Printen over support materiaal Onderwerp is opgelost

Filament kleeft niet goed aan support materiaal

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 6 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Skinner715
Berichten: 3
Lid geworden op: 04/10/23, 16:31
Belgium

Printen over support materiaal

#1

Bericht door Skinner715 »

Hoi,
Ik probeer een ontwerp te printen waarbij er support nodig is om een ring te ondersteunen.
Nu krijg ik het maar niet voor elkaar dat de eerste laag die op de support tree geprint word er goed uitziet.
Als ik het resultaat bekijk lijkt het alsof het materiaal helemaal niet hecht aan het support gedeelte en er in de lucht geprint word.
Hoe kan ik het best mogelijk resultaat krijgen voor deze situatie?

Hoe kan ik de snelheid van de eerste laag boven een support tree instellen?
Is ongeveer halfweg de print.


Printer Ender 3 S1 Plus
Materiaal PLA
SLicer Ultimaker Cura

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Er zijn diverse manieren om support te printen. Eén van de dingen waar je rekening mee kunt houden is dat de print zelf (min of meer) haaks op de support wordt geprint. Dan heb je geen last dat draden van de print tussen de support vallen of een lange overbrugging moeten maken. Je kunt voor zowel je support als de print zelf de hoek instellen waarin die geprint wordt ten opzichte van de x-as.

Net zo glad als de bovenzijde van een print zal het echter nooit worden. Dat komt omdat er altijd een halve laagdikte ruimte tussen de support en de print zit. Dat moet wel omdat anders de twee lagen net zo vast komen te zitten als bij de print zelf. En dan krijg je het nooit meer los. Die tussenruimte is wel deels in Cura instelbaar. Alleen is mij kleiner nooit gelukt om ook daadwerkelijk te printen.

Waarom zou je snelheid van de eerste laag boven de support willen instellen? Maar het kan wel. Je maakt dan gebruik van het invoegen van een script in Cura. (Nabewerking in het menu).

Script 1.jpg
Als ik naar de foto kijk dan lijkt het er echter op dat je wat onder extrusie hebt. De draden zijn, zoals het er uitziet, te dun. In de print zelf valt het misschien niet op, maar bij een eerste laag over support valt het meteen op. Heb je de extruder al eens gecalibreerd?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Skinner715
Berichten: 3
Lid geworden op: 04/10/23, 16:31
Belgium

#3

Bericht door Skinner715 »

Mijn idee voor de snelheid te verlagen is omdat het lijkt dat de extruder wel een cirkel maakt maar omdat het materiaal niet hecht het word mee getrokken tot er weer ergens hechting plaats vind. als de snelheid trager is zijn er misschien meer hechtings punten.

Dat de afwerking niet glad gaat worden weet ik mij gaat het ook meer dat de vorm wel overeen komt. Zeker bij dit functioneel onderdeel.

Ik ga je tips met het verdraaien wel eens uit proberen.
En ik moet inderdaad misschien de extruder kalibreren. Wist niet dat dit kon.

Dakje voor de tips.
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#4

Bericht door Puffeltje »

en misschien ook een optie: splits je ontwerp in 2 of meer gedeeltes zodat je mogelijk geen ondersteuning nodig hebt. Is uiteraard wel afhankelijk of je ontwerp er geschikt voor is.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Skinner715
Berichten: 3
Lid geworden op: 04/10/23, 16:31
Belgium

#5

Bericht door Skinner715 »

In dit geval moet het ook redelijk sterk zijn. het is een onderdeel van een trekstarter.
dus in 2 delen printen is voor dit onderdeel geen optie. maar ik stel deze vraag vooral om te leren want het onderdeel werkt nu ook gewoon.

Heb mijn extruder na gekeken en hij is al goed gekalibreerd. Ik vraag 10CM filament en geeft ook mooi de 10 CM.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten