resin in 1 plak gevormd.

Dan je overige resin door een filter terug in de fles, en voorzichtig de "afvallaag" afpellen.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 20/09/23, 20:49
door Coco777
Dat is een heel nieuw stappenplan erbij, dat wist ik nog niet. Daar ga ik 1 dezer dagen eens rustig voor zitten. Deze fles resin heb ik inmiddels al een jaar. Ik heb nu wel een 2de fles van hetzelfde merk, ook water wasbaar maar dan een andere kleur staan waar ik mee kan testen, anders wordt het momenteel een kwestie van maanden voor ik verder kan testen.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 21/09/23, 19:37
door MaestroLmpio
Tja een jaar.... voor de ene resin geen probleem voor de andere....
Is de andere fles die je hebt ook zo oud maar wel gesloten?

Normaal staat er een vervaldatum ergens op de fles, of een productiedatum. Als je resin ongeopend op een donkere koele plaats heeft gestaan, moet een jaar zeker haalbaar zijn.

Wel ongelooflijk goed schudden voor gebruik!

Ik heb geopende flessen van Anycubic standaard resin, die na een jaar nog net zo printen als de eerste dag, maar duurdere flessen van Siraya tech die ik na enkele maanden moest weggooien......

Maar je hebt je printer wel goed gereinigd na een mislukte print? Of niet?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 21/09/23, 19:44
door Coco777
De resin die niet in de printer zit hou ik in de originele verpakking in de originele doos en sinds kort ook in een afgesloten kast. De 2de is heb ik een maand geleden gekocht en is nog nooit geopend. Dat is goed om te weten, dan zorg ik voortaan dat ik eerst een stuk meer modellen klaar heb staan zodat ik de fles in 1 keer leeg kan printen.
Hoe goed schudden is ongelooflijk goed schudden? Beter dan een pak chocomel? In dat geval zal ik beter moeten schudden.
Ik heb mijn printer nog nooit gereinigd, dat ga ik 1 dezer dagen maar eens doen en dan pak ik gelijk de nieuwe fles erbij.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 21/09/23, 20:07
door MaestroLmpio
Veel beter als een fles chocomelk 😂

Dus als ik het goed begrijp, doe je na een mislukte print niets met je printer? De resin blijft dan in het vat zitten en dan begin ge gewoon aan de volgende print?🤔

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 21/09/23, 21:35
door Rob52
Let er wel op dat je na dat enorm goede schudden de resin rust geeft. Doe je dat niet dan kun je last krijgen van de vele luchtbellen die je er met het schudden inbrengt. Ergens las ik dat je beter kunt rollen. Ik schud alle flessen die ik heb elke maand grondig en zet ze dan op z'n kop. Die laat ik dan een dag zo staan en zet ze dan weer normaal neer. Het is juist lang staan waardoor het kan gaan "schiften", niet zoals melk want je ziet het niet, maar microscopisch zouden er delen naar de bodem zakken waardoor het geheel niet meer goed verdeeld is. Ik weet niet of het helpt, maar ik doe het maar voor de zekerheid aangezien ik erg weinig resin print omdat ik er domweg geen objecten voor heb. Dit in tegenstelling tot filament printen.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 22/09/23, 07:54
door Banditoz
Hebben ze nog niet een soort rolsysteem voor resin. Een soort houder met twee langzaam draaiende rollen waar je de fles op kun leggen. Dan zou de resin homogeen blijven zonder luchrbellen. Is iets wat zelf te printen en bouwen is denk ik 😉

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 22/09/23, 08:58
door Rob52
Die zijn er inderdaad (peperduur) kant en klaar te koop. Maar er zijn ook self made uitvoeringen.



Bovenstaande kost je 8 Euro.

Maar ook op Thigyverse staan er. Onderstaande is bijvoorbeeld gratis.

Afbeelding

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 22/09/23, 09:01
door Coco777
MaestroLmpio schreef: 21/09/23, 20:07 Veel beter als een fles chocomelk 😂

Dus als ik het goed begrijp, doe je na een mislukte print niets met je printer? De resin blijft dan in het vat zitten en dan begin ge gewoon aan de volgende print?🤔
Tot op heden was het inderdaad uithuilen en opnieuw proberen zonder iets te veranderen. Ik wist simpelweg niet dat je iets moest doen met de printer na een mislukte print. Dat was ik in mijn research op YouTube nog niet tegen gekomen. Wat ik deed was het vat vullen met resin voor de eerste print en daarna de printer klaar houden voor gebruik dus met de resin er nog in. Dat ga ik vanaf nu dus anders doen.

Toegevoegd in 1 minuut 4 secondes:
Rob52 schreef: 22/09/23, 08:58 Die zijn er inderdaad (peperduur) kant en klaar te koop. Maar er zijn ook self made uitvoeringen.

Dat lijkt mij inderdaad een no brainer voor 3D printers. Dat kan ik zelf ook wel maken, wellicht met mijn filament printer.

Toegevoegd in 4 minuten 16 secondes:
Rob52 schreef: 21/09/23, 21:35 Let er wel op dat je na dat enorm goede schudden de resin rust geeft. Doe je dat niet dan kun je last krijgen van de vele luchtbellen die je er met het schudden inbrengt. Ergens las ik dat je beter kunt rollen. Ik schud alle flessen die ik heb elke maand grondig en zet ze dan op z'n kop. Die laat ik dan een dag zo staan en zet ze dan weer normaal neer. Het is juist lang staan waardoor het kan gaan "schiften", niet zoals melk want je ziet het niet, maar microscopisch zouden er delen naar de bodem zakken waardoor het geheel niet meer goed verdeeld is. Ik weet niet of het helpt, maar ik doe het maar voor de zekerheid aangezien ik erg weinig resin print omdat ik er domweg geen objecten voor heb. Dit in tegenstelling tot filament printen.
Daar ga ik dan maar eens goed naar kijken. Ik heb tot op heden inderdaad ook veel meer projecten voor mijn filament printer vooral door de huidige status van mijn modelbouw project. Als over een tijdje de basis af is (inclusief het technische deel van de hijskranen ed) zal dat meer verschuiven naar resin prints, onder andere het stuurhuis gaat volledig van resin geprint worden in 8 delen met het oog op de afmetingen en gebruik van doorzichtig resin voor verlichte delen als insert voor ondoorzichtige resin delen die de buitenkant vormen.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 22/09/23, 12:24
door MaestroLmpio
Dan raad ik je nu even ten sterkste aan, een reiniging uit te voeren zoals ik hierboven heb aangegeven. Dan hopen dat je FEP de mishandeling overleeft heeft en dat er geen resin op je scherm gelekt is.

Na een mislukte print kunnen er dus kleine stukjes gecured resin in je vat rond zwemmen, alsook hetgene dat afbreekt blijft op je FEP kleven.

Als je dan een nieuwe print start zonder reinigen, plet je datgene dat uitgehard is tussen plaat en scherm. Dit kan je in het ergste geval een barst in je scherm opleveren, of je FEP perforeren waardoor er resin rechtstreeks op je scherm kan lekken.

Ik duim mee voor je dat er geen schade is aan je printer.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 22/09/23, 19:45
door Rob52
Nu heb ik maar weinig geprint. Maar ik heb na elke print de resin gefilterd met een verffilter. Is een hoop werk. Maar het is bijna zeker dat ook, hoe goed je print ook lukt, dat er kleine stukjes uitgehard resin in het bad achterblijven. Wanneer je een gemiddelde slicebewerking doet zullen er toch altijd nog eilandjes zijn die pas gedetecteerd worden bij een slice op een hoger niveau of met speciale programma's zoals UV-tools. Die eilandjes verdwijnen naar de bodem of vermengen zich in het bad. Misschien is het iets te pietluttig, maar ik heb gezien hoe het FEP er nu al uitziet door al die stukjes. Laat staan als er echt grote stukken in achterblijven. Het is alleen nogal wat werk. Maar dat is nu eenmaal het andere werk dat bij een resin printer hoort.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 16:00
door Coco777
MaestroLmpio schreef: 22/09/23, 12:24 Dan raad ik je nu even ten sterkste aan, een reiniging uit te voeren zoals ik hierboven heb aangegeven. Dan hopen dat je FEP de mishandeling overleeft heeft en dat er geen resin op je scherm gelekt is.

Na een mislukte print kunnen er dus kleine stukjes gecured resin in je vat rond zwemmen, alsook hetgene dat afbreekt blijft op je FEP kleven.

Als je dan een nieuwe print start zonder reinigen, plet je datgene dat uitgehard is tussen plaat en scherm. Dit kan je in het ergste geval een barst in je scherm opleveren, of je FEP perforeren waardoor er resin rechtstreeks op je scherm kan lekken.

Ik duim mee voor je dat er geen schade is aan je printer.
Dat duimen moet je vaker doen, voor zover ik kan zien is de printer onbeschadigd. De FEP heeft in totaal 2 deuken en de plaat van de 20sec belichting is niet geheel vlak dus je verhaal is heel duidelijk bewezen. Dat wordt dus een nieuwe FEP regelen en dan verder testen. Heel erg bedankt voor alle hulp tot zover.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 16:44
door 3DWim
Wat ik niet snap: staat er in de handleiding dan niets over hoe je wat moet doen bij zo'n printer?
Lijkt me essentieel als ik alles zo lees.

Plus voor mij nog een reden om nog niet in te stappen op dit soort printers....

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 17:11
door Coco777
De handleiding zegt inderdaad alleen hoe je de printer in gebruik neemt en het bed levelt, de rest zoek je zelf maar uit. Maar zelfs op YouTube gaat men niet verder dan hoe een voltooide print te reinigen maar nergens heb ik iets gevonden over het schoonmaken van de printer.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 19:49
door Rob52
Die aanwijzingen over schoonmaken zijn er wel. Ik heb het ook allemaal zelf uit- en opgezocht. Vraag me nu niet waar het stond, want dat is alweer even geleden. Maar ook ik heb die informatie niet uit de handleiding van de printer. Dat is eigenlijk wel een tekortkoming.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 20:10
door 3DWim
Rob52 schreef: 24/09/23, 19:49 Dat is eigenlijk wel een tekortkoming.
Dat kan je wel stellen als het essentieel is voor de werking. Bij een recentelijk gekocht exemplaar zou ik dan schade nog "claimen" omdat ze er niets over verteld hebben.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 20:33
door Coco777
Sterker nog, mijn eerste Creality Halot One bleek een met een kapotte Z-as retour gestuurd exemplaar te zijn. Leverancier heeft mij netjes terugbetaald maar wilde de printer niet meer hebben, inmiddels heb ik die samen met een goed exemplaar die ik niet aan de praat kreeg (was vrijwel zeker hetzelfde probleem). Nu hoorde ik van de koper dat hij ontdekt had dat de reden dat de Z-as niet werkte was dat er hars in was gelopen waardoor alles als het ware vastgelijmd was geraakt. De beste man heeft alles gerepareerd en heeft zodoende nu 2 werkende printers voor een erg nette prijs erbij.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 21:48
door MaestroLmpio
Ik ben blij voor je dat er geen schade aan je printer is. Meestal staan er op de website van de fabrikant bij de FAQ of Q&A sectie videootjes over het onderhoud en reparaties aan de printer.

Resin printen heeft toch wat meer voeten in de aarde dan FDM.
Er zijn zeker enkele basiszaken die je zeker moet respecteren, anders kan je schade aan jezelf, je machine of het milieu berokkenen.

Ik heb geen ervaring met water washable resin, maar ik zou zeker het vuile water naar het containerpark brengen en niet in de gootsteen kieperen.

Draag altijd handschoenen wanneer je iets met resin doet, maakt niet uit wat.

Draag een FFP3 of koolstoffiltermasker bij het reinigen met IPA als je dat gebruikt.

Draag een bril bij het reinigen van een print zodat er niets in je ogen kan spetteren.

Resin, gebruikt IPA en ik vermoed het met resin vermengde water ook, is chemisch afval en moet zodoende afgevoerd worden.

Laat geen resin in je resin vat na een printsessie, filter altijd de resin alvorens in de fles te doen. Kijk na het leegmaken altijd de FEP goed na op beschadiging. Maak je FEP proper met zachte siliconen tools of papieren doeken.

Hou je printer proper, na elke sessie een goede reiniging binnen en buiten.

Flessen droog, en vooral donker bewaren

Laat mislukte prints ook curen in de UV lichtbak alvorens ze weg te gooien.

Ik doe mijn gebruikte IPA steeds door een koffiefilter in een bakje, en laat dit dan een week rusten. Na een week liggen alle resin deeltjes op de bodem en giet ik de IPA voorzichtig over in een ander bakje en gebruik ik deze weer voor de eerste spoelingen. de laatste spoeling doe ik met een heel klein beetje verse IPA.

Misschien kan je zo'n procedure ook met je vervuilde water volgen om zoveel mogelijk te herbruiken.....

Goed dat je niet teveel leergeld hebt verloren en ik wens je vele succesvolle prints toe, het zal wel iets beter gaan nu!

PS. Koop zeker een nFEP en geen gewone FEP. nFEP kleven niet zo hard aan de resin.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 24/09/23, 22:11
door Coco777
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Dat alles wat niet uitgeharde resin bevat bij het chemisch afval moet wist ik gelukkig al, ik moet alleen nog een geschikte manier vinden om minder water te kunnen gebruiken, het regent in Nederland te vaak om het buiten te laten verdampen in het tank van de wash & cure station blijkt uit ervaring. Onderstaand mijn resin printer zoals die nu geplaatst is. Onderin beeld kun je een prullenbak zien waar ik het chemisch afval in verzamel en daarnaast de handschoenen in een 3D geprintte houder. Alle reserve materialen liggen achter de printer. Als ik aan het uitharden ben ligt er ook een donkere handdoek over de printer heen om per ongeluk uitharden te voorkomen.
Voor wat betreft luchtreiniging heb ik een aparte luchtreiniger in deze kast staan met koolstoffilter bovenop het Elegoo exemplaar in de printer.

Dat ik nFEP moet hebben had ik net gemist, ik heb vanmiddag FEP besteld. Die ga ik onthouden voor de volgende keer.

Op onderstaande foto heb ik het vat uit mijn printer gehaald waardoor er meer rommel voor de printer ligt terwijl hier normaal alleen spatels heb liggen. Die laatste wil ik nog in een eigen houder plaatsen aan het verwijderbare front waar ook de prullenbak en handschoenen aan vast zitten.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 25/09/23, 13:24
door Barbara
Hallo Coco77,
Ik lees in het voorbijgaan dat je het water in je wasinstallatie wil laten verdampen.
NIET DOEN - Ik heb dat ook ooit per ongeluk gedaan (IPA) en ben dagen bezig geweest de boel weer schoon en draaiende te krijgen. het resin zet zich nl. ook af op de bewegende delen in de tank (en er zit meer resin in het water dan je denkt).
Overgieten in een oud doorzichtig bakje, uv erop, door een filter en dan kan volgens mij het water gewoon weer voor spoelen gebruikt worden en de drab bij het afval.

Voorkomen is beter dan schoonmaken.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 25/09/23, 14:16
door Coco777
Daar ben ik inderdaad de harde weg achter gekomen, ik heb inmiddels een nieuwe tank gekocht hierdoor. De oude tank kan ik hier nu dus wel prima voor gebruiken, daar zitten de bewegende delen inmiddels toch al vast met resin.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 30/09/23, 19:51
door Coco777
Bedankt voor alle tips. Vandaag de nieuwe FFEP geïnstalleerd en na heel veel schudden de nieuwe witte hars in het vat gegoten. De testprint kwam er prima uit, al brak die tijdens het verwijderen. Kwaliteit is wel wat ik ervan verwacht. Vervolgens eigen print weer geprobeerd maar helaas wederom hetzelfde probleem. Zie bijgevoegde foto's voor het eindresultaat. Overigens is ook de support van mijn eigen print gebroken in een poging deze los te krijgen. Kan ik dan toch beter de eerste belichting op 30 seconden houden?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 30/09/23, 20:00
door Ch3vr0n
Die kalibratie print is makkelijk te printen zonder supports. Gewoon plat op het bed normaal.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 30/09/23, 20:53
door Coco777
De kalibratieprint heb ik inderdaad ook zonder enige supports geprint.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 07/10/23, 10:03
door Coco777
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik het nog 1 keer geprobeerd met 30s eerste belichting en 2mm meer optrekken van de Z-as. Het resultaat is nog niet helemaal perfect maar zat in ieder geval nog vast aan de supports! Straks nog een keer proberen met 25s eerste belichting (toch weer gebroken support eiland) en nog 2mm meer terugtrekken van de Z-as.

Groetjes Josse

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/11/23, 09:31
door Coco777
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor alle tips, inmiddels lukt het om betrouwbaar te printen met de Elegoo Mars 4 Max. Om dit te bereiken heb ik onderstaande instellingen aangepast:
  • Belichting naar 2 seconden
    Lift met 4mm verhoogd
    Lift snelheid tot 2/3 teruggebracht
Zie onderstaande foto's voor het resultaat, de kg witte resin is inmiddels nagenoeg op. Het printen van het stuurhuis gaf in eerste instantie niet het gewenste resultaat met een vloer van 1mm dik die cm's krom trok en met supports op de 0,5mm dikke raamstijlen die dus verloren van de supports. Met de nieuwe versie met 3mm dikke vloer is prima geprint, al is er wel een kier waar de ramen bij elkaar komen, al is dat nog wel aardig op te vullen met wat plamuur.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/11/23, 09:58
door Rob52
Coco777 schreef: 06/11/23, 09:31 Het printen van het stuurhuis gaf in eerste instantie niet het gewenste resultaat met een vloer van 1mm dik die cm's krom trok en met supports op de 0,5mm dikke raamstijlen die dus verloren van de supports. Met de nieuwe versie met 3mm dikke vloer is prima geprint,
Het zou ook met de dunnere afmetingen goed moeten kunnnen. Ik heb van de week nog een object geprint met spijltjes van minder dan 0,2 mm. Heb je al wel eens een belichtingstest geprint om de beste belichtingstijd uit te vinden? Je hebt in ieder geval wel aardig wat support gebruikt. Geeft dat achteraf niet veel plekjes met beschadigingen na verwijdering?

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/11/23, 10:02
door Coco777
Ik heb inderdaad wel wat schuurwerk aan de zijkant van de opbouw, verder valt het mee. Met de versie die in de foto's te zien is heb ik bewust geen supports op de stijlen gezet en dat gaat prima, maar wellicht dat ik daar in de toekomst nog mee kan stoeien. Overigens is dit een object van 133x78mm, dus best wel fors voor resin prints.

De belichtingstests gaven aan dat 1,6 seconden goed zou zijn, maar dan breken de prints steeds los van de supports.

Re: Print breekt los van supports resin printer

Geplaatst: 06/11/23, 10:08
door Rob52
Support op dunne stijlen zalwaarschijnlijk niet goed gaan als je de support wilt verwijderen. Ik heb er zelf maar weinig ervaring mee. Het blijft als beginner toch experimenteren totdat je iets bevredigends hebt bereikt.